Українські ландшафти бережи їх і дбай!
( дзвоник, учні вбігають в клас, бігають, граються, заходить учителька)
Учителька – Доброго дня, діти!
Діти – Доброго дня, Маріє Іванівно!
Учителька – Тема сьогоднішнього уроку – дуже цікава – «Українські ландшафти, бережи їх та дбай, і нащадкам красу цю земну передай!» Я бачу, що ви вже налаштувалися на урок і навіть відповідні костюми приготували!
Діти – Так!
Учителька - Та перш ніж передавати красу нащадкам, треба зрозуміти, що таке «ландшафт»? Лізо, прочитай , будь ласка, визначення ландшафту на сторінці 180!
Л – (читає) Ландшафт – це певна територія, що вирізняється однорідністю походження , спільністю географічного розвитку, єдиним тектонічним фундаментом, однотипним рельєфом, грунтом та рослинністю…
Всі – О , Лізо, ти прочитала щось таке складне, що ми не можемо збагнути!
Учителька – Дуже складно? Тоді застосуємо метод «ажурна пилка».
Діти – Добре!
(Діти розповідають один одному під жваву музику)
Вчителька - Ну, що тепер зрозуміло?
Діти – Так!
Вчителька – Добре! Тоді вам більш складне, творче завдання: представити ландшафти України в піснях!
Діти – Ого! (радяться під жваву му)Ми готові! Починаємо із Заходу!
( пісня «Приїжджайте у Карпати» - діти зображують гори)
Вчителька – Так, на Заході України височіють Карпати! А що у нас на Півночі?
( пісня «Белый аист летит, над Полесьем, над тихим жнивьём…»)
Вчителька – Що ж, цікаве рішення! І хоч пісня білоруська, та і в Україні є своє Полісся! А що про Південь заспіваєте?
(звучить пісня « Ялта, где растёт золотой виноград»)
Б – Ви розумієте, Маріє Іванівно, в словах « там, где солнце палит, и, целуя гранит шумит прибой, морской прибой» йдеться про прекрасні Кримські гори і чарівне Чорне море!
Учителька – Звісно ж розумію! А пісня яка драйвова! Ну, і залишився у нас Схід – які ландшафти на Сході України?
(пісня «Вышел в степь Донецкую парень молодой» - поважно виходить хлопець у вишиванці, а інші діти підтанцьовують)
Учителька – Так, на Сході і Півдні України простираються степи!Дуже добре, діти! Ви сьогодні молодці!
С – Маріє Іванівно, а у мене питання!
Учителька – Як це приємно, коли в учнів виникають питання!
С – А в нашому Новомосковську, який ландшафт?
Учителька – Якщо говорити мовою науки , ми живемо в Лівобережно-Дніпровсько-Приазовському степовому краї! Ну, що ж , а тепер настала черга відкритого мікрофону ! А питання до всіх таке: які найгостріші екологічні проблеми стосуються саме ландшафтів України? Вам хвилинка на роздуми!
(танок під тривожну музику)
Учителька – Ви добре подумали – і хто перший біля мікрофону?
А – Можна я?
Учителька – Будь ласка!
А – Я чула по телевізору про те, як нещадно вирубують ліс-кругляк у Карпатах! Про Карпати навіть говорять, що вони стали «лисими» через бездумну вирубку лісу!
Учителька – Так , це дійсно дуже болюча екологічна проблема! Тепер ти, Лізо!
3
Л – Мене обурює абсолютно дикунський видобуток бурштину в Рівненській області. Щоб дістати із землі цей сонячний камінь , копачі так спотворюють довкілля, що відновити його вкрай важко!
В – Так, на жаль, через видобуток бурштину постраждало 1000 га землі і 400 га лісу! Ще є бажаючі висловитися?
Б - Так! Я хочу розповісти про ситуацію в Західному Донбасі. Тут вугілля видобувається таким чином, що поверхня просідає на 5-7 метрів. Якщо не прийняти відповідних заходів, то після закриття шахт територія над ними буде затоплена і стане заболоченою.
Ж – Подібна ситуація спостерігається і в Кривбасі. Залізорудні кар*єри сягають глибини 500 метрів, а на поверхні рукотворні гори пустої породи, що непридатні до будь-якого життя! Ці порушення ландшафту змушені будуть виправляти прийдешні покоління!
В – А що ви знаєте про екологічні проблеми в нашому місті!
С - На мій погляд – це сміттєзвалище! Його площа величезна – 11 гектарів. Деякий час сюди привозили сміття навіть із Дніпра, населення якого – більше мільйона!
Л – Сморід від сміттєзвалища доходив навіть до центра Новомосковска!
С - На жаль, сміттєзвалища – це проблема всіх міст України!
А – Екологічних проблем багато! Та якщо йдеться про ландшафти, то зверніть увагу, як людина наступає на наш Самарський бір, перетворюючі природний ландшафт на антропогенний, тобто освоєний людиною!
Учителька – Подивіться на карту – вона показує співвідношення природних та антропогенних ландшафтів. Яка ситуація щодо цього в Дніпропетровській області?
(демонстрація плакату «Ландшафти України»)
Б – Сумно, але наша область має дуже сильно перетворені ландшафти!
Ж – А оптимальне співвідношення природних та антропогенних ландшафтів – 60 % до 40 відповідно!
( танок під тривожну музику, який ілюструє серйозні проблеми довкілля)
Учителька – Що ж, проблеми зрозумілі ! Але що ми можемо зробити для їх вирішення? З*ясуємо це методом «мозкового штурму»!
Л – А чому можемо? Ми вже робимо!
Ж - Сортуємо сміття - відокремлюємо пластик і батарейки для електорприладів!
Л – Збираємо макулатуру, щоб зберігти ліси – зелені легені планети!
С – Збираємо кришечки від пластикових пляшок, щоб з них потім виготовили протези для інвалідів!
Б – Прибираємо та озеленюємо шкільне подвір*я!
А – Готуємо і розвішуємо в мікрорайоні школи листівки з просвітницькою метою!
( роздають листівки)
Ж – А я мрію, щоб в нашому місті побудували сміттєпереробний завод!
Л – Так! І газову станцію для збирання біогазу, який виділяють органічні відходи. Адже природний газ такий дорогий !
Учителька – Гарні ідеї, але завод і станція – це справа дорослих. Діти, я вам Дякую за цікавий урок і також хочу подарувати вам пісню!
(пісня «Україна єдина» )