Що таке емпатія або мистецтво ходити в чужому взутті

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу для педагогічних працівників закладів освіти, професійно-технічної освіти. Ознайомлення педагогів з поняттям емпатія, з'ясування розуміння ними цього поняття, розроблення кроків до розвитку емпатії та діагностування її в педагогічних працівників.
Перегляд файлу

Тренінг «Що таке емпатія або мистецтво ходити в чужому взутті»

Мета заняття:  розширювати  діапазон комунікативних засобів педагогічних працівників, розвивати та вдосконалювати  емпатійні здібності  педагогів; удосконалювати вміння виражати й розуміти емоційні стани.

  1. Вправа «Олівці» (10 хв.)

Матеріал: 40 олівців або ручок

Учасники об’єднуються в пари. Інструктаж пар: «Стати обличчям один  одного, протягом 2 хв. утримувати 2 олівці, фіксуючи їх лише пучками вказівних пальців. Виконувати рухи, не відпускаючи олівці.»

Виконання завдання під вказівку тренера:

  •      руки підняти вгору, опустити вниз;
  •      руки повернути ліворуч, праворуч.

Об'єднання учасників у велике коло із відстанню 50-60 см. між учасниками.

Інструктаж групи: «Тримаючи олівці пучками вказівних пальців, разом виконувати такі рухи: підняти руки, опустити руки; зробити один крок уперед,  1 крок назад; присісти, встати. Потім відбувається обговорення вправи:

  1. Що ви відчували рухаючись у колі?
  2. Як має рухатись кожен із нас для того, щоб олівці не падали? (синхронно)
  3. А що нам може допомогти досягнути синхронності рухів? (уміння відчути рух іншого, орієнтування на інших)

2. Вправа «Очікування» (5 хв.)

Тренер промовляє: «Сьогодні в нас буде дуже цікаве тренінгове заняття, тема якого – «Уроки емпатії або мистецтво ходити в чужому взутті». У кожного з нас від природи закладені  емпатійні  здібності, але далеко не у кожного  вони  розвиваються, розкриваються до кінця. Здатність розуміти внутрішній світ іншої людини,  відчувати її психоемоційний стан можна розвивати. Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка, подумайте і запишіть на ялинкових іграшках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування».

Роздаються учасникам стікери у формі новорічних кульок, учасники пишуть на них, а потім прикріплюють на ялинку.

 

 

3. Вправа на знайомство «Інтерв'ю»  ( 15 хв)

Мета: сприяти знайомству учасників.

Матеріали: бланк для інтерв'ю.

Учасники об'єднуються в пари і по черзі беруть одне в одного інтерв'ю за таким планом:

1. Ім'я.

2. Три речі, які найбільше полюбляють у житті.

3. Життєве кредо.

4. Мрія.

Далі кожен презентує свого партнера.

 Запитання для обговорення

— Чи допомогло знайомство за допомогою інтерв'ю краще пізнати одне одного?

— Можливо, комусь розповідь про себе з вуст сусіда допомогла чіт­кіше побачити себе збоку?

— Які труднощі у вас були при інтерв'юванні і відтворенні почутої ін­формації?

4. Вправа «Скарбничка правил» (3 хв.)

Мета: визначити правила для продуктивної роботи під час заняття, створити сприятливий психологічний клімат для активної роботи.

 Тренер промовляє: «Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам’ятаймо про них!».

Орієнтовні правила тренінгу:

- називати учасників по імені;

- поважати кожного учасника;

- бути активним;

- бути толерантним;

- говорити по черзі;

- не перебивати;

- бути уважним;

- виявляти чуйність, співчуття;

- бути ввічливим;

- бути позитивним.

- вимкнений мобільний телефон.

5. Вправа «Торбинка асоціацій» (7хв.)

Всесвітній день доброти (World Kindness Day) щорічно відзначають 13 листопада. Метою цього свята є об'єднання людей усіх націй незалежно від відмінностей у культурній спадщині, віросповіданні, мові. Дата Дня Доброти покликана підкреслити значущість добрих вчинків та добрих справ.

Сьогодні, коли світом активно поширюється не лише коронавірус, але й політичні суперечки, паніка та страх за майбутнє, особливого значення набувають вічні людські цінності, про які в періоди стабільності ми часто забуваємо. Одна з них — емпатія.

Емпатія.  - Що, на вашу думку, означає це слово?

- Коли ми говоримо «емпатія», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «емпатія», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова.

(Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

Тренер. Індійська приказка говорить: «Не засуджуй людину, поки не проходиш дві весни в її мокасинах». Глибока думка, висловлена простими словами: відчуй іншого, зрозумій його потреби і болі, радощі та смутки і лише тоді зможеш осягнути, оцінити і прийняти. Це все про неї, емпатію, — вміння зрозуміти й відчути інших.

Емпатія — поняття багатогранне. Слово «емпатія» походить від римського «patho», що означає глибоке, сильне, чутливе почуття (відчуття), близьке до страждання. Префікс «ем» означає спрямований (скерований) усередину. В перекладі з грецького — «пристрасть», «страждання», «почуття».

Емпатія — це розуміння емоційного стану іншої людини за допомогою співпереживання, проникнення в її суб’єктивний світ. Загалом, науковий термін та визначення поняття було введено американським психологом Едвардом Тітченером, який узагальнив філософські погляди про симпатію з теорією вчуття дослідників Е. Кліффорда та Т. Ліппса.

Емпатію часто визначають як розуміння досвіду іншої людини, уявляючи себе в "чужій" ситуації.

Емпатія — це складова моралі. Це коли люди можуть поставити себе на місце іншої людини".

Емпа́тія (англ. empathy від (грец. patho) — співпереживання) — розуміння стосунків, почуттів, психічних станів іншої особи в формі співпереживання.

Обговорення:

  • Навіщо емпатія потрібна людям?
  • Чи легше  і простіше було б жити без емпатії? (Ні, не простіше. І вже точно не легше. Тому що без емпатії наш світ був би місцем безжального хаосу, в якому ми б навряд чи змогли вижити.  Місце, де ми можемо і маємо навчитися емпатії, — це колектив.

6. Вправа «Відгадай емоцію» ( 10 хв.)

Учасники об’єднуються в пари. Пропонується відповісти на питання після того, як вони отримають картки з назвами емоцій або почуттів.

  1. Якби ми могли побачити дане почуття або емоцію, яким би воно було? (колір, форма, розмір, на що схоже).
  2. Якби ми могли відчути його на дотик, яким би воно було?
  3. Якби ми змогли скуштувати його, яким би воно було на смак?
  4. Якби ми могли його почути, як би воно звучало?
  5. Якби його можна було понюхати, щоб то був за запах?

 

Кожна пара описує отриману емоцію відповідаючи  на питання, а інші відгадують емоцію.

Перелік емоцій: кохання, радість, задоволення, інтерес та ентузіазм, щастя та веселощі, безтурботність, хвилювання, зацікавленість, страх, ненависть, гнів, презирство, спустошеність, сором, відраза, сум, злість, заздрість, смуток, самотність, образа.

 

  1. Вправа  „На скільки я уважний?”(5 хв)

Мета: розвивати здатність розуміти емоційний стан іншої людини.

 Перегляд і обговорення відео притча «Про маленьке диво» (4 хв):

  • Чи часто ми звертаємо увагу на людей, які самотньо або замріяно себе почувають?
  • Чи часто ми готові надати допомогу незнайомій людині, яка її потребує?
  • Які емоції та почуття виникли у вас під час перегляду?
  1. Вправа «Вірш про себе»(7 хв.)

Мета: підняття самооцінки, підтримка оптимізму.

Учасники отримують аркуші паперу, на яких написані початок речення, а ви маєте їх доповнити.

       Я, ніби пташка, тому що …

            Я перетворююсь на тигра, коли …

            Я можу бути вітерцем, тому що …

            Я ніби мурашка, коли …

            Я склянка води …

Я відчуваю, що тану як крижинка, коли …

Я – прекрасна квітка, …

Я відчуваю, що я скеля, …

Я – стежка …

                  Я, ніби рибка, …

Я – цікава книжка …

     Я – пісенька …

 

  1. Вправа «Крок до розвитку емпатії» (10 хв.)

Учасники об’єднуються у 3 групи. Кожна група отримує картки у вигляді ступні та пропонується: «Запишіть ті риси, ознаки, якості, характеристики, які на думку вашої групи повинен мати у собі педагог, який крокує на зустріч ЕМПАТІЇ. Потім на аркуші викладіть сліди і створіть з них доріжку до слова «ЕМПАТІЯ».

 

  1. Діагностика емпатії (співпереживання) (25-30 хв.)

Пропонована методика успішно використовується казанським психологом І. М. Юсуповим для дослідження емпатії (співпереживання), тобто вміння поставити себе на місце іншої людини, здатності до довільної емоційної чуйності на переживання інших людей. Співпереживання - це прийняття тих почуттів, які відчуває хтось інший, так, як якщо б вони були нашими власними.

Інструкція. Пропонуємо оцінити твердження. Над твердженнями не слід довго роздумувати. Достовірні відповіді ті, які першими спали на думку. Жодне з тверджень пропускати не можна.

Для виявлення рівня емпатійних тенденцій необхідно, відповідаючи на кожне з 36 тверджень, приписувати відповідям наступні числа:

0 - не знаю;

1- ніколи або ні;

2 - іноді;

3 - часто;

4 - майже завжди;

5 – завжди або так.

Тестовий матеріал

1. Мені більше подобаються книги про подорожі, ніж книги із серії "Життя чудових людей".

2. Дорослих дітей дратує турбота батьків.

3. Мені подобається роздумувати про причини успіхів і невдач інших людей.

4. Серед всіх музичних напрямів волію музику в сучасних ритмах.

5. Надмірну дратівливість і несправедливі докори хворого треба терпіти, навіть якщо вони тривають роками.

6. Хворій людині можна допомогти навіть словом.

7. Стороннім людям не слід втручатися в конфлікт між двома особами.

8. Люди старшого віку, як правило, ображаються без причин.

9. Коли в дитинстві слухала(в) сумну історію, на мої очі самі по собі наверталися сльози.

10. Роздратований стан моїх батьків впливає на мій настрій.

11. Я байдужа(ий) до критики на мою адресу.

12. Мені більше подобається розглядати портрети, ніж картини з пейзажами.

13. Я завжди прощала(в) все батькам, навіть якщо вони були не праві.

14. Якщо кінь погано тягне, його потрібно пришвидшити батагом.

15. Коли я читаю про драматичні події в житті людей, то відчуваю, немов це відбувається зі мною.

16. Батьки ставляться до своїх дітей справедливо.

17. Бачачи суперечку між підлітками або дорослими я втручаюся.

18. Я не звертаю уваги на поганий настрій своїх батьків.

19. Я тривалий час спостерігаю за поведінкою тварин, відкладаючи інші справи.

20. Фільми і книги можуть викликати сльози тільки у несерйозних людей.

21. Мені подобається спостерігати за виразом облич і поведінкою незнайомих людей.

22. У дитинстві я приводила(в) додому бездомних кішок і собак.

23. Всі люди необгрунтовано озлоблені.

24. Дивлячись на сторонню людину, мені хочеться вгадати, як складеться її життя.

25. У дитинстві молодші за віком ходили за мною по п'ятах.

26. При вигляді пораненої тварини я намагаюся їй чимось допомогти.

27. Людині стане легше, якщо уважно вислухати її скарги.

28. Побачивши вуличну пригоду, я намагаюся не потрапляти в число свідків.

29. Молодшим подобається, коли я пропоную їм свою ідею, справу або розвагу.

30. Люди перебільшують здатність тварин відчувати настрій свого господаря.

31. Із складної конфліктної ситуації людина повинна виходити самостійно.

32. Якщо дитина плаче, на те є свої причини.

33. Молодь повинна завжди задовольняти будь-які прохання і дивацтва осіб старшого віку.

34. Мені хотілося розібратися, чому деякі мої однокласники іноді були замислені.

35. Безпритульних тварин слід відловлювати і знищувати.

36. Якщо мої друзі починають обговорювати зі мною свої особисті проблеми, я намагаюся перевести розмову на іншу тему.

Обробка та інтерпретація РЕЗУЛЬТАТІВ

Перш ніж підрахувати отримані результати, перевіримо ступінь відвертості, з якою ви відповідали. Якщо ви відповіли "не знаю" на твердження № 3, 9, 11, 13, 28, 36, а також "так, завжди" на затвердження №11, 13, 15, 27, то ви не були відверті, а в деяких випадках прагнули виглядати в кращому світлі. Результатам тестування можна довіряти, якщо ви дали не більше трьох нещирих відповідей, при чотирьох вже слід сумніватися в їх достовірності або через деякий час ще раз пройдіть тестування. Підсумуйте всі бали, проставлені вами на такі твердження №2, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 15,16,19,21, 22,24,25,26,27, 29 і 32. Зіставте результат з наведеною нижче шкалою розвиненості емпатійних тенденцій.

Від 82 до 90 балів - дуже високий рівень емпатійності. У вас надмірно розвинене співпереживання. У спілкуванні ви, як барометр, тонко реагуєте на настрій співрозмовника,  який ще не встиг сказати ні слова. Вам важко від того, що оточуючі обрушують на вас свій емоційний стан. Дорослі та діти охоче довіряють вам свої таємниці і йдуть за порадою. Нерідко ви відчуваєте комплекс провини, побоюючись заподіяти людям клопоти; не тільки словом, але навіть поглядом боїтеся зачепити їх. Вас не покидає занепокоєння за рідних і близьких. Ви дуже вразливі, можете страждати при вигляді пораненої тварини або не знаходити собі місця від випадкового холодного привітання колеги. Ваша вразливість часом не дає вам заснути. Будучи в засмучених почуттях, ви потребуєте емоційної підтримки з боку. При такому ставленні до життя схильні до невротичних розладів. Вам потрібно подбати про своє психічне здоров'я.

Від 63 до 81 бали-висока емпатійність. Ви чутливі до потреб і проблем оточуючих, великодушні, схильні багато чого їм прощати; з непідробним інтересом ставитеся до людей, вам подобається "читати" їхні обличчя і заглядати в їхнє майбутнє. Ви емоційно чуйні, товариські, швидко встановлюєте контакти і знаходите спільну мову. Навколишні цінують вас за душевність. Ви намагаєтеся не допускати конфліктів і знаходити компромісні рішення, добре переносите критику на свою адресу. В оцінці подій ви більше довіряєте своїм почуттям і інтуїції, ніж аналітичним висновкам; віддаєте перевагу працювати з людьми, ніж поодинці; постійно потребуєте соціального схвалення своїх дій. При всіх перерахованих якостях ви не завжди охайні в точній і кропіткій роботі. Вас дуже легко вивести з рівноваги.

Від 37 до 62 балон - нормальний рівень емпатійності, властивий переважній більшості людей. Оточуючі не можуть назвати вас "товстошкірим", однак ви не належите до числа особливо чутливих осіб. У міжособистісному спілкуванні ви більш схильні судити про інших за їхніми вчинками, ніж довіряти своїм особистим враженням. Вам не чужі емоційні прояви, але в більшості випадків вони знаходяться під самоконтролем. Ви уважні в спілкуванні, намагаєтеся зрозуміти більше, ніж сказано співрозмовником, але при зайвому з вашої точки зору прояві почуттів втрачаєте терпіння; віддаєте перевагу делікатно не висловлювати свою точку зору, не будучи впевнені в тому, що вона буде прийнята. При читанні художніх творів і перегляді кінофільмів ви частіше стежте за дією, ніж за переживаннями героїв; вам складно прогнозувати розвиток відносин між людьми, тому, трапляється, що їхні вчинки виявляються для вас несподіваними. У вас немає розкутості почуттів, і це заважає вашому повноцінному сприйняттю людей.

  1.        балів - низький рівень емпатійності. У Вас виникають труднощі у встановленні контактів з людьми, незатишно почуваєтеся в галасливій компанії; емоційні прояви у вчинках оточуючих часом здаються вам незрозумілими і позбавленими сенсу. Ви віддаєте перевагу відокремленим заняттям конкретною справою, а не роботі з людьми. Ви - прихильник точних формулювань і раціональних рішень. Друзів ви більше цінуєте за ділові якості і ясний розум, ніж за чуйність. Бувають моменти, коли ви відчуваєте свою відчуженість. Але це можна виправити: потрібно лише спробувати розкрити свій "панцир", пильніше вдивлятися в поведінку близьких і приймати їх потреби як свої.

11 балів і менше - дуже низький рівень. Емпатійні тенденції особистості недостатньо розвинені. Вам важко першим почати розмову, тримайтеся одноосібно серед товаришів. Особливо важкі контакти з дітьми та особами, які набагато старші за вас. У міжособистісних стосунках ви нерідко опиняєтеся в незграбному положенні, не знаходите взаєморозуміння з оточуючими. Ви любите гострі відчуття; спортивним змаганням віддаєте перевагу над мистецтвом. У діяльності ви занадто центровані на собі. Ви можете бути дуже продуктивні в індивідуальній роботі, але взаємодія з іншими людьми - не ваш коник. Ви з іронією ставитеся до сентиментальних проявів; болісно переносите критику на свою адресу, хоча в змозі бурхливо не реагувати на неї. Вам необхідна гімнастика почуттів.

 

12. Релаксаційна вправа «Веселковий настрій»(3 хв.)

 

Закрийте очі і «Уявіть собі, що зараз чудовий літній день. І над вами пропливає сіра хмаринка, на яку ви можеш покласти усі свої турботи й негаразди. Дай усім твоїм турботам просто полетіти з нею…

 Уяви собі, що небо над тобою яскраво-блакитне, що легкі промені сонця зігрівають тебе. Ти почуваєш себе надійно захищеним – так мирно й спокійно навколо. М'який подих вітру торкнувся твоєї голови, і ти почуваєш себе легко й щасливо, як легка пір’їнка.

 Зробіть вдих і ваше тіло наповнюється золотим світлом – від голови до кінчиків пальців ніг... При видиху, всі почуття, які не потрібні вам зараз залишають вас. Ти вдихаєш золоте світло. А видихаєш неприємні почуття.

 Ти – як пір’їнка, яку несе легкий вітер; ти – як промінь сонця, що падає на Землю.

 Це просто чудово, що ти можеш бути тут, серед нас... Запам'ятайте свої відчуття, почуття, захопіть їх з собою, повертаючись з подорожі. Нехай вони будуть з вами весь день».

 

13. Підсумок заняття(5хв.)

Мета: отримати від кожного учасника зворотний зв’язок, з’ясувати, чи справдилися очікування учасників заняття.

Питання для обговорення:

  • Чи дізналися Ви на занятті щось нове? Що саме?
  • Що Вам видалося найцікавішим?
  • Що Вас здивувало?
  • Що корисного Ви зможете взяти для себе?
  • Що Ви зможете використати на практиці?

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1.               Безпалько О., Савич Ж. Спілкуємось та діємо: Навч.-метод. посіб.- К.: Навч.книга, 2002.- 112с.
  2.               Дорослішай на здоров’я: навч.-метод. посіб./ Н.О. Лещук, Ж.В. Савич, О.А.Голоцван. – К., 2012. – 214с.
  3.               Матеріали адаптаційного тренінгу для першокурсників соціально-психологічного факультету ЖДУ імені І.Франка. – Житомир. – 2006.
  4.               Психологу для роботи. Діагностичні методи: збірник. – Вид. 2-ге, виправл. Ужгород: Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. – С. 118-121

Інтернет-ресурси:

Заняття з елементами тренінгу для педагогів «Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом»

https://naurok.com.ua/zanyattya-z-elementami-treningu-dlya-pedagogiv-vidday-lyudini-krihitku-sebe-za-ce-dusha-popovnyuetsya-svitlom-110044.html

Уроки емпатії або мистецтво ходити в чужому взутті https://osvitaua.com/2018/04/64396/

 

docx
Додав(-ла)
Оніжук Олена
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
985
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку