Як наші вчинки впливають на життя

Про матеріал
Урок дає можливість дитині що таке вчинок, що таке подвиг, оцінювати вчинки.
Перегляд файлу

Тема уроку: Як наші вчинки впливають на життя.

Мета уроку:    пояснити учням ,  що таке вчинок і подвиг; вчити оцінювати вчинки, порівнюючи  з моральними чеснотами;  розвивати вміння керувати собою   для  того,  щоб  уникати  помилок  і  утримуватися  від   негативних учинків, виховувати  повагу та чуйність до інших, толерантність,милосердя.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.


 

ХІД УРОКУ

                    Епіграф: «Зробив добро і воно до тебе повернеться»

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.                                                                                

Перевірка готовності учнів до роботи на уроці.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

Ущільнене опитування.

  1. Що таке вчинок?
  2. Наведіть приклади, що є «добрим» вчинком, а що «поганим».
  3. Як ви можете пояснити різницю між ними?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.                                                                             

Створення проблемної ситуації.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.

Тема уроку: «Як наші вчинки впливають на життя».

Мета уроку:    вивчити,  що  таке вчинок  і  подвиг;  навчитися   оцінювати вчинки,   порівнюючи з моральними чеснотами; розвивати вміння керувати собою   для   того,  щоб  уникати  помилок  і  утримуватися  від  негативних учинків, виховувати  повагу та чуйність до інших, толерантність,милосердя.

 

 

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1.Що таке вчинок.

Розповідь вчителя: Сьогодні на уроці піде розмова про роль вчинків у житті людини. Кожного дня ми зустрічаємось із цим словом, кожного дня ми робимо ті чи інші вчинки, але не замислюємося : гарні чи не гарні вони; за своєю етичною спрямованістю вчинок може бути добрим або злим.

Учинок може змінити реальність, людські вчинки змінюють світ у кращий бік. Учинок вносить у реальність щось нове і разом з тим щось руйнує у ній. Учинок – явище рідкісне, і таким він повинен бути. Таким чином, вчинок – це ціннісний акт цілеспрямованого утвердження визначених моральних цінностей у ситуації, коли ці цінності піддаються сумніву або заперечуються. Тобто вчинки – це реальні дії.  Є такі ситуації, коли слід поступитися власним зручностям заради інших людей, такі дії є виявом моральної активності.

2. Який вчинок називають моральним.
Розповідь вчителя:

а)  Опрацювання української легенди  «Як жінка дванадцять татар убила».

Розповідають, що десь у наших сторонах як напали раз татари, то в одній хаті лишилася жінка. Певно, що ненавмисне лишилася. Доста того, що як прийшли татари та й питають її за гроші, а чули, що тут багач живе, то вона й каже, що гроші чоловік у коморі закопав. «Добре, веди нас до комори!» А та комора була будована по-старосвітськи: без дверей, вікон, тільки в стіні отвір був такий, що міг чоловік улізти. Завела їх тота жінка перед отвору та и каже: «Лізьте'.» Татари кажуть: «Ні, лізь ти наперед!»
      Влізла вона до комори - комора темна, в куті намацала різак, що січку ним ріжуть. Взяла вона той різак, стала собі при стіні та й каже до татар: «Ну, лізьте за мною, я вам покажу, де гроші закопані». Що тільки татарин устромив голову в ту діру, а вона як махне різаком - так тому відразу голову відрубала. Тоді вхопила тулуб і втягла до середини. За першим лізе другий - вона й його так само справила. Далі третій, четвертий... Так їх дванадцять погибло. Але тринадцятий устромив уперед руку, а вона, бідна, поквапилася та й мах!.. То ту руку відтяла. То вже татари побачили, що то за штука.

 

Вже й грошей не дошукувалися, а зараз вибігли і ту хату підпалили, і та жінка згоріла там разом із забитими татарами. Після цього татари у великому жаху повскакували на своїх коней і залишили, не пограбувавши, село, де живуть такі несамовиті й хоробрі люди.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ НА ПРАКТИЦІ.

1. Відповіді на запитання.
а)   Чому в народному переказі збереглася пам'ять про цю жінку?
б)   Якими є підстави, щоб вважати вчинок цієї жінки подвигом?
в)   Чим подвиг відрізняється від морального вчинку?

2. Опрацювання уривка з оповідання М. Слабошпицького «Урок життя  Григорія Сковороди.

а)  Обміркуйте, про який моральний вчинок українського філософа йдеться в оповіданні?

б) Яку цінність відстоював  Григорій Сковорода?

в)   Як ви ставитесь до цього вчинку? 

3. Учні об‘єднуються в пари для виконання завдання «Визнач вчинок» .                                    ( У наведеному переліку учні визначають звичайні вчинки, моральні вчинки і подвиги, вказавши цифру у відповідному стовпчику )
 

Учинок

Моральний учинок

Подвиг

 

 

 

 

 

 1. Прибрати кімнату. 2. Піти до аптеки, замість того, що дивитися телевізор, і купити ліки для хворої бабусі. 3. Замість того, щоб грати на комп 'ютері, піти з друзями грати у футбол. 4. Винести під час пожежі з охопленого полум'ям будинку немовля. 5. Ваша мама захворіла. Ви вирішили не йти на день народження до друга і залишитися з нею. 6. Виконати складну домашню роботу з математики самому, а не списати її перед уроком у товариша. 7. Хлопчик, який не вмів плавати, упав з мосту в річку. Ви витягнули його  з  води.   8.   Замість   того,   щоб  дати  списати   вправу  з математики однокласнику, ви відмовилися від перегляду чергової серії улюбленого телефільму і навчили його розв'язувати  її самостійно. 9 Міліціонер, переслідуючи небезпечного злочинця, був важко поранений, але зміг його затримати.

 

 

4. Чому важливо вміти обдумувати свої вчинки та  керувати собою.
   ( Технологія «Коло ідей»)

Запитання і завдання
а)    Що означає висловлювання «людина вміє керувати собою» ?
б)    Вкажіть, як буде діяти у наведених ситуаціях той, хто вміє керувати собою, і той, хто не вміє.
*    Директор школи звинуватив одного з учнів, які грали перед школою у футбол, що він розбив м'ячем вікно. Проте він цього не робив.
*    Ви дуже довго чекали вихідних, щоб поїхати з батьками до райцентру відвідати цирк. Проте коли у п'ятницю ввечері
батько  побачив  у  щоденнику  незадовільну  оцінку  за контрольну  з  математики,  то сказав,   що  про  циркову виставу не може бути й мови.
*    Однокласник, якого ви вважали своїм другом, сказав, що ви йому набридли і він не бажає витрачати час на спілкування з вами.
в) Складіть перелік порад для тих, хто прагне навчитися керувати собою.


VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Слово вчителя. На закінчення уроку наведу слова давньокитайського мислителя Конфуція: «Три шляхи у людини, щоб розумно чинити: перший, найблагородніший - роздуми, другий, найлегший - наслідування, третій, найгіркіший - досвід». Кожна людина має право обрати свій шлях. Проте, перш ніж щось зробити, як закликав мислитель, найкращим буде подумати. Народна мудрість про це говорить: «Сім раз відміряй, а один - відріж». Пам'ятайте ці слова, здійснюючи найрізноманітніші вчинки у своєму житті.
 

1. Виконання завдання.

  а) Що таке вчинок?

  б) Який вчинок є моральним?

   в) Що таке подвиг?

2.Домашнє завдання.

 -  написати твір – мініатюру «Вчинок, яким я пишаюсь».

 

                                                       

doc
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
Додано
29 серпня 2022
Переглядів
1359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку