Що таке щастя? (життєві цінності)

Про матеріал
Усвідомлення власної системи життєвих цінностей та їхнього взаємозв'язку зі станом здоров'я та іншими чинниками; усвідомлення різниці між цінностями матеріальними та нематеріальними, соціальними та духовними; формування позитивного самоставлення.
Перегляд файлу

Тема: Що таке щастя? (життєві цінності)

Психологічний тренінг

 

Мета: усвідомлення власної системи життєвих цінностей та їхнього взаємозв'язку зі станом здоров'я та іншими чинниками; усвідомлення різниці між цінностями матеріальними та нематеріальними, соціальними та духовними; формування позитивного самоставлення.

 

Матеріали: презентація « Що таке щастя?», картки із ситуаціями,  дерево  “Рецепти  щастя”.

 

Психолог. Доля іноді дарує нам чудові подарунки. Думаю, наша сьогоднішня зустріч – це теж своєрідний подарунок. У нас є прекрасна нагода добре провести час і отримати від цього задоволення.

Привітання.

Від того, як почнеться спілкування, залежить його подальший перебіг. І тому я пропоную привітатися. Кожний по черзі називає своє ім’я і до нього  один прикметник, які його характеризує. Наприклад: Лілія –  весела.

 

  •  Чи хотів би кожен з Вас бути щасливою людиною? (Так)

Дійсно, мабуть, немає такої людини серед нас, яка б не хотіла бути щасливою. Але чи всі знають, як цього досягти. Сьогодні на занятті  ми будемо шукати відповідь на питання: що таке щастя?

 

 Перш ніж почати наше заняття, нам потрібно пригадати правила роботи групи:

  • щирість у спілкуванні;
  • принцип «тут і тепер»;
  • таємниця;
  • не критикувати;
  • активна участь;
  • повага до мовця;
  • довіра;
  • дбайливе ставлення до інших.

 

Я хочу провести з вами невелике соціологічне опитування. Підніміть руку ті, хто хоче бути щасливими.

Що ж, ми всі хочемо бути щасливими. А що таке – щастя? Які його складові? Що впливає на наше відчуття щастя? Як навчитися бути щасливими?

Про це ми і поговоримо на сьогоднішньому занятті.

Як пояснює слово щастя Тлумачний словники української иови?

  • Зазирнемо у  тлумачний словничок

 Щастя – це почуття або стан найвищого, повного задоволення життям; вияв радості від спілкування з рідними, близькими; сприятливий збіг обставин; талант, успіх удача. 

 

 

 

Вправа «Асоціації»

Психолог. Пропоную вам підібрати слова, що асоціюються у вас зі «щастям».()

Дякую! Ми наповнили простір навколо нас своїми асоціаціями.

 

Індивідуальна робота «Щастя – це...»

Мета: усвідомлення, що розуміння щастя у кожного своє; дати поштовх дискусії, обміну думками.

 

Психолог. А тепер давайте спробуємо дати визначення поняття «щастя».  Приймаються всі думки, без критики й аналізу. (Учасники працюють і презентують свої роботи.)

Так, дійсно. Для кожного розуміння щастя – своє. Але є й щось спільне, що об'єднує  нас  усіх. Що саме? (Обмін думками.)

 

А якщо я запитаю так: «Що вам потрібно для повного щастя?». Як би ви відповіли? (Учасники висловлюють свої думки.)

Із ваших слів я зрозуміла, що у кожної людини є свої потреби і бажання: сім'я, гарна робота, здоров'я своє і близьких, здорові та щасливі діти.

 

Інформування «Бажання і цінності»

Психолог. Давайте разом подумаємо над таким запитанням: «Чи може здійснення наших бажань не приносити щастя?». Що може завадити?

На шляху здійснення наших бажань є перешкоди, їхнє подолання – необхідний етап. І перешкоди даються нам для того, щоб ми ще раз зважили свої бажання і зробили власний вибір.

Бажання, які здійснюються, приносять почуття щастя, якщо вони не суперечать одне одному, а також законам природи, фізики, духовності, системі життєвих цінностей людини.

 

Ситуативні завдання

Мета: усвідомити вплив системи цінностей кожної людини на її життєвий вибір.

Психолог. Я пропоную ситуації, де виникла суперечність між бажаннями та життєвими цінностями. Розгляньте ці ситуації і знайдіть відповіді на запитання.

 

Ситуація 1. Ви працюєте разом із другом у солідній фірмі. Звільнилося місце начальника відділу. Це та робота, про яку ви мрієте. Ви знаєте, що претендентів небагато, і ви серед них. Та ось ви дізнаєтесь, що для вашого друга ця посада – також важлива, і вибір будуть робити між ним і вами.

  • У чому полягає суперечність?
  • Як її подолати?
  • Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?

 

Ситуація 2. Ви познайомилися з людиною, яка вам дуже сподобалась. З нею цікаво, легко спілкуватися, вона вміє надати підтримку. Ви були б раді дружити з нею. Але вона дуже багато палить, а ви не переносите цигаркового диму і дуже дбаєте про своє здоров'я.

  •   У чому полягає суперечність?
  •   Як її подолати?
  •   Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?

 

Ситуація 3. Фільм, який ви давно хочете подивитися, сьогодні вдень транслюватимуть по ТБ. Але в цей час переїжджає ваш друг. Він замовив таксі і просить вашої допомоги.

  •     У чому полягає суперечність?
  •     Як її подолати?
  •     Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?

 

Ситуація 4. Несподівано ви зустрічаєте своїх давніх друзів, які приїхали у ваше місто на один день. Вони влаштовують зустріч і запрошують вас. Ви дуже хочете піти, поспілкуватись, але знаєте, що там буде багато алкоголю. Ви вже давно дбаєте про своє здоров'я і не хочете пити.

  • У чому полягає суперечність?
  • Як її подолати?
  • Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?

 

Вправа «Вибір цінностей»

Мета: усвідомлення власної системи цінностей.

 

Я пропоную зорієнтуватися у власній системі життєвих цінностей. На  слайді записано життєві цінності.  Визначте стрілочками або підкресліть 7 найважливіших для вас життєвих цінностей.

Плакат «Життєві цінності»

  • Активне, сповнене діяльності життя;
  • життєва мудрість;
  • здоров'я;
  • цікава робота;
  • краса природи і мистецтва;
  • кохання;
  • матеріально забезпечене життя;
  • вірні друзі;
  • суспільне визначення і повага оточення;
  • пізнання та інтелектуальний розвиток;
  • особистісний розвиток, фізичне і духовне самовдосконалення;
  • розваги;
  • свобода: самостійність і незалежність у думках і діях;
  • щасливе сімейне життя;
  • щастя інших: розвиток держави і людства;
  • творча діяльність;
  • упевненість у собі, внутрішня гармонія.

 

Чи важко було зробити вибір?   Визначте найбільш популярні цінності.

 

Вправа «Обмеження»

Мета: зважити значущість кожної життєвої цінності, зрозуміти важливість альтернативного вибору.

 

Психолог. Тепер я запропоную обмеження. Вам необхідно залишити лише 5  життєвих цінностей із вашого списку. Зробіть вибір.

 

У вашому списку лишилося 5 життєвих цінностей. Чи важко було робити вибір цього разу? Що ви відчули, виконуючи вправу?

 

Тепер із 5 оберіть 3 найважливіші для вас. Які це цінності?

Таким чином, ми бачимо, які цінності найбільш важливі. Це – ... ( психолог, або учні зачитують).

 

Притча «Цінність часу»

Один бізнесмен накопичив великий капітал, який складав 3 мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг і прийняти цього рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався, вирішив якось умовити Янгола Смерті продати йому трохи часу.

  • Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі третину свого капіталу, мільйон доларів, — запропонував бізнесмен. Але Янгол Смерті відмовив йому:
  • Гаразд, залиш мені два тижні мого життя. Я віддам тобі 2/3 своїх грошей, це два мільйони доларів.

Янгол відмовив.

 Гаразд, продай мені тільки один день, щоб я зміг насолодитися красою цієї землі, обійняти дружину, дітей, яких дуже давно не бачив.

Янгол відмовив.

—Я віддам тобі все, що маю, три мільйони доларів.

Янгол знову відмовив.

Тоді чоловік запитав, чи може Янгол смерті дати йому кілька хвилин, щоб він міг написати прощального листа? Янгол погодився. Чоловік написав:

 

«Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за три мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність».

 

Обговорення притчі

 

Висновок

Кожному від народження надається найцінніший дар – життя. Це найдорожче, що є в кожної людини. Але, хоч як дивно, люди дуже легковажно ставляться до цього. Не вміють берегти його та насолоджуватися ним.

Вправа «Твоє життя»

  Психолог пропонує дітям придумати ознаки до слова «життя» (щасливе, активне, веселе, бурхливе, красиве, повноцінне, творче, солодке, безрадісне, цікаве, нудне, трудове, важке тощо).

Після цього вчитель зображує на дошці два малюнки:

  •                 на павутинні написано слово «життя» і слова-ознаки: «пасивне, бездіяльне, розкішне, легке, порожнє, безжурне»;
  •                 на квітці написано слово «життя» і слова-ознаки: «справжнє, активне, змістовне, цілеспрямоване, благородне, чесне, творче, повноцінне, радісне, порядне».
  •                  Діти, яке б життя вони обрали і чому?

 

 

Вправа «Рецепти щастя»

Мета: дати учасникам відчути власні сили у побудові свого життя, створенні щастя.

Психолог. Почуття щастя залежить від нашого бажання і готовності бути щасливими. Ми самі можемо його створювати. Що допомагає вам бути щасливими, не зважати на перешкоди?

   Що ви можете зробити, щоб відчути себе щасливим, підняти настрій, підтримати життєвий тонус? Поділіться «рецептами щастя», запишіть їх на дереві щастя. (Учасники записують на листочках свої «рецепти», потім озвучують написане. Вони вклеюють листочки на  дерево«Рецепти щастя», яку передають з рук у руки.)

        Ми обмінялися цікавим досвідом один одного, збагатилися рецептами, що допоможуть нам у житті.

Підбиття підсумків

Мета: усвідомлення учасниками отриманого на занятті досвіду.

Психолог. Наше заняття завершується; Сьогодні ми шукали відповіді на запитання про щастя, шукали способів бути щасливими, вирішували ситуативні завдання, визначили життєві цінності і їхню роль у нашому житті.

     Кожен із нас набув сьогодні якогось нового досвіду. Що це було для вас? Що вас схвилювало?..

 

 

Ситуація 1. Ви працюєте разом із другом у солідній фірмі. Звільнилося місце начальника відділу. Це та робота, про яку ви мрієте. Ви знаєте, що претендентів небагато, і ви серед них. Та ось ви дізнаєтесь, що для вашого друга ця посада – також важлива, і вибір будуть робити між ним і вами.

  • У чому полягає суперечність?
  • Як її подолати?
  • Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?

 

Ситуація 2. Ви познайомилися з людиною, яка вам дуже сподобалась. З нею цікаво, легко спілкуватися, вона вміє надати підтримку. Ви були б раді дружити з нею. Але вона дуже багато палить, а ви не переносите цигаркового диму і дуже дбаєте про своє здоров'я.

  •   У чому полягає суперечність?
  •   Як її подолати?
  •   Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?

 

Ситуація 3. Фільм, який ви давно хочете подивитися, сьогодні вдень транслюватимуть по ТБ. Але в цей час переїжджає ваш друг. Він замовив таксі і просить вашої допомоги.

  •     У чому полягає суперечність?
  •     Як її подолати?
  •     Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?

 

Ситуація 4. Несподівано ви зустрічаєте своїх давніх друзів, які приїхали у ваше місто на один день. Вони влаштовують зустріч і запрошують вас. Ви дуже хочете піти, поспілкуватись, але знаєте, що там буде багато алкоголю. Ви вже давно дбаєте про своє здоров'я і не хочете пити.

  • У чому полягає суперечність?
  • Як її подолати?
  • Які варіанти вирішення ситуації ви можете запропонувати?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

 

«Життєві цінності»

 

  • Активне, сповнене діяльності життя;
  • життєва мудрість;
  • здоров'я;
  • цікава робота;
  • краса природи і мистецтва;
  • кохання;
  • матеріально забезпечене життя;
  • вірні друзі;
  • суспільне визначення і повага оточення;
  • пізнання та інтелектуальний розвиток;
  • особистісний розвиток, фізичне і духовне самовдосконалення;
  • розваги;
  • свобода: самостійність і незалежність у думках і діях;
  • щасливе сімейне життя;
  • щастя інших: розвиток держави і людства;
  • творча діяльність;
  • упевненість у собі, внутрішня гармонія.

 

 

 

 

Додаток № 2

 

«Життєві цінності»

 

  • Активне, сповнене діяльності життя;
  • життєва мудрість;
  • здоров'я;
  • цікава робота;
  • краса природи і мистецтва;
  • кохання;
  • матеріально забезпечене життя;
  • вірні друзі;
  • суспільне визначення і повага оточення;
  • пізнання та інтелектуальний розвиток;
  • особистісний розвиток, фізичне і духовне самовдосконалення;
  • розваги;
  • свобода: самостійність і незалежність у думках і діях;
  • щасливе сімейне життя;
  • щастя інших: розвиток держави і людства;
  • творча діяльність;
  • упевненість у собі, внутрішня гармонія.

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2023
Переглядів
763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку