Тема уроку: Що означає бути вихованим
Мета уроку: вчити учнів як співвідносяться мораль, вихованість та етикет; розкрити значення етикетних норм у житті людини; аналізувати на прикладах, як людська поведінка відповідає вимогам моралі та етикету; називати основні правила повсякденного етикету;
виховувати повагу та доброзичливе ставлення до людей, дотримуватися внутрішніх моральних правил;
розвивати вміння тактовно, делікатно ставитися до людей, до однолітків.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ.
Епіграф: «Спілкуйся з мудрими: вони тебе й навчать і вдосконалять».
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Привітання вчителя. Перевірка готовності учнів до роботи на уроці.
ІІ. ПЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ .
Ущільнене опитування.
1. Як називається здійснена людиною окрема дія стосовно чого-або кого-небудь? Наведіть приклади. (Вчинок)
2. Як називається здійснена людиною окрема дія, яка відповідає існуючим моральним правилам? (Моральний вчинок)
3. Як називають людину, яка виконуючи повсякденні обов'язки, дотримується приписів моралі? (Добра або порядна)
4. Чи є моральним учинком прибрати свою кімнату ? (Ні)
5. Як називається героїчний самовідданий вчинок, здійснений людиною у важких небезпечних умовах ? (Подвиг)
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ,
1. Якою ви уявляєте виховану людину?
2. Які риси характеру притаманні вихованій людині?
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.
Учитель: Тема нашого уроку «Що означає бути вихованим».
Мета уроку: вчити, як співвідносяться мораль, вихованість та етикет; розкрити значення етикетних норм у житті людини; аналізувати на прикладах, як людська поведінка відповідає вимогам моралі та етикету; називати основні правила повсякденного етикету.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Як співвідносяться мораль, вихованість та етикет.
Розповідь вчителя: Із найдавніших часів люди були змушені дотримуватися певних правил і норм поведінки, щоб полегшити своє життя. Ймовірно, без них у ті далекі часи людина не змогла б вижити. Це були моральні приписи. Вони були неписаними й народилися з природної потреби регулювати міжлюдські взаємини у громадах. Охоронцями цих приписів стали старійшини. Порушення тогочасних моральних норм спричиняло дуже важкі наслідки: здійснити вчинок, керуючись тільки власним бажанням, означало зрадити інтереси інших. Люди виганяли порушника зі свого товариства. Він залишався наодинці з суворими умовами життя і дуже часто гинув.
У людському суспільстві є певні моральні правила поведінки. З моральними правилами пов‘язане поняття «вихованість». Вихований – той, який дотримується правил пристойності, виявляє уважність, люб‘язність. Вихована людина завжди поблажлива, м‘яка під час спілкування, поступлива.
Зовнішні прояви людських стосунків називають етикетом. Етикет визначав певні правила поведінки людини в різних місцях та ситуаціях. Знання і дотримання етикетних норм набуло значення невід'ємної ознаки вихованої людини. Саме поведінка людини, її мова, манери, стиль одягу, уміння спілкуватися з іншими, як раніше, так і сьогодні, відображає рівень її культури і морального виховання. Ці правила ще називають правилами гарного тону.
2. До чого призводить незнання етикетних правил. У наш час дотримання етикету стало необхідним для успішного існування людини. Етикет має свої різновиди – залежно від того, де ти перебуваєш і з ким спілкуєшся. Є загальні правила, які потрібно знати будь-якій людині, яка хоче, щоб її вважали вихованою, і яка хоче, щоб з нею спілкувалися. Якби їх не існувало, то всі витворяли б усе, що заманеться… Скажімо, вчитель пояснює урок, а Сашку та його другові Микиті заманулося лягти на підлогу й погратися в Левенятко та Черепаху, які співали нехитру пісеньку. Чи Оксанка прийшла до кінотеатру, де глядачі сидять у кріслах перед екраном, і дівчинка заходилася бігати поміж рядами, тому що їй місце чомусь здалося підходящим для гри в хованки. Таких питань перед людиною, яка не засвоїла правил повсякденного етикету, виникає безліч. Якщо ви вважаєте себе вихованими, ви повинні обов‘язково дотримуватись правил етикету.
Але чимало незвичних для нас звичаїв і традицій чекатимуть тих, хто мандрує різними країнами.
Давайти розглянемо кілька цікавих фактів з етикету різних народів:
* У Болгарії, коли кажуть «ні», то кивають головою зверху вниз, а коли «так» - зі сторони в сторону.
* У Японії «ні» вважається брутальним. Коли японець відмовляє комусь, він ухильно каже: «Я подумаю про це». Його співрозмовник повинен сприйняти це як відмову і не наполягати.
* У Кореї рис їдять за допомогою паличок. Проте втикати палички в рис ні в якому випадку не можна. Це вважається поганою прикметою.
* У Китаї доторкатися жінки, брати її під руку, поступатися місцем і відкривати перед нею двері неприпустимо.
* В Італії для привітання і прощання використовують одне слово - «чао».
* В Об'єднаних Арабських Еміратах не можна, розмовляючи з кимось, класти ногу на ногу і сидіти так, щоб підошви вашого взуття були направлені на співрозмовника. Це вважається образою.
VI. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ НА ПРАКТИЦІ.
. 1. Відповіді на запитання
а) Наведіть приклади ситуацій, коли внаслідок незнання правил етикету ви або ваші знайомі опинялися у незручних ситуаціях.
б) Які висновки за цими ситуаціями, стосовно ролі етикету в житті людини, можна зробити?
2. Робота з підручником. (Учні об‘єднуються в пари для виконання завдання з підручника /стор. 34 – 35/ ) , шукаючи відповідь на питання: « Яки норми не можна забувати»).
3. Опрацювання казки Василя Сухомлинського «Доброго вам здоров'я, дідусю».
Біля школи живе старий чоловік, дід Іван. Немає в нього нікого - ні рідних, ні знайомих. Було два сини - й ті загинули на фронті. А дружина померла недавно.
Щодня приходить дід Іван до школи по воду.
- У шкільному колодязі дуже смачна вода, - каже він сусідам. Як тільки дідусь підходить до колодязя, до нього підбігають діти.
- Дідусю, давайте допоможемо вам витягти води, - кажуть вони.
Дідусь усміхається, не встигне й відпочити біля колодязя, як відро у нього повне.
- Доброго вам здоров'я, дідусю! - щебечуть діти.
Ці слова звучать для діда прекрасною музикою. Від них на серці стає тепло й радісно.
Ось і зараз вийшов дід Іван з хати та сів на лавці біля тину. Сидить і прислухається. До чого ж він прислухається? На шкільній садибі пролунав дзвінок. Дідусь бере відро і йде по воду. Як хочеться йому почути гарячі слова:
- Доброго вам здоров'я, дідусю!
Запитання і завдання до тексту
1. Які відомі вам правила вихованості наведено в оповіданні?
2. Знайдіть у тексті приклади дотримання персонажами:
* моральних правил поведінки;
* вимог до вихованої людини;
* норм етикету.
4. Виконання завдання.
«Закінчить речення.»
1) Вихованість - це...
2) Бути вихованим означає...
3) Незнання правил етикету різних народів може призвести до...
4) У своїй країні незнання етикетних правил може стати причиною...
5) Зв'язок між мораллю, вихованістю і етикетом полягає в тому, що
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. ПІДСУМОК УРОКУ.
1.Написати твір-мініатюру на тему «Нема нічого кращого, ніж хороше виховання» (Г.Сковорода)