Тема: Секрети орнаменту «Чудові візерунки».
Мета: -навчити учнів використовувати стилізацію та ритм як засоби створення орнаменту, ознайомити з видами орнаменту; вчити створювати візерунок у певному стилі з композицією, кольором, елементом;
Обладнання: робочий альбом, кольорові олівці.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
1. Привітання.
- Добрий день, учні. Сідайте.
Ось і продзвенів дзвінок
Починається урок
Працювати будем жваво
Щоб усім було цікаво.]
2. Перевірка необхідного обладнання.
- Перед тим, як розпочати вам розповідати про те, що ми сьогодні будемо робити, давайте перевіримо, чи всі вже підготувались. У кожного на столі повинні стояти альбом, кольорові олівці .
- Ну що, всі готові? Тоді можемо розпочинати.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Чи є у вас вдома улюблений посуд (власна чашка)? Яке зображення прикрашає його?
Чи сподобалась би вам ця чашка, якби на ній не було жодного зображення?
Чим прикрашені скатертини та рушники у ваших оселях?
ІІІ. Повідомлення теми уроку
VI. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя
Сьогодні у нас не просто цікавий урок, а можна сказати - пізнавальний урок. Тому що на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо малювати рослинний та геометричний орнамент.
2.Словникова робота
Учні, чи знаєте ви що таке орнамент?
Орнамент — це візерунок, побудований на ритмічному чергуванні та поєднанніелементів.
3.Продовження бесіди та аналіз зразка малюнка
Пригадайте, де ви, або ваші батьки використовували орнамент?
Розгадайте загадки і ви дізнаєтеся з чим пов’язане створення орнаменту:
Порцеляновий.
На кухні стоїть,
Їсти нам велить. ( Посуд)
2)Лялька , м’яч та дзиґа є,
Коло мене стрибає.
Кубики, звірята.
Полюбляють всі малята! ( Іграшка)
3)Витирають залюбки
Ноги , руки малюки
Витирають щічки
Павлик та Марічка. ( Рушник)
4)По білій скатертині
Пливують чорні хвилі. ( Папір)
5)У кімнаті на стіні
Сонце, пташки навесні.
Яскраві візеруночки –
Наче подаруночки. ( Килим)
6) У носатого Івана,
Одежина дерев’ яна.
Він у чистім полі ходить
І по ньому носом водить.
Не стрижений, не чесаний –
Гострим ножем затесаний. ( Олівець)
7) Є сорочка у моєї мами
Вишита барвистими нитками . ( Вишиванка)
8)Є голочки подружка,
Що прив’язана до вушка.
Слід у слід за нею ходить,
Візеруночки виводить. (Нитка)
Орнамент завжди відігравав дуже важливу роль в оздобленні будь-яких виробів. Це вишиванки, рушники, керамічні та дерев’яні вироби, килими і навіть писанки (аналізування наочності). Наш посуд був би не цікавим, навіть сумним, якби його не прикрашали орнаментом або якимось зображення.
Мова орнаменту є найдавнішою мовою. Вона виникла за довго до того, як людина навчилася писати. Орнаменти та візерунки, якими людина прикрашала свій побут, слугували не лише для краси, а й несли певну інформацію. І сьогодні майстри декоративно-прикладного мистецтва зберігають і передають знання, пов’язані з символікою орнаментів.
Пригадайте: назва орнаменту залежить від тих елементів, з яких він складається. Орнамент може бути геометричним (якщо складається з геометричних фігур), рослинним (складеним із зображень листя, гілок, квітів, плодів), тваринним (що складається із зображень тварин), а іноді для орнаментів використовують й зображення фігури людиниа бо поєднання різних зображень, і тоді орнамент називається змішаним.
Геометричний орнамент є найпоширенішим. В геометричному орнаменті використовують зображення різних геометричнихфігур — коло, ромб, квадрат, трикутниктощо. Ромби за стародавнім слов’янським повір’ям утілювали богиню землі та служили добрим охоронним символом, який приносить щастя. Спіралі символізували безперервність часу, передавання родинних традицій. Такі геометричні фігури, як квадрати, ромби, багатокутники, є символами землі, вогню, каменю (демонстрування наочності).
Рослинний орнамент складається зі стилізованих листя, квітів, плодів, гілок тощо. Під час створення такого орнаменту всі народи надихалися красою місцевої природи, запозичуючи з неї різноманітні мотиви.
У тваринних ( мотивах найчастіше використовують зображення птахів, оскільки вони є одними з найбільшпоширених і улюблених образів народної творчості. І це невипадково. Образ птаха в орнаменті означає посередника між небом і землею. Також вважалося, що птахи оберігають здоров’я жінок і дітей (демонстрування наочності).
3.Демонстрація малюнків.
Ось погляньте на дошку, ви бачите різні види орнаментів.Учні зверніть увагу, як гарно поєднанні кольори, кожен вид оргнаметна різний та передає різний настрій. А хто мені скаже які з цих видів орнаменту ви знаєте?
4.Фізкультхвилинка
5.Робота з альбомом
6) Поетапне виконання малюнка вчителем на дошці.
Зараз ви створюватимете власний орнамент. Для цьогови маєте пам’ятати, що елементи вашого орнаменту повинні чергуватися.
Запам’ятайте, що у побудові орнаменту є цікава закономірність: ті самі елементи, що розташовані в різній послідовності, створюють різні орнаменти. Розфарбовувати орнамент ви повинні кольоровими олівцями. Потрібно використовувати різні кольори за допомогою колориту ви можете малювати візерунки які бачите на дошці, а також в альбомі. Також ви можете придумати в свої візерунки.
V.Самостійна робота учнів.
Учні самостійно створюють власний орнамент.
VI. Підсумок уроку
Молодці ви гарно виконали роботу, хто не допрацював допрацює дома.
Щотаке орнамент?
Якііснуютьвидиорнаментів?
Якимивізерункамизазвичайприкрашають рушники?
Щоможнаприкрасити орнаментом, створеним вами сьогодні?
- Встали всі.
- Допобачення!