Тема уроку: Секрети українського свищика - минуле у сучасному
5 клас
Мета проєкту:
здійснити аналіз будови української народної іграшки свищик ;
обґрунтувати та експериментально довести особливості використання української народної іграшки – свищика як засобу звукоутворення; закріпити уявлення учнів про поняття «звук», «звукова хвиля»;
сформувати уявлення про характер звуку - гучність, висоту; підвести до розуміння причин виникнення звуку - поширення звукових хвиль; виявити причини посилення і послаблення звуку;
дослідити ефективність використання інформаційних технологій та визначити особливості мультимедійних засобів у формуванні просторових уявлень дітей початкової школи;
сприяти розвитку аналітичного мислення учнів, вмінню досліджувати навколишній світ, робити логічні висновки.
ІКТ: Paint 3D, Paint, Шумомер, YouTube, PowerPoint, Barcode Studio – для кодування, Microsoft Office Word 10, Adobe Photoshop, Wordart
Обладнання: ніж, дощечка для роботи з тістом (глина, дерево), стеко, дриль, лінійка, олівець, циркуль, музичні інструменти (струнні – смичкові (щипкові), духові, свищики з дерева та глини, духова шафа, мультимедійна дошка, ноутбук, мережа ІНТЕРНЕТ.
Хід роботи
Організаційний момент.
Учитель/учителька.
Добрий день, шановне учнівство. Сьогодні ми продовжуємо мандри проєкту «До народних джерел». Наступна стежка привела нас української народної іграшки – свищик. З’ясувати особливості та будову цієї забавки допоможе група дослідників/дослідниць та науковців/науковиць, які підготували багато інформації. Під час подорожі, я сподіваюсь, буде встановлено та розкрито багато нового та цікавого, що стосується простої і такої невибагливої дитячої іграшки - свищик. Запрошуємо до слова науковців/науковиць.
Митець/мисткиня. Одна з дуже давніх легенд твердить, що Господь узяв глину і почав ліпити Людину за образом і подобою своєю. І достатньо було Господу одного лише подиху на свій витвір, щоб він ожив. Всевишній вдихнув життя в Людину, подарувавши їй душу і вселивши в неї дух. Беззаперечним фактом нашого сьогодення залишається те, що тільки в руках Людини Божої, справжнього майстра – гончаря – можуть оживати його вироби і тішити око своїм вишуканим, витонченим мистецтвом, завершеністю в розумінні цілісності образу, гармонійністю та духовністю. Тільки Людина, наділена даром Божим, здатна на створення дива, подібного до Господнього – вдихнути життя у свої творіння – вироби.
Науковець/науковиця.
Гончарство – це виготовлення керамічних виробів з гончарної глини, а саме: іграшок (свистульок). Давнє ремесло багатьох народів світу, належить до традиційних українських ремесел, видів господарської діяльності та мистецької культури українців.
Ремесло гончаря – не з простих, але важка робота змінилася, розвинулося ремесло гончарів, яке удосконалювалося від століття до століття, ставши справжнім мистецтвом.
Будь-який гончарний виріб – це поєднання стихій: землі, води, повітря й вогню, адже глина береться з землі, поєднується з водою, готові вироби висушуються та обпалюються.
Гончарство – це справа, яка потребує великих затрат фізичних сил, тому з давна вважається професією сильної половини людства.
- Свищик має дуже давнє походження, ще за часів розвитку Трипільської культури виготовляли фігурки тварин, що згодом трансформувалися в іграшки-свищики, їх виготовляли з дерева, глини та інших матеріалів.
- Свищики надзвичайно цікава та популярна іграшка сьогодення. Прототипом свищика, як зазначає дослідниця Людмила Герус у монографії «Українська народна іграшка», був великий горіх з проїденим у ньому черв’яком отвором, коли у нього вдували повітря, з’являвся свист. Горіх з двома отворами відтворював два різні тони.
Учитель/учителька.
У подальшому розвиток свищика пішов двома напрямами: - перший, як духовий музичний інструмент розповсюджений в багатьох країнах світу – окарина ( в перекладі з італійської - гусенятко). Другий – дитяча забавка, яка виготовляється у вигляді різних звірів, птахів, хатинок, рибок тощо. На думку дослідниці української іграшки Л. Данішевської, свищики – найбільш поширена іграшка в Україні.
Мандрівники/мандрівниці. Свідком давніх часів є Валківський свищик у Харківській області, який за століття набув тих рис, що роблять його особливим. Перше – форма, свищик виготовляють на трьох опорних точках у вигляді півника, друге - матеріал глина, яка після обпалення набуває помаранчевого кольору, третє – мінімалізм в оздобленні.
Запрошую дослідників/дослідниць, до міні-майстерні, провести дослідження як можна виготовити свищик з солоного тіста і глини. Тож уперед до нового відкриття. Правильно провести усі технологічні процеси допоможе технологічний паспорт, який знаходиться на ваших робочих місцях. Під час роботи не забуваємо про правила безпечної праці.
№ з\п |
Послідовність операції |
Технологічні умови виконання |
Графічне зображення |
1.
|
Підготовка глини |
1.1. Вологими руками розім’яти глину (тісто) |
Н 2 О |
1.2. Відокремити невеликий шматок глини (тіста) |
|
||
2. |
Виготовлення свищика |
2. 1. Виготовити кулю з глини (тіста) |
|
2.2. Надати кулі форму напів сфери |
|
||
2.3. Витягнути і зліпити протилежні частини сфери та створити основу свистуна |
|
||
|
|
2.4. З правого кута основи іграшки виліпити голівку |
|
2.5. Виліпити хвостову частину з протилежного кута основи свистуна |
|
||
3.
|
Виготовлення повітряної камери в середині фігурки |
3.1. Проробити дерев’яною паличкою отвори у хвостовій частині: а) прямокутної форми паличкою та вибрати частину глини (тіста); |
|
б) у вершині хвостової частини до з’єднання з камерою; |
|
||
в) круглою паличкою зробити два отвори з боків верхньої частини до з’єднання з цією камерою |
|
||
3. 2. Виліпити пластинку глини за розміром удвічі меншим, ніж розмір прямокутного отвору |
|
||
3.3. Заліпити 2/3 нижньої частини прямокутної камери, так щоб верхня частина пластинки була спрямована на середину отвору хвостової частини (звук регулюється рухом цієї пластинки) |
|
||
3.4. Перевірити якість свистка відразу поки сира глина (тісто) |
|
||
|
3.5. У разі необхідності усунути недоліки |
|
|
4. |
Оформлення іграшки |
4.1. Виліпити окремо:
б) сережки; в ) дзьоб; г) очі; д ) крила; е ) оперення |
|
4.2. Приліпити до тулуба виготовлені деталі |
|
||
4. 3. Відшліфувати іграшку мокрими руками або ганчіркою |
|
||
4. 4. Нанести стекою контурні лінії оперення |
|
||
5. |
Висушування свищика |
5.1. Висушити іграшку при кімнатній температурі |
|
6. |
Випалювання іграшки |
6.1. Завантажити в електричну муфельну піч готові вироби. 6.2. Простежити, щоб вироби не торкалися один одного, та стінок печі. 6.3. Нагрівати поетапно до температури 250 С протягом кількох годин. Витримати вироби при цій температурі 30 хв. 6.4. Зниження температури також проводити поетапно. |
+ 250 0 С
30 хв |
7. |
Охолодження іграшки |
7.1. Вимкнути піч з електромережі не відчиняючи дверцята. 7.2. Вироби не чіпати! 7.3. Відчинити трохи дверцята печі на наступний день, даючи виробам ще повільно охолонути до кімнатної температури. 7.4. Вийняти акуратно вироби з печі. |
|
8. |
Покриття поливою |
8.1. Приготувати поливу. 8.2. Покрити поливою темного кольору іграшку |
|
9. |
Випалювання іграшки вдруге |
9.1. Повторне випалювання аналогічне |
|
10. |
Охолодження іграшки-свистунця |
10. 1. Охолодити готові вироби |
|
Учитель/учителька. Отже, дослідження показало, як свищик можна виготовити з тіста або глини. Але також відомо, що свищики виготовляють із дерева. Наступний дослід допоможе встановити в який спосіб це можна зробити, але для цього , як вам уже відомо, потрібно зробити кресленик та використати технологічний паспорт. Зосереджено опрацьовуємо документ і починаємо роботу.
№ з\п |
Послідовність операцій |
Технологічні умови виконання |
Графічне зображення |
1. |
Підготовка гілочки з дерева (бажано липа). Товщина гілочки – 10-12 мм з рівною корою, довжина гілочки 10 см |
1.1. З однієї сторони гілочки зробити круговий надріз кори, відступаючи від краю 5 мм і зняти кору |
|
1.2. З протилежної сторони зробити косий зріз на гілочці, з протилежного боку робимо косий надріз, заглиблений на чверть товщини заготівки. Поряд з ним прямий надріз |
|
||
2. |
Обстукування заготівки кори по всій довжині протилежним кінцем ножа |
2.1. Знімаємо кору деревини «панчохою». Цілою та неушкодженою |
|
3. |
Відступивши від надрізу деревини 3 см робимо прямий надріз і вирізаємо заглиблення до половини деревини |
3.1. Зі сторони загостреного краю, зрізаємо невеликий шматок деревини, для проходження повітря |
|
4. |
Збираємо разом кору і деревину |
4.1. Виріб готовий до використання |
|
Учитель/учителька. Дослідження показало, що свищик досить просто виготовити і з дерева.
Та згадаємо, що основним показником свищика є звук. Тому наступна стежка веде до неймовірного дива – звукоутворення. Звідки ж береться звук, де він ховається і за яких умов з’являється знову? Наступний дослід покаже причини виникнення звуку.
Дослідники/дослідниці. Беремо учнівську лінійку, кладемо її на край парти, торкаємо рукою і бачимо, що лінійка коливається. Таким шляхом відбувається і коливання повітря.
№ з\п |
Дія |
Результат |
1. |
Причиною виникнення звуку є коливання. Коливається не тільки тверде тіло, а потік повітря як, наприклад, у свищиках |
|
2. |
Під час проходження повітря через щілину зустрічає край резонаторної камери, яка відіграє роль клину. Повітря ділиться на два потоки |
|
3. |
У камері потік повітря закручується і виходить на зовні |
|
4. |
Виходячи на зовні, перший потік повітря стикається з другим потоком і відхиляє його |
|
5. |
Таке відхилення продовжується поки не закінчіться другий потік |
|
6. |
Верхній потік повертається на місце і знову ділиться краєм у камері на два потоки і процес повторюється |
|
7. |
Таким чином верхній потік створює коливальний рух і це призводить до появи звуку. Висота звуку залежить від швидкості потоку та розміру камери. Якщо камеру зробити у вигляді трубки, то повітря в ній стискається, що призводить до того, що зайве повітря відштовхується назад і знову відхиляє верхній потік. Продовжується це відхилення доки не закінчиться запас повітря в трубці, який виник із за другого потоку. Край трубки може бути як закритий так і відкритий. Закритий край дає змогу отримати один вид звуку ( свищик ), відкритий дає змогу отримувати різні звуки духових інструментів |
|
Учитель/учителька. Кресленик свищика
Отже, було встановлено, що для руху повітря потрібна камера. У Валках використовують два способи виготовлення повітряної камери в тулубі свищика. У першому випадку – камера пряма та довга – дає глухий звук: чим більша камера, тим нижчий звук, це ви перевірили за допомогою свищика «черепашка». У другому випадку, камера нагадує форму вареника – ширша в середини і вужча на кінцях, вона дає мелодійний звук і слугує основою для три опорних свищиків, наприклад, півника. Отже, чим камера свищика менша, тим він голосніший і дзвінкіший.
Дослідники/дослідниці. Було встановлено, що кожен свищик має отвори, саме для вдування повітря, що сприяє появі звуку. Ця властивість є вирішальною при визначені іграшок-свищиків.
Кожен з вас також помітив, що звук свищика має висоту і гучність звучання. Наступне дослідження висвітлить це твердження. Допоможе провести це дослідження веб-застосунок Шумомер.
Гончар/гончарка. Іграшки-свищики, як і загалом іграшки з глини, з давніх-давен виготовлялися всюди, де були гончарі. Іграшка-свищик — невіддільний елемент у роботі кожного гончаря. У давні часи у свищиках була лише утилітарна, не декоративна потреба.
Для роботи потрібна вода і глина. Коли вчу дітей робити свищики, то кажу, що головний інструмент — руки та знання.
Принцип дуже простий: ми виліплюємо коло як на вареник, потім обіймаємо ним пальчик, щоб у середині замість начинки залишилася порожниста камера, заліплюємо — виходить вареник. Далі замазуємо з усіх сторін. Потім можна сформувати форму вареника, півника — як хочеться.
Головне, щоб у нас був мундштук, в який ми будемо дути. Його робимо за допомогою палички, яку ми називаємо «стека»: ми робимо прокол до порожнистої камери, далі робимо ще один отвір, який виходить назовні.
Мелодії можуть бути різні. Звук залежить від багатьох чинників — розміру камери, довжини мундштука, але найголовніше — від гладкості всередині камери. Після опалу іграшка стає більш гучною, звук стає чистіший.
Глиняні свищики (свистунці, свистила, свистілки, окарини) – найбільш поширені традиційні народні іграшки і, водночас, популярний музичний інструмент на Україні. Здавна вони мали оберегове значення: вважалося, що свистіння захищало від сил темряви та відганяло від дітей злих духів. Улюбленими іграшками здебільшого були свищики-тварини, що оточували дітей: коники, баранчики, котики, собачки, гусочки, півники, кози, голуби, воли, свині, олені, риби, черепахи, павички тощо. Вони мають найпростішу архаїчну форму, з відсутністю зайвої деталізації, з підкресленням об’ємності та схематичності фігури тулуба і голови, примітивно орнаментовані.
Ліпити свистунці необхідно із суцільного шматка глини, що за формою нагадує невеликий млинець. Цей млинець складають навпіл і зліплюють так, що всередині лишаєтеся порожнина. Далі витягують або приліплюють шию, голову, ноги, хвіст тваринці, з маленьких шматочків глини формують очі, вуха, ніс або дзьобик. Хвостик переходить у мундштук – свисток. Глину на мундштуці здавлюють, а по боках тулуба роблять дві дірочки для кращого свистіння. Від глибини та обсягу порожнини всередині свистунця залежить його голос — високий, низький, густий, тоненький.
Чим свищик менший, тим свист голосніший і дзвінкіший. Інструментом для проколювання отворів є дерев’яна паличка – стека. Сформовані свистунці виставляють на рівні дощечки і сушать у сухих приміщеннях без протягів 2-3 доби. Досушують їх на печі, доки не посвітліють, і тільки тоді випалюють декілька годин у горнах або муфельних печах. Перед випалюванням свищик необхідно продмухати, щоб очистити від пилу і перевірити якість звуку. Після випалювання іграшку можна розмалювати. В давнину використовували ангоби або поливи, а нині – синьку, зеленку, анілінові фарбники, які розводять у яєчному білку або молоці з додаванням борошна, акрилові фарби.
Кожна іграшка, зроблена з чистими думками, щиросердно і з любов’ю – справжній оберіг і унікальний пластичний витвір уяви і фантазії.
Учитель/учителька. Свищики у якості розваги сприймаються не так давно, у часи язичництва глиняна іграшка була чаклунським предметом, здатним викликати бурю і дощ, відганяти диявольську силу.
Та з розвитком прогресу і втратою ритуального сенсу, свищики стали застосовуватися як музичні інструменти і народні іграшки. Проте, як розповідає етнографиня О. Кісь у дослідженні «Жінка в традиційній українській культурі» зазначає, кожен свищик несе у собі певну символіку, а отже і магічний вплив, захист через форму, орнамент, колір, звук та їхнє поєднання.
Тому цікаво дослідити фонетичні та словотвірні варіанти та відшукати етимологічні відповідники слова свищик. У цьому нам допоможе веб-застосунок Wordart, за допомогою якого організуємо знайдені слова-відповідники у обраних зображеннях застосунку.
До опрацювання обираємо фонетичні, словотвірні та етимологічні словники та за допомогою мережі ІНТЕРНЕТ. Знайдені відповідники уводимо до застосунку і отримуємо результат.
Учитель/учителька. Шановне учнівство, я певна, що під час досліджень ви розширили та вдосконалили знання про народну іграшку-свищик, навчилися основним традиційним прийомам виготовлення свищиків з різних природніх матеріалів та традиційним способам їх оздоблення. Отримані знання ви можете застосовувати під час самостійного виконання.
Практичне музикування.
Дослідники/дослідниці. Дослідження показали як з’являється звук, чому він має різну висоту, гучність, як виготовити свищик, щоб звуки мали різні характеристики. Отримані результати досліджень є дороговказом до подальшого опрацювання здобутків українського народного мистецтва, дають можливість звернути увагу на імпровізаційний стиль роботи українських майстринь/майстрів.
Слухання. Твори українських композиторів .
Вокально-хорова робота.
Виконання пісні « Іграшка чудова» О. Олейнікової
Учитель/учителька. Аналіз проведених досліджень підтверджує результативність та прояв творчості як під час проведення дослідів, так під час виготовлення свищиків, у процесі опанування здобутків української народної іграшки-свищика, а також використання мережі ІНТЕРНЕТ та веб-застосунків Paint 3D, Paint, Шумомер, YouTube, PowerPoint, Barcode Studio – для кодування, Microsoft Office Word 10, Adobe Photoshop, Wordart та ще багато цікавого.
Рефлексія. Підводячи підсумки знайдіть, будь ласка, відповіді на такі запитання .
• 1. Коли я бачу народну іграшку-свищик, мене переповнює...
• 2. Коли мені пропонують погратися народною іграшкою - свищик, я відчуваю...
• 3. Коли я виготовляю народну іграшку-свищик, я відчуваю...
• 4. Якщо я побачу в магазині народну іграшку- свищик, я думаю про...
• 5. Я радію, якщо народна іграшка-свищик ...
• 6. Мені сумно, коли я бачу, що з народною іграшкою-свищик ...
Завершується час дослідів, але не завершується час творчого прагнення та думки.
Домашнім завданням для вас буде створити та втілити в дію уданий музичний інструмент, матеріал оберіть самостійно.
Завершуємо урок висловами про науку видатних особистостей:
«Іграшка (свищик) – духовний образ ідеального світу, це архетип уявлень про добро».
(Оксана Донченко);
«Виготовлення іграшки ( свищик) за аналогами етнічної – задоволення від створення прекрасного».
(Софія Русова);
«Гра з іграшкою (свищик) – це не просто забава, у ній мудрість народу».
( Абраменкова Віра);
«Іграшка (свищик) – це не забава, а культурне знаряддя, що осягає закони вічних істин»
(Марія Осоріна).
Бажаю вам творчої наснаги та втілення задум у навчання.
До нових зустрічей.
Список літератури