Мета уроку.
1.Повторити загальні властивості функцій, а також схеми виконання основних видів геометричних перетворень графіків функцій. Узагальнити і систематизувати знання про квадратичну функцію і її властивості. Закріпити вміння розпізнавати квадратичну функцію серед інших елементарних функцій, знаходити координати вершини та напрям віток графіка квадратичної функції, виконувати побудову графіка квадратичної функції за вивченими алгоритмами. Виробити вміння застосовувати виконані на уроці спостереження для аналітичного дослідження властивостей квадратичної функції загального вигляду.
2. Розвивати творчу і розумову діяльність учнів. Сприяти умінню чітко і ясно висловлювати свої думки.
3. Формувати вміння відбирати й використовувати потрібні знання та способи діяльності, застосовувати способи взаємодії з партнерами.
Семінар – урок
Алгебра, 9 клас, тема: "Квадратична функція, її графік і властивості»
Мета. 1. Узагальнити і систематизувати знання про квадратичну функцію і її властивості. Учити застосовувати отримані знання при рішенні вправ і завдань.
2. Розвивати творчу і розумову діяльність учнів. Сприяти умінню чітко і ясно висловлювати свої думки.
3. Формувати вміння відбирати й використовувати потрібні знання та способи діяльності, застосовувати способи взаємодії з партнерами.
План уроку
План семінару, додаткові питання учням повідомляються за два тижні до уроку. Упродовж цього часу проводяться консультації.
План семінару. 1) Квадратична функція і її властивості.
2) Історія виникнення і розвиток поняття функції.
3) Різні способи побудови графіку квадратичної функції.
Література
(Вчитель призначає відповідальних (зазвичай з числа добре успішних учнів), які з урахуванням побажань однокласників формують робочі групи (по 4-5 чоловік). При цьому важливо проконтролювати, щоб групи були приблизно рівні по знанням, по кількісному складу і щоб до них увійшли усі члени класного колективу).
Мудрець сказав: «Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожен з них став вдвоє багатшим. Адже обидва стали тепер розумнішими.»
Ось і ви сьогодні дізнаєтесь нове про квадратичну функцію. Я сподіваюсь, що кожен із вас буде уважним та активним.
а) Фронтальне опитування.
б) Самостійна робота.
І варіант ІІ варіант
Історична довідка
Функція - одне з найбільш важливих понять сучасної математики. Воно виникло в ХVІІ столітті. Спочатку Р. Декарт ввів поняття змінної величини і систему координат, став розглядати залежність ординат точок графіка від їх абсцис. Слово "функція" для назви таких залежностей в перше ввів німецький математик Г. Лейбніц (1646 - 1716). Швейцарський математик Л. Ейлер (1707 - 1716) функцією називав вираз, що складається з змінних і чисел. Наприклад 3х - 5 - функція від змінної х, оскільки значення цього виразу залежить від значень х. Це поняття зусиллями багатьох математиків уточнювалося, розширювалося, наповнювалося новим змістом. Українські математики теж зробили свій внесок. Так хотілося згадати видатного українського математика М. П . Кравчука.
Кравчук М. П. (1982 – 1942)- один із засновників Інституту математики Академії наук УРСР, вніс фундаментальний вклад у різні галузі математики, а саме: алгебру, теорію чисел, теорію функцій, теорію диференціальних та інтегральних рівнянь, теорію ймовірностей, математичну статистику. М.П. Кравчук – автор понад 180 наукових праць, у тому числі 10 монографій. Широко відомими у світовій математичній літературі стали наукові терміни, що носять його ім’я, такі, як ”многочлени і q-многочлени Кравчука”, ”q-функції Кравчука-Мейкснера”. Він по праву вважається одним із найвидатніших алгебраїстів 1-ої половини 20-го ст.
М. П. Кравчук (1892-1942) Г. В. Лейбніц (1646- 1716) Р. Декарт (1596- 1650)
4.Третій учень та його група
Різні способи побудови графіка квадратичної функції.
Розв’язуємо вправу разом.
Розглянемо квадратичну функцію У = 2X2 - 4X- 6. Виділимо квадрат двочлена:
У = 2X2 - 4X- 6= 2 (Х2 – 2Х + 1 – 3 - 1) = 2 (Х – 1)2 – 8.
Отже графік функції у = 2х2 спочатку потрібно змістити паралельним перенесенням на 1 одиницю вправо, а потім на 8 одиниці вниз.
Розв’язуємо вправу разом.
2X2 - 4X- 6 =0,
X2 - 2X- 3 =0,
Х1 = -1; Х2 = 3, (-1; 0); (3; 0).
Х0 = - , (1;-8).
У0 = 2 ·12 –4 –6 = -8.
Х 0 2
У -6 -6
Розв’язуємо вправу разом.
І варіант |
ІІ варіант |
ІІІ варіант |
Побудувати графік функції у = -х2 - 4х - 3 та вказати E(y), проміжки зростанні та спадання, проміжки знакосталості функції. |
Побудувати графік функції у = -х2 - 2х - 4 та вказати E(y), проміжки зростанні та спадання, проміжки знакосталості функції. |
Побудувати графік функції у = -х2 - 6х - 8 та вказати E(y), проміжки зростанні та спадання, проміжки знакосталості функції. |
III. Додому
ІV. Висновок
Вивчивши способи геометричних перетворень графіків функцій, можна побудувати графік будь-якої алгебраїчної функції, рівняння якої утворене з найпростіших функцій. Сьогодні ми розглянули функцію, рівняння якої можна утворити з графіка у = х2 , шляхом геометричних перетворень - квадратичну функцію.