Що таке честь людини? Чи варто бути чесним?
Мета уроку: розширити знання учнів про людські чесноти.
Дати поняття « чесність», « честь», « правдивість»; формувати навички
культурної поведінки, дружні відносини між людьми. Виховувати бажання
дотримуватись етичних правил і норм,прийнятих у суспільстві, прагнення у собі
виробити такі людські чесноти, як чесність і правдивість.
Робота по таблиці кольорів.
Тема уроку. Що таке честь людини? Чи варто бути чесним?
Мета уроку: розширити знання учнів про людські чесноти.
Дати поняття « чесність», « честь», « правдивість»; формувати навички
культурної поведінки, дружні відносини між людьми. Виховувати бажання
дотримуватись етичних правил і норм,прийнятих у суспільстві, прагнення у собі
виробити такі людські чесноти, як чесність і правдивість.
Клас: 4
І. Створення емоційного стану учнів в класі.
а) кольороперапія. Робота по таблиці кольорів.
Оберіть колір свого настрою.
|
ВПЕВНЕНІСТЬ |
|
ЖИТТЄДАЙНІСТЬ |
|
НІЖНІСТЬ |
|
ТРИВОЖНІСТЬ |
|
СПОКІЙ |
|
ВИСНАГА |
|
БАЙДУЖІСТЬ |
|
РАДІСТЬ |
|
ДОБРЕ САМОПОЧУТТЯ |
б) Робота над музичним твором.
- Візьміть у руки той колір, у який би ви хотіли зафарбувати музику.
Об’єднайте руки.
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну.
І. Актуалізація досвіду учнів та життєвих знань.
в) Декламування вірша вчителем.
- Прослухайте вірш і скажіть до чого закликає вас автор вірша?
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, хто що б не говорив,
Й не кожному зробити це вдається,
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти—людина, і тому учись
Добро творити, людям співчувати.
До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою—це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям,
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
г) бесіда за віршем
- Для чого людина приходить у світ?
- Що покликана робити кожна людина у своєму житті?
- З якими почуттями повинна жити людина на землі?
- Чому важко творити добро на землі?
д) робота над розсипанкою.
За добро добром платять.
- Як ви розумієте це прислів’я?
- Який слід повинна залишити на землі людина?
е) робота над квіткою якостей людини
Намалювати на дошці..
Зверніть увагу на якості людини. Прочитайте. Які з цих якостей є чеснотами?
Бадьора милосердна
Благородна добра
Чемна лінива
Чуйна правдива
Обережна образлива
Ввічлива зла
- Які якості повинні бути притаманні справжній людині? Якою повинна бути справжня людина?
- Якщо про вас говоритимуть люди, які з якостей людини ви б хотіли почути про себе?
- Чи важко бути такими?
- Чому важко?
- Що для цього потрібно?
- Які з зазначених чеснот ви хотіли б бачити в собі?
є) Абетка чеснот людини
Акуратна—та, яка дотримується порядку, точності, правил гігієни.
Благородна—яка відзначається чесністю, порядністю, безкорисливістю, почуттям власної гідності.
Ввічлива—та, яка дотримується гарних манер, вихована, чемна.
Гостинна—яка любить приймати і частувати гостей.
Добра—яка доброзичливо ставиться до людей.
Жвава—людина повна енергії.
Зібрана—зосереджена людина.
Ініціативна—активна людина, яка має багато ідей.
Кмітлива—здатна швидко міркувати.
Лагідна—спокійна, тиха.
Милосердна—людина, яка готова до добрих вчинків.
Надійна—людина, яка викликає повну довіру, на неї можна покластися.
Оптимістична—життєрадісна, сповнена оптимізму.
Працьовита—людина, яка сумлінно ставиться до роботи.
Рішуча—смілива людина, непохитна у своїх рішеннях.
Скромна—та людина, яка не має звички вихвалятися, підкреслювати свої заслуги.
Товариська—доброзичлива людина, яка вміє спілкуватися з людьми.
Уважна—людина, яка виконує будь-яку роботу уважно.
Хоробра—смілива, відважна людина.
Цілеспрямована—людина, яка прагне досягти мети.
Чесна—та, яка має високі моральні якості, порядна людина, яка говорить правду
Щедра—яка радо, охоче ділиться своїм майном, нічого не шкодує для інших.
- Скільки літер в українській абетці? Яка літера самотня?
- І у нас в абетці чеснот є багато літер, які ми ще не опрацювали. Роботи у нас попереду багато, довгий шлях до країни Людяності. Ось і сьогодні ми познайомимося з однією літерою.
ж) індивідуальна робота по картках.
- Я вам зараз прочитаю якості людини і коли ви чутимете чесноти вам потрібно буде плеснути в долоні.
Мудрість |
Скромність |
Чуйність |
Щедрість
|
Сміливість |
Терпимість |
Милосердя |
Делікатність |
Ввічливість |
Злість |
Брехливість |
Заздрість |
Терпіння |
Доброта |
Вдячність |
Справедливість |
Правдивість |
Слухняність |
Надійність |
Відповідальність |
Байдужість |
|
|
|
з) робота по словнику якостей людини.
- Виберіть, які ще чесноти людини можна додати до нашої абетки?
Розподіліть риси характеру на чесноти і негативні риси характеру. Оберіть 7 найважливіших чеснот.
Активна
Бадьора
Весела
Відважна
Відверта
Відкрита
Відповідальна
Вірна
Доброзичлива
Допитлива
Мудра
Наполеглива
Обережна
Привітна
Розсудлива
Розумна
Спокійна
Справедлива
Старанна
Стримана
Сором’язлива
Терпляча
Толерантна
Чепурна
Чуйна
Чутлива
и) Інтерактивне голосування
- Кожен з вас поміркуйте і оберіть для себе 4 найважливіші чесноти людини. Ви голосуєте лише 4 рази. По більшій кількості голосів ми визначимо найважливіші чесноти людини.
Квітка моральності
й) гра « Додай своє слово».
- зараз я попорядку буду починати речення яке вам потрінно буде продовжити.
Людина повинна бути …
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
а) розповідь вчителем притчі.
- Що людина не повинна ні при якій умові втрачати?
Вогонь, Вода і Чесність
Стародавня притча
Вогонь, Вода і Чесність разом прийшли до роздоріжжя, де їм і треба було розійтися. Вогонь сказав: "Якщо загубите мене і захочете знайти, то підіть у той бік, де відчувається тепло". Вода мовила: "А коли мій загубите слід, то шукайте і разом з тими, хто хоче втамувати спрагу". Чесність стояла мовчки, слухаючи своїх друзів. "За якими ознаками тебе знайти, коли загубимо?" –запитали Вогонь і Вода. "Той, хто загубить мене, - тихо відповіла Чесність, - уже нескоро знайти мене зможе. «Я буваю тільки з тими, хто мене не втрачає».
Будемо говорити про Чесноти-- ПРАВДИВІСТЬ ЧЕСНІСТЬ ЧЕСТЬ
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
а) Робота довідкового бюро.
Чесність— моральна риса особистості людини, яка впливає на її стосунки з іншими людьми. Чесність є важливим показником порядності людини.
Честь—це благородство душі і чиста совість.
б) дослід
(Душа ваша помутніла, їй важко, вона страждає, болить. Ви не винесли цих душевних мук і в усьому зізнались, і увас ніби на серці полегшало і стало навіть вільніше дижати.
Чого нас може навчити це? (Людей не можна обманювати і потрібно говорити правду, якою б вона не була.)
Фізхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться, землі нашій уклоніться!
За хороший день вчорашній.
І до сонця потягніться, в різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз – присядьте, два – присядьте,
І на місце тихо сядьте.
в) гра « Продовж прислів’я»
Правда з дна моря виринає, велику неправду.
Хто не дотримується слова свого, а брехня потопає.
Маленька правда переможе ніхто не повірив.
Коли у брехуна хата зайнялась той сам себе зневажає.
г) робота за підручником « Чи варто бути правдивим?» ( підручник « Я і Україна» ст..33)
Бесіда
- Що потрібно для того, щоб говорити правду?
- Для чого говорять неправду?
- Що руйнує правду?
е) гра « Речення з помилками»
Чесність — запорука біди.
Усе краще в людині починається з брехні.
Справедлива людина завжди говорить неправду.
ІV Підсумок уроку.
- Що таке чесність?
- Для чого потрібно бути правдивим?
- У чому проявляється чесність?
- Що було для вас цікавим?
Свята правда
Люби других, як самого себе, I ворогу не мисли злого; Чого не хочеш для себе, Не побажай того другому. Усяка наука в цих словах, Свято правди тут скрижалі; Другої правди не буває, Одну її я тільки знаю. Не буде їй вовік кінця, Вона не вмре і не загине, А з-під тернового вінця Вона до нас колись прилине.
Ю. Кониський.
V. Домашнє завдання.
Складіть розповідь на тему « Чи варто бути правдивим?» Прочитайте ст. 33-34 і дайте відповіді на питання.