ЕКОНОМІЧНА ТЕОРІЯ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
29 березня 2012 року № 384
Форма № Н - 3.04
КАХОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ АГРОТЕХНІЧНИЙ КОЛЕДЖ
Циклова комісія ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ДИСЦИПЛІН
«ЗАТВЕРДЖУЮ»
Заступник директора
з навчальної роботи
_______________ Н.Г. Мельник
«_____» ___________20___ року
ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА
Ч І. ЕКОНОМІЧНА ТЕОРІЯ
(назва навчальної дисципліни)
Галузь знань: 07 Управління та адміністрування
Спеціальність: 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування»
Відділення: Управління та адміністрування
Галузь знань: 20 Аграрні науки та продовольство
Спеціальність: 201 «Агрономія»
Відділення: Агрономічне_
Галузь знань: 21 Ветеринарна медицина
Спеціальність: 211 Ветеринарна медицина
Відділення: Ветеринарної медицини
Галузь знань: 18 Виробництво та технології
Спеціальність 181 Харчові технології
Відділення : Харчових технологій
Галузь знань: 20 Аграрні науки та продовольство
Спеціальність: 204 «Технологія виробництва та переробки продукції тваринництва»
Відділення: Технології виробництва та переробки продукції тваринництва
Робоча програма з інтегрованого курсу «Громадянська освіта Ч 1. «Економічна теорія» для студентів 2 курсу
Галузь знань: 07 Управління та адміністрування
Спеціальність: 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування»
Галузь знань: 20 Аграрні науки та продовольство
Спеціальність: 201 «Агрономія»
Галузь знань: 21 Ветеринарна медицина
Спеціальність: 211 «Ветеринарна медицина»
Галузь знань: 18 Виробництво та технології
Спеціальність: 181 «Харчові технології»
Галузь знань: 20 Аграрні науки та продовольство
Спеціальність: 204 «Технологія виробництва та переробки продукції тваринництва»
Розробник: Посунько Наталія Степанівна – викладач вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист.
Робоча програма складена на підставі навчальної програми дисципліни, затвердженою МОНУ 2018 р.
.
Програму розглянуто і схвалено на засіданні
циклової комісії загальноосвітніх дисциплін
Протокол від «_____» __________201____ року №_____
Голова циклової комісії ________________ О.В. Нижеголенко
1. Опис навчального предмета
Найменування показників |
Напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчального предмета |
денна форма навчання
|
||
|
Галузь знань: 07 Управління та адміністрування; 20 Аграрні науки та продовольство; 21 Ветеринарна медицина; 18 Виробництво та технології
|
Нормативна дисципліна
Громадянська освіта. Частина ІІ. Економічна теорія
|
Тем – 10 |
Спеціальність (професійне спрямування): 071 «Облік і оподаткування»; 072 «Фінанси, банківська справа та страхування»; 201 «Агрономія»; 211 «Ветеринарна медицина»; 181 «Харчові технології» 204 «Технологія виробництва та переробки продукції тваринництва»
|
Рік підготовки: |
Загальна кількість годин - 35 годин
|
ІІ-й
|
|
(Аудиторні заняття) |
||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 2 год.
|
Освітньо-кваліфікаційний рівень: молодший спеціаліст
|
35 год.
|
Вид контролю: поточний, тематичний |
||
|
Основною метою вивчення економічної теорії є формування системи знань про економічні відносини як суспільну форму виробництва, проблеми ефективного використання обмежених виробничих ресурсів і шляхи забезпечення суспільних потреб у різних суспільно-економічних формаціях.
Головне завдання навчальної дисципліни полягає у вивченні загальних засад економічного життя суспільства; розкритті закономірностей розвитку економічної системи та діалектики взаємозв'язку її структурних елементів; з'ясуванні механізму дії економічних законів і механізму використання їх людьми у процесі господарської діяльності; визначенні принципових рис основних соціально-економічних систем та напрямів їх еволюції, ролі економічної теорії в розробленні шляхів планомірної трансформації постсоціалістичної економіки в соціально орієнтовану економічну систему.
Результати навчання
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен
Вміння і навички:
Установки і цінності:
Компетентнісний потенціал курсу
(за ключовими компетентностями)
Ключові компетент-ності |
Компоненти |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами |
Уміння: доступно і переконливо висловлювати власну думку, використовувати можливості мови для розкриття тем економічної теорії; розпізнавати мовні засоби впливу, володіти техніками переконування; вести аргументовану полеміку на відповідну тематику; читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою першоджерела, авторські наукові публікації; створювати українською мовою (усно і письмово) тексти з громадянознавчої тематики. Ставлення: повага до української як державної / рідної (у разі відмінності) мови, зацікавлення її розвитком, розуміння цінності кожної мови; толерантне ставлення до плюралізму думок. |
Математична компетент-ність |
Уміння: оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення сучасних суспільно-політичних та економічних подій, явищ і процесів; перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема тощо); будувати логічні ланцюжки; використовувати статистичні матеріали у вивченні питань громадянської освіти. Ставлення: усвідомлення варіативності та значущості математичних методів у розв’язанні сучасних соціальних, політичних, економічних проблем і задач. |
Інформаційно-цифрова компетент-ність |
Уміння: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної інформації, її нагромадження, перевірки і впорядкування; досліджувати суспільні проблеми за допомогою сучасних засобів, працювати з великими масивами даних, робити і презентувати висновки, спільно працювати он-лайн у навчальних, соціальних та наукових проектах; створювати вербальні й візуальні (графіки, діаграми, фільми) тексти, мультимедійні презентації та поширювати їх; виявляти маніпуляції інформацією у процесі аналізу повідомлень мас-медіа; виявляти джерела та авторів інформації, робити коректні посилання. Ставлення: повага до прав людини в роботі з інформацією, дотримання авторського права. |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння: визначати власні навчальні цілі, розвивати навички самоосвіти; аналізувати процес власного навчання, відстежувати інновації в науково-освітньому просторі; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід, набувати нових компетентностей залежно від власних та суспільних потреб. Ставлення: розуміння соціальної ролі освіти, відкритість до сталого самонавчання, бажання ділитися знаннями з іншими, готовність до інновацій. |
Ініціативність і підприєм-ливість |
Уміння: обирати дієві життєві стратегії; виявляти можливості й загрози для майбутньої професійної діяльності; працювати для загального блага громади; генерувати нові ідеї, оцінювати переваги й ризики, вести перемовини, бути соціально мобільною, адаптивною, комунікабельною, відповідальною людиною. Ставлення: відповідальність за ухвалення виважених рішень щодо діяльності в суспільстві, ділова етика та чесність конкуренції. |
Соціальна та громадянська компетент-ності |
Уміння: активно слухати та спостерігати, брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ: політику, право, права людини, культуру, релігію, історію, мас-медіа, економіку тощо. Ставлення: повага до людської гідності, повага до прав людини, визнання цінності демократії, справедливості, рівності й верховенства права; емпатія, відповідальність, активна громадянська позиція. |
Навчальні ресурси: українські та зарубіжні, зокрема європейські підручники і посібники з громадянської освіти, основ демократії, освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини (ОДГ/ОПЛ), національні та міжнародні правові акти, розвивальні ігри, розроблені за сприяння Ради Європи та ЄС («Країна гідності», «Europe Matters – a Question of Values»), навчальні фільми, зокрема з прав людини, документальні відеоматеріали та інші.
РОЗДІЛ 1. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ
Тема 1. Соціальні цілі економіки
Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання.
Учасники (суб’єкти ) економічних відносин.
Тема 2. Сталий розвиток
Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля. Сталий розвиток як спосіб збереження довкілля.
Тема 3. Ринкова економіка
Принципи ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці.
Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція.
Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків.
Практичне заняття
Тема 4. Економіка домогосподарства
Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів.
Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження.
Практичне заняття
Тема 5. Підприємництво
Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу.
Практичне заняття
Тема 6. Ринок праці
Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника.
Тема 7. Любіювання інтересів та корупція
Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції.
РОЗДІЛ ІІ. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ
Тема 1. Інтеграція та глобалізація
Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину. Витоки та процес європейської інтеграції. Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. Виклики сучасного світу
Практичне заняття
Тема 2. Міжнародні відносини та міжнародне право
Поняття міжнародних відносин. Особливості міжнародного права. Система безпеки. Міжнародне гуманітарне право. Урядові і неурядові міжнародні організації.
Тема 3. Україна – член європейського та світового співтовариства
Європейське і світове співробітництво. Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС.
Практичне заняття
4. СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТУ
Назва теми |
Обсяги годин для окремих видів навчальних занять |
|||
комбі-новані |
практичні заняття |
тема-тичне оціню-вання |
Разом |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
РОЗДІЛ 1. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ
|
||||
|
2 |
|
|
2 |
|
2 |
|
|
2 |
|
2 |
2 |
|
4 |
|
2 |
2 |
|
4 |
|
2 |
2 |
|
4 |
|
2 |
|
|
2 |
|
2 |
|
|
2 |
Тематичне оцінювання |
|
|
2 |
2 |
Разом по 1 розділу |
|
|
|
22 |
РОЗДІЛ ІІ. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ
|
||||
8. Інтеграція та глобалізація |
2 |
2 |
|
4 |
9. Міжнародні відносини та міжнародне право |
2 |
|
|
2 |
10. Україна – член європейського та світового співтовариства |
2 |
2 |
|
4 |
Тематичне оцінювання |
|
|
2 |
2 |
Разом по 2 розділу |
6 |
4 |
2 |
12 |
Підсумкове заняття |
|
|
1 |
1 |
Разом годин з навчальної дисципліни |
20 |
10 |
5 |
35 |
5. КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ КУРСУ
«ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА»
(ІІ ЧАСТИНА «ЕКОНОМІЧНА ТЕОРІЯ»)
№ |
Тема заняття |
Зміст навчального матеріалу |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
РОЗДІЛ І. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ |
|||
1 |
Соціальні цілі економіки |
Учасники (суб’єкти) економічних відносин. Сутність економічних потреб, інтересів, суспільних благ. Виробництво та добробут громадян. Податки. Роль уряду в економіці. Соціальний захист |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
2 |
Сталий розвиток |
Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля. Сталий розвиток як спосіб збереження довкілля |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
3 |
Ринкова економіка |
Принципи ринкової економіки. Кругообіг у ринковій економіці. Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція. Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
4 |
Ринкова економіка |
Практичне заняття Попит, пропозиція, ринкова ціна |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
5 |
Економіка домогосподарства
|
Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів. Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
6 |
Економіка домогосподарства |
Практичне заняття «Родинний бюджет» |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
7 |
Підприємництво |
Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
8 |
Підприємництво |
Практичне заняття «Створюємо бізнес-план власного підприємства» |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
9 |
Ринок праці |
Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
10 |
Лобіювання інтересів та корупція |
Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
11 |
Заняття повторення й узагальнення за розділом І Тематичне оцінювання за розділом І
|
|
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
РОЗДІЛ II. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ |
|||
12 |
Інтеграція та глобалізація |
Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину. Витоки та процес європейської інтеграції. Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. Виклики сучасного світу |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
13 |
Інтеграція та глобалізація |
Практичне заняття «Глобальні проблеми сучасності» |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
14 |
Міжнародні відносини та міжнародне право
|
Поняття міжнародних відносин. Особливості міжнародного права. Система безпеки. Міжнародне гуманітарне право. Урядові і неурядові міжнародні організації |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
15 |
Україна — член європейського та світового співтовариства |
Європейське і світове співробітництво. Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна — ЄЄ |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
16 |
Україна — член європейського та світового співтовариства |
Практичне заняття «Молодіжні ініціативи та волонтерство в різних країнах світу». |
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
17 |
Тематичне оцінювання за розділом IІ
|
Заняття повторення й узагальнення за розділом II
|
Знання і розуміння:
Уміння і навички:
Установки і цінності:
|
18 |
Підсумкове заняття |
Заняття повторення й узагальнення знань студентів |
Студенти повторяють та зміцнюють знання і вміння, передбачені державними вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки студентів під час вивчення курсу «Громадянська освіта» (частина ІІ «Економічна теорія») |
6. Методи навчання
7. Методи контролю
8. Методичне забезпечення
1. Ніколенко Ю.В. Політична економія. Серія «Електронні видання». – К.: Видавничо-книготорговельна компанія «Центр навчальної літератури», 2010. www.cul.com.ua
Роботи викладача:
2. Економічна теорія. Посібник
3. Економічна теорія. Схемо-конспект лекцій(текстовий і електронний варіант)
4. Економічна теорія. Методичні рекомендації по самостійному вивченню (текстовий і електронний варіант)
5. Економічна теорія. Мультимедійні презентації тем дисципліни (електронний варіант)
6. Міні плакати та опорні конспекти по окремим темам курсу.
7. Економічна теорія. Робочий зошит студента для семінарських занять.
8. Словник-довідник: головні поняття.
9. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА І ДЖЕРЕЛА
Основна
Допоміжна
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
І. Офіційні сайти
Офіційний сайт Верховної Ради України. На сайті містяться Конституція
України, законодавство, законопроекти. Тут можна отримати інформацію
про пленарні засідання, депутатський корпус. На сайті є посилання до сайтів Парламентів закордонних країн, сторінки депутатських фракцій та груп, міжнародні парламентські інститути.
Офіційна сторінка Президента України.
Сайт Кабінету Міністрів України пропонує офіційну інформацію Уряду України, статистику.
Офіційний сайт Міністерства економіки України.
Сайт Міністерства фінансів України поряд з іншою офіційною інформацією пропонує відвідувачам Бюджет України, дослідження та огляди, публікації, закони, укази Президента, Постанови Кабінету Міністрів, скорочений зміст журналу “Фінанси України”.
Міністерство освіти і науки України.
Сайт Ради підприємців України при КМУ. На сайті створені форуми для обговорення різноманітних тем. Сайт має каталог посилань до інших ресурсів Інтернет, які включають до себе державні органи влади, громадські організації та компанії України, активно залучені до процесів розвитку підприємництва в країні.
Офіційний сайт Національного банку України. На сайті можна знайти інформацію про банківську систему, основні заходи грошово-кредитної політики з 1999 року, основні макроекономічні показники економічного та соціального стану України з 1996 року, статистичну інформацію (баланс НБУ, об’єми грошової маси, відсоткові ставки рефінансування комерційних банків, монетарні показники України, тенденції), інформацію про Платіжний баланс України з коментарями та аналізом, інформацію про фінансові ринки, законодавство України, іншу офіційну інформацію.
Сайт державної податкової адміністрації. Серед інших матеріалів на сайті публікується інформація про податкове законодавство, описана система оподаткування в Україні, представлена бізнес-інформація, у тому числі інформація за індексами інфляції, розміри мінімальної заробітної плати та облікові ставки НБУ та інша офіційна інформація, подані посилання до сайтів органів законодавчої, виконавчої та судової влади, податкових
відомств країн-учасниць СНД та інших держав.
Сайт Української Ради з Економічної Освіти (УРЕО). На сайті Ви знайдете інформацію щодо діяльності УРЕО, матеріали до лекцій та семінарів з економічної теорії та методику їх проведення, глосарій базових економічних понять, завдання до всеукраїнських та міжнародних олімпіад з економіки, статистичні дані, координати регіональних центрів з економічної освіти та інше.
Сайт National Council on Economic Education (США). На сайті багато інформації англійською мовою, що є корисною для студентів та викладачів. Україїнськіі сайти новин
Сайт Інформаційного Агентства “Інтерфакс-Україна”.
ІІ. Пошукові сайти та каталоги
– українські:
ІІІ. Інформаційно—аналітичн і сайти
Щотижневе видання – газета “Бізнес”.
На сайті подані аналітичні матеріали та сайти, що публікуються у газеті. Основні рубрики: Держава та економіка. Фінанси. Промисловість. Практика підприємництва, менеджмент, маркетинг та технології, торгівля, податки.
Український діловий щотижневик “Галицькі контракти” подає ділові новини, статті та матеріали з фінансів, економічної теорії і практики тощо.
Українська інвестиційна газета “Інвестгазета” – всеукраїнський фінансово-економічний тижневик. Це професійне ділове видання, що висвітлює питання та проблеми вітчизняного бізнесу, світових ринків, перспектив залучення інвестицій. Подає новини фінансового та фондового ринків, інформацію про діяльність компаній, банків, аналітичні огляди, рейтинги, практичні рекомендації з менеджменту та маркетингу.
Інтернет-портал аналітичних центрів України надає аналітичним центрам право публікувати свої матеріали (новини, аналітичні огляди, прогнози). За матеріалами сайту проводяться дискусії; відвідувачі сайту мають можливість залишити свої коментарі.
На сайті подається огляд валютного та аграрного ринків, фондового ринку України, Росії та країн дальнього зарубіжжя, готівкових та офіційних курсів валют, фінансові результати діяльності банків, українські та світові індекси фондового ринку, динаміка, графіки та таблиці, є можливість підписатись на розсипки.
Сайт Інституту економічних досліджень та політичних консультацій наводить місячний економічний моніторинг України, моніторинг інфраструктури України, наукові матеріали, книги.
Українсько-європейський консультативний центр.
Часопис “Тенденції української економіки”, який фінансується Європейською Комісією та програмою Тасіс, видається з 1994 року. Метою часопису є проведення та широке розповсюдження щомісячного аналізу економічного розвитку України та висновків щодо економічної політики. Часопис користується великим авторитетом в Україні та за її межами.
Сайт пропонує бізнес-новини, нормативні документи та законодавчі акти й коментарі до них, юридичний та бухгалтерський клуб, огляд валютного, кредитного та фондового ринків, форуми, посилання на ресурси Інтернет.
ІV. Сайти з навчальними матеріалами з економічної теорії
На сторінках подані програми курсів “Економічна теорія” економічного факультету Санкт-Петербурзького державного університету: план занять та література з кожної з тем.
Надано конспект лекційних матеріалів з економічної теорії. Є питання до самостійного контролю, список термінів та понять до курсу, екзаменаційні питання. (Виборзька філія Санкт-Петербурзького інженерно-економічного університету).
На сайті запропонований курс економічного коледжу “Економіка” – “Основи ринкової економіки” для учнів 8 – 9 класів. В книзі запропоновані теоретичні матеріали, тести, завдання, питання для самостійного контролю та обговорювання, література.
V. Інші сайти
Сайт про податкову систему України.
Торговельно-промислова Палата України.
Український Фінансовий Сервер.
Фінансові новини.
Vі. Офіційні документи
VІІ. Посібники Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і прав людини (ОДГ/ОПЛ):
VІІІ. Посібники з прав людини та активної участі для молоді:
ІХ. Веб-сторінки міжнародних організацій, що займаються громадянською освітою та освітою у сфері прав людини:
1