Без іменників складно уявити наше мовлення – вони основа кожного сказаного нами речення. Тому дуже важливо вживати їх правильно.
- ознайомлення з поняттям «іменник»;
- розпізнавання іменників за питанням Хто? Що? ;
- вміння працювати з термінами «назви істот» і назви «неістот»;
- об'єднування предметів за певною ознакою.
Мета:
Форма проведення: урок- практикум.
Освітні галузі: мовно- літературна, соціальна, мистецька, емоційно- психологічна
Обладнання:
Хід уроку
Хвилина емоційної настроєності.
Сенкан про мову:
Мова
Українська, веселкова.
Єднає, дзвенить, лунає.
Вона — наш великий скарб.
Бесіда.
2. Ознайомлення з планом уроку.
3. Мовна розминка.
Прочитайте слова.
Вставте пропущені голосні букви
( робота, труд, зусилля) ( лінь, бездіяльність, ледарство)
Складіть речення з одним із слів, розповідаючи про працю.
1. Хвилинки поезії. Прочитайте вірш.
Зацвітає,_______
Зеленіє________,
Степом котиться диво-луна,
Це моя_________,
Це моя__________,
Що, як ______і______, одна.
- Яких слів не вистачає? Доберіть із довідки:
Калина, ліщин, Україна, Батьківщина, тато, мама.
«Мозковий штурм»
1. Розпочнемо вивчати частини мови з іменника. Таку назву іменна частина мови отримала в 1873 році, після того, як Омелян Партицький використав таке найменування. А ось у правописі 1926 року іменник називали речівником.
До речі, чи знали ви, що іменників в українській мові дуже багато? 11-томний „Словник української мови” налічує приблизно 135 000 слів і половина з них – іменники. А ось дієслів удвічі менше!
Іменник – це самостійна частина мови, що означає предмет, відповідає на питання хто? (до істот) і що? (до неістот).
2. Прочитайте слова.
Випишіть слова, які вважаєте іменниками, Чому вирішили, що слова : повага, любов, щедрість, доброта, злість, сум – іменники, адже це не назви конкретних предметів.
Що називають виділені іменники?
Висновок:
Іменники можуть називати конкретні предмети, явища , які людина пізнає з допомогою органів чуття ( предмети, речі, люди, тварини).
У мові є ще й інші іменники. Вони називають абстрактні поняття, ті, які людина не фіксує органами чуття.
- Чим можемо доповнити схему іменник?
Слова - назви рис почуттів, предметів, характеру.
3. Робота з табличкою «Правильно вимовляй і пиши»
а) Самостійне напівголосне прочитання слів, поданих у табличці.
б) Вибіркове читання.
- Прочитайте назви:
- птахів і поставте до них запитання;
- інших неістот і поставте до них запитання.
Висновок. Назви істот відповідають на питання хто? Назви неістот відповідають на питання що?
- Щоб остаточно пересвідчитись у правильності ваших висновків, опрацюйте правило.
Іменник – це самостійна частина мови, що означає предмет, відповідає на питання хто? (до істот) і що? (до неістот).
Без іменників складно уявити наше мовлення – вони основа кожного сказаного нами речення. Тому дуже важливо вживати їх правильно.
Позначте назви істот, назви неістот на перфокартах
Сукня
Мар’янка
листопад
карась
молодість
лисиця
Руханка
4. Закріплення вивченого.
- Діти, я показуватиму предметні малюнки, а ви запишіть їх у чотири колонки.
Тварини |
Люди |
Рослини
|
Предмети |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Прочитайте слова, які є назвами істот; поставте до них запитання.
- Прочитайте слова, які є назвами неістот; поставте до них запитання.
- Зробіть звуко- буквений аналіз поданих слів.
Знайдіть у поданому тексті іменники.
3. Робота у групах.
Завдання для 1 групи.
Прочитайте. Випишіть парами антоніми.
Доброта, юність, багатство, тепло, здоров’я, злість, холод, старість, бідність.
Складіть і запишіть різні спонукальні речення зі словом радість.
Поясніть значення слова ручка, використовуючи словник. Зобразіть усі значення слова малюнками.
Картка для 2 групи.
Від іменників назв неістот утворіть іменники – назви істот.
Журнал - журналіст
село - …
праця - …
казка - …
лікування - …
Складіть питальні речення з словами.
1. Робота над текстом
- Читання вірша
«Що я люблю».
Люблю матусю, батька люблю,
Люблю хатину рідну свою,
І рідну школу і вчителів,
Село, де вперше сонце зустрів.
Люблю в криничці блакитну глиб,
І лан, що родить для мене хліб,
Садок, з якого грушки несу,
Горбок, де білі вівці пасу.
Бо ті горбочки, лани, ліси —
Для мене повні добра й краси,
Бо все, що бачу навколо я, —
То люба, рідна моя земля!
- Як ставиться автор до рідної землі? З чого це зрозуміло?
- Чи любите ви свою рідну землю?
2. Виписати іменники.
3. Розбір слів за будовою ( з коментуванням).
Хатина, садок, грушка, горбчик.
З поданої таблиці виписати у два стовбчики слова , які відповідають на питання ХТО? ЩО?