Сценарійнетрадиційного контрольно-облікового заняття у вигляді вікторини по темі «Облік праці та її оплати» з навчальної дисципліни «Фінансовий облік».

Про матеріал
В роботі представлені методичні рекомендації по проведенню нетрадиційного контрольно-облікового заняття у вигляді вікторини по темі «Облік праці та її оплати» з навчальної дисципліни «Фінансовий облік».
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України
Каховський державний агротехнічний коледж
 

 

 

 

 

ВІКТОРИНА З ФІНАНСОВОГО ОБЛІКУ

СЦЕНАРІЙ НЕТРАДИЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ

 

 

2019 рік

 

 

Укладач: Шевчук Анжела Василівна - викладач вищої категорії Каховського

                                                                    державного агротехнічного коледжу

 

Рецензент: Чайка Лариса Анатоліївна - викладач вищої категорії Каховського

                                                                      державного агротехнічного коледжу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто і схвалено цикловою комісією

обліково-фінансових дисциплін

Протокол № ___від__________201_р.

Голова комісії _________Шевчук А.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          В роботі представлені методичні рекомендації по проведенню нетрадиційного контрольно-облікового заняття у вигляді вікторини  по темі «Облік праці та її оплати» з навчальної дисципліни «Фінансовий облік».

 

 

         

 

 

ВСТУП

 

                 У реальних умовах сьогодення незмірно зростає значення формування гармонійно розвинутої, суспільно активної особи. Всі ланки системи освіти в Україні ставлять мету – підготувати високоосвічених, всебічно розвинених спеціалістів, здатних на творчу діяльність у всіх сферах громадського життя.

Сучасному студенту недостатньо володіти тільки теоретичними знаннями, мати вміння і практичні навички – він повинен творчо використовувати свої надбання в розв’язанні професійних проблем.

І тому, важливо так зорієнтувати навчальний процес, щоб студенти перебували в атмосфері творчості, тобто могли і бажали творити нове, могли вибирати для себе форму прояву і участі в творчій самостійній діяльності, реалізуючи свою пізнавальну активність.

Чим ширший діапазон участі студента в творчому процесі, тим реальніші можливості викладача активізувати розвиток творчого потенціалу студента, тим ефективніший процес навчання.

У своїй повсякденній діяльності викладач має застосовувати всі наявні методи навчання для активізації творчих здібностей і творчого спрямування діяльності студентів з метою формування високої майстерності майбутніх фахівців.                

                  Використання  різноманітних технологій навчання дає змогу здійснити перехід до нетрадиційних форм організації діяльності. Кожен педагог має право на власну творчість, на власне заняття – твір. Ті хто хочуть такої роботи, шукають і експериментують. А це означає, що такі заняття завжди будуть цікавими для студентів і для самого автора.

Одним з прикладів нетрадиційних форм навчання студентів є проведення  вікторини. Чітко спланований та якісно підготовлений такий захід забезпечує належні умови для виявлення і розвитку творчої активності та зацікавленості студентів, дає можливість зробити аналіз теоретичної та практичної підготовки студентів, провести демонстрацію їх навичок, дати відчути їм гордість за свою майбутню професію.

При проведені вікторини використовуються слідуючі методи: мозковий штурм, елементи рольових ігор, рішення виробничих ситуацій, аналіз історій і ситуацій та інші.

При проведенні вікторини студенти навчаються творчо мислити, знаходити правильні та оригінальні рішення поставлених завдань. Для слабо підготовлених студентів такі заходи можуть стати першим важливим етапом на шляху оволодіння знаннями з дисципліни. Розумова активність студентів  повинна дати їм можливість пізнання, змусити хвилюватися, якщо виявилися прогалини в знаннях і спонукати зробити все, щоб покращити свої результати.

Успішно проведена вікторина приносить велику насолоду і викладачу, якому приємно відчувати, що результати його нелегкої праці засвоєні студентами і будуть використані ними в майбутньому.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЦЕНАРІЙ  ВІКТОРИНИ

 

Вступне слово викладача: Добрий день шановні студенти!  Ми закінчили вивчення теми «Облік праці та її оплати» і прийшов час перевірити Ваші теоретичні знання та практичні навички. Сьогодні ми проведемо не зовсім звичайне контрольно-облікове заняття. Ми проведемо вікторину.

Мета нашого заняття: Узагальнити підсумки вивченого матеріалу, виявити рівень і  глибину одержаних знань і вмінь та міру готовності до роботи по обраній спеціальності.

Розвиваюча мета: Розвивати пізнавальний інтерес до навчальної дисципліни

 «Фінансовий облік».

Виховна мета: Формування професіоналізму, підвищення свого теоретичного та практичного рівня,  набуття  впевненості в собі, уміння володіти ситуацією.

 

Мотивація навчальної діяльності студентів.

Сучасному студенту недостатньо володіти тільки теоретичними знаннями, мати вміння і практичні навички – він повинен творчо використовувати свої надбання в розв’язанні професійних проблем. Проведення вікторини створить належні умови для виявлення і розвитку Вашої творчої активності та зацікавленості, дасть можливість зробити аналіз Вашої теоретичної та практичної підготовки, провести демонстрацію Ваших навичок, дати відчути Вам гордість за свою майбутню професію.

Вікторина буде складатися з шести конкурсів: «Розминка»,  «Важливе завдання», «Фантазія + знання», «5 кроків», «Ланцюжок», «Бурі не бути».

Для проведення вікторини заздалегідь були сформовані команди по п’ять студентів, які вже зайняли свої місця. Починаймо!

 

Актуалізація опорних знань.

Першим конкурсом нашої вікторини буде розминка (метод мозкового штурму). Кожному учаснику буде задано по два питання. Відповідати треба швидко і лаконічно. За кожну правильну і повну відповідь студент одержує 2 бали, за правильну але неповну відповідь – 1 бал, за неправильну відповідь – 0 балів. (Бали фіксуються по кожному студенту індивідуально). Перелік питань наведено в додатку 1.

 

Основний етап.

Наступним етапом нашої вікторини буде конкурс «Важливе завдання» (елементи рольової гри). В цьому конкурсі Ви виступите в ролі бухгалтера розрахункового відділу. Кожна команда одержує ситуаційне завдання. Згідно умови завдання необхідно провести нарахування оплати праці за час відпустки і допомоги по тимчасовій непрацездатності працівникам підприємства та скласти необхідні бухгалтерські проводки. Виконання завдання вимагає від учасників вміння працювати в команді, злагоджених дій в застосуванні теоретичних знань на практиці, здатність уважно виконати розрахунки та прийти до єдиної думки при формуванні відповіді. На виконання завдання дається 10 хвилин. Оцінюється конкурс від 0 до 5 балів, які потім діляться на кількість членів команди і заносяться в індивідуальний залік кожного учасника. Ситуаційні завдання для конкурсу наведенні в додатку 2.

 

Продовжує нашу вікторину конкурс «Фантазія + знання». Командам було задано домашнє завдання: зашифрувати бухгалтерську проводку в малюнку. За допомогою жереба вирішується яка команда якій представить свій малюнок. На виконання цього завдання відводиться 5 хвилин. Після чого команди озвучують свої відповіді. За виконання завдання команда може отримати від 5 до 10 балів, які також діляться на кількість членів команди і заносяться в індивідуальний залік кожного учасника (5 балів команда одержує вже тільки за виготовлення малюнка).

Настав час конкурсу «5 кроків» (рішення виробничих ситуацій). Кожна команда одержує завдання провести утримання із заробітної плати працівників ЄСВ, податку з доходів фізичних осіб та профспілкових внесків (додаток 3). Виконання завдання складається з 5 кроків. Кожен член команди здійснює один крок – визначивши суму одного з утримань і склавши відповідну бухгалтерську проводку. Кожен наступний учасник здійснює свій крок тільки після виконання кроку – завдання  попереднім учасником. Конкурс припиняється після виконання всіх п’яти кроків кожною з команд. Максимальна кількість балів за конкурс – 15 балів. Від 1 до 5 балів команди одержують в залежності від порядку закінчення виконання завдання (команда яка закінчила першою одержує 5 балів, другою – 4 бали і т.д.), і по 2 бали –  за правильно визначену суму утримань із заробітної плати та вірно складену бухгалтерську проводку на кожному кроці.

Наступний  наш конкурс називається «Ланцюжок» і призваний він виявити Ваші теоретичні знання та практичні вміння в складанні бухгалтерських проводок по обліку праці та її оплати. Ви бачите, що дошка поділена на 5 частин, в кожній з яких намальовано ланцюжок, який складається з 5 ланок. Кожна команда одержує по 5 первинних документів по  нарахуванню заробітної плати працівникам в різних галузях. Ці документи і являються основою для заповнення ланок ланцюжка. 1 ланка заповнюється одним учасником команди. В кожній ланці необхідно вписати відповідну бухгалтерську проводку (Додаток 4).

Максимальна кількість балів за конкурс – 15 балів. Від 1 до 5 балів команди одержують в залежності від порядку закінчення виконання завдання (команда яка закінчила першою одержує 5 балів, другою – 4 бали і т.д.), і по 2 бали –  за вірно складену бухгалтерську проводку в кожній ланці.

 

 

Наступив час останнього конкурсу «Бурі не бути». Не секрет, що робота бухгалтером розрахункового відділу дуже тісно пов’язана з людським фактором. Бухгалтер, здійснюючи нарахування заробітної плати та проводячи утримання з неї, за кожним аналітичним рахунком в розрахунково-платіжній відомості повинен бачити живу людину і з усіх сил намагатися не завдати їй ні матеріального, ні морального збитку. Але давайте  уявимо, що в результаті неуважності. Ви все таки допустили помилку і утримали із заробітної плати працівника суму набагато більшу ніж потрібно. Помилку виявив працівник і прийшов до Вас з’ясувати ситуацію.

Завдання командам: виробити тактику поведінки та підготувати відповідь для врегулювання цього конфлікту. При виконанні завдання треба врахувати, що працівник має дуже поганий характер. Не забувайте, що гумор в такій ситуації найкращій помічник (аналіз ситуацій і історій). На виконання завдання відводиться  5 хвилин. Після виконання завдання кожна команда озвучує свій варіант щасливого завершення історії. Максимальна кількість балів в цьому конкурсі – 10,  які діляться на кількість членів команди і заносяться в індивідуальний залік кожного учасника.

 

 

 

 

 

 

Завершальний етап.

Вікторину закінчено. Виконано всі заплановані конкурси. Настав час підвести підсумки вікторини і оцінити теоретичні знання та практичні вміння кожного учасника. (При підведенні підсумків  вікторини визначаються місця, які зайняли команди, а також  здійснюється оцінка знань та вмінь кожного студента, використовуючи дані листка спостереження – додаток 5).

 

Заключне слово викладача. Основною формою організації навчання  є лекції, на яких Ви вивчаєте теоретичні основи дисципліни. Логічним продовженням процесу навчання являються практичні заняття, які дають можливість кожному з Вас набути необхідні практичні навички. Але формування професійної майстерності спеціаліста забезпечують не тільки теоретичні та практичні заняття. Проведення вікторини дає можливість створити належні умови для розвитку  Вашої пізнавальної активності та зацікавленості, зробити аналіз теоретичної та практичної підготовки. В ході виконання конкурсів вікторини Ви продемонстрували свої теоретичні знання та вміння застосувати їх на практиці, навчалися творчо мислити, знаходити правильні та оригінальні рішення. Заняття мети досягло, всі поставлені завдання виконані. Судячи з Вашого піднесеного настрою заняття всім сподобалося.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Перелік питань для конкурсу «Розминка»

  1. Що таке праця?
  2. Дати визначення заробітної плати.
  3. Від чого залежить кількість і склад працівників?
  4. Які є види оплати праці?
  5. Дати визначення основної оплати праці.
  6. Яка оплата праці називається додатковою?
  7. Назвати форми оплати праці.
  8. Охарактеризувати погодинну форму оплати праці.
  9. Як нараховують оплату праці при погодинній формі оплати праці?
  10. Назвати системи погодинної форми оплати праці.
  11. Охарактеризувати погодинно-преміальну систему оплати праці.
  12. Дати характеристику відрядній формі оплати праці.
  13. Як нараховують оплату праці при відрядній формі?
  14. Охарактеризувати відрядно-преміальну систему.
  15. Що включають до фонду оплати праці?
  16. Яким первинним документом нараховують заробітну плату директору, бухгалтеру?
  17. Яке призначення облікового листа тракториста-машиніста?
  18. Яким документом нараховують оплату праці в тваринництві?
  19. Яке призначення дорожнього листа трактора?
  20. Яким документом нараховують заробітну плату будівельникам?
  21. Назвати основні реквізити дорожнього листа вантажного автомобіля.
  22. Що являється підставою для нарахування заробітної плати за час відпустки?
  23. Яка мінімальна тривалість планової відпустки?
  24. Для чого на підприємствах створюється резерв на виплату відпусток?
  25. При відсутності на підприємстві резерву на виплату відпусток на які рахунки відносять суми нарахованих відпускних?
  26. Як визначити середньоденний заробіток для нарахування оплати праці за дні відпустки?
  27. Що являється підставою для нарахування допомоги по тимчасовій непрацездатності?
  28. Як впливає стаж роботи на розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності?
  29. Як визначити середньоденний заробіток для нарахування допомоги по тимчасовій непрацездатності?
  30. Яку бухгалтерську проводку складають по нарахуванню лікарняних починаючи з 6 дня хвороби?
  31. Назвати обов’язкові податки і платежі, які утримуються із заробітної плати.
  32. В якому розмірі здійснюються утримання ЄСВ?
  33. Який порядок визначення податку з доходів фізичних осіб?
  34. Назвати мінімальну заробітну плату станом на 1 січня звітного року.
  35. Назвати прожитковий мінімум для працездатних станом на 1 січня звітного року.
  36. Який розмір соціальної пільги в звітному році?
  37. В якому розмірі здійснюють утримання профспілкових внесків?
  38. Навести приклад добровільних утримань із заробітної плати.
  39. Яка будова розрахунково-платіжної відомості?
  40. Дати характеристику рахунка 66.
  41. В яких розмірах здійснюють нарахування на заробітну плату ЄСВ?
  42. Якою бухгалтерською проводкою оформляють виплату заробітної плати з каси?
  43. Сформулювати зміст господарської операції: Д-т 661 К-т 662.
  44. Що означає кредитовий залишок по рахунку 66?
  45. В яких облікових регістрах ведеться синтетичний та аналітичний облік по рахунку 66?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Вихідні дані для проведення конкурсу

«Важливе завдання».

 

Ситуація № 1

Нарахувати допомогу по тимчасовій непрацездатності продавцю ларька     

Пироженко С.Т., яка хворіла 10 днів. Заробітна плата за  попередні 12 місяців склала 51590 грн., стаж роботи 12 років. Скласти бухгалтерські проводки.

Ситуація № 2

Нарахувати оплату праці за дні відпустки доярці Шевченко В.І. за 24 календарних дні, якщо заробітна плата за останні 12 місяців склала 76920 грн. Скласти бухгалтерські проводки.

Ситуація № 3

Нарахувати допомогу по тимчасовій непрацездатності бухгалтеру Іванченко В. В., який хворів 8 днів. Заробітна плата за  попередні 12 місяців склала 88875 грн., стаж роботи 7 років. Скласти бухгалтерські проводки.

Ситуація № 4

Нарахувати оплату праці за дні відпустки водію Соловчуку Р.І. за 28 календарних дні, якщо заробітна плата за останні 12 місяців склала 78200 грн. Скласти бухгалтерські проводки.

Ситуація № 5

Нарахувати допомогу по тимчасовій непрацездатності завідуючому млина Кулішу С.П., який хворів 4 дні. Заробітна плата за  попередні 12 місяців склала 56770 грн., стаж роботи 2 років. Скласти бухгалтерські проводки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Умова для конкурсу «5 кроків».

 

Завдання: Провести обов’язкові утримання із заробітної плати та скласти

                  бухгалтерські проводки.

 

Кроки

Зміст господарських операцій

Сума, грн.

Бух. Проводка

Д-т

К-т

1-й

Утримано податок з доходів фізичних осіб

 

?

 

?

 

?

2-й

Утримано профспілкові внески

?

?

?

3-й

Проведення утримання за виконавчими листами (25 %)

 

?

 

?

 

?

4-й

Утримано за продукцію видану в рахунок оплати праці

 

500 грн.

 

?

 

?

 

 

Сума заробітної плати становить: для  команди № 1 – 10738 грн;

                                                          для  команди № 2 – 5987 грн;

                                                          для  команди № 3– 9850 грн;

                                                          для  команди № 4 – 7210 грн;

                                                          для команди № 5 – 6087 грн.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4.

Алгоритм для конкурсу «Ланцюжок»

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Листок спостереження

Прізвища та ім’я учасників

Конкурси

Всього балів

Розминка

«Важливе завдання»

«Фантазія + знання»

«5 кроків»

«Ланцю-жок»

«Бурі не бути»

Команда № 1

 

1.

2.

3.

4.

5.

Разом:

 

 

 

 

 

 

 

Команда № 2

 

1.

2.

3.

4.

5.

Разом:

 

 

 

 

 

 

 

Команда № 3

 

1.

2.

3.

4.

5.

Разом:

 

 

 

 

 

 

 

Команда № 4

 

1.

2.

3.

4.

5.

Разом:

 

 

 

 

 

 

 

Команда № 5

 

1.

2.

3.

4.

5.

Разом:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в
    Україні" від 01.06.99 р.
  2. План рахунків бухгалтерського обліку підприємств  і організацій та
    Інструкція по його застосуванню, затверджені Міністерством фінансів
    України від 30.11.99 р. № 291.
  3. Положення (стандарти) бухгалтерського обліку.
  4. Рекомендації з організації та ведення бухгалтерського обліку за
    журнально-ордерною формою. - X, 2001.
  5. Бутинець Ф.Ф., Чижевська Л.В., Герасимчук Н.В. Бухгалтерський
    управлінський облік. - Ж.: ПП "Рута", 2000.
  6. Бухгалтерський облік на сільськогосподарських підприємствах. /За ред.
    проф. М.Ф. Огійчука. - К.: Аграрна освіта, 2001.
  7. Бухгалтерський облік на сільськогосподарських підприємствах. /За ред.
    проф. М.Ф. Огійчука. - К.: Вища освіта, 2003.
  8. Бухгалтерський облік на сільськогосподарських підприємствах. /За ред.
    проф. М.Ф. Огійчука. - К.: Алерта, 2007.
  9. Бухгалтерський облік у сільськогосподарських підприємствах. /За ред.     П.Т. Саблука і В.Б. Мосаковського. - К: Урожай, 1998.

10.Бухгалтерський фінансовий облік. /За ред. проф. Ф.Ф. Бутинця. - Ж.: ПП

"Рута", 2000.

11. Національні стандарти в бухгалтерському обліку. Питання використання. /За ред. доц. М.Г. Михайлова. - К.: Вища освіта, 2002.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Економіка, Сценарії
Додано
24 грудня 2019
Переглядів
937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку