Сценарій засідання клубу молодих учителів «Сучасний урок-основа ефективної та якісної освіти»

Про матеріал

Мета: сприяти активізації знань з теоретичних основ питання;

-розвитку творчої діяльності;

-визначенню нових цілей педагогічної діяльності з метою підвищення професійного рівня;

-формуванню комунікативної, соціальної компетентності;

-розвитку дружнього, творчого, працездатного колективу.

Форма проведення: методичний тренінг.

Перегляд файлу

Засідання клубу молодих учителів «Шанс»

Тема: «Сучасний урок-основа ефективної та якісної освіти»

Мета:

сприяти:

  • активізації знань з теоретичних основ питання;
  • розвитку творчої діяльності;
  • визначенню нових цілей педагогічної діяльності з метою підвищення професійного рівня;
  • формуванню комунікативної, соціальної компетентності;
  • розвитку дружнього, творчого, працездатного колективу.

 

Форма проведення: методичний тренінг.

 

ХІД СЕМІНАРУ-ТРЕНІНГУ

Вправа «Оголошення».

Завдання: на аркушах паперу напишіть коротке оголошення (до 25 слів), у якому прорекламуйте себе як фахівця.

Потім оголошення збираються і перемішуються. Учасники по черзі витягують оголошення, зачитують уголос і мають відгадати автора оголошення. У випадку, коли учасник витягнув своє оголошення, його слід повернути, не зачитуючи, і витягнути нове.

 

Мотивація вибору теми тренінгу.

Ведучий. Не буває професій не важливих або не по­трібних. Але є професії визначальні для всього людства. До них особисто я прилічую вчителів. Вашій увазі пропонуємо прослухати притчу «Кращий учитель».

Притча

Батьки хотіли вибрати для сина кращого вчителя.Вранці дід повів онука до школи. Коли дід і онук увійшли на подвір'я, їх оточили діти.

  • Який смішний старий, засміявся один хлопчик.
  • Гей, маленький товстун! скорчив пику інший.

Діти кричали та скакали навколо діда й ону­ка. Тут учитель подзвонив у дзвіночок, оголошую­чи початок уроку, і діти втекли.

Дідусь рішуче взяв онука за руку і вийшов на вулицю.

  • Ура, я не піду до школи, зрадів хлопчик.
  • Підеш, але не до цієї, сердито відповів дід. Я сам знайду тобі школу.

Дід відвів онука до свого будинку, доручив ону­ка турботам бабусі, а сам пішов шукати кращого вчителя.

Побачивши якусь школу, дід заходив у двір і че­кав, коли вчитель відпустить дітей на перерву У деяких школах діти не звертали на старого уваги, в інших дражнили його. Дід мовчки повертався та йшов. Нарешті він увійшов у крихітний дворик маленької школи і втомлено притулився до огоро­жі. Пролунав дзвінок, і діти висипали на подвір'я.

 Дідусю, вам погано, принести води? По­
чув він голосок.

  • У нас у дворі є лавка, сідайте, будь лас­ка, запропонував один хлопчик.
  • Хочете, я покличу вчителя? — Запитала інша дитина.

Незабаром у двір вийшов молодий учитель. Дід привітався і сказав:

 Нарешті я знайшов кращу школу для мого
онука.

 Ви помиляєтеся, дідусю, наша школа
не найкраща. Вона маленька й тісна.

Старий не став сперечатися. Він про все до­мовився з учителем і пішов.

Увечері мама хлопчика запитали діда:

  • Батьку, ви неграмотні. Чому ви думаєте, що знайшли кращого вчителя?
  • По учнях дізнаються про вчителів..., — від­повів дід.

Ведучий. Шановні вчителі! Батьки, держава до­вірили нам найцінніший скарб світу — дитину, людину, свою надію, своє майбутнє. Ми навча­ємо й виховуємо  кілька поколінь учнів. А це вимагає постійної творчості, невтомної роботи думки, величезної душевної щедрості, і, найголовніше, любові до дітей.

Тому й темою сьогодні нашого сьогоднішнього засідання, яке проводиться у формі методичного тренінгу «Сучасний урок-основа ефективної та якісної освіти».

Гаслом нашої роботи будуть слова К. Ушинського «Учитель як фахівець живе доти, поки вчиться».

Очікування. Вправа «Гусак».

Напишіть на аркушах слово «Гусак», розташовуючи букви вертикально. Навпроти кожної букви запишіть слова і озвучте їх:

Г – гарно робитиму…

У – умітиму…

С – сподіваюсь…

А – активно вивчатиму…

К – креативно сприйматиму…

Кожного дня тисячі вчителів входять у класи і приступають до проведення уроків, і від того, якими будуть ці уроки, як відбудеться спілкування з дітьми, залежить процес перебудови шкільного життя: він буде прогресувати або гальмуватися. Освіта, школа зараз як стривожений вулик, зайняті енергійними пошуками нових шляхів навчання, прищеплення навичок самостійною мислення, гуманізації людських відносин.

Урок у будь-якому класі має одну і ту ж суть: він Урок. І як одна людина не схожа на іншу, так і один урок не схожий на інший. Учні відомого грузинського педагога, ученого Ш. О. Амонашвілі і він сам називають Урок з великої букви, ставлять йому пам'ятники, пишуть оди на честь Уроку:

—Де ти народжуєшся, де ти живеш, Урок?

—Ти не можеш існувати наодинці без мене!

—Ти живеш у моїй голові, у моєму серці!

—Я тебе обдумую, планую, проводжу( але ти живеш в учнях!)

—Ти живеш у класі лише тоді, коли там є учні!

—Ти літаєш над нами, як казковий метелик, якого треба добре роздивитися. Через 45 хвилин ти заховаєшся кудись, а потім знову повернешся до нас, але вже в іншому вбранні.

—Ти — мудрість, бо коли ти в класі, то наші думки розширюються, прискорюються.

—Ти — Урок! А що ти є для нас? Гвинтові сходинки, які ведуть нагору. Фонтан знань. Припадеш до тебе і нап'єшся мудрості. Ти, Урок, схожий на квітуче поле! Можливо, ти — Гора, у глибині якої сховані знання, до яких потрібно докопатися. Ти більший і величніший від будь-якої гори! —Ти — швидше дорога, хоч і непряма, нерівна, але єдино правильна, яка веде кожного з нас до людяності, до своєї особистості.

—Ти — весняний дощик і тепло, яке допомагає кожному розкритися, як розкриваються пуп'янки квітів.

—Ти зрошуєш майбутнє людства, вселяєш надію, надихаєш на подвиги.

—Ти несеш нам майбутнє, і тому ти наше диво...

—Урок — ти райдуга, що має 10 тисяч кольорів.

—Я, учитель, вклоняюсь, Урок, твоїй могутності і твоїй великодушності, твоєму серцю, сповненому любові до дітей і піклування про них, твоїй душі, що поривається в їхнє майбутнє.

—Вклоняюсь і дякую за те, що ти допомагаєш мені виховувати гідних моєї Батьківщини людей, даєш мені щастя жити педагогічним життям.

-—Я поставила б тобі — Уроку — найпрекрасніший пам'ятник з рожевого мармуру і золотими літерами написала б заклик, звернений до учнів: "Стань Людиною!".

Цей пам'ятник я поставила б перед школою, щоб кожного ранку, проходячи повз тебе, зупинятися перед тобою, вклонятися тобі і говорити: хвала Уроку! Час твій священний, і не можна з нього втрачати ні хвилини!

До 90% навчального часу в загальноосвітній школі витрачається на уроки; весь матеріал основ наук викладається в ході уроків. Тому теорія уроку є важливою складовою частиною дидактики — у ній розглядаються такі аспекти: вимоги да уроку, структура уроків, типи уроків, міжпредметні зв'язки в ході уроків.

 

Вправа «Абетка». Нам треба зясувати, що вам відомо про сучасний урок.   Оберіть літеру алфавіту та дайте  характерні ознаки сучасного уроку.

Наприклад:

А – актуальність, активність

С – самовираження, самостійність, самоосвіта;

У – успішність, урізноманітнення, удосконалення, упровадження, універсальність

Ч – чіткість, чесність, чуйність;

С – самоконтроль, саморегуляція, системність;

Н – навички, науковість, наполегливість;

Р – раціональність, результативність, різноманіття, розвиток, радість, робота

 

Ведучий. Сучасний урок – це, перш за все, урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою та завданнями.

Ознаки сучасного уроку 

Моніторинг навчального процесу

Інформаційно-комунікаційні технології

Спрямованість на соціалізацію учнів

Компетентнісний підхід

Особистісно орієнтовані педагогічні технології

Інтерактивні методи навчання

Учитель-фасилітатор  

 

«Сучасний урок - це урок, на якому вчитель викладає новий матеріал зрозуміло й доступно».
«Сучасний урок - це веселий, пізнавальний, цікавий, неважкий урок, на якому вчитель і учень вільно спілкуються».
«Сучасний урок - це урок, на якому не доводиться робити щораз те саме, це різноманітний урок».
«Сучасний урок - це урок, на якому вислуховують будь-яку твою думку, урок, де людина учиться бути людиною».
«Сучасний урок - це урок, на якому почуваєш себе впевнено».
 «Сучасний урок - це урок без стресів».
Так висловилися про сучасний урок учні нашої школи.
 

Ведучий. Сучасний урок – урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними.

Три постулати закладені в основі нової технології уроку.

  • Перший: «Урок є відкриття істини, пошук і осмислення її у спільній діяльності вчителя і учня».
  • Другий: «Урок є частиною життя дитини».
  • Третій: «Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу».

 

Характеристика сучасного уроку

  • на сучасному уроці немає місця нудьзі, страху і злості від безсилля,
  • на сучасному уроці панує атмосфера інтересу, довіри і співробітництва,
  • на сучасному уроці є місце кожній дитині, тому що сучасний урок-запорука його успіху в майбутньому!

 

Вимоги до сучасного уроку

 

 

 

Критерії ефективності сучасного уроку, що залежать від вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Критерії ефективності сучасного уроку, що залежать від учня

 

  • Свідоме ставлення;
  • Бажання вчитися;
  • Активність;
  • Зацікавленість;
  • Здібності учня;
  • Підготовка до уроку;
  • Потреба у нових знаннях;
  • Здатність отримувати
  • задоволення від навчання;
  • Вміння слухати;
  • Самоосвіта.

Ведучий. Пропоную об'єднатися у групи за принципом геометричних фігур: трикутник, чотирикутник, круг.

«Скажіть мені – і я забуду. Покажіть – і я запам’ятаю. Дайте можливість обговорити – і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого – і я досягну досконалості.», цими словами Конфуція ми будемо керуватися під час роботи у групах. Зараз ви опрацюєте таку інформацію: основні вимоги до уроку, типологія уроків, основні етапи уроку .

Ведучий. За допомогою вправи  «Незакінчене речення» закріпимо знання, які ви здобули у групах.

  1. За способом проведення виділяють уроки ....
  2. За етапами навчальної діяльності уроки кла­сифікують так...
  3.     За класифікацією В. Онищука розрізняють та­кі типи уроків...
  4.  

  1. Урок має такі основні етапи...
  2. Дидактичні вимоги до уроку такі...
  3. Виховні вимоги до уроку такі...
  4. Психологічні вимоги до уроку такі...
  5. Гігієнічні вимоги до уроку такі...

 

Вправа «Ваша Величносте, УРОКУ».

Ведучий. Композитор створює музичні тво­ри, художник — полотна, драматург — театраль­ні шедеври. Педагог, якщо він не «урокодавець», а митець, створює заняття як твір педагогічної майстерності, робить це для дітей і разом з ними. Хороший урок має своє «обличчя», що залежить від індивідуального стилю педагога, особливостей характеру учня та багатьох інших чинників.

Ведучий. За запропонованими визначеннями, назвіть тип уроку.

1. А) Цей урок об'єднує діяльність викладачів різноманітних дисциплін та учнів, що дозволяє і   значною мірою активізувати навчальний про­цес і встановити наочні міжпредметні зв'язки.

  Б) Основна мета — встановлення основних і супро­відних закономірностей у конкретному об'єкті. Особливість цього уроку — визначення конкретної теми, навчальної групи й місця проведення, вибір напарника, з яким необхідно досягти  певної психологічної сумісності.

В) Інтелектуальна співпраця двох педагогів з учнями на уроці не тільки сприяє методичному взаємозбагаченню, але й глибокому обґрунтуванню теми уроку.

Відповідь: бінарний урок

2. А) Це одна з форм організації навчання учнів, особливо на уроках природознавства,географії, біології.

      Б) Такі уроки перш за все покликані показати учням можливості практичного застосування знань, здобутих під час вивчення теми чи розділу.

В) Це форма організації занять на природі, виробництві. 

Відповідь: екскурсія

3. А) Такі уроки вважають класичними й найбільш  розповсюдженими.

    Б) Вони мають декілька дидактичних цілей і міс­тять усі структурні    елементи.   

 В) Кожен з елементів уроку вимагає певних методів і форм організації навчальної діяльності учнів.

Відповідь: комбінований урок

4. А) Це специфічна форма організації навчально-виховного процесу, яку проводять перед контрольно-заліковими уроками.

Б) її мета — усунути прогалини в знаннях, уміннях і навичках учнів, попередити можливі помилки на цих уроках, виділити головне,

істотне у змісті нового матеріалу й акцентувати на цьому увагу учнів.

   В) Мета таких уроків — надання навчальної до­помоги учням. Такі заняття задовольняють інтереси всіх груп учнів: які недостатньо засвоїли теоретичний матеріал; які не засвої­ли прийоми роботи з обладнанням, картами, схемами; які потребують порад щодо написання рефератів, доповідей.

Відповідь: консультація

5. А) Одна із форм організації навчання в загально­освітньому навчальному закладі. У її основі — системне усне викладання педагогом навчаль­ного матеріалу протягом одного уроку (чи пари уроків), головні цілі якого — аналіз та узагальнення фактів, а відповідні прийоми — пояснення й міркування.

Б) Залежно від теми на такому занятті може до­мінувати характеристика, опис, розповідь про певні факти, процеси, явища.

В) Такий урок може бути оглядовим, полеміч­ним, узагальнювальним; як інструктаж, діа­лог.

Відповідь: лекція

6. А) Це заняття— форма організації навчання, що поглиблює та систематизує знання. Вимога до  нього — активна участь кожного учня.

Б) На цих заняттях передбачено більш високий сту­пінь конкретизації навчального матеріалу, ніж  лекції.                                                   

В) Заняття вимагає від учнів серйозної самостійної роботи з додатковою літературою, читання нових джерел, порівняння матеріалів, підбір цікавих     і фактів.

Відповідь: семінар

 7. А) Мета цього уроку — опрацювання й закріплення теоретичних умінь і навичок на практиці.                                                                        

Б) На цих уроках проводять значні за обсягом, і складні за змістом види діяльності.

В) Результат цього типу уроків залежить від рівня  опанування учнями прийомів навчальної роботи:  порівнювати, співставляти, робити висновки, розраховувати, аналізувати, встановлювати залежність.,                                                  Відповідь: практична робота

8. А) Це уроки, у яких підбивають підсумки роботи, одна з форм перевірки знань.

Б) Суть заняття в тому, що учні звітують про засвоєння тієї чи іншої теми, розділу або логічно пов'язаних питань.

В) Інколи це комплексна перевірка знань: з теорії,    і розв'язування задач, з практичної чи лаборатор­ний роботи. Цей урок може бути і в письмовій, і в усній формах.

Відповідь: залік

9. А) Це одна з ігрових форм проведення уроку, що по­лягає в змаганні учнів у відповідях на запропоновані запитання.

 Б) Запитання дібрано так, щоб нову тему подати цікаво й пізнавально.

 В) Учнів можна поділити на команди або організувати індивідуальні виступи. Відповідь: вікторина

10. А) Такий урок організовують як нараду спеціалістів з певної наукової галузі, як збори спеціалістів-практиків, які займаються проблемами викорис­тання досягнень науки у виробництві, як нараду предметників і філософів, які розв'язують про­блеми світового рівня, як збори спеціалістів різ­них профілів, які вирішують загальне глобальне питання.

Б) На такому уроці учні, як правило, виступають з доповідями. Усю інформацію вони готують са­мостійно вдома, а на уроці її озвучують.

В) Форма роботи в процесі підготовки — вивчення літературних джерел, під час перебігу уроку — взаємоінформація учнів, уведення тезисних за­писів, складання плану.

Відповідь: конференція

11. Це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.

Відповідь:Тренінг

 

Ведучий. Останнім часом набула популярності така форма роботи як тренінг. Урок-тренінг - це одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших; спілкування; ефективна форма опанування знань; інструмент для формування умінь і навичок; форма розширення досвіду . 

Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів групової роботи (наприклад, рольових ігор).

Саме тому тренінги дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.

Сьогодні М. М. пропонує вам ознайомитися з тренінговими технологіями на різних етапах уроку.

(виступ Базаренка М. М. )

 

Ведучий. Одним з основних етапів уроку є домашнє завдання. Питання чому діти не зацікавлені у виконанні домашнього завдання, є риторичним на сьогодні. Дійсно, не всі діти виконують домашнє завдання так, як пропонує система традиційного навчання. Продуманное, зважене, цікаве домашнє завдання здатне творити дива. Аби воно було таким, потрібно зробити б усе, щоб, виконуючи роботу, учень відчув смак хоч і крихітного, але зробленого ним самим  відкриття, отже, зрозумів би, що ця робота може приносити і користь.

І діалектика тут проста: цікаво на уроці і домашнє завдання не обтяжує, а цікаве, із душею виконане вдома завдання неоціненно допомагає уроку.

«Домашнє завдання – яким воно повинно бути?» - це питання вивчала Варченко О. М., тож запрошуємо її поділитися своїм досвідом.

Виступ Варченко О. М.

 

  Шановні колеги!

        Підраховано, що  за час своєї професійної діяльності учитель дає ( в середньому ) більше 25 тисяч уроків. Ці уроки повинні бути добре  підготовлені, повинні сприяти розвитку учнів, виховувати потребу і здатність до навчання упродовж всього життя.

       Крім того, кожен урок  повинен в той же час приносити успіх учителю, доставляти йому почуття радості, задоволення своєю професією.

     Для  вчителя кожен урок  - це важка робота, яка потребує 45 хвилин концентрації уваги і великого напруження.

      Тому пропоную «Рецепт приготування хорошого уроку»

Візьміть дюжину найкращих емоцій. Ретельно відберіть тільки ті, що позбавлені розчарувань, злопам'ятності та злості. Після того як ви відібрали ці дванадцять емоцій, розділіть їх на п'ять (або шість) уроків, які вам доводиться проводити кожного вашого робочого дня.

Додайте до кожного свого уроку:

12 порцій мудрості,

11 порцій терпіння,

10 порцій хоробрості,

9 порцій працездатності,

8 порцій оптимізму,

7 порцій відданості своїй справі,

6 порцій вільнодумства,

5 порцій доброти,

4 порції відпочинку й турботи про здоров'я,

3 порції гумору,

2 порції такту,

1 порцію віри в кожного свого учня.

Примітка: у пропорціях інгредієнтів можливі варіанти на розсуд того, хто готує.

Для того щоб додати гостроти та насолоди вашому уроку, додайте до нього ложечку гарного настрою, скибку нерозсудливості, за смаком розваги, обов'язково додайте гри й рясно посипте все гарним добрим гумором. А тепер налийте любов до дітей і збийте все енергійними рухами, не допускаючи застою. Поставте вашу страву на вогонь дитячих сердець. Прикрасьте її посмішками, родзинками та гілочками радості. Перед подачею учням урок сервірується спокоєм, самовідданістю та професіоналізмом учителя.

Чітко додержуйтесь цього рецепту, у точності дотримуючись інгредієнтів страви при підготовці кожного свого уроку.

Приємного вам апетиту, шановні колеги! Апетиту до вчительської праці та творчості!

 

Підбиття підсумків семінару – тренінгу. Вправа «Капелюхи».

Мета: отримати зворотній зв'язок від групи щодо результатів роботи на семінарі.

Завдання: оберіть капелюх будь-якого кольору та підготуйте відгук про наш семінар тренінг.

Зелений капелюх: охарактеризувати семінар – тренінг з позиції розуму. Дати відповіді на запитання:

  • Які знання та вміння ви отримали, що було найкориснішим, а що не знадобилося?
  • Де і як можна скористатися отриманими знаннями  і вміннями?

 

Червоний капелюх: описати семінар – тренінг з позиції емоцій і почуттів. Дати відповіді на запитання:

  • Що викликало позитивні емоції, а що негативні?
  • Які вправи були найяскравішими в емоційному плані?

 

Чорний капелюх: описати семінар – тренінг з позиції негативу. Охарактеризувати, що не сподобалось, було некорисним, а що потрібно було зробити по-іншому.

 

Білий капелюх: описати семінар – тренінг з позиції позитиву. З'ясувати, що сподобалось, вдалося найліпше, у чому вважаєте найбільше досягнення для себе.

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Сценарії
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
3274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку