Тема Що означає твоє ім’я. Узагальнення з теми «Іменник»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, удосконалювати вміння і навички морфологічного розбору іменника, правильного написання відмінкових закінчень, творення іменників; розвивати уміння робити висновки; виховувати інтерес до свого походження, походження свого імені, прищеплювати любов до поезії
Обладнання: картки, вудка, риби в озері (на папері)
Тип уроку: урок узагальнення знань
Оформлення дошки:
У світі одне, але всім потрібне. (Народна творчість)
Наше ім’я – це жива книга, що зв’язує нас з рідним народом і багатьма народами планети. (І. Глинський)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Давайте з вами пригадаємо, яку частину мови ми зовсім недавно вивчали. А допоможе нам у цьому загадка: без мене ніхто б не мав імені, я даю назви усім істотам, предметам, подіям, яких одягаю у сім відмінків, два числа і чотири відміни, і в реченні можу виступати будь-яким членом. (Іменник)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Учитель: основним робочим матеріалом для нашого сьогоднішнього уроку будуть трішечки незвичайні слова – імена людей. Мета нашого уроку: повторитиі узагальнити вивчене про іменник як частину мови, а прикладами нам послугують імена.
(Запис у зошити теми уроку)
ІV. Основна частина уроку. Виконання вправ
Учитель: традиція давати людині ім’я ведеться з сивої давнини, мабуть, відтоді, як люди навчилися спілкуватися між собою. Ім’я. до нього звикаємо і часто-густо не замислюємося, що воно означає, чому я ношу те, а не інше ім’я.
До 988р. було язичництво, коли люди поклонялися різним силам природи. Дітей називали на підставі різних ознак природи, часу та обставин народження. За імена люди брали також назви тварин, птахів, риб та інших істот природи.
Завꞌял, Безсон, Весна, Первуша, Четвертак, Девꞌятко, Лебідь, Нехорош, Некрас, Заєць.
Учитель: деякі батьки вірили, що якщо назвати дитину, наприклад, Некрас, Худяк, Глух, то вийде навпаки: дитина виросте красивою і мужньою. Хлопчики Вовк і Зубр будуть сильними і витривалими, Заєць і Білка – прудкими і моторними.
В Х столітті з’являються імена людей переважно складні, друга частина яких – волод, -мир, -полк, -слав. З цими іменами пов’язувалися поняття володіння, миру, слави.
Святополк, Всеволод, Святослав, Любомир
Учитель: у 988р. князь Володимир хрестив Київську Русь. Язичницька релігія була замінена християнством. Людям почали давати християнські імена. Запозичені від інших народів, де вже було поширене християнство. Наприклад, грецькі імена: Олександр, Петро, Анастасія, Ірина. Латинські: Валерій, Віктор, Марина, Валентина. Єгипетські: Таїсія, Нонна. Персидські: Дарія; грузинські: Ніна, Тамара та інші.
Приймаючи християнське ім’я, русичі не відмовлялися і від своїх словянських. Так виникали подвійні імена: офіційне, дане при хрещенні, і домашнє. Офіційне вживалося рідко. Наприклад, князь Володимир при хрещенні отримав ім’я Василій, але його переважно знають саме як Володимира. Поступово усі християнські імена стали панівними, а побутові імена перетворилися на прізвиська чи прізвища. Наприклад, Зайцев, Комар, Дроздова.
У кінці ХVІІІ ст.- на початку ХІХ ст. у зв’язку з реформаторською діяльністю Петра І багато імен запозичилося з країн Західної Європи: Аліса, Едуард, Жанна та інші.
Фернандо, Теодоро, Кармен, Бруно, Сьюзен, Ліліан.
Учитель: після революції 1917р. з’явилися штучно створені імена, що були особливостями епохи, моди. Наприклад, Вілен (В.І.Ленін), Трактор, Іскра, Ідея.
Останнім часом вибір імені диктує мода, примхи. Ви народилися у 2003 році. В цей час найпоширенішими були імена: Катерина, Дмитро, Вікторія, Альона та інші.
КАРТКА № 1
Провідміняти словосполучення дівчинка Оленка
КАРТКА № 2
Провідміняти словосполучення хлопчик Дмитрик
Розподілити за родами: Артем, Світлана, театр, Нінель, світло, артист, Вікторія, піаніно, повість, дівча.
Розподілити за числами: Марина, харчі, море, веселощі, Роман, Іван, канікули, душа.
Розподілити за відмінами: лінія, сонце, Мар’яна, Іван, вовченя, вітер, ім’я, Микола, мати.
Петро, Віталій, Юрій, Алла, Наталія, Даша, Андрій, Денис.
Учитель: ми знаємо, що кожна людина має імена по батькові. Як вони утворюються?
Валентин, Євген, Максим, Сергій.
Софія Ротару, Тарас Шевченко, Алла Шевченко, Лариса Косач, Олесь Гончар.
Учитель: а чи знаєте ви, що найпопулярніше жіноче ім’я у світі – Марія (Мері, Марі), а чоловіче – Іван (Ян, Хуан, Ганс, Вано).
Не залишилися байдужими до теми імен і письменники. Зараз я зачитаю вам уривки з поезій. (учитель зачитує уривки віршів)
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Гра «Риболовля
(Учні «ловлять» рибу, на кожній із яких – окреме питання, і відповідають)
Рефлексія
- Що нового дізналися на уроці?
- Що найбільше сподобалося?
VІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи.
Скласти словниковий диктант «Написання іменників»