Мета заходу: вшанувати великого сина українського народу - Т.Г.Шевченка; узагальнити, доповнити й конкретизувати знання учнів про нього; продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова; розвивати акторські здібності в декламуванні віршів поета; виховувати почуття національної самосвідомості, патріотизму, повагу й шанобливе ставлення до поета та його спадщини.
1
Відділ освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради
Ми чуємо тебе, Кобзарю,
крізь століття
(конкурс знавців творчості Т.Г.Шевченка)
9 клас
Вчитель української мови та літератури КЗШ №17
Шевченко Наталя Володимирівна
м. Кривий Ріг
2018
Ведуча Доброго дня, любі друзі! Сьогодні ми зібралися, щоб вшанувати пам’ять нашого земляка, геніального поета Тараса Григоровича Шевченка.
1-й учень Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуємо пам’ять Шевченка.
2-й учень Ти, Тарасе, сьогодні
Нас зібрав докупи
І зійшлися у цій залі
Шевченка онуки.
3-й учень Хліб і сіль тобі, Тарасе,
Сьогодні підносимо…
Вшанувати цю гостинність
Оплесками просимо.
4-й учень Ти перед нами стоїш, як світоч,
Ти перед нами гориш і світиш,
Ти перед нами, ти серед нас,
Бо допалав ти, але не згас..!
1-й учень У грудях народу – у кожній жилці,
2-й учень У гаях народних – у кожній гілці,
3-й учень У кожній хвильці твого Дніпра
4-й учень Цвіте твій голос і не вмира.
( учні підносять хліб і сіль до портрету Т.Г. Шевченка)
Ведучий Вшановуємо ми пам’ять грою ерудитів. У словнику Даля, де зібрано 2000 слів, на наше здивування, немає такого слова!
Ведуча Хто ж такі ерудити ?
Ведучий Це слово є в словнику іншомовних слів.
Ерудит – людина, що має глибокі різносторонні знання. Отже, людина ця широко обізнана, начитана.
Ведуча Ми – старанні школярі,
Любимо читати
І вчимося залюбки:
Хочемо все знати.
Ведучий До гри запрошуються ерудити 9-А та 9-Б класів (представлення команд)
Ведуча І –й тур – біографія Кобзаря
На запитання ведучих першою відповідає та команда, яка першою піднімає пелюсток, але не пізніше, ніж через 20 сек. Якщо команда дає неправильну відповідь, право відповіді переходить до команди-суперника. Правильна відповідь – 1 бал, дострокова – 3 бали.
1. Назвіть братів і сестер Шевченка.
(У нього було 2 брати і 5 сестер: Катерина, Марія, Микита, Ярина, Марія, Йосип, Марія)
2. Які пророчі слова вимовив, вмираючи, батько Тараса?
(«Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба; він не буде абияким чоловіком..)
3. Навіщо малий Тарас років шести ходив з Кирилівки шукати залізні стовпи?
(Щоб подивитися, на чому усе-таки тримається небо)
4. Хто вважається першим учителем малювання?
( Майстер Ширяєв )
5. Як сталося, що Шевченко потрапив до Академії мистецтв ?
( Перемальовуючи статуї в Літньому саду, Шевченко зустрів земляка – художника Сошенка, який познайомив його з видатними діячами, в тому числі з К. Брюлловим)
6. Хто з російських діячів намагався закрити дорогу Шевченку в літературу ?
( Бєлінський, який вважав Україну бічною річкою, яка впадає у велику ріку російської історії, а поезію Шевченка « ряснотою найвульгарніших слів і виразів)
7. Що було справжньою причиною арешту Шевченка?
(Його революційні вірші: збірка «Три літа» і поема «Сон»;участь у Кирило-Мефодіївському товаристві )
8. Яким псевдонімом Т.Шевченко підписував твори на засланні, щоб спробувати їх надрукувати?
( Дармограй )
9. Як планував Шевченко влаштувати своє життя після заслання ? Чи вдалося це йому?
(Мав намір купити або взяти в аренду кілька десятин землі над Дніпром, побудувати хатину, одружитися і дожити віку в спокої та посильних трудах. Але його було заарештовано і відправлено до Петербурга)
10. Де поховано Шевченка ?
( Спочатку на Смоленському кладовищі в Петербурзі через три дні після смерті, а в травні труну перевезли на Україну і поховали на Чернечій горі біля Канева)
Ведучий Ну, що ж ви достатньо знаєте біографію Шевченка. Тепер слово за журі.
Ведуча ІІ – тур – виконання пісні на слова
Т. Шевченка.
( оцінюється по 5-ти бальній системі )
Ведучий ІІІ – тур –літературна спадщина поета.
1. Як називається перша збірка Шевченка і скільки творів туди ввійшло?
( « Кобзар», 8 творів )
2. Кому присвячена поема « Катерина» ?
( Василю Андрійовичу Жуковському )
3. Назвіть перший твір на історичну тематику. Кого він оспівує ?
( Поема « Іван Підкова» - оспівує І.Підкову, який очолював воєнні походи козаків)
4. З яких джерел брав Шевченко матеріал для поеми « Гайдамаки» ?
( Усної народної творчості, розповідей діда та старих людей )
5. Кому присвячена поема «Єретик» і чому ?
(Шафарикові – чеському вченому )
6. Якого звичаю дотримується Катерина з однойменної поеми Т.Шевченка ?
( Залишаючи назавжди свій край, люди брали жменю рідної землі, яку мали покласти в труну при похованні в чужій стороні. Цього звичаю дотримується і Катерина)
7. Як був написаний «Заповіт» ?
(У 1945р. гостював на Переяславщині, застудився і захворів запаленням легенів. Хвороба могла бути смертельною, тому треба було сказати людям останнє слово )
8. Назвіть причини написання « Кавказу».
(Поштовхом до написання стала смерть друга Шевченка – Яківа де-Бальмена, а ще одною причиною було те, що поет радів, що хоч один народ захищає свою волю )
Ведуча Журі, вам слово.
Ведучий ІV – тур –Шевченко-художник.
До кімнати заходить листоноша Пєчкін. В руках у нього бандероль, а через плече сумка.
Пєчкін Це турнір ерудитів ?
Ведуча Так.
Пєчкін А я – листоноша Пєчкін. Вам лист від дядька Федора ( читає )
"Шановні ерудити ! Дізнався про ваш турнір і вирішив поставити кілька запитань щодо живописної спадщини, бо якщо поетична спадщина – це понад 240 творів, то живописна – близько 1 200."
1. Які нагороди одержав Шевченко і за що – покажіть ці картини.
( 3 срібні медалі ІІ ступеня: за малюнок з натури, картини «Циганка-ворожка» і «Хлопець-жебрак, що дає хліб собаці» )
2. Чому Шевченко, бувши улюбленим учнем К. Брюллова і найкращим учнем Академії, одержав лише срібні медалі й не отримав жаданого для всіх живописців відрядження до Італії ?
( На екзамені він не представив обов’язкові тоді композиції на біблійні та античні сюжети, а намалював картини, названі попереду, які мали реалістичні сюжети )
3. Знайдіть перший малюнок Шевченка, зроблений у засланні.
(1 роботою вважається автопортрет, зроблений олівцем: у солдатському кашкеті з надписом «3р» ( третя рота )
4. Знайдіть картину, яка має однакову назву з поемою.
( «Катерина» )
Пєчкін А ще тут у мене є бандероль для вас (розкриває, дістає згорнуту картину К.Брюллова «Портрет Жуковського», показує членам команди і глядачам). А до неї прикріплена записка. Що в ній ? Ага ! Одного з ваших вболівальників цікавить, хто автор цієї картини і як він був пов’язаний із Шевченком?
Пєчкін Ой ! Тільки-но надійшла вам і телеграма ! Ось вона: « Ви гідні перемоги !» А слово за журі.
Ведучий V- тур – конкурс капітанів
Перед вами 3 завдання :
1. Відгадайте твір, уривок з якого вам підготували читці команди суперника:
І. –« Сон» , «Якби ви знали паничі», «Плач Ярославни»
ІІ. –« Сон» , «Мені тринадцяти минало», « Катерина».
2. Вкажіть зайвий твір. Чому зайвий ?
1. «Іван Підкова», «До Основ’яненка», «Кавказ», «Гайдамаки».
( «Кавказ» - написаний в період «трьох літ», всі інші - рання творчість)
2 «Утоплена», «Причинна», «Тополя», «Катерина»
(«Катерина» - поема)
3. «Єретик», «Кавказ», «Мені однаково», « Сон»
( «Мені однаково» - написано в період заслання, інші – в період «трьох літ»)
4. «Кавказ», «Єретик», «Сон», «Наймичка»
(«Наймичка» - поема про жіночу долю, інші - піднімають народ на боротьбу)
3. Вкажіть, з яких творів ці герої ?
І.
ІІ.
Ведуча Поки журі підводить підсумки конкурсу, у нас Музична пауза
( виконання пісні Шевченка на домрі )
Ведучий Останній VІ тур – театралізація твору Т.Шевченка (Домашнє завдання )
І. «Гайдамаки» ( прощання Яреми з Оксаною, смерть батька Оксани)
ІІ. «Назар Стодоля» ( сватання Галі, розкриття обману)
Ведуча Ну, а тепер час підводити підсумки. Слово надається журі.
Ведучий Побільше, друзі, книг читайте,
Знання глибокі з них черпайте.
Їх за плечима не носити.
Умійте мріяти й творити.
Закінчуючи свято, хочеться сказати щирі слова:
1-й учень Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Країна наша – мрія Кобзаря !
2 – учень Ми здійснили, наш Тарасе, твої заповіти :
Вже немає більше пана у нашій країні.
Вічне щастя, світлу долю здобули ми нині.
Вже навіки Україна розігнала тучі.
Сонце правди осяває і Дніпро, і кручі.
І ніщо вже не затьмарить і краси, і згоди.
І тебе в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій
Ми врочисто споминаєм своїм вдячним словом !