В нашому світі одночасно існують представники семи поколінь: Переможці або GI (1900-1923) – «революціонери» Мовчазне (1923-1943) – діти війни – «ми вижили» Бебі-Бумери (1943-1963) – нова свобода Х (1963-1984) – індивідуалізм, виживання, вибір Мілленіум або Y(1984-2000) – особистісна свобода та автономія Z (2000+) – ті, які насправді Digitally-born (цифрове покоління, покоління смартфонів, )Покоління Альфа (2015-2035)Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Можуть швидко знайти потрібні відповіді, відкинувши зайве;водночас виконують домашнє завдання, переписуючись із кількома друзями в соцмережах та месенджерах і розмовляють, наприклад, з бабусею, а на фоні ще Смарт-TV демонструє фільм, за сюжетом якого вони встигають стежити;не вивчають напам’ять телефони батьків та друзів — це все робить за них техніка. Покоління «СМАРТФОНІВ» (з 2000 р. народження і молодші) Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Основні відмінності«цифрового» покоління Подробиці їх не цікавлять Наочність, яскравість – головна умова Краще розуміють образи, ніж слова Інструкції в картинках або у формі відеоролика. Не сприймають зауважень і залякувань. Не прислухаються до порад дорослих. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
ПУБЛІЧНІСТЬБлоги, в яких знімають дорогу до школи або поїдання сніданку, - це форма щоденника. Відсутність субордінації – звертаються на ім’я до вчителів, ставлять нетактовні запитання, телефонують на мобільний пізно ввечері, щоб уточнити завдання. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
п’ять вчительських «лайфхаків»1) Вчителям варто бути «на одній хвилі» з учнями. Вислухайте їх першими, не перебиваючи, не зупиняючи, просто послухайте і ви почуєте багато того, про що навіть не здогадувалися. Після такої уваги, діти вже більше будуть налаштовані на «перемовини». Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
п’ять вчительських «лайфхаків»2) Дайте учням змогу самим обирати метод вирішення завдань. Те, що здається легшим вам, не завжди буде легшим для дитини. Підлітки дуже чутливі до довіри. Довіртеся їм.3) Якщо якась тема зацікавила учнів більше, ніж інша, виділяйте на її обговорення більше часу (не зважаючи на програму, як не страшно це звучить:). Потім обов’язково доженете, а діти запам’ятають, що ви пішли їм на зустріч. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
п’ять вчительських «лайфхаків»4) Приєднуйтеся до дискусії, обговорюйте важливі питання разом. Не нав’язуйте свою точку зору, покажіть, що різноманітність варіантів – це чудово!5) Підтримка. Це, напевно, найважливіший пункт, тим більше якщо ви викладаєте предмет з якого здають ЗНО. Жарти типу: «Ти так на екзамені робити будеш?» тільки пригнічують та відвертають від вас учня. Після цього, повірте, не про яке спілкування мови не буде. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Проблеми з концентрацією«Фотографують» реальність очима - надають перевагу побаченому, аніж прочитаному. Вказівки, на кшталт «прочитай параграф, випиши терміни, вивчи», зовсім не цікавлять тинейджерів, бо звучать як «завчи, напиши тест, забудь». Не так женуться за оцінками та золотою медаллю, як колись. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
проблеми з концентрацією. Подобаються практичні заняття, коли вони можуть на власні очі побачити, як усе працює. Підлітки знають, за якими законами живе інформація, як краще зацікавити аудиторію. Можуть ухвалити рішення за секунду, не бажають витрачати час на щось нецікаве й зайве. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Психологічні особливостіПам'ять. Пам'ять трансактивна (запам'ятовується не сама інформація, а те, яким шляхом до неї дістатися)Увага. Концентрація уваги лише 8-15 секунд – швидко оцінюють та фільтрують великі обсяги інформаціїШвидко переключаються з однієї сторінки в соцмережах на іншу Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
КЛІПОВЕ МИСЛЕННЯ– інформація сприймається краще, коли яскрава та невелика за обсягом, немов реклама на телевізорі. Тому учні сприймаютьпогано - тексти з лінійно-послідовною логікою викладання,добре - інформацію, подану дозовано, невеликими обсягами, візуальнимиобразами та графікою. Психологічні особливостіПсихологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Перевернуте навчання - форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку (учні самостійно проходять теоретичний матеріал), а у класі час використовується на виконання практичних завдань. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Кейс-метод - інтерактивний метод навчання, який дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності. Використання конкретних випадків (ситуації – соціальні, економічні, бізнес-ситуації, історії, тексти яких називаються «кейсом») для спільного аналізу, обговорення або вироблення рішень учнями з певного розділу дисципліни. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Інтегроване навчання - це навчання, яке ґрунтується на комплексному підході вивчення предметів. Життєва ситуація: вдома улюблене цуценятко захворіло. Де про таке вивчають? Це зоологія, бо про собаку? Чи основи здоров’я, бо про хворобу? Безпека життєдіяльності, бо цуценяті дали не дуже свіжу котлету? Чи хімія, бо треба знати, які процеси відбувалися в тій котлеті?Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
STEM (STEAM) – освіта – це поєднання таких непоєднувальних понять, як наука, технологія, інженерія та математика для обчислення даних та при обробці і створенні проєктів. Розвиток критичного мислення, формування математичних компетенцій, вміння проводити досліди, спостереження, обробляти отримані результати. Змінюється роль вчителя та учнів. Вчитель виступає в ролі менеджера і консультанта, а учень – дослідника. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Допомагає дитині розвивати розумові та фізичні здібності: увагу, пам’ять, мовлення, дрібну моторику. Діти проявляють свої творчі здібності, фантазії, навчаються взаємодії з однолітками, взаємодопомоги, обміну інформацією, вмінню приймати рішення, розвивають комунікативні навички. У дитини виникає бажання вчитися, краще засвоюється матеріал. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Як вчити дітей покоління Z?Частіше хвалити – “лайкати” оцінками або нагородами («Молодець!», «Супер!», «Круто!»)Продуктивною формою уроку є робота в групах і парах. Зробити урок динамічним, яскравим, видовищним, наочним. Урок має поєднувати в собі традиційні інструменти (дошка, маркери) і нові технології навчання (проектори, мобільні телефони, комп'ютери ). Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Як вчити дітей покоління Z?Не застосовувати покарання (висловлюйте прохання у м'якій формі)Дати простір для творчості – ці діти обожнюють творити (наприклад, запропонуйте зняти відео про виконання досліду)Не нав’язу. ВАТИ свою точку зору (ці діти волелюбні)Розділіть навчальний матеріал на проміжки по 15-20 хвилин. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Як вчити дітей покоління Z?Нестандартні уроки - збуджують творчість учнів, створюють атмосферу розкутості, емоційного піднесення, розвивають креативне мислення, сприяють формуванню неординарної особистості. Працюючи в креативному просторі, рівноправне спілкування вчителя з учнями сприяє зростанню авторитету вчителя, виникає зацікавлення особистістю вчителя, спілкування виходить за межі уроку. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Як вчити дітей покоління Z?Групи нестандартних уроків: Уроки зі зміненим способом організації (захист ідей, урок взаємоконтролю). Уроки, пов’язані з фантазією (урок-казка, театралізований урок). Уроки, що імітують які-небудь види діяльності (урок-екскурсія, урок-експедиція). Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Як вчити дітей покоління Z?Уроки з ігровою змагальною основою (вікторина, КВК). Уроки з трансформацією стандартних способів організації (семінар, залік, урок-моделювання). Урок з оригінальною організацією (урок взаємонавчання, урок-монолог). Уроки - аналогії певних дій (урок-суд, урок-аукціон). Уроки - аналогії з відомими формами і методами діяльності (урок-диспут, урок-дослідження). Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Техніки партнерської взаємодії Техніка «Схвалення»“Я така задоволена, що всі ми сьогодні працювали дружно і злагоджено ”Як добре, що ти не зупинився перед труднощами, а переміг їх”. Діти «цифрового» навчаються краще тоді, коли їм дають можливість самостійно досліджувати основи матеріалу, який вони вивчають. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
Вправа «Що я даю дітям і чого від них я чекаю?»Мета: розвиток навичок самоаналізу. Ведучий дає учасникам аркуш паперу А4 і пропонує умовно поділити його на дві частинки. На одній намалювати те, що Я, як учитель, даю дітям, а на іншій — що отримую від них. Обговорення. малюнків:- Що я відчував (-ла), коли працював (-ла) над малюнком?Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана
МИ ПОВИННІ ЗРОЗУМІТИ!!!Нове покоління набирає обертів, диктуючи нам свої правила, що ми не повинні ігнорувати. У такий ситуації найкращім рішенням є тільки симбіоз поколінь — максимальне взаєморозуміння та співпраця. Особливість покоління полягає в тому, що з ним потрібно розмовляти на рівних, як з дорослими. Вони чекають нормального діалогу та шанобливого ставлення до себе. Психологиня ЦПРПП ВМР, Калиновська Руслана