Сценарій виховного заходу ""Хустка як давній символ української жіночності.""

Про матеріал
Хустка як давній символ української жіночності Люди споконвіків шанували та цінували хустку, наділяли її магічними властивостями, використовували в обрядах, у побуті, для радісних та сумних подій. Хустка вважалася особливим сакральним предметом та реліквією, яку передавали з покоління в покоління. Її використовували, коли народжувалася дитина, а потім на хрестинах. Матері обов’язково перев’язували хустками синів, коли проводили в армію. Адже вірили, що вона берегтиме від усіх негараздів. На сватання дівчата виносили судженим хустки на знак згоди. Це означало, що дівчина виходить заміж по любові. за часів козаччини в українців існував ще один красивий звичай: кожна дівчина дарувала своєму нареченому вишиту хустку, як символ вірного кохання.
Перегляд файлу

ВИХОВНИЙ ЗАХІД

«Хустка – краса українського народу»

001 мелодія

хустка

ВЕДУЧА 1: Добрий день, заходьте до хати! Ця світлиця святкова сьогодні

вже готова гостей всіх прийняти.

ВЕДУЧА 2: Добрий день вам, добрі люди! Хай вам щастя – доля буде, не на день і не на рік, а на довгий – довгий вік!

ВЕДУЧА 1: Що для тебе, __________, Україна?

ВЕДУЧА 2: Для мене Україна – це край, де почалося моє життя. І за віконцем — калина

ВЕДУЧА 1: І тиха казка бабусі

ВЕДУЧА 2: І ніжна пісня матусі

ВЕДУЧА 1: І дужі руки тата

ВЕДУЧА 2: І під тополями хата

ВЕДУЧА 1: І під вербою криниця

ВЕДУЧА 2: І золотиста пшениця  

ВЕДУЧА 1: І серед степу лелека

ВЕДУЧА 2: І діброва далека.

ВЕДУЧА 1: На прадавній українській землі жили наші діди і прадіди, тут коріння роду українського, яке сягає в сиву далечінь віків.

ВЕДУЧА 2: Ми –  українці, а значить, маємо знати свою історію, розвивати культуру, традиції, любити свій народ.

ВЕДУЧА 1: Сьогодні у залі – хусток багато, а це значить – що свято прийшло.

ВЕДУЧА 2: Хустка – крила над батьківським краєм, вона барви ввібрала у себе усі. Зустрічайте це диво Вкраїни – гарну хустку у всій її пишній красі.

 

 

 

ВИХІД ДІВЧАТ ІЗ ХУСТКАМИ. ВІРШІ

002 мелодія

 

 

Учениця 1 _______________________

Одягнеш хустину і ти - справжня жінка,

Бо ти з України і ти - українка .

А наша хустина - жіноча прикраса

Із роду до роду, не втрачена часом.

 

Учениця 2 _______________________

Це витвір людини, це символ народу,

І хустка жіноча не вийде із моди.

Із чим можем зрівняти квітчасту хустину ?

Хіба є щось краще її на заміну ?

 

Учениця 3 _______________________

У ній і традиції, в ній і культура,

Хустки є для свята і є для зажури,

Хустина, як пісня, легка і крилата,

Як мамина ласка, як батьківська хата.

 

 

 

Учениця 4 _______________________

У нас вишиванки, хустина, калина -

Це символи й гордість, краса України .

У них вкарбувалась любов до Вітчизни

З появи на світ... і до самої тризни...

 

Учениця 5 _______________________

І мода на хустку у нас не зникає ,

Її кожна жінка на себе вдягає .

В сучасному стилі і гарно й звабливо

Завжди неповторно і дуже красиво .

Учениця 6 _______________________

Хтось носить хустину у будні, хтось у свято,

Хтось скромну, просту. Ну а хтось і багату.

Хустина для жінки завжди актуальна,

А жінка в ній мила, приваблива й гарна.

 

ВЕДУЧА 1: Відомий історик Михайло Грушевський писав, що хустка відома на всій території України, починаючи з часів Київської Русі. Вона була поширена в козацьку епоху і дійшла до наших днів. Змінювалися тільки кольори, а хустка залишалася хусткою. Із нею було пов’язано багато чудових традицій та обрядів.

ВЕДУЧА 2: Хустка в Україні має обрядове значення. Вона супроводжує дитину від самого народження: малюка замотували в хустину, щоб доля була квітчастою. Також хустину клали під подушку, щоб не боліла голова,  зав’язували на дитячій колисці, щоб захистити від лихого ока.

ВЕДУЧА 1: А чи не зарано нам, _______, у шостому класі про дітей говорити? Ми ще ж любимо погуляти. А ну ж бо, хлопці і дівчата, давайте веселитися!

ІГРИ (жваві мелодії)

003 мелодія Платочок

 

1) Діти у колі присідають, а одне бігає з платочком поза колом і кидає комусь платочок ззаду, щоб ніхто не бачив. Оббігає коло і якщо за цей час та, кому ведуча кинула платочок, не знайде його у себе, то вона підбігає до неї, бере із землі платочок, б’є ним по спині тієї дівчини і сідає на її місце. А та дівчина бере платочок і починає бігати по колу, як і перша дівчина, і так далі.

 

 

004 мелодія Баба Куця

 

2) Бабо куцю, де стоїш?
- На камені
- Що продаєш?
- Квас!
- Лови мишей а не нас! (То лови нас цілий час!)

005 мелодія

Гра «Вибираю платочком» під мелодію - 7/40 (під час гри діти обнімаються). Останніх учасників прикривають платочком (імітація справжнього поцілунка)

 

 

 

ВЕДУЧА 1: Ну ось…, догралися…

ВЕДУЧА 2: Виявляється, що через платочок можна й закохатися! (Зітхають, ойкають)

ВЕДУЧА 1: Ще скажи, що встигла вже закохатися… (качає головою). Продовжуємо далі наше свято!

ВЕДУЧА 2: Коли син вирушав у далеку дорогу, мати зав’язувала хліб у білу хустину, щоб не забував батьківського порогу.

ВЕДУЧА 1: А дівчина, яка кохала хлопця, дарувала йому хустину, як оберіг – для захисту.

ВЕДУЧА 2: Ну ось, хлопець служить, а дівчина – тужить. Працею стирає муку: наповнює скрині красивими хустками, які знадобляться для сватання, прикрашає, прибирає будинок та чекає свого милого.

ВЕДУЧА 1: Ой, _________, хтось іде! Та хто ж се там грюкає?

ВЕДУЧА 2: Так це ж свати прийшли до нашої ________

ВЕДУЧА 1: Ой… Що ж діється? Як бути?

ВЕДУЧА 1: А зараз побачимо! Ходімо-ходімо.

 

СЦЕНКА невдалого сватання.

 

Мати: Доню, допоможи мені в хаті лад вести! Старію я вже, важко та й сил немає.

Донька: Добре, матусю, допоможу. (Застеляють стола, ставлять їжу).

Мати: Доню, ти вже доросла та й скриня вже повна, а чи не пора нам помічника до нашої хати?

Донька: Мамо, що Ви, я чекатиму свого милого ______. Зиму почекаю, а там і повернеться вже.

Мати: А якщо розлюбить?! Не треба часу гаяти! Ой… хто це до нас в гості?

Заходять свати з молодим

Сват 1: Добрий день у вашій хаті!

Сват 2: Щоб усі були багаті!

Мати: Заходьте, проходьте, а ми на вас чекали.

Донька: Мамо! Ні, не чекали!

Стецько: Не переч матері! Чекали! Ось і стіл приготували.

Донька: Стицько, не мостися, не пущу! Сядеш – самоваром пригощу!

Мати: Доню, схаменися! Глянь який парубок красивий – стрункий, чорновусий, по-багатськи одягнений!

Донька: Мамо, Вам аби мене віддати! (сердито).

Мати: То що ж вас привело да нашої скромної оселі?

Сват 1: Летіла голубка сизокрила, та через чуже подвір'ячко! Розбудила серце соколу ясному, та залетіла до вашої хати.

Донька: Що це ти таке верзеш, не розумію. Може, ти з глузду з'їхав?

Сват 2: Мовчи, приятелю. Так треба! Сватання - це ціле мистецтво!

Мати: Так, так. Живе в нас така голубка – і красива, і вихована.

Сват 1: Наш сокіл ясний - не хто завгодно, а кращий хлопець на всю шевченківську громаду.

Сват 2: Ми прийшли до вас, аби засватати вашу _______ за нашого Стицька.

Донька: Ой, людоньки, чи ви зглузду з*їхали , чи печеної

страви забажали?

Стицько: Не відмовилися б і поласувати…

Мати: Свати, ви ж до нас прийшли не сидіти, а говорити і сватати мою доньку. Доню, давай же їм вишиту хустину. Діставай із скрині.

Донька: Та йому аби їсти… Ага! Стійно же, Стицько, відгадаєш мої загадки – пригощу!

Стицько: Давай, давай, ми люди начитані.

Донька:  Без вікон, без дверей, повна хата людей (улесливо)

Стицько. Свати: (чухають потилицю).

Донька: Ага, начитані!

На городі виріс дужий,

Круглий, жовтий і байдужий

До червоних помідорів,

До капусти і квасолі.

Хто цей гордий карапуз?

Здогадалися?…

Стицько. Свати: ГАРБУЗ! (всі разом)

Мати: Ось вам і відповідь!

Донька: Ось! пригощаю! (дає гарбуз, який накритий платочком, давши Стецькові у руки, забирає платок)

Всі кланяються

ВЕДУЧА 1:: Хустка здавна відігравала важливу магічну функцію. Через що і фігурує вона в українському весільному обряді, починаючи зі сватання.

ВЕДУЧА 2: Так наше сватання було ж із гарбузом (здивовано).

ВЕДУЧА 1: А наша _________ дочекалася свого любчика і сватання пройшло успішно й вишиту хустину віддала коханому.

Парубок веде дівчину на сцену, вона присідає на стільчик і відбувається процес пов’язання хустки

006 мелодія Пісня «Горіла сосна, палала».

 

ВЕДУЧА 2: «Як пов’язалася молода хустка, то вона вже жінка». До речі, існувала народна прикмета: як молодій зав’язали хустку, таке у неї майбутнє. Якщо хустка зав’язана під підборіддя, то молода скоро постаріє, якщо хустка запнута назад, то довго буде молодицею.

ВЕДУЧА 1: Люди могли здогадатися за зовнішнім виглядом дівчини про те, що дівчина засватана, адже її видавали певні знаки, що вона скоро вийде заміж.

ВЕДУЧА 2: Засватані дівчата носили хустку з прикріпленою до неї великою червоною квіткою або гроною калини. Люди казали: "Гарна дівка, як засватана".

ВЕДУЧА 1: Хустка, якою «покривали» молоду,  зберігалася нею усе життя. Вона мала бути світлою, ясною, щоб життя у пари було світлим, щасливим, яскравим, як барвисті квіти на берегах.

ВЕДУЧА 2: Це символізувало вхід нареченої у подружнє життя. З цього моменту вона мала носити на людях хустку, яка дуже прикрашала жінку. Чоловік дарував дружині хустину на знак любові, довіри, злагоди, поваги.

ВЕДУЧА 1:  Ну що ж, ________, весілля у нас. А на весіллі що робили?

ВЕДУЧА 2: Що-що, гуляли, веселилися, танці й пісні співали! Ходімо веселитися!

007 мелодія Танець із хусткою

 

ВЕДУЧА 1: Мода на хустки повертається. Щоправда раніше хустка, як невід’ємний елемент одягу, підкреслювала його буденність чи святковість, інформувала про родинний, матеріальний статус жінки, нагадувала про  її обов'язки. Нині, частіше за все – це елемент стилю. Сьогодні ми хочемо пригадати про ці традиції. Тож до вашої уваги  майстер-клас по зав’язуванню хусток.

008 мелодія МАЙСТЕР-КЛАС

   

ВЕДУЧА 2: Усім нам треба берегти хустки і пам'ятати, що ми - українці. Пов’яжіть хустину і ви побачите, як відразу зміниться ваш образ.

ВЕДУЧА 1: Традиційна хустка з ріжками.  Українки вірили, що вони  захищали від зурочення та негативної енергії.

ВЕДУЧА 2: Були ще й великі, переважно картаті, з вовняних ниток хустки. Їх називали «накидними», «обпиначками».  І слугували  ці хустки захистом від холоду, дощу. Їх накидали поверх легких хусток, кожушків. Вони були незамінні при далеких  поїздках на возах, санях, а пізніше – у відкритих автомобілях.

ВЕДУЧА 1: Хустки були надзвичайно дорогі. Коштували цілі маєтки. Тернова хустка - це наше споконвічне, і мода на них не минає ніколи. Вона завжди актуальний атрибут у гардеробі кожної жінки.

ВЕДУЧА 2: Мода на українське – тренд в усьому світі. Сьогодні ми в тренді. Одягнуті, як справжні українські ґаздині.

ВЕДУЧА 1: Українська хустка - дівоча і жіноча прикраса, незмінна супутниця у житті прекрасної половини людства, оспівана у піснях та віршах.

ВЕДУЧА 2: Експериментуйте і бережіть етніку, адже в ній генетичний код українства. Будьте красивими щедро, по-українськи.

 

 

 

 

Учениця 1 _________________

Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
 

Учениця 2 _________________

Нашу рідну Україну
Люблю дуже, дуже!
З Україною нікого
В світі не боюся.
І щоранку я до Бога
За неї молюся.
Щоб була щаслива,
Щоб була багата.
Я люблю її так дуже,
Як маму і тата.


ВЕДУЧА 1: Дорогі друзі, шановні гості нашого свята! Ми з вами усі – українці, яких об’єднує у велику родину любов до рідної землі, до пісні, до вишивки, до хустки.

 

ВЕДУЧА 2: Низький уклін усім, хто прийшов на зустріч із нашою щирою українською хусткою-чарівницею, хусткою-берегинею. Нехай  вона завжди веселить. Хай  береже тепло наших душ і живе вічно, як наша невмируща мати — Україна.     

009 мелодія

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Білецька Юлія Петрівна
    Дякую автору сценарію, деякі ідеї й собі почерпнула.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 січня
Переглядів
361
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку