Семінар - практикум:
« Зв’язне мовлення засобами наочного моделювання »
Виступ: « Області застосування методу наочного моделювання»
логопед : Журбенко О.А.
спец.група №7
КЗ ДНЗ №2 « БУРАТІНО» лютий 2024рік
Л.А. Венгеру вдалося виявити специфічний засіб розвитку мовлення дошкільників – наочні моделі, в яких малюк відтворює структуру об’єктів і зв’язків між ними.
Основний шлях розвитку пізнавальних здібностей – це постійний перехід від зовнішніх дій із умовними замінниками предметів (схемами-моделями) до дій подумки.
Основна ідея пропоноаної технології – формування діамонологічної компетенції дошкільників шляхом активного застосування методу моделювання.
Діамонологічну компетенцію науковці визначають як розуміння зв’язного тексту, вміння відповідати на запитання і звертатися з запитаннями, підтримувати та розпочинати розмову, вести діалог, складати різні види розповідей.
Важливе місце в системі засобів розвитку мовлення дошкільників займає використання наочності, за допомогою якої педагог має можливість перетворити мовленнєву діяльність дошкільників у цікавий і доступний дітям вид діяльності.
Моделювання - наочно-практичний метод навчання. Модель являє собою узагальнений образ значущих якостей об'єкту, що моделюється.
В основі методу моделювання лежить принцип заміни: реальний предмет дитина замінює іншим предметом, його зображенням, якою-небудь умовною позначкою. Основне значення моделей - полегшити дитині відтворити почуте, побачене, придумане.
Моделі можуть бути статистичними і динамічними, грубими і точними, безперервними і дискретними, дослідницькими і демонстраційними, навчальними, прогностичними, натурними, аналітичними, аналоговими, символічними і т.д. Усіх їх об'єднує головне призначення - замінити в процесі отримання інформації сам об'єкт.
Найважливіша вимога до будь-якої моделі - її подібність з предметом, що моделюється.
У навчанні дошкільників використовуються різні види моделей:
• предметні моделі, в яких зберігаються конструктивні особливості, пропорції, взаємозв'язок частин, об'єктів - картинки.
• предметно-схематичні моделі, в яких вагомі ознаки і зв'язки виражені за допомогою предметів-замінників, графічних знаків - план кімнати, схема описової розповіді, схема послідовності подій у художньому творі, піктограми.
Всі моделі умовно поділені на групи:
· описові;
· узагальнювальні (класифікаційні);
· для складання творчих розповідей;
· мнемічні (для заучування віршів).
Метод наочного моделювання може використовуватися в роботі над всіма компонентами мовлення:
- переказ;
- складання розповідей за картиною, серією картин;
- описова розповідь;
- творча розповідь.
Під час використання моделей в роботі з дошкільниками слід дотримуватися таких етапів:
1.Використання готового символу або моделі:
Наочна модель висловлювання є планом, який забезпечує зв'язність і послідовність розповіді дитини.
Формування лексико-граматичної сторони мовлення.
За допомогою умовних замінників, схем і малюнків можна запропонувати дітям ряд завдань на вдосконалення граматичної будови мовлення.
1.Правильно узгоджувати прикметник з іменником.
2.Узгоджувати числівник з іменником. Наприклад: одна шкарпетка, дві шкарпетки, п'ять шкарпеток.
3.Підібрати однорідні прикметники до іменника.
4.Утворити слова за допомогою суфіксів з опорою на величину предмету. Наприклад: заєць, зайчик, зайченя, зайчище.
5.Утворити складне слово. Наприклад: листя падає – листопад.
6.Вжити граматичну категорію. Приклад: гніздо, гнізда, не стало гнізд.
7.Підібрати антоніми. Наприклад: високий – низький.
8.Інтуїтивно визначити рід і число іменника без назви термінів. Приклад: мій мяч, моя сумка.
орієнтована модель заняття: Складання речень за схемами
Використання методу моделювання у формуванні навичок різних видів розповіді.
Наочні і предметно-схематичні моделі лежать в основі розвитку зв'язного мовлення дітей.
Одним із видів зв'язного монологічного мовлення , над удосконаленням навичок якого необхідно працювати вихователю старшої групи є переказ.
Робота по розвитку навичок переказу передбачає формування таких умінь:
Навчання переказуванню розпочинається із розповідання знайомих коротких казок, типу "Ріпка", "Колобок".
Для того щоб навчити дитину послідовно переказувати сюжет казки використовуються наочні моделі казки:
На початкових етапах діти вчаться використовувати моделі, які супроводжують читання казки вихователем.
При аналізі змісту літературного твору доцільно звернутися до запропонованої О.М.Дьяченко методики навчання дітей моделюванню казки. Зміст казки ділять на логічно завершені частини, до кожної з яких на смужці паперу діти схематично малюють картинку (піктограма). В результаті виходить апперцептивна схема – повне уявлення про зміст твору. Спираючись на неї, дошкільники успішно переказують казку або оповідання.
Орієнтовна модель заняття: Складання казок.
Значні проблеми виникають у дітей при складанні розповіді за сюжетною картиною.
Розповідь за сюжетною картиною вимагає від дитини уміння виділити основні діючі особи або об'єкти картини, прослідкувати їх взаємозв'язок та взаємодію, відмітити особливості композиційного фону картини.
На практиці "розповіді", самостійно складені дітьми - це, в основному, просте перерахування діючих осіб або об'єктів картини.
Робота по формуванню навичок розповіді за картиною складається з 3-х етапів:
1. Виділення значущих для розвитку сюжету фрагментів картини.
2. Визначення взаємозв'язків між ними.
3. Об'єднання фрагментів в єдиний сюжет.
При цьому використовуються такі моделі:
Коли діти оволодівають навичками побудови зв'язної розповіді, в моделі переказів і розповідей включаються творчі елементи - дитині пропонують придумати початок або кінець розповіді. Використання схем розповідей полегшують дітям оволодіння зв’язним мовленням. Крім того, наявність наочного плану робить такі розповіді чіткими, зв’язними, послідовними та поширеними.
Навчаючи наших дошкільнят складанню описових розповідей, ми використовуємо
наочні опорні схеми.
Вони помітно спрощують завдання, роблять висловлювання чіткими, зв’язними та послідовними.
За цією методикою для роботи використовується аркуш картону 45х30 см, поділений на шість квадратів (за кількістю характерних ознак предмета або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Діти вибудовують розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених
у схемах: колір, форма, величина, матеріал, частини, дії. Використання схем при складанні описових розповідей допомагає дітям засвоїти порівняння предметів не в загальній формі – чим подібні, або чим відрізняються предмети, а диференціювати. порівнюючи предмети за формою, величиною, кольором тощо.
Навчати дітей дошкільного віку складанню описових розповідей є дуже важливим для їх розвитку. Вміння дитини точно,лаконічно й образно описувати предмет сприяє вдосконаленню її мови, мислення, полегшує процес обміну інформацією.
Опис предметів викликає у дітей ряд труднощів, які полягають у :
• за що подобається. За цією моделлю можна описати будь-який окремий предмет.
Опис іграшок
Опис одягу
Колір.
Матеріали.
Частини одягу.
Сезонність одягу.
Призначення одягу.
Дії з одягом.
Опис овочів та фруктів
Опис пір року
1. Сонце.
2. Небо.
3. Земля.
4. Дерева.
5. Люди.
6. Тварини.
7. Птахи.
8. Діяльність дітей.
Модель заняття. Описування предметів.
Оволодіння прийомом порівняльного опису відбувається, коли діти навчаться вільно оперувати моделлю опису окремих предметів.
Дві-три дитини або підгрупи дітей складають модель опису двох або більше предметів за планом. Під час опису символи викладаються кожною підгрупою в свій обруч. Потім в зоні пересікання обручів (круги Ейлера) виділяються однакові ознаки предметів. Діти порівнюють предмети, визначаючи спочатку їх подібність, а потім відмінність.
Наприклад:
Порівняльний опис лисиці і зайця.
Лисиця і заєць - це дикі тварини. Заєць - маленький, а лисиця -більша. У зайця літом хутро сірого кольору, а у лисиці рудого. Заєць - їсть овочі, а лисиця - хижак.
Досить часто наочна модель стає засобом подолання страху дитини перед складанням творчих зв 'язних розповідей. Цей вид розповіді передбачає вміння дитини створювати особливий задум і розгортати його в розповідь з різними деталями та подіями. Дитині пропонується модель розповіді, а вона має наділити елементи моделі змістовими якостями і скласти розповідь.
Схеми доцільно використовувати і під час навчання дітей складання творчих розповідей.
Послідовність роботи по формуванню навичок складання творчої розповіді:
вихователь пропонує конкретних героїв розповіді, а просторове оформлення моделі дитина придумує самостійно;
Складніше завдання: за умовами, заданими у вигляді колірних символів скласти творчу розповідь. На початку розмовляємо з дітьми про те, як люди сприймають кольори: червоний – святковий, жовтий – сонячний, синій – мрійливий, зелений - заспокійливий і так далі Завдання: придумати розповідь на будь-яку тему, в якій би були присутні події, виражені відчуттями, асоціаціями від кольору. Наприклад: синій, чорний, зелений, червоний.
Поступово, оволодіваючи всіма видами зв'язного логічного мовлення, діти вчаться планувати своє мовлення.
Доцільно також використовувати мнемічні схеми-моделі під час вивчення напам’ять віршованих творів.
Як підвищити якість засвоєння та скоротити час, який витрачається для заучування віршів напам’ять?
Символи-замінники.
Використання цих моделей сприяє також розвитку діалогічного мовлення у дошкільників.
Використовуючи творчий потенціал та рівень сформованості психічних процесів у дітей високого рівня розвитку, можна проводити роботу, спрямовану на зворотний зв’язок, тобто створення схем-моделей самими дітьми.
Також можна використовувати партнерську роботу. Діти з високим рівнем розвитку схематично зображують назву знайомої пісні, загадки, а діти з низьким і середнім рівнем відгадують. Це сприяє налагодженню товариських стосунків, формуванню адекватної самооцінки у дітей, а головне – підготовці малюків до оволодіння програмними завданнями в школі.
Висновок . Застосування схем-моделей є одним з ефективних способів сприяння розвитку мовлення, словесно-логічного мислення, пам’яті у дітей дошкільного віку. Цей вид роботи повністю відповідає особистісно-орієнтованій моделі навчання, за якої враховуються індивідуальні особливості дитини, допомагає педагогові встановити з вихованцями оптимальні – партнерські стосунки, створити атмосферу емоційної довіри та розкутості. Використання методу моделювання при навчанні дошкільників мовленню:
Використанням методу моделювання під час проведення студентами різних форм роботи з розвитку мовлення у дошкільників відбуватиметься успішно, якщо вихователь буде: