Що таке права дитини. Чому вони важливі.

Про матеріал
Конспект виховного заходу спрямований на формування в учнів уявлення про права дитини; ознайомлює дітей з поняттям «право», «Декларація», «Конвенція»; сприяє поширенню правової культури та освіченості учнів; акцентує увагу на правах дитини, які порушуються в родині, у школі.
Перегляд файлу

Тема. Що таке права дитини. Чому вони важливі.

Мета: 

      -   продовжувати формувати уявлення про права дитини;

  •          ознайомити учнів з поняттям «право», «Декларація», «Конвенція»;
  •          сприяти поширенню правової культури та освіченості учнів;
  •          акцентувати увагу на правах дитини, які порушуються в родині, у школі;
  •          розвивати увагу, старанність;
  •          виховувати бажання вивчати, поглиблювати правові знання, виробля­ти та коригувати  навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопору­шень;
  •          сприяти розвитку інформаційної компетентності;
  •          виховувати повагу до своєї сім'ї, друзів, оточуючих, почуття

дисциплінованості.

Обладнання: презентація, мультимедійна дошка, ілюстративний матеріал, чисті аркуші для малюнків, фломастери.

Основні поняття: право, ООН, Декларація, Кон­венція.

                                      Хід уроку

І. Організаційна частина.

Ти знаєш, що ти — людина? 
Ти знаєш про це чи ні? 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

Більше тебе не буде. 
Завтра на цій землі 
Інші ходитимуть люди, 
Інші кохатимуть люди — 
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе — 
Озера, гаї, степи. 
І жити спішити треба, 
Кохати спішити треба — 
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина, 
І хочеш того чи ні — 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

                   (Василь Симоненко)    

-  Так видатний поет В.Симоненко писав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя, бо людина — найцінніший скарб. Кожен  із вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше на Землі немає і ніколи не буде.    

     Великий педагог В. О. Сухомлинський говорив: «Сьогодні — діти, завтра — народ!» Звичайно, ви діти — майбутнє нашої держави, і від вашого фізичного розвитку, виховання, знань, вмінь залежатиме,  якою буде наша Україна.

ІІ. Основна частина.

   1. Повідомлення теми і мети уроку.

-  Сьогодні ми з вами зібралися напередодні  Дня захисту прав дітей, яке відзначається щороку  20 листопада. Адже саме в цей день ООН був прийнятий міжнародний  документ, в якому закріплені права дитини. Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?   

- Так, це людина, якій ще не виповнилося 18 років.

-  І ось на нашій виховній годині ми поговоримо про ті важливі документи, за якими живете ви, діти. А тема нашого уроку: «Що таке права дитини. Чому вони важливі».

2. Мотивація навчальної діяльності.

 - Діти, що потрібно для того, аби дитина виросла? (Їсти, гратися, займатися фізкультурою, вчитися, спілкуватися, дотримуватись здорового способу життя.)

      Творче завдання «Що мені потрібно для щастя».

-  Зараз я роздам вам чисті аркуші паперу, а ви складете список того, що, на вашу думку, необхідно для щасливого дитинства. Наприклад, батьківська ласка, рідний дім, друзі, солодощі, іграшки, медична допомога, комп'ютер, книги, театр, відпочинок, розваги, школа, спорт. (Діти зачитують свої списки.)

3. Вивчення нового матеріалу.

- Так, на все, що ви зараз написали, ви маєте право. А що таке «право»? - запитаєте ви.

   Право – це можливість людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні і духовні блага, які необхідні їй для нормального існування і розвитку.

Діти різних національностей, різних можливостей, різних віросповідань і різного кольору шкіри мають рівні права.

Таких прав дуже багато — на життя, на житло, харчування, медичну допомогу, знання, відпочинок. Тобто те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть відмовити для того, щоб подорослішати і вести повноцінне життя.

  •          А як ви думаєте, в давнину теж держави піклувалися про своїх дітей? (Відповіді дітей.)

 -   В стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали із скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни. В часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ. В різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Аж у 17-18 ст. на дітей, нарешті, починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику. У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова “дурень”. Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.

   Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені і в наш час.

Сьогодні 250 млн дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн дітей у світі не можуть навчатися. Кожен рік від хворіб помирають 5 млн дітей. Поширюється торгівля дітьми, викори­стання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.

В Україні три чверті дітей — діти з хронічними хворобами. З'явився новий тип дітей — "діти вулиці" (особливо у великих містах). Це діти, що залишили рідні домівки і живуть та харчуються, як заманеться. Основна маса з них має освіту 3- 4 класи. Більшість з них — малолітні злочинці, наркомани.

  •          A як іще порушується право людини на життя? (Війна, вбивства, тощо.)

Уся історія людства — це історія війн. Одна із найстрашніших війн в історії тривала 6 років і закінчилася в 1945 році. Загинуло близько 60 млн чол.

І тоді люди всього світу зрозуміли, що необхідно об'єднатися для захисту прав лю­дини. Вони створили ООН — Організацію Об'єднаних Націй – міжнародну організацію, завдання якої – підтримка миру і безпеки  у всьому світі. 10-го грудня 1948 року різні народи світу вирішили і проголосили, що всі люди рівноправні. Так ви­никла Загальна Декларація прав людини.

  •          А що ж таке Декларація?

1-й учень. Декларація – це просто

Оголошення всіх прав,

Є права й в дітей, звичайно,

Треба, щоб усяк їх знав.

2-й учень. Знайте, що усі ви рівні,

Від народження в правах,

І людина – змалку вільна,

Наче в небі синім птах.

3-й учень. Знайте ж, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать,

І ніхто в усьому світі

Їх не сміє ображать.

4-й учень. Треба дітям всього світу

Не сваритись, а дружить

І по правилах хороших.

По закону треба жить.

-    А 20 листопада 1989 року представники урядів прогресивних країн світу, втому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини (на­була чинності для України з 27 ве­ресня 1991 року). Головним завданням Конвенції є за­безпечення дітей особливим піклуван­ням та допомогою, надання необхід­ного захисту, сприяння сім'ї. Конвенція визнає, що дитині не­обхідна сім'я, дитина має зростати у щасті, любові та розумінні.  Дитина має виховуватись у мирі, гід­ності, терпимості, свободі та солі­дарності. Згідно з Конвенцією про права дитини Україна у квітні 2001 року прийняла Закон про охорону дитинства.

- А що таке Конвенція? (Конвенція — це міжнародна угода.)

-  Давайте пригадаємо, про які права дітей йдеться в Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право? (Відповіді дітей.)          

  1. Кожна дитина має невід’ємне право на життя.

У неньки народилося дитя,

Дитя моє! Бог дав тобі життя.

І щоб ніхто не заподіяв школи

Тобі, малесенький громадянин, -

Бог дав закони нашому народу.

Від дня народження до іменин,

Він твій, цей світ широкий за вікном.

Ти на життя і щастя маєш право

Під золото – блакитним знаменом

Своєї Української держави.

  1. Кожна дитина має право на ім’я і громадянство з моменту народження.

І дівчатко, і хлоп’ятко

Мають право на ім’я.

Ти –Надійка, я – Василь,

А оцей малюк – Максим.

Мають Дмитрик і Оленка

Ще й по батькові ім’я.

“Я – Дмитро Ілліч Орленко!” –

каже впевнено хлоп’я.

І великі, і малі

Мають власну Батьківщину,

Найріднішу на землі.

Мають право називати

Україну словом мати,

Бо вона дітей завжди

Оборонить від біди.

3. Всі діти мають право на повноцінне і здорове харчування.

4. Всі діти мають право на медичне обслуговування.

5. Всі діти мають право на навчання.

6. Всі діти мають право на любов і піклування.

7. Всі діти мають право на гру.

8. Всі діти є рівними у своїх правах.

9. Особлива турбота дітям - інвалідам.

10. Всі діти мають право на національну самобутність та свободу 

          віросповідання.

11. Діти мають право на інформацію.

12. Всі діти мають право на відпочинок.

13. Жодна дитина не може бути примушена до праці.

14. Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена. 

4. Узагальнення і систематизація знань.

1) Творче завдання «Я маю право!».

-   А зараз я об’єднаю вас у групи і кожній групі дам картки, на яких написано по одній статті з Конвенції про права дитини. Вашим завданням буде за кілька хвилин пояснити своїми словами ці статті і навести життєвий приклад до кожної з них.  

    2) Бесіда.

  •          Як ви гадаєте, чому ООН вважала за необхідне скласти перелік прав дитини? (Цей документ створений для того, щоб захистити дітей і надати якнайкращі умови для розвитку та реалізації їхніх прав.)
  •          На вашу думку, чому Конвенція є переліком потреб дитини, а не бажань?
  •          Як ви гадаєте, навіщо нам знати наші права і чому вони важливі?

(Для того щоб нам було легше захистити себе, а також ми маємо брати активну участь у втіленні своїх прав в життя.)

  •      Якими із цих прав вам доводилось і доводиться користуватися найчастіше?
  •      Чи порушуються ваші права у родині, у школі?
  •      Чи доводилось вам бачити чи чути, як порушуються права інших дітей?
  •      Куди можна звернутися за допомогою? (До міжнародної організації – комісії з прав дитини; соціальної служби сім’ї, дітей та молоді; шкільного психолога, або до дорослого, якому ти довіряєш і який тебе не зрадить.)

       3) Інсценізація ситуацій у групах.

 - Для того, щоб переконатися чи добре ви знаєтесь на своїх правах і зможете їх правильно відстояти давайте розглянемо декілька життєвих си­туацій і спробуємо роз’яснити, про які статті Конвенції про права дитини йде мова.

      Ситуація 1

Катя допомагає мамі розносити пошту. Вона цікавиться життям своїх друзів, а тому

іноді пе­речитує листи та листівки, адресо­вані іншим.

  • Яке право вона порушує?

         Ситуація 2

9-річний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у дитячий журнал. Але його старший брат за­уважив: «Даремно посилаєш, ти ж не­повнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують».

  •     Чи правий старший брат?

         Ситуація 3

 Олег захворів, йому потрібна операція, але в лікарні його відмовились лікувати, тому що у його батьків немає коштів.

  •     Які права дитини порушено?

  Ситуація 4

Кожного року 1-го вересня хлопчики й дівчатка 6 – 7 років йдуть до школи. Проте Олег якому 7,5 років, так і не пішов у перший клас. Його не пустили батьки, мотивуючи це тим, що вони фермери, роботи багато, син їм має допомагати, а до школи далеко від хутора на якому вони проживають.

  •     Які права дитини порушено?

    Ситуація 5

У магазині до учня підійшов співробітник соціологічної компанії та запропонував заповнити анкету для отримання знижок на товари побуту. В анкеті, зокрема, були питання стосовно координат зв’язку учня (адреса, телефони, електронні адреси, веб- сторінки), режим пересування (коли на навчанні, коли вдома), прізвище, ім’я та по- батькові учня та його батьків.

  • Чи вбачаєте ви у цій ситуації порушення права на свободу і особисту безпеку?

ІІІ. Підсумок  уроку.

                                      Вікторина    

  •          А зараз дайте відповіді на запитання вікторини.
  1. Що є найціннішим для людини? (Життя)
  2. Кожна дитина після народження має право на ….(ім’я)
  3. Основну відповідальність за виховання дитини, за створення умов для її всебічного розвитку несуть ….(батьки)
  4. Основний ваш обов’язок  сьогодні ….(вчитися)
  5. До якого віку ми вважаємося дітьми? (Вісімнадцять)
  6. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей? (Конвенцію про права дитини)
  7. В якому році Україна прийняла Закон «Про охорону дитинства» (2001)
  8. Чого прагнуть люди у всьому світі? (Миру)

-  Отже, діти, від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших.   

 

Я маю право жити  на Землі,

Творити, дихати,  учитись,

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право на веселку і весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так  безмежно чарівну,

І на поля зі  стиглим житом.

На  золотаве  сонце    в небесах,

Що  щедро Україну зігріває

На соловейка спів в гаях

І на любов  батьків, безмежну і  безкраю!

                 І. Жиленко

 

docx
Додав(-ла)
Лотоцька Ганна
Додано
29 серпня
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку