Виховна година до Міжнародного дня толерантності
Тема: «Ти знаєш, що ти – людина?..»
Підготувала вчитель першої категорії
спеціалізованої школи I-III ступенів №264
з поглибленим вивченням англійської мови
Ткаченко Н.М.
Тема: Ти знаєш, що ти – людина?..
Мета заходу: ознайомити учнів з історією свята та передумовами його виникнення; познайомити з поняттям «толерантність»; виявити основні риси толерантності; сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку; сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе; розвивати уяву, мислення, виховувати дружні стосунки між учнями, прищеплювати інтерес до всього корисного, морального, бажання берегти людську гідність.
Обладнання: квітка (з окремими пелюстками) толерантності, ватман, кольорові маркери, картки з ситуаціями, мультимедійне забезпечення.
Хід заняття
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
Вчитель. Доброго дня, діти! Сьогодні у світі відзначається Міжнародний день толерантності. Саме з нагоди такого чудового свята ми з вами глибше ознайомимось зі значенням слова «толерантність», дізнаємося як це свято потрапило в наші календарі, переглянемо та обговоримо відео і, звичайно, навчимося бути толерантними.
ІІІ. Основна частина заняття.
Послухайте легенду про толерантність.
Легенда про толерантність
Жила на світі дівчина на ім’я Любов. Тяжко їй було жити без подружки. Ось і звернулася вона до старого сивого чарівника:
- Допоможи мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла з нею дружити все життя
Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли перші пташки заспівають і роса ще не просохне…
Вранці, коли ясне сонце освітило землю, прийшла Любов у вказане місце до трьох сосен, що стояли на краю лісу… Прийшла і бачить: стоять біля сосен п’ять прекрасних дівчат, одна від другої гарніша.
- Ось, вибирай, - сказав дідусь-чарівник. – Одну звуть Радість, другу – Печаль, третю – Удача, четверту – Краса, п’яту – Терпимість.
- Всі вони прекрасні, - сказала Любов. – Не знаю, кого і обрати…
- Ти права, - відповів чарівник, - усі вони гарні, у житті ще не раз ти зустрінешся з ними, а може, ще й дружити будеш, але вибери одну з них. Вона буде тобі подружкою на все життя.
Замислилася Любов… Потім підійшла до однієї з дівчат і простягнула їй руку.
То кого ж вибрала Любов? Ви не здогадались? Звичайно, Терпимість.
Як ви вважаєте, чому Любов обрала Терпимість, а не інші почуття?
Вчитель. Усі ми приходимо у цей світ для добра. Але під впливом різних обставин, оточення, поведінки ми в певних ситуаціях можемо робити хороші та погані вчинки. Своїм словом, поглядом або дією ми можемо підняти настрій людині, але водночас можемо її пригнітити, образити.
Для того, щоб не виникало таких ситуацій, в яких ми ображаємо людей просто того, що вони чимось від нас відрізняються або не погоджуються з нашою думкою і виникло поняття толерантність, а також у 1996 році 16 листопада у всьому світі почали відзначати Міжнародний день толерантності.
Ми всі різні. Але ми всі рівні. Тож кожна людина має право жити в мирі та зберігання своєї індивідуальності. А це означає, що бути толерантним не значить залишатися пасивним перед обличчям насильства або ж мовчати, коли люди стикаються із жорстоким ставленням.
Впевнена, що толерантності потрібно вчитися і можна навчитися. Оскільки толерантність – це здатність людини, спільноти, держави чути і поважати думку інших.
--- Толерантність – це милосердя…
--- Толерантність – це доброта…
---Толерантність – це дружба…
--- Толерантність – це співчуття…
Створення квітки толерантності
Вчитель. А зараз давайте спробуємо узагальнити усе, що ви почули, створивши квітку толерантності.
(Діти знимають пелюстки з дошки й прикріплюють пелюстки до квітки по-черзі, озвучуючи свої надписи).
Вчитель. Молодці! Дуже рада, що ви зрозуміли значення цього такого важливого у сучасному світі поняття.
Вчитель. Добре, що ви так гарно засвоїли поняття толерантність. А тепер спробуємо навчитися бути толерантними. Я пропоную вам життєві ситуації, які ви маєте вирішити з погляду толерантної людини.
Ситуація 1.
До класу прийшов новий учень. Чи цікаво Вам спілкуватися з ним? Як Ви будете поводитися на початку його перебування у класі?
Ситуація 2.
Вчитель посадив до Вас учня, який з певних причин Вам не подобається. Ваша реакція (буду ігнорувати, намагатися запобігти сидінню разом, дражнити, буду встановлювати контакти).
Ситуація 3.
Уявіть себе лідером класу. Один з учнів Вашого колективу перебуває у постійному конфлікті з іншими. Які будуть Ваші дії, як Ви зможете вирішити конфлікт? Ваші пропозиції щодо встановлення дружньої атмосфери в класі.
Ситуація 4.
Ви знаходитесь за кордоном. Вас запросили в гості у сім’ю. На вечерю спеціально для Вас було подане національне блюдо. Але Ви одразу зрозуміли, воно Вам не сподобається. Що Ви скажете господарям дому, щоб їх не образити?
Вчитель. Зараз я попрошу вас виконати завдання. Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині. Тим самим ми з’ясуємо які ж риси існують.
(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її).
Т – терплячий, товариський, тактовний.
О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е – енергійний, елегантний, ефективний.
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А – активний, акуратний, авторитетний.
Н – надійний, найдорожчий.
Т – терплячий.
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Ть – тактовний, товариський.
Вчитель. Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви? Мені теж дуже – дуже подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.
Перегляд та обговорення мультфільма
Вчитель. Наступним етапом нашого виховного заходу толерантності є перегляд мультфільму. Після перегляду попрошу вас висловити свою думку про побачене.
Вчитель. Як бачимо бути толерантними зовсім не складно, все залежить лише від нашого бажання. Я впевнена, що кожен із вас щодня стикається з такою ситуацією, де потрібно проявити свою терпимість, поступитися комусь в суперечці, вгамувати свою злість до того, хто чинить не так, як тобі хотілося б. Якщо ви так робите, то це означає, що ви є толерантними людьми.
--- А тепер давайте висловимо гарні слова та компліменти один одному.
ІV. Підсумок виховного заходу:.
Вчитель. Отже, тільки терпимість, злагода, взаєморозуміння, взаємоповага вміння поважати думку іншої людини, яка відрізняється від твоєї власної, готовність допомогти іншим, творити добро, принесуть щастя і впевненість у майбутньому.
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від незгод,
Подарує щастя для дитини,
Подолає безліч перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди добра ти оборонцем
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний Всесвіт побудуй!
Я сподіваюсь, що побачене та слова, сказані сьогодні, не будуть марними і ви навчитеся бути терпимими до інших, навчитеся любити кожного за те, що він особливий. Будьмо толерантними! Дякую за вашу активність та увагу!