І. Організаційний момент
1 слайд. «Цивільна оборона. Дії населення під час цивільної оборони». Команди «експертів – науковців» з числа займають місця за столами з табличками «Штаб ЦО»,
«Хто здоровий, той сміється».
- Здоровенькі були, любі діти і всі присутні!
Доброго Вам здоров'я! Правда, чудові ці фрази! Вони зближують людей, дають нам добрий настрій.
А хороший настрій - це запорука чого?
- Здоров'я!
- Отже з хорошим настроєм, бадьорістю, завзяттям розпочнемо наше заняття.
1 слайд. «Закон України про цивільну оборону України» від 03.02.1993р.
«Кожен громадянин має право на захист свого життя і здоров я від наслідків аварій, катастроф, пожарів, стихійного лиха та гарантування забезпечення реалізації цього права».
2 слайд. «День цивільної оборони». Звучить сигнал тривоги «Увага всім!»
- Такий сигнал означає «Увага всім!» Сьогодні він звучить з навчальною метою, адже у нашій школі «День цивільної оборони».
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; актуалізація опорних знань.
Вчитель: Сьогодні у нас, діти, заняття з цивільної оборони.
ІІІ. Що таке ЦО?
Попросимо дати відповідь наших науковців.
Учень: ЦО – державна система органів управління, сил і засобів, що створюється для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного, природного та військового характеру. (сл. 3)
Вчитель: Один раз на рік в кожному навчальному закладі проводиться день ЦО. Щоб бути завжди готовими та вміти правильно діяти. І ось сьогодні ми з вами узагальнимо наші знання про існуючі надзвичайні ситуації; згадаємо правила користування індивідуальними засобами захисту.
- Які ви знаєте індивідуальні засоби захисту? (Протигази, ватно-марлеві пов’язки, респіратори, захисні костюми).
ІV. «Завдання цивільної оборони».
- Які завдання ЦО в обороні України?
4 слайд. (Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій; оповіщення населення про загрозу і виникнення надзвичайної ситуації; захист населення; організація і проведення рятувальних робіт в районах лиха; організація життєзабезпечення населення під час надзвичайних ситуацій; навчання населення діям в надзвичайних ситуаціях).
5 слайд. «Міні конференція. Журналісти і науковці про надзвичайні ситуації».
- Що таке надзвичайна ситуація?
(Це порушення нормальних умов життєдіяльності людей, що призводить до людських або матеріальних збитків).
- Які надзвичайні ситуації ви знаєте?
(Стихійні лиха, катастрофи, епідемії, пожежі, аварії, озброєний напад, війна).
- Що таке стихійне лихо?
(Це катастрофічні процеси і явища природи, що носять надзвичайний характер, призводять до порушення нормальної діяльності людини, загибелі; пошкодженню та знищенню матеріальних цінностей).
- Які стихійні лиха ви знаєте?
(Землетрус, пожежа, підтоплення, ураган, зсуви, сніжні заноси, селеві потоки, обвали, засуха).
- Які причини стихійного лиха?
(Дії сил природи або бездумна діяльність людей (наприклад: виробничі аварії).
- Як дізнатися, яка надзвичайна ситуація сталася?
(Після отримання звукового сигналу необхідно увімкнути телевізор або радіоприймач і уважно прослухати інформацію про обстановку, що сталася, та вказівки штабу ЦО).
Висновок: прослухавши інформацію штаба ЦО треба діяти без паніки у строгому порядку до рекомендацій штаба.
VІ. Надзвичайні ситуації
Рекомендації штаба ЦО». (повідомлення готують учні).
(Лунає сирена).
Вчитель: Діти, що може означати цей сигнал?
(Для звернення уваги населення в екстрених випадках (надзвичайних ситуаціях) для передачі інформації включаються сирени, а також інші сигнальні засоби (гудки фабрик, заводів, кораблів), які тривають 5 хвилин. Цей сигнал означає: «Увага всім!»
« Береженного і Бог береже, необережного й лихо стереже».
- Увага, вам необхідно впізнати надзвичайну ситуацію, а науковці із штабу ЦО дадуть рекомендації , як діяти в тій, або іншій ситуації, щоб зберегти життя і здоров я.
6 слайд. «Землетрус».
Дії при землетрусі.
Якщо землетрус застав вас у будинку, найкраще протягом 15-20 секунд вибігти на відкриту місцевість. Не можна стояти поблизу будівель, високих стін; не користуйтесь ліфтом. Якщо неможливо вибігти на вулицю сховайтесь під стіл, в шафу або відчиніть двері і станьте у дверний отвір. Обличчя закрийте руками, щоб не поранитися склом. Тримайтесь подалі від вікон та скляних перегородок.
Якщо підземні поштовхи застали вас на вулиці – відійдіть далі від будівлі, ліній електропередач. Не торкайтесь обірваного дроту – він може бути під напругою. В автобусі не треба зчиняти паніку, бити вікна, рватися до дверей. Водій зупинить автобус і відкриє двері.
7 слайд. «Повені».
Дії при повенях.
Якщо вода застала вас у полі, лісі, треба вийти на підвищені місця або вилізти на дерево. Можна використати всі предмети, які зможуть триматися на воді (дошки, уламки дерев). Якщо ви знаходитеся у домі, треба перенести необхідне майно на вищі поверхи або в ті місця, які не затоплюються водою. Обов’язково вимкнути газ. електрику, взяти документи, теплі речі, їжу.
8 слайд. «Буря», «Гроза»
Як можна підготуватись до бурі.
Щільно закрити вікна, двері, віконне скло, захистити віконницями або щитами.
Двері та ворота міцно зачинити.
Пам 'ятайте! Метушня і паніка недопустимі.
Чому?
(Треба діяти швидко і організовано, а паніка і метушня приводить до неорганізованих дій).
Як поводитись під час грози.
Все залежить від того, де вона вас застала.
Вдома. Закрити всі вікна і двері.
Вимкни всі електроприлади.
Надворі. Негайно йди додому або в приміщення.
У лісі. Не ховайся під високим або поодиноким деревом. Найкраща схованка - кущі.
У полі. Не лягай на мокру землю. Не заривайся у скирту.
Знайди улоговину, стань на коліна і нахили голову.
У воді. Негайно вийди на берег
9 слайд. «Пожежа». «Дії при пожежі».
Палаючий будинок залишають накрившись з головою мокрою ковдрою або верхнім одягом. В задимлених приміщеннях треба рухатися поповзом або пригнувшись. Якщо пожежа застала вас в степу або в лісі, кордон вогню слід переходити проти вітру, прикривши обличчя та голову одягом.
Правила пожежної безпеки.
Забороняється:
- розводити багаття в лісах, заростях очерету, поблизу хлібних полів;
- не можна палити сірники та кидати їх, не загасивши в полі, лісі.
Правила поведінки вдома.
Обережно користуватися вогнем, нагрівальним, електричним, газовим приладдям, не забувати вимикати після користування.
10 слайд. Тест «Не запали сірничок»
Якщо відповідь неправильна, сірничок вмить спалахує
а)101 б)10 2 в)103
а) заховаєшся під стіл ;
б) вийдеш на балкон і покличеш на допомогу ;
в) заховаєшся у ванну і закриєш щільно двері.
3. Якщо загорівся електроприлад, ти ...
а) заллєш вогонь водою,
б) будеш намагатися задути вогонь;
в) пробуєш відключити електроприлад від мережі.
4. Якщо ви вирушили з батьками до лісу, то розведете багаття:
а) поряд з наметом;
б) на відкритій місцині;
в) під деревами.
5. Діти можуть запалювати сірники :
а) біля Новорічної ялинки;
б) біля скирти з сіном чи соломою;
в) біля легкозаймистих.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Вчитель: Як узнати, що сталася якась надзвичайна ситуація? (Звучить звуковий сигнал, який триває 5 хвилин «Увага всім!»).
- Як цей сигнал може звучати в школі? (Довгий дзвоник).
- Як дізнатися, яка надзвичайна ситуація сталася? (Увімкнути телевізор або радіоприймач).
- Які засоби гасіння пожежі ви знаєте?
11 слайд. Гра «Відгадай слово».
1). Огнеаскивгни (вогнегасники).
2). Відра з доовю (водою).
3). Сокіп, ямлзе (пісок, земля).
Вчитель: Які засоби захисту ви знаєте?
1). Овсхщаи (сховища).
2). Індивідуальні засоби:
- гапрозити (протигази).
- еспіраторра (респіратори).
- ватно-марлева в’язпоак (пов’язка).
- захисні юмкосит (костюми.)
А зараз - мультфільм. Продивіться уважно і скажіть, яка його головна думка? Які правила безпечної поведінки повинен знати кожен учень?
«Мультфільм «Пожежа»»
Підсумок заняття.
- Як ти дізнаєшся про те, що сталася надзвичайна ситуація?
а) по книзі;
б) по телевізору;
в) почувши сирену;
г) з газети.
- У випадку надзвичайної ситуації ти будеш діяти згідно:
а) поради друзів;
б) вказівкам штабу ЦО;
в) нікого не буду слухати.
- У разі землетрусу ти:
а) будеш дивитися у вікно;
б) вийдеш на відкриту місцевість;
в) зайдеш у ліфт і спустишся вниз.
- У випадку пожежі ти:
а) залишиш приміщення;
б) сховаєшся у шафі.
- Які засоби захисту тобі відомі?
а) гарний одяг;
б) протигаз;
в) солодощі;
г) ватно-марлева пов’язка.
- Що необхідно взяти з собою у випадку надзвичайної ситуації?
а) іграшки;
б) документи;
в) одяг;
г) цукерки і печиво.
- Пригадаємо яких правил протипожежної безпеки треба дотримуватись.
Скажіть, що найголовніше у надзвичайних ситуаціях?
- Пригадаємо яких правил протипожежної безпеки треба дотримуватись.
СДОР – хімічні з’єднання, які пагубно впливають на здоров’я людей, тварин і навіть рослин. На виробництві дуже часто застосовують хімічні речовини. Якщо неправильно їх використовувати можна отруїтися. З’являється тошнота, блювота, слабкість, головний біль, неприємні відчуття в очах та гортані. Треба промити водою очі, ніс, ротову порожнину. Вийти на свіже повітря та звернутися по допомогу до лікаря.
VІІІ. Підсумок
Продовж речення:
- Я навчився…
- Тепер я знаю, що…
- Я вмію…
- Тепер я завжди буду…
- Тепер я ніколи …
- Молодшим учням я розповім …