"На гостину до Солохи"
За столом - Нестор-літописець, він пише гусячим пером.
Звучить пісня «Квітка-душа»
Перший учень:
О слово рідне! Пращура молитво!
Громи Перуна, Велеса поля!
Софія Київська - творіння Ярослава -
Слов'яномовна праведна земля.
Другий учень:
О слово рідне! України слава,
Богдана мудрість і Тараса заповіт.
І гул століть, і сьогодення гомін
В тобі злились, як духу моноліт.
Третій учень:
О слово рідне! Мудре і прадавнє,
Ти виросло з могутньої землі!
Тебе валуєви жорстоко розпинали,
А ти возносилось і не корилось - ні!
Четвертий учень:
О слово рідне! Подарунок мами!
І пісня ніжна, і розрада нам!
Я всім на світі поділюся з вами,
Та слова рідного нікому не віддам.
М.Лещенко.
Солоха читає текст:
«Він прийшов до Києво-Печерської лаври сімнадцятилітнім юнаком і назавжди залишився тут, щоб згодом стати не тільки монахом-чорноризцем, а й батьком української історії. Тут він ще застав славетного Феодосія Печерського, не раз розмовляв із ним і потім залишив для нащадків образ цього мудрого й чесного чоловіка, який дбав про благо рідної землі і хотів щастя для кожної людини."
Хто ця людина, впізнали? А чому він відомий вам? Ой, які молодці! На честь сьогоднішнього свята я , пані Солоха, запрошую вас всіх до себе на гостину!
Ой, а хату я свою прикрасити забула! От Солоха! Гостей повна хата, а в мене по буденному! Гості дорогі, допоможете?
Первісні люди, щоб запам'ятати місце перебування та напрям руху мисливців, сигналізували про наявність певних предметів або істот на тому чи тому місці, у певному порядку укладаючи зламані гілки дерева, стріли, камінці і т. ін. Це були перші спроби людини передати повідомлення за допомогою знаків. Чи ж можна вважати ці знаки письмом?
Часто самі речі не означали нічого, а використовувались як умовні знаки. Таким було письмо кіпу, поширене в давніх інків, це «вузликове» письмо: на паличку нав'язувалися різнокольорові шнурки з вузликами.
Конкурс "Вузлик напам'ять"(учасникам роздаються гілочки та кольорові нитки, завдання- по черзі називають епітети про мову, зав'язують нитки, перемагає той, хто назве найбільше слів)
Молодці, добре впорались! А тепер, шановні гості, може, й борщу допоможете зварити? Бо , боюся, на таке товариство треба чимало їжі!
Конкурс "Хрущі в борщі, а жаба в юшці"(набирається 2 команди, які повинні із купи запропонованих ДІАЛЕКТИЗМІВ вибрати інгредієнти саме борщу і вкинути до казана)
А поки наш борщ вариться, подивимось, чи можна вважати вас знавцями української кухні!
Конкурс "Назви мене"(Солоха зачитує лексичні значення слів, учні відгадують)
1.Рідка страва, що вариться з посічених буряків, капусти з додатком картоплі та різних приправ.(борщ)
2.Невеликий варений виріб, зліплений з прісного тіста і начинений сиром, ягодами, капустою і т.(вареник)
3. Страва з м'ясного або іншого фаршу, тушкованого в капустяних листках.(голубці)
4. Корж із сиром і приправами, а також пиріжок або млинець із начинкою з сиру.(сирник)
5.Страва у вигляді різаних або рваних шматочків прісного тіста, зварених на воді або на молоці.(галушки)
6.Драглиста страва, яку одержують при охолодженні м'ясного або рибного відвару з подрібненими шматочками м'яса чи риби.(холодець)
7. Відокремлений від м'яса підшкірний свинячий жир, що зберігається солоним і вживається сирим, смаженим чи вареним.(сало)
8. Тонкий коржик з рідкого тіста, спечений на сковороді. (млинець)
9.Солодка рідка страва із сушених фруктів і ягід, зварених у воді;(узвар)
10. Печений виріб із тіста з начинкою.(пиріжок)
Бачу, ви з впевненістю можете назвати себе не тільки знавцями слова, але й експертами в українських стравах. Давайте ж перевіримо, чи такі ж експерти нам борщ варили.Чи немає там, в казанах, і справді хрущів з жабами!
У народі кажуть: "Слово до слова-зложиться мова".Щоб у нас з вами склалася чудова розмова, вам доведеться буквально складати слово до слова.(Конкурс із прислів'ями: 2 команди, складають розрізані вислови)
1Поки ледачий байди б’є, розумний з книжок знання бере.
2..Не на користь книжку читати, коли вершки лише хапати.
Є таке прислів'я:" Жінка за три угли хату держить, а чоловік за один". Я жіночка незаміжня, тому мені важко стверджувати,Може,ви допоможете з'ясувати?
Конкурс«Чоловік чи жінка».(бажаючі грати після кожного питання стають під відповідним словом)
1) Який рід має іменник нежить? (Чоловік)
2) Кого в народі називають «Каменяр»? (чоловік)
3) Хто написав слова до гімну України (чоловік)
4) Президент України(чоловік)
5) Директор нашої школи(жінка)
6) Пам’ятник, який розташовано на Чернечій горі (чоловіка)
8) Кого більше в нашій школі вчителів чоловіків чи жінок (жінок)
9) Найчастіше веснянки виконують(дівчата)
10) Хто перший полетів в космос (чоловік)
11. Хто це Марко Вовчок? (жінка)
12. Кого більше в 6 класі дівчат чи хлопців? (дівчат)
13. Хто зачинатель української мови? (чоловік)
14. Який рід має іменник шимпанзе? (чоловік)
15. Кому належать слова: «Без надії сподіваюсь" (жінка)
16. Хто написав ці слова "Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь"? ( чоловік)
17. Кого у світі більше, чоловіків чи жінок? (жінок)
18. Яке дерево є символом Нового року(жінка).
19. Народився/ лась у селі Моринці?(чоловік).
20. Хуха-Моховинка ( жіночий рід).
Дуже мені хочеться дізнатися, чи мої гості такі ж спритні, як і розумні?
Конкурс«Складете- побачимо»
Умови конкурсу. На сцену запрошуються дві команди по черзі. У кожній команді по 4 учасника. На грудях та спинах у них буде розміщено букви, з яких потрібно буде скласти слово. Після того, як ведучі прочитають завдання, команда повинна його відгадати і скласти, ставши у потрібному порядку. Виграє та команда, яка швидше впорається із завданням.
Букви учасникам:
1 учасник - П М, 2 учасник - О И, 3 учасник - Л Р, 4 учасник - Е А.
Завдання для 1 команди
1. Як називається ділянка землі, що використовується під посіви? Буває ще футбольним. (Поле)
2. Людина має руки та ноги, а тварина - … (Лапи)
3. Продовжіть рядки казки: «Кізонько моя люба, кізонько моя …» (Мила)
4. Як називається частина океану, відокремлена від нього сушею. Усі ми любимо купатися у ньому. (Море)
Завдання для 2 команди
1. Дерево, із квітів якого заварюють смачний чай (Липа)
2. Рогове утворення шкіри птахів. В давнину ним писали (Перо)
3. Сезон іншими словами. (Пора)
4. Співзвучність у закінченні рядків вірша (Рима)
Яка справжня українська гостина обійдеться без гарної української пісні? Та ніяка!(Всі співають караоке)
І все на світі треба пережити,
І кожен фініш – це, по суті, старт,
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт.
Словами Ліни Костенко завершується наша зустріч.Мені дуже хотілося б, щоб вона стала для вас стартом-стартом для підкорення нових вершин пізнання!На все добре!
Бліц-конкурс
Запитання для команди хлопців.