"Сценічна мова. Діалог з лялькою."

Про матеріал
Відкритий урок в гуртку лялькового театру "Театралик" Сценічна мова. Діалог з лялькою" Тема заняття: «Сценічна мова. Діалог з лялькою» Мета заняття: а) навчальна: Ознайомити дітей з основами сценічної мови, зокрема дикцією, інтонацією та правильною вимовою. Навчити передавати емоції персонажа через голос. Засвоїти основні техніки роботи з голосом у ляльковому театрі. б) розвиваюча: Розвивати у дітей навички чіткого мовлення, артикуляції та інтонаційного забарвлення. Формувати творче мислення, уяву та здатність до імпровізації. Покращувати координацію між голосом і рухами ляльки. в) виховна: Виховувати впевненість у собі та повагу до праці актора-лялькаря. Формувати командний дух і здатність співпрацювати в групі. Залучати до естетичного сприйняття мистецтва та розвивати любов до театру.
Перегляд файлу

ПЛАН – КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ

                   «СЦЕНІЧНА МОВА. ДІАЛОГ З ЛЯЛЬКОЮ»

                    

  1. Тема заняття:

         «Сценічна мова. Діалог з лялькою»

 

        Мета заняття:

   а) навчальна:  Ознайомити дітей з основами сценічної мови, зокрема дикцією, інтонацією та правильною вимовою.

Навчити передавати емоції персонажа через голос.

Засвоїти основні техніки роботи з голосом у ляльковому театрі.

б) розвиваюча: Розвивати у дітей навички чіткого мовлення, артикуляції та інтонаційного забарвлення.

Формувати творче мислення, уяву та здатність до імпровізації.

Покращувати координацію між голосом і рухами ляльки.

в) виховна: Виховувати впевненість у собі та повагу до праці актора-лялькаря.

Формувати командний дух і здатність співпрацювати в групі.

Залучати до естетичного сприйняття мистецтва та розвивати любов до театру.

 

  1. Методи і форми проведення заняття:

словесні: пояснення керівника гуртка

методи: вправи «Асоціативний кущ», «намалюйте, як ви себе почуваєте» ,  гра «Сценічний виклик»

  1. Матеріали та обладнання: ноутбук, проектор, аркуші паперу А4, кольорові олівці, ляльки рукавички
  2. Форма заняття: колективна
  3. Тип заняття:  комбінований

 

План заняття

 Організаційний момент.  Перевірка присутніх. Підготовка робочих місць. Перевірка наявності необхідних матеріалів, інструментів.

 Хід заняття

 1. Початок заняття.  Привітання.

Діти заходять в кабінет і сідають півколом. Педагог пропонує привітатися.

Доброго дня діти! Я щаслива, що ви в мене є. Створити гарну сприятливу атмосферу , нам допоможе римований початок заняття, що є одним із засобів нашого організаційного моменту.

Ляльковий театр-це справжнєє диво.

Тут кожен герой заговорить сміливо

В руках наших казка і магії сила                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Світ чарівний перед нами на крилах.

Тож починаєм урок без вагань.

Вправа для координації та моторної спритності  (відео)

Вправа для розігріву голосу (відео)

2.  Пояснення нового матеріалу.

Педагог: Тема нашого   сьогоднішнього  заняття «Сценічна мова.  Діалог з лялькою »

 (висвітлення теми)

СЦЕНІЧНА МОВА В ЛЯЛЬКОВОМУ ТЕАТРІ

Сценічна мова-це мова, яка набагато досконаліша, аніж звичайна природна мова. Мова перетворена до вимог сцени, є мовою сценічною. Тільки чітка та ясна дикція з природною інтонацією забеспечить славу актора-лялькаря.

 Хороша дикція робить нашу мову «далекобійною», розбірливою. За рахунок відпрацьованої дикції актор , може вивільнити від перевантаження голосовий аппарат. Чітка дикція дозволить бути володарем сердець акторам і читцям не тільки з хорошими голосами, а й із середніми голосовими даними.

Сценічна мова в ляльковому театрі є надзвичайно важливим елементом, який доповнює образ ляльки та впливає на сприйняття персонажа. Вона включає в себе не тільки текст, але й інтонацію, темп, ритм та інші нюанси, які допомагають передати характер героя, його емоції, а також забеспечують глядачам яскраве й живе враження.

 Сценічна мова є інструментом, який дозволяє акторам-лялькарям «оживляти» ляльки, роблячи їх максимально реалістичними та виразними для глядача.

ВАЖЛИВІСТЬ  ПРАВИЛЬНОЇ  ДИКЦІЇ ТА АРТИКУЛЯЦІЇ В ЛЯЛЬКОВОМУ ТЕАТРІ

Правильна дикція та артикуляція є важливими елементами.  Вони впливають на те  наскільки зрозумілою та приємною є наша мова для слухача. Ось кілька ключових аспектів їхньої важливості:

1. Зрозумілість мовлення

  • Чітка дикція дозволяє слухачам легко зрозуміти сказане.
  • Неправильна артикуляція може призводити до плутанини у значенні слів, особливо  при спілкуванні з великою аудиторією.
  • Чітке мовлення для актора лялькаря  є одним із ключових факторів успіху.

2. Емоційний вплив

  • Виразна артикуляція допомагає передати емоції, настрій та інтонацію. Це важливо.
  • Монотонна чи «нечітка» мова може знизити інтерес до сказаного.

3. Розвиток впевненості

  • Знання того, що вас чітко чують і розуміють, додає впевненості у спілкуванні.

ОСОБЛИВОСТІ   ГОЛОСОВОГО   ОФОРМЛЕННЯ  ПЕРСОНАЖІВ В ЛЯЛЬКОВОМУ ТЕАТРІ

Голосове оформлення персонажів у ляльковому театрі допомагає глядачам зрозуміти характер і емоції героїв, адже ляльки не можуть передавати їх мімікою. Актор підлаштовує голос відповідно до ролі персонажа, додаючи інтонації.

Важливо, щоб голос був виразним, чітким і зрозумілим, адже саме він «оживляє» ляльку. Голос має гармонійно поєднуватися з музикою, звуковими ефектами та рухами ляльки.

Актори тренують голос через артикуляційні вправи, скоромовки та імітацію голосів, розширюючи свої можливості для різних ролей.

Відповідність характеру персонажа

  •  Голос повинен відповідати образу. Ляльки не мають рухливих рис обличчя, тому передача емоцій повністю лягає на голос актора.
  • Тон та  інтонація  мови передають радість, страх, злість або смуток персонажа.
  • Контраст у вираженні емоцій (перехід від тихого шепоту до гучного викрику) робить виступ більш динамічним і цікавим.
  •  Чітке проголошення кожного слова є обов'язковим, адже мова актора – єдиний засіб, через який глядач «читає» ляльку.

7. Робота з різними типами ляльок

  • Маріонетки: Вимагають плавного й мелодійного голосу, щоб підкреслити їхні граційні рухи.
  • Рукавичкові ляльки: Часто мають яскравий і енергійний голос для підсилення комедійного ефекту.
  • Тростяні ляльки: Вимагають чіткішої дикції через обмежену рухливість.

                    РОБОТА НАД СЦЕНІЧНИМ ДИХАННЯМ

Робота над сценічним диханням у ляльковому театрі є важливою частиною підготовки актора. Дихання впливає на голос, енергію та можливість тривалого виступу без втоми.

Особливості сценічного дихання:

  1. Контроль і рівномірність: Актор має вміти управляти диханням, щоб уникати зайвого напруження .
  2. Глибоке дихання: Використання діафрагмального дихання забезпечує потужність і стійкість голосу.
  3. Синхронізація з рухами ляльки: Дихання допомагає передати динаміку й емоційність персонажа через паузи, інтонацію та темп мовлення.

Результати правильної роботи з диханням:

  • Голос звучить впевнено й природно.
  • Зменшується втома голосових зв’язок.
  • Актор краще передає емоції та створює ілюзію «живого» персонажа.

Сценічне дихання допомагає зберігати витривалість, що є особливо важливим для лялькового театру, де потрібно одночасно говорити, управляти лялькою та передавати її характер.

                ТЕХНІКА ДИКЦІЇ  ТА  АРТИКУЛЯЦІї

Дикція – це здатність чітко вимовляти звуки й слова.

Артикуляція – це робота мовних органів (губ, язика, щелепи) для правильного формування звуків.

Як це працює?

Артикуляція забезпечує: Чітке проголошення кожного звука.

Дикція допомагає:  Уникнути  невиразної мови.

Як розвивати дикцію та артикуляцію?

  1. Артикуляційні вправи:
  2. Скоромовки:
  3. Читання вголос:
  4. Контроль темпу мовлення:

Ці навички важливі не лише для акторів, а й для всіх, хто хоче спілкуватися ефективно й красиво.

 

3.  ПРАКТИЧНІ  ВПРАВИ  ДЛЯ  РОЗВИТКУ  СЦЕНІЧНОЇ  МОВИ.

Для розвитку сценічної мови в ляльковому театрі акторам – лялькарям потрібно практикувати голосові розминки , які допомагають підготувати голосовий апарат до активної роботи, покращити артикуляцію, розвинути інтонаційну виразність та уникнути голосового перенапруження.

Зараз ми зробимо декілька вправ, які є важливими в ляльковому театрі, де голос є ключовим інструментом передачі емоцій персонажа.   

1. Вправи для дихання

  • Глибоке дихання: Вдих носом (живіт надувається), повільний видих через рот. Виконуйте по 10 разів. 
  • «Ссс» або «шшш»: Робіть вдих носом, а на видиху вимовляйте довгий звук «ссс» або «шшш». Намагайтеся поступово подовжувати видих.
  • «Повітряна кулька»: Уявіть, що на вдиху ви наповнюєте живіт повітрям, а на видиху повільно випускаєте його, контролюючи потік.

2. Артикуляційні вправи

Мета: Розігріти губи, язик і щелепи для чіткої вимови.

  • Губи:
    • Витягніть губи «трубочкою», потім розтягніть у широку посмішку. Повторіть 10 разів.
    • Промовте: «У-А-У-А», активно працюючи губами.
  • Язик:
    • Малюйте язиком кола на внутрішній і зовнішній стороні губ.
    • Висуньте язик і постарайтеся торкнутися носа, потім підборіддя.
  • Щелепи:
    • Відкрийте рот якомога ширше, а потім повільно закрийте.

3. Вправи для дикції

Мета: Покращити чіткість вимови та підвищити виразність.

  • Скоромовки: Повільно й чітко проговорюйте скоромовки:
  1. Лялька Ліля ловко, лопотіла

Лялька Люба, літери ліпила

  1. Лялька Люська і Лука

Лісом линули злегка

  1. Ляльки люблять лестощі

Ляльки ловкі, легкості.

  1. Театральний Тарас торбинку тримав

      Там текст театральний тепер прочитав

  1. Зайчик збоку зазирає,

     Зоря зорить, зайчик грає

  1. Казкар казки казав,

     Казав – не доказав.

  • Поступово пришвидшуйте темп, зберігаючи чіткість.

4. Вправи для голосу

Мета: Зміцнити голос і розвинути його діапазон.

  • Голосні звуки:
    • Співайте звуки «А-О-У-І-Е», змінюючи гучність і висоту.
  • Робота з інтонацією:
    • Промовляйте короткі фрази, змінюючи інтонацію (питання, вигук, здивування).
  • Читання вголос: Читайте вірші чи прозу, акцентуючи увагу на паузах і наголосах.

Завершення розминки

На завершення розминки варто промовити кілька фраз або текст, який буде використаний під час вистави.

«Виступаєм залюбки бо в руках у нас ляльки». Це дозволить остаточно налаштувати голосовий апарат на необхідний ритм, темп і характер мовлення. 

 

ВПРАВА:    «Намалюйте,  як ви себе почуваєте»

 Гра: "Сценічний виклик"

Мета гри:

Розвивати навички сценічної мови (дикцію, інтонацію, артикуляцію) та креативне мислення.

Підготовка:

  1. Створити картки  (на папері або в цифровому вигляді).
    Розділити їх на кілька категорій:
    • Тексти для читання: скоромовки, уривки з п’єс, поезії, діалоги.
    • Емоції: гнів, радість, смуток, здивування, страх тощо.
    • Ситуації: «Попроси ляльку виконати твою улюблену пісню», «Розкажи глядачам секрет, але пошепки», «Проголоси промову як ведучий на великій сцені».
    • Перешкоди: говорити з ватою в роті, шепотом, як робот, як персонаж мультфільму.
  2. Матеріали:
    • Картки (роздруковані або намальовані).
    • Ляльки для практики (можна використовувати театральних персонажів).
    • Таймер (для обмеження часу на виконання завдань).

Правила гри:

  1. Гравці по черзі тягнуть по одній картці з кожної категорії:
    • Текст (що казати).
    • Емоція (як це казати).
    • Ситуація (контекст).
    • Перешкода (додатковий виклик).
  2. Гравець виконує завдання, наприклад:
    • Прочитати скоромовку «Карл у Клари вкрав корали» із відчуттям радісного подиву, уявляючи, що він веде театральну виставу і говорить шепотом.
  3. Інші гравці оцінюють за такими критеріями:
    • Наскільки чітко і зрозуміло була вимовлена репліка.
    • Чи відповідала емоція завданню.
    • Наскільки творчо гравець підійшов до виконання.
  4. За виконання завдання гравець отримує бали. Наприклад:
    • 3 бали — виконано блискуче.
    • 2 бали — добре, але є помилки.
    • 1 бал — варто ще попрактикуватися.

Варіації гри:

  • На швидкість: Хто швидше і правильніше скаже скоромовку з заданими емоцією та перешкодою.
  • Групова гра: Один гравець говорить текст, а інші вгадують емоцію чи ситуацію.
  • Лялькове виконання: Завдання виконуються через ляльку, а не від імені самого гравця.    

 

Вправа:  «Асоціативний кущ»

 Асоціативний кущ — це спосіб розвинути  ідеї або думки, пов'язані з якоюсь темою, у вигляді схеми. У центрі такого куща записують головне слово або тему, а навколо нього додають інші слова чи фрази, які з ним асоціюються.  Це ніби уявне дерево, де центральне слово — це стовбур, а гілки — це всі ідеї, пов’язані з темою.

 Для чого використовується?

  • Допомагає краще зрозуміти тему.
  • Розвиває творче мислення.
  • Полегшує пошук ідей для творчих завдань.

Це корисний метод у навчанні, адже він наочно показує зв'язки між поняттями й допомагає побачити тему під різними кутами.

 Центральне слово: Лялька-рукавичка

Від нього розходяться асоціації:

  • Матеріали:
    • Тканина
    • Фетр
    • Нитки
    • Ґудзики
  • Персонажі:
    • Зайчик
    • Лисичка
    • Ведмедик
    • Колобок
  • Дії:
    • Рухається
    • Говорить
    • Живе на руці
  • Сцена:
    • Театр
    • Казка
    • Лялькове шоу
  • Емоції:
    • Радість
    • Захват
    • Уява
  • Діти:
    • Гра
    • Вистава
    • Навчання                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

ІІІ.  Заключна частина.

Показ лялькової вистави  «Рукавичка»

5. Домашнє завдання.

Практикувати перед дзеркалом вправи з лялькою вивчені на занятті.

Наш сьогоднішній урок завершено. Ми  вдячні,  що наші  гості розділили з нами цю подорож у чарівний світ лялькового театру. Сподіваємося, вам було цікаво побачити, як оживають ляльки, як вони вчаться розповідати історії, дарувати емоції та посмішки.

Діти, ви сьогодні були неймовірними! Кожен із вас — справжній талант, і ми дуже пишаємося вашими досягненнями. Продовжуйте відкривати у собі нові здібності та розвивати свій творчий потенціал.

 

 

docx
Додано
21 січня
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку