« Що таке толерантність?»
Година спілкування, проведена у 4 класі.
Мета: продовжувати знайомити учнів з поняттям « толерантність», виявити основні риси толерантності, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. Виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння. Продовжити формувати толерантне ставлення однокласників один до одного. Розвивати терпимість до відмінностей між людьми.
Обладнання: вислови відомих людей, маркери, плакати, картки, стікери, ручки.
Хід заходу
І. Створення емоційного налаштування на роботу. Коло дружби.
Наше коло, мов сім’я.
Друзі ми: і ти, і я.
- Усміхнись сусіду зліва.
- Підморгни сусіду справа.
Ми – одна сім’я.
Наше коло, мов сім’я.
Друзі ми: і ти, і я.
Обніми сусіда зліва.
Обніми сусіда справа.
Ми – одна сім’я.
ІІ. Обмін інформацією «Якими мають бути друзі?»
- Хто такий друг? Який він?
- З чого починається дружба?
- Продовжте речення: «Щоб бути гарним другом необхідно…»
- У кожної людини є своє улюблене почуття. Хтось частіше радіє, хтось злиться, хтось може боятися, а хтось може любити.
Людина може обійтися без багатьох речей, але не без іншої людини, сказав один учений. Навіть на самоті ми подумками звертаємося до інших людей. (Коли купляємо новий одяг, робимо нову зачіску, подорожуємо, мріємо …).
Уявіть собі, що ваш друг отримав погану оцінку і дуже засмутився з-за цього. Як ви поступите в такій ситуації? (заспокоювати, утішати). Ви будуте співчувати своєму другові. А чому? Тому що ви друзі.
А якщо ви побачите хлопчика який впав ви будуте йому співчувати? Чому?
ІІІ. Оголошення теми години спілкування.
Сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо такому поняттю. як толерантність або вчимося співчувати. На нашій планеті існує дуже велика кількість різних людей. Всі ми несхожі один на одного і щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим.
ІІІ. Робота по темі.
Уявіть таку ситуацію 2 друга розмовляючи про своїх домашніх тварин, починають сперечатися і сваритися, бо Саші подобаються собаки і він вважає їх самими розумними створіннями, а Колі подобаються кішки, він вважає їх найкращими тваринами світу. Хлопчики посварилися і більше не розмовляють. Як ви думаєте із-за чого виникла суперечка? (Із-за непорозуміння) Хто прав? Ніхто. Чому повинні хлопчики навчитися? (Приймати чужу думку).
Всі ми різні люди. у нас у всіх різні смаки, звички, таланти. Хтось любить тварин, хтось ні… І це не означає, що хтось із нас гірший чи кращий. Кожен з нас унікальний і неповторний. Тому ми повинні цінувати і поважати один одного, тобто бути толерантними. Отже співчуття, доброзичливість, терпіння, розуміння, людяність, милосердя, мудрість, повага, об’єктивність - всі ці якості важливі, адже без них ми не можемо жити у мирі та злагоді.
Що ж таке толерантність і яку людину можна назвати толерантною?
Толерантність це милосердя, прощення, терпимість, прийняття інших такими, які вони є, співпереживання, здатність витримувати іншого, не такого, як сам.
16 листопада жителі багатьох країн світу відзнають Міжнародний день толерантності або День терпимості.
Отже, бути толерантною людиною - значить поважати інших людей.
Тепер давайте виростимо квітку Толерантності на нашій планеті. Для цього ми виконаємо творчу роботу. Нехай наша квітка розквітне, розпустить листочки і заграє яскравими барвами. Якими потрібно бути, щоб наш клас, наша школа стала простором толерантності, щоб відношення між нами стали як можна більш толерантними.
Вправа «Зашифровані слова»
Отже, бути толерантною людиною — значить поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.
- Які слова потрібно використовувати, щоб із нами було приємно спілкуватися? (Ввічливі слова.) Зараз перевіримо, чи знаєте ви їх.
йдбрио ньед – добрий день;
бодийр окран – добрий ранок ;
борийд ірчев – добрий вечір;
куюдя - дякую;
дубь сакал – будь ласка;
ропчебат - пробачте;
няопчебан од – до побачення;
сартдезуйт – здрастуйте.
- Не забувайте їх і обов’язково використовуйте у спілкуванні.
Вправа„Комплімент”
- Як ви розумієте слово „комплімент”?
(Комплімент – це приємне схвальне зауваження на чиюсь адресу, похвала)
-- Подумайте, чи є у вас привід похвалити товаришів, знайти гарні слова для кожного з них?
(про зовнішність: „Яке в тебе чудове волосся!”, „Твої очі голубі як небо!”, „У тебе дуже мила посмішка!”, „Видно, що ти займаєшся спортом. Ти завжди зібраний і підтягнутий!”, „На тебе завжди приємно подивитися!”
про справи: „Мені дуже подобається, як ти в’яжеш”, „Де ти навчилася так чудово плести з бісеру?”, „Ти малюєш, наче художник”, „Де ти навчився так чудово танцювати?”, „Я б із задоволенням навчився грати на гітарі, так як ти”…)
- Отже, спробуємо. Кожен повернеться до свого товариша, який сидить ліворуч і скаже комплімент. Тільки будьте щирі! Придивіться до друзів, і ви побачите: у кожного є чому повчитися.
Вправа «Три якості справжнього друга»
Робота в групах.
Діти об’єднуються у групи. Кожна група отримує перелік особистісних якостей. (агресивний, активний, акуратний, бадьорий, байдужий, балакучий, безсоромний, безтурботний, бешкетливий, ввічливий, вередливий, веселий, відважний, відвертий, відкритий, відповідальний, вірний, вразливий, галасливий, глузливий, гордовитий, гостинний, гнівливий, грайливий, добрий, доброзичливий, допитливий, дотепний, жвавий, жорстокий, заздрісний, запальний, зворушливий, збентежений, зібраний, зухвалий, імпульсивний, кмітливий, кумедний, лагідний, легковажний, лінивий, мінливий, милосердний, мудрий, надійний, наполегливий, настирливий, негнучкий, неохайний, непередбачуваний, нетерпимий, нестерпний, нестриманий, нетовариський, обережний, образливий, оптимістичний, пасивний, песимістичний, пихатий, повільний, пожадливий, працьовитий, презирливий, привітний, рішучий, розсудливий, розумний, рухливий, самотній, скептичний, скромний, спокійний, справедливий, старанний, стриманий, сором’язливий, схвильований, схильний до лідерства, терплячий, товариський, толерантний, тривожний, уважний, упертий, хвальковитий, хитрий, цілеспрямований, чепурний, чесний, чуйний, чутливий, щедрий.
І етап – із переліку необхідно вибрати 10 якостей, які мають бути у справжнього друга.
Під час того, як одна група звітує, учасники решти гру закреслюють якості, які були озвучені.
ІІ етап – із 10 якостей залишити тільки 5.
ІІІ етап – із 5 обрати тільки 3. Обгрунтувати, чому саме ці якості обрала група.
Гра «Крамничка»
- На стікерах напишіть свої людські якості, якими ви пишаєтеся. Підійдіть до крамнички і виберіть ті якості, яких поки що вам бракує. (На дошці на картках прикріплено слова – назви людських чеснот.)
Порядність делікатність акуратність
людяність скромність чуйність
доброчесність вихованість дружелюбність
щирість стриманість сміливість
повага відповілальність справедливість
Посміхнись світові і він посміхнеться тобі» (учні один одному дарують посмішку)
«Акція обійму безкоштовно».
Дякую всім за активну участь. Я сподіваюсь ви зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ.
Ми не зможемо відразу зробити толерантними ні свою поведінку, ні поведінку інших людей. Однак важливий навіть один маленький крок у цьому напрямку.
Нехай кожен з вас, нехай наш клас,наша школа, наше село, наша Україна завжди будуть островами толерантності для всіх жителів великої планети Земля.
ІV. Підсумок заняття
- Діти, а зараз обведіть свою долоньку на білому аркуші паперу, розфарбуйте та виріжте її.
- Прикріпіть долоньку до нашої квітки толерантності.
«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.
Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості».