Календарно-тематичне планування
з пропедевтичного курсу «Вступ до історії»
(35 годин)
5 клас
Навчально-методичне забезпечення
Основний підручник Вступ до історії: підручник для 5 кл. закл. загал. серед. освіти / О.В. Гісем. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018. – 144 с. : іл.
Додаткові джерела Атлас з контурними картами. Вступ до історії. 5 клас. Київ, «Інститут передових технологій», 2019 р.
І семестр |
|
ІІ семестр |
||||
№ з/п |
дата |
Тема практичної роботи |
|
№ з/п |
дата |
Тема практичної роботи |
|
||||||
1 |
11.09. |
Відлік часу в історії: |
|
4 |
26.03. |
Розповісти (усно або письмово) про відвідану пам’ятку історії або пам’ятник, установлений у рідному краї. |
2 |
16.10.
|
Позначити і надписати на контурній карті історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне село. |
|
5 |
30.04. |
Представити повідомлення з історії родини, підготувати презентацію родового дерева. |
3 |
27.11. |
Добрати інформацію про минуле з візуальних джерел (сімейного фотоальбому). |
|
6 |
04.06. |
Підготувати повідомлення (міні-проєкт) про ігри та дозвілля людей у минулому. |
Структура курсу:
Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ
Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ
Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ
Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ
Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ
Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ
№ з/п |
Дата уроку |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Д/З |
Вступ. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ |
|
|||
1.
|
04.09.
|
Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Багатоманітність історії. Історія як наука та навчальний предмет. Історія України – складова європейської історії. Підручник з історії. |
Розуміють:
Уміють:
|
c.4-6 |
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ |
|
|||
2. |
11.09. |
Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу. Робота зі шкалою часу. Практична робота: Відлік часу в історії. |
Знають:
Розуміють:
Уміють:
|
§ 1
с.16-18 |
3. |
18.09. |
Культурні епохи європейської історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час). Історія України на шкалі часу. |
§ 2 |
|
4. |
25.09. |
Узагальнення. Тематичний контроль за темами: «Вступ. Що таке історія», «Відлік часу в історії» |
|
|
Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ |
|
|||
5. |
02.10. |
Географічний та історичний простір. Робота з історичною картою. |
Знають:
Розуміють:
Уміють:
|
§ 3 |
6. |
09.10. |
Україна на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) Русі-України, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни. Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди. |
§ 4 |
|
7. |
16.10.
|
Історико-географічні регіони України та їх особливості (на вибір учителя /учительки, оглядово). Територіальне розташування та історичне походження рідного села. Практична робота: позначити і надписати на контурній карті історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне село. |
§ 5
с.32-34 |
|
8. |
23.10. |
Узагальнення. Тематичний контроль за темою «ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ». |
|
|
Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ |
|
|||
9. |
06.11.
|
Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та збереження історичних джерел. Потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії. |
Знають:
Розуміють:
|
§ 6 |
10. |
13.11. |
Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого. Критичне ставлення до джерельних відомостей. |
|
§ 7 |
11. |
20.11. |
Місця, де зберігають історичні джерела. |
Уміють:
|
§ 8 |
12. |
27.11. |
Практична робота: добрати інформацію про минуле з візуальних джерел (сімейного фотоальбому). |
|
с.48-50 |
13. |
04.12. |
Узагальнення. Тематичний контроль за темою «ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ». |
|
|
Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ |
|
|||
14.
|
11.12.
|
Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу. |
Знають:
Розуміють:
Уміють:
|
§ 9 |
15. |
18.12.
|
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: а) княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький. |
§ 10 |
|
|
|
ІІ семестр |
|
|
16.
|
29.01 |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України |
Знають: 1648 р. – початок визвольної війни українського народу під проводом Богдана Хмельницького. Утворення Української козацької держави;
Розуміють:
Уміють:
|
§ 11 |
17. |
05.02. |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: б) козацька Україна: Богдан Хмельницький. |
§ 12 |
|
18. |
12.02. |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: в) новітня Україна: на шляху до державної незалежності. |
§ 13 |
|
19. |
19.02. |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: в) новітня Україна: на шляху до державної незалежності (Українська революція). |
§ 14 |
|
20. |
26.02. |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: в) новітня Україна: на шляху до державної незалежності (Голодомор). |
§ 15 |
|
21.
|
05.03. |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: новітня Україна: на шляху до державної незалежності (Друга світова війна). |
§ 16 |
|
22.
|
12.03. |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: новітня Україна: на шляху до державної незалежності (проголошення незалежності України, ухвалення Конституції України). |
§ 17 |
|
23.
|
19.03. |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: новітня Україна: на шляху до державної незалежності (Революція Гідності, Небесна Сотня). |
§ 18 |
|
24.
|
26.03. |
Практична робота: розповісти (усно або письмово) про відвідану пам’ятку історії або пам’ятник, установлений у рідному краї. |
с. 106 |
|
25. |
09.04. |
Узагальнення. Тематичний контроль за темою «Історія України в пам’ятках». |
|
|
Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ |
|
|||
26. |
16.04. |
Головні цілі пізнання минулого. Фах історика. Що таке історичний факт, історична особа, історичне дослідження. |
Знають:
Розуміють:
Уміють:
|
§ 19 |
27. |
23.04. |
Історичні праці про Україну та їхні автори: а) руські літописи. «Повість минулих літ» літописця Нестора; б) козацькі літописи. Літопис Самійла Величка; в) історичні праці ХІХ – початку ХХ ст. «Історія України-Руси» Михайла Грушевського. Наукове і мистецьке осмислення минулого. Художні твори про минуле України. |
§ 20 |
|
28. |
30.04. |
Дослідження з історії рідного краю. Практична робота: представити повідомлення з історії родини, підготувати презентацію родового дерева. |
с. 117-118 |
|
29. |
07.05. |
Узагальнення. Тематичний контроль за темою: «ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ» |
|
|
Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ |
|
|||
30. |
14.05. |
Праця і господарство: колись і сьогодні. Традиційні заняття українців. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки. |
Знають:
Розуміють:
Уміють:
|
§ 21 |
31. |
21.05. |
Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер. |
§ 22 |
|
32 |
28.05. |
Наука та освіта. Школи й університети на українських теренах. Зростання ролі розумової праці. |
§ 23 |
|
33. |
04.06. |
Турбота про здоров’я. Медицина. Аптеки. Спорт. Як колись проводили вільний час. Практична робота: підготувати повідомлення (міні-проєкт) про ігри та дозвілля людей у минулому. |
§ 24
с. 138- 139 |
|
34. |
11.06. |
Узагальнення. Тематичний контроль за темою «Усе має минуле». |
|