Тема. Що таке права дитини. Чому вони важливі.
Мета:
- продовжувати формувати уявлення про права дитини;
дисциплінованості.
Обладнання: презентація, мультимедійна дошка, ілюстративний матеріал, чисті аркуші для малюнків, фломастери.
Основні поняття: право, ООН, Декларація, Конвенція.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
(Василь Симоненко)
- Так видатний поет В.Симоненко писав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя, бо людина — найцінніший скарб. Кожен із вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше на Землі немає і ніколи не буде.
Великий педагог В. О. Сухомлинський говорив: «Сьогодні — діти, завтра — народ!» Звичайно, ви діти — майбутнє нашої держави, і від вашого фізичного розвитку, виховання, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна.
ІІ. Основна частина.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми з вами зібралися напередодні Дня захисту прав дітей, яке відзначається щороку 20 листопада. Адже саме в цей день ООН був прийнятий міжнародний документ, в якому закріплені права дитини. Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?
- Так, це людина, якій ще не виповнилося 18 років.
- І ось на нашій виховній годині ми поговоримо про ті важливі документи, за якими живете ви, діти. А тема нашого уроку: «Що таке права дитини. Чому вони важливі».
2. Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, що потрібно для того, аби дитина виросла? (Їсти, гратися, займатися фізкультурою, вчитися, спілкуватися, дотримуватись здорового способу життя.)
Творче завдання «Що мені потрібно для щастя».
- Зараз я роздам вам чисті аркуші паперу, а ви складете список того, що, на вашу думку, необхідно для щасливого дитинства. Наприклад, батьківська ласка, рідний дім, друзі, солодощі, іграшки, медична допомога, комп'ютер, книги, театр, відпочинок, розваги, школа, спорт. (Діти зачитують свої списки.)
3. Вивчення нового матеріалу.
- Так, на все, що ви зараз написали, ви маєте право. А що таке «право»? - запитаєте ви.
Право – це можливість людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні і духовні блага, які необхідні їй для нормального існування і розвитку.
Діти різних національностей, різних можливостей, різних віросповідань і різного кольору шкіри мають рівні права.
Таких прав дуже багато — на життя, на житло, харчування, медичну допомогу, знання, відпочинок. Тобто те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть відмовити для того, щоб подорослішати і вести повноцінне життя.
- В стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали із скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни. В часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ. В різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Аж у 17-18 ст. на дітей, нарешті, починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику. У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова “дурень”. Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.
Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені і в наш час.
Сьогодні 250 млн дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн дітей у світі не можуть навчатися. Кожен рік від хворіб помирають 5 млн дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.
В Україні три чверті дітей — діти з хронічними хворобами. З'явився новий тип дітей — "діти вулиці" (особливо у великих містах). Це діти, що залишили рідні домівки і живуть та харчуються, як заманеться. Основна маса з них має освіту 3- 4 класи. Більшість з них — малолітні злочинці, наркомани.
Уся історія людства — це історія війн. Одна із найстрашніших війн в історії тривала 6 років і закінчилася в 1945 році. Загинуло близько 60 млн чол.
І тоді люди всього світу зрозуміли, що необхідно об'єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН — Організацію Об'єднаних Націй – міжнародну організацію, завдання якої – підтримка миру і безпеки у всьому світі. 10-го грудня 1948 року різні народи світу вирішили і проголосили, що всі люди рівноправні. Так виникла Загальна Декларація прав людини.
1-й учень. Декларація – це просто
Оголошення всіх прав,
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
2-й учень. Знайте, що усі ви рівні,
Від народження в правах,
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синім птах.
3-й учень. Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
Їх не сміє ображать.
4-й учень. Треба дітям всього світу
Не сваритись, а дружить
І по правилах хороших.
По закону треба жить.
- А 20 листопада 1989 року представники урядів прогресивних країн світу, втому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини (набула чинності для України з 27 вересня 1991 року). Головним завданням Конвенції є забезпечення дітей особливим піклуванням та допомогою, надання необхідного захисту, сприяння сім'ї. Конвенція визнає, що дитині необхідна сім'я, дитина має зростати у щасті, любові та розумінні. Дитина має виховуватись у мирі, гідності, терпимості, свободі та солідарності. Згідно з Конвенцією про права дитини Україна у квітні 2001 року прийняла Закон про охорону дитинства.
- А що таке Конвенція? (Конвенція — це міжнародна угода.)
- Давайте пригадаємо, про які права дітей йдеться в Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право? (Відповіді дітей.)
У неньки народилося дитя,
Дитя моє! Бог дав тобі життя.
І щоб ніхто не заподіяв школи
Тобі, малесенький громадянин, -
Бог дав закони нашому народу.
Від дня народження до іменин,
Він твій, цей світ широкий за вікном.
Ти на життя і щастя маєш право
Під золото – блакитним знаменом
Своєї Української держави.
І дівчатко, і хлоп’ятко
Мають право на ім’я.
Ти –Надійка, я – Василь,
А оцей малюк – Максим.
Мають Дмитрик і Оленка
Ще й по батькові ім’я.
“Я – Дмитро Ілліч Орленко!” –
каже впевнено хлоп’я.
І великі, і малі
Мають власну Батьківщину,
Найріднішу на землі.
Мають право називати
Україну словом мати,
Бо вона дітей завжди
Оборонить від біди.
3. Всі діти мають право на повноцінне і здорове харчування.
4. Всі діти мають право на медичне обслуговування.
5. Всі діти мають право на навчання.
6. Всі діти мають право на любов і піклування.
7. Всі діти мають право на гру.
8. Всі діти є рівними у своїх правах.
9. Особлива турбота дітям - інвалідам.
10. Всі діти мають право на національну самобутність та свободу
віросповідання.
11. Діти мають право на інформацію.
12. Всі діти мають право на відпочинок.
13. Жодна дитина не може бути примушена до праці.
14. Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.
4. Узагальнення і систематизація знань.
1) Творче завдання «Я маю право!».
- А зараз я об’єднаю вас у групи і кожній групі дам картки, на яких написано по одній статті з Конвенції про права дитини. Вашим завданням буде за кілька хвилин пояснити своїми словами ці статті і навести життєвий приклад до кожної з них.
2) Бесіда.
(Для того щоб нам було легше захистити себе, а також ми маємо брати активну участь у втіленні своїх прав в життя.)
3) Інсценізація ситуацій у групах.
- Для того, щоб переконатися чи добре ви знаєтесь на своїх правах і зможете їх правильно відстояти давайте розглянемо декілька життєвих ситуацій і спробуємо роз’яснити, про які статті Конвенції про права дитини йде мова.
Ситуація 1
Катя допомагає мамі розносити пошту. Вона цікавиться життям своїх друзів, а тому
іноді перечитує листи та листівки, адресовані іншим.
Ситуація 2
9-річний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у дитячий журнал. Але його старший брат зауважив: «Даремно посилаєш, ти ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують».
Ситуація 3
Олег захворів, йому потрібна операція, але в лікарні його відмовились лікувати, тому що у його батьків немає коштів.
Ситуація 4
Кожного року 1-го вересня хлопчики й дівчатка 6 – 7 років йдуть до школи. Проте Олег якому 7,5 років, так і не пішов у перший клас. Його не пустили батьки, мотивуючи це тим, що вони фермери, роботи багато, син їм має допомагати, а до школи далеко від хутора на якому вони проживають.
Ситуація 5
У магазині до учня підійшов співробітник соціологічної компанії та запропонував заповнити анкету для отримання знижок на товари побуту. В анкеті, зокрема, були питання стосовно координат зв’язку учня (адреса, телефони, електронні адреси, веб- сторінки), режим пересування (коли на навчанні, коли вдома), прізвище, ім’я та по- батькові учня та його батьків.
ІІІ. Підсумок уроку.
Вікторина
- Отже, діти, від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших.
Я маю право жити на Землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право на веселку і весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на поля зі стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків, безмежну і безкраю!
І. Жиленко