Семінар "Підвищення рівня ментального здоров*я дошкільників методами арт-терапії" "

Про матеріал

Методи арт-терапії є сучасними та ефективними техніками у системі психокорекційних та розвивальних заходів, адже вони не мають протипоказань.

Використання методів арт-терапії дає змогу «потягнути за струни» відчуттів та емоцій, зазирнути у внутрішній світ дитини. Розвиваючи в дошкільників закладений творчий потенціал, ми створюємо умови для гармонійної, вольової та психічно здорової особистості, здатної до саморегуляції та самоконтролю.

Перегляд файлу

ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ'Я ДОШКІЛЬНИКІВ  ЗА ДОПОМОГОЮ МЕТОДІВ АРТ-ТЕРАПІЇ

Семінар для працівників психологічної служби

Інна Ткаченко, практичний психолог/соціальний педагог Високопічського ЗДО «Сонечко». Житомирська обл..

Мета: ознайомити учасників семінару з поняттям «арт-терапія» та її видами; показати вплив методів арт-терапії на ментальне здоров’я та емоційне благополуччя дітей.

Вступ

Нині арт-терапія є досить актуальним методом психокорекції, тому, що це найдавніша і найприродніша форма вираження та зміни емоційного стану як дітей, так і дорослих.

Методи арт-терапії є сучасними та ефективними техніками у системі психокорекційних та розвивальних заходів, адже вони не мають протипоказань.

Використання методів арт-терапії дає змогу «потягнути за струни» відчуттів та емоцій, зазирнути у внутрішній світ дитини. Розвиваючи в дошкільників закладений творчий потенціал, ми створюємо умови для гармонійної, вольової та психічно здорової особистості, здатної до саморегуляції та самоконтролю.

Тому, хочу запропонувати поринути у світ фантазії та творчості, поділитися деякими методами арт-терапії у роботі з дітьми, а саме: пісочна терапія, групова і тілесна арт-терапія, лялькотерапія, ізотерапія, казкотерапія, музикотерапія, сміхотерапія. [2, с.23]

 

 

 

 

  1.                    Вправа «Знайомство. Мої досягнення». Кожен з учасників записує на листочку своє ім’я та досягнення цього року в особистому житті та професійній діяльності. Презентує себе іншим учасникам.
  2.                    Вправа «Правила роботи». Для того, щоб розпочати нашу роботу, нам потрібно прийняти правила. У підносі з піском «заховані» правила роботи. Кожен учасник за допомогою коктельної трубочки роздуває пісок і знаходить правило, зачитує та вивішує на дошку.

Висновок. Правила – це певні норми поведінки, які потрібні у житті для того, щоб можна було порозумітися, спільно виконувати роботу і досягнути мети.

  1.               Вправа «Волоський горіх». Кожен учасник бере з корзинки один горіх, певний час розглядає його, вивчає його структуру, усі мають запам’ятати його за певними ознаками.

Завдання учасників – знайти свій горіх. Потім ведеться обговорення.

Ведучий. Нам цікаво, хто як свій горіх запам’ятовував. Якою стратегією користувався, щоб його знайти (запам’ятовував його особливості, чекав, поки інші учасники візьмуть свої горіхи, а вкінці залишиться потрібний, тощо)?

Висновок. На перший погляд здається, що всі горіхи схожі, але якщо знайти час, щоб придивитися уважніше, то можна помітити, що всі вони різні. Майже неможливо переплутати свій горіх з іншими. [3, с.18]

Так і люди: усі дуже різні, у кожного свої індивідуальні риси, краса, привабливість, думки, вподобання. Треба тільки їх відчути і зрозуміти.

  1.               Вправи з «різнокольоровими паличками» для налагодження контакту між учасниками. «Очікування».
  •     «Повтори звуки». Ведучий показує паличками певну тривалість постукування. Кожен учасник по колу має передати заданий ритм.
  •     Стукіт паличок від тихішого до голоснішого і навпаки.
  •     Постукування паличками по різних частинах тіла (голові, плечах, животі, колінах, тощо).
  •     Масаж паличками по спині сусіда ліворуч, праворуч (по колу).
  •     На останок кожному учаснику пропонується передати свій звук і сказати, що він зараз відчуває та чого очікує від семінару.
  1.               Інформаційне повідомлення «Методи арт-терапії у роботі з дошкільниками».

Ведучий. Усе наше життя складається з ситуацій і моментів, які відкладаються в нашій пам’яті. Ми їх складаємо до своєї скарбниці, ніби намистинки. Яскраві намистинки прикрашають і збагачують наше життя. Сьогодні я хочу подарувати кожному з вас по намистинці на згадку про нашу зустріч. Ці намистинки не прості, вони мають своє продовження. Вони мають переродитися, а ми їм в цьому допоможемо.

  1.              Вправа «Лялька-намистинка».

Учасники виготовляють лялечку своїми руками.

Висновок. Лялька – проміжний об’єкт взаємодії дитини і дорослого. Ідентифікуючи себе певним чином, дитина в умовній ситуації проектує свій внутрішній світ і відчуває реальні почуття.

C:\Users\INNA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_1793.jpg

Від так, у кожної ляльки-намистинки з’явиться своя історія, своя казка.

А зараз я пропоную вам вигадати нашу спільну казку.

  1.               Вправа «Групова казка» (казка по колу). Додаток 1.

Висновок. Казка, вигадана по колу, дає нам можливість посилити згуртованість групи, прослідкувати динаміку колективу. Дозволяє кожному учаснику оцінити своє місце в даній групі, прослідкувати свої звичні моделі поведінки і мислення, виявити наявність чи відсутність лідерських якостей, активну чи пасивну життєву позицію. А також, цікаво і весело провести час.

Ведучий. Шановні колеги, хочу запитати у вас як ще, зазвичай, люди весело проводять свій вільний час, як відпочивають, як отримують заряд енергії і позитиву? (відповіді учасників)

Ну що ж, тоді я пропоную вам поглибитися у світ музики, відчути її певний ритм і настрій, ставши учасником оркестру.

  1.               Вправа «Тримай ритм». Додаток 3. Зараз ви почуєте дві різні мелодії, ваше завдання відтворити певний ритм…

Висновок. Музична терапія – найбільш стародавня та звична форма корекції емоційних станів, яку використовують багато людей (свідомо чи ні) для зняття накопиченої психічної та психофізіологічної напруги, щоб заспокоїтись, розслабитись, зосередитись на приємних відчуттях.

Ведучий. Також, для зняття напруги, розслаблення і відпочинку, як відомо, застосовується масаж тіла або окремих частин. Тому, пропоную трохи розім’ятися.

  1.        Вправа «Помилка пекаря». Учасники стають в колону один за одним, ведучий показує і розказує:

Замішуємо тісто, розкатуємо, розрівнюємо, нарізаємо пластинками інгредієнти, посипаємо оливками, натираємо сир-пармезан.

C:\Users\INNA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20180117_114818.jpg

  1.               Вправа «Малюнок на склі». Додаток 2. Процес малювання буде цікавий як для тих, хто малює, так і для спостерігачів. Наша професія здебільшого полягає в тому, щоб спостерігати, аналізувати і робити висновки. У даній вправі скло виступає як символічний образ спілкування.

Висновок. Ізотерапія – це прекрасний метод висловити думки та емоції, які складно озвучити. Для психолога малюнок є чудовим інструментом вивчення емоційного стану дитини. Тому, що діти дошкільного віку ще не вміють аналізувати та об’єктивно сприймати чинники впливу на їх внутрішній світ і соціальну адаптацію.

  1.               Сюжетно-рольова казка «Ріпка». Додаток 4.

Ведучий. Я гадаю, що ми сьогодні плідно попрацювали, тож трішки сміху нам не завадить. Пропоную вам переглянути всім відому казку «Ріпка». Але,  я внесла деякі зміни… як ви думаєте, хто ж буде казковими героями?.. Тож, проведемо жеребкування.

Висновок. Театралізована казка з програванням ролей дає можливість дітям зняти напругу, розслабитися, самовиразитись, вдосталь посміятися. Усім відомо, що сміх продовжує життя. Особливий вплив вона має на сором’язливих, невпевнених у собі, тривожних дітей.

Ведучий.  Хочу побажати усім, щоб у вашому реальному житті не було театру та акторів. Нехай ваше життя буде схожим на казку, яка навчить, яка вилікує, від якої ви будете отримувати задоволення.

  1.               Підсумки, побажання учасників семінару. Учасники діляться враженнями, висловлюють свою думку про семінар.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Групова казка (казка по колу)

(модифікація О. Тараріної)

Мета: діагностика та розвиток згуртованості групи; діагностика основних цінностей особистості, уміння «звучати» в колективі; розвиток комунікативної креативності, творчого, образного мислення, емоційного інтелекту.

Завдання:

  1. Розвиток здатності самовираження.
  2. Зняття напруги в групі.
  3. Можливість проявитися кожному учаснику групи.
  4. Визначення основних життєвих цінностей і способів дій клієнта.
  5. Розвиток творчої уяви, рефлексії.

Вік: від 4 років.

Час роботи: від 10 хв.

Інструкція: кожен учасник говорить по одній казковій фразі, яку записує сусід зліва (казка складається зліва направо, тому записує той, хто вже сказав своє речення). В обовʼязковому порядку слід пройти три кола; казка вважається закінченою, якщо черговий учасник мовчить 5 секунд.

Аналіз

1. Груповий аналіз.

  • Як Вам «творилось»? було легко чи важко?
  • Чи легко було продовжувати сказану перед Вами фразу? Можливо, чиясь лінія здавалась нецікавою і хотілось висловити свою?
  • Чий сюжет був цікавим? Чий не зовсім?
  • Хто був лідером і вів за собою, не боявся кардинально повернути сюжет в інший бік?
  • Хто вирішив іти в загальному руслі, нічого не міняючи?

2. Індивідуальний аналіз.

  • Відмітьте, які дієслова Ви використовували? Чи схоже це на Ваш звичний спосіб висловлювати свої думки?
  • Які Ваші потреби проявились в тексті?
  • Ви завершуєте фразу логічно чи передаєте цю відповідальність іншим?
  • Які емоції, відчуття панували в тексті?
  • Про що історія, яка утворилася зі сказаних Вами речень?
  • З якою ситуацією у Вашому житті вона пов’язана?
  • Які відчуття Вас переповнювали в процесі створення історії?
  • Як часто і коли (в яких сферах життя) Ви відчуваєте подібний стан?
  • Які важливі уміння, навички, ресурси Ви хотіли б перенести з цієї роботи у Ваше життя? Як це можна зробити в реальності?

Висновок. Казка, вигадана по колу, дає можливість посилити згуртованість групи, прослідкувати динаміку колективу. Дозволяє кожному учаснику оцінити своє місце в даній групі, прослідкувати свої звичні моделі поведінки і мислення, виявити наявність чи відсутність лідерських якостей, активну чи пасивну життєву позицію.

А також весело і цікаво провести час. [1, с.196-198]

 

Додаток 2

C:\Users\INNA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20190208_161746.jpg

Техніка «Малюнок на склі»

(модифікація О. Тараріної)

Мета: формування базової довіри у відносинах; самовираження.

Час: 4 хвилини.

Вік: від 5-6 років. Досить ефективно застосовувати для подружніх пар і пар «батьки-діти».

Завдання:

  1. досвід вільного вираження почуттів у відносинах з партнером;
  2. демонстрація тенденції до співпраці чи суперництва;
  3. усвідомлення цінності партнерських відносин.

Обговорення (в ньому беруть участь і спостерігачі за процесом малювання, і ті, хто малював):

  1. який емоційний стан переважав у учасників під час роботи?
  2. Яку позицію (ведучий, ведений, творець) зайняв кожен із «художників»?
  3. Чи кожен з учасників знаходився у взаємодії з партнером?
  4. Чи зміг кожен «художник» довіритися самому собі?

Висновок. На етапі аналізу зіставляються готові композиції, учасники обмінюються думками: наскільки їх дії були гармонійними; чи змогли вони взаємодіяти з партнером; чи є у них відчуття цілісності роботи;чи знайшли вони спільну платформу для своїх переживань.

У цій вправі скло виступає як символічний образ спілкування. [1, с.53-54]

 

 

Додаток 3

Техніка «Тримай ритм»

(модифікація О. Тараріної)

Мета: активізація особистісних ресурсів за допомогою ритмотерапії.

Завдання:

  1. Вироблення групової динаміки.
  2. Розвиток відчуття ритму, концентрація на певній дії (незалежно від зовнішніх умов), підвищення внутрішньої активності за рахунок темпу зовнішніх дій.
  3. Зниження рівня агресивності та тривожності за допомогою ритмізації дій.
  4. Активізація взаємодії лівої та правої півкуль.

Вік: від 5 років.

Час роботи: 15-20 хвилин.

Загальні правила

  • якщо втратили ритм - підберіть новий;
  • набрид ритм - змініть на інший. Що відчуваєте (потім розкажіть про це);
  •  почули, що Ваш ритм підхопив інший - не біда: відбивайте вдвох; сподобався чужий ритм - приєднуйтесь.

Частина I.

  • Виберіть ритм.
  • Відтворіть його за допомогою плескання в долоні, постукування по столу, клацання пальцями тощо (проявіть фантазію та індивідуальність).
  • Якщо ви вже звикли до «Вашого ритму, спробуйте відтворити його іншим способом чи виберіть новий».
  • По завершенні музичного уривку «дайте зворотній звʼязок» (дайте відповідь на запитання).

Частина II.

  • Виберіть ритм.
  • Простукайте правою рукою (Ваші відчуття).
  • Той самий ритм повторіть лівою рукою (Ваші відчуття).
  • Відбийте той самий ритм обома руками.
  • Попробуйте простукати два темпи (це завдання скоріше для професіоналів).
  • По завершенні музичного уривку «дайте зворотній звʼязок» (дайте відповідь на запитання).

Запитання

1. Як швидко Ви знайшли свій ритм?

2. Який спосіб відтворення вибрали?

3.Вибираючи новий ритм, підхопили чужий чи шукали щось нове?

4. Скільки разів міняли відтворювальний звук?

5. Які відчуття виникли при зміні ведучої руки, при роботі обома руками?

6. Чи звертали увагу на інших учасників?

Висновок. Музична терапія - найбільш стародавня та звичайна форма корекції емоційних станів, яку використовують багато людей (свідомо чи ні) для зняття накопиченої психічної та психофізіологічної напруги, заспокоїтись, зосередитись на приємних відчуттях. [1, с.97-99]

 

Додаток 4

Казка про Ріпку

Мета: зняття емоційної напруги, розвиток уваги, мислення, релаксація.

Кількість гравців: 8.

Ролі:

1-ий гравець - РІПКА. Коли ведучий каже слово «ріпка» («ріпку»), гравець

повинен сказати «ОБА-НА»;

2-ий гравець - ДІД. Коли ведучий каже слово «дід»(«діда»), гравець повинен

сказати «УХ, ТИ!!!»;

3-ій гравець - БАБА. Коли ведучий каже слово «баба»(«бабу»), гравець повинен сказати «ХТО ТУТ?»:

4-ий гравець - ВНУЧКА. Коли ведучий каже слово «внучка»(«внучку»), гравець повинен сказати «Я ЩЕ СПЛЮ»;

5-ий гравець - ЖУЧКА. Коли ведучий каже слово «Жучка»(«Жучку»), гравець повинен сказати «ГАВ-ГАВ»;

6-ий гравець - КИЦЯ. Коли ведучий каже слово «киця»(«кицю», «кішку»),

гравець повинен сказати «МОЛОЧКА»:

7-ий гравець - МИШКА. Коли ведучий каже слово «мишка» («мишку»),

гравець повинен сказати «НУ НАРЕШТІ!!!»:

8-ий гравець - ТЯНУТЬ-ПОТЯНУТЬ. Коли ведучий каже слово «тягнуть-потягнуть», гравець повинен сказати «A-A-А!!!»:


Починається казка. Ведучий розповідає, учасники озвучують.

Посадив ДІД РІПКУ. Виросла РІПКА велика-превелика, спіла і духмяна.

Прийшов ДІД тягнути РІПКУ, ТЯГНЕ-ПОТЯГНЕ, а витягти не може. Покликав ДІД БАБУ. Вхопилася БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ,

а витягти не можуть. Покликала БАБА ВНУЧКУ. Взялася ВНУЧКА за БАБУ,

БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, а витягти не можуть.

Покликала ВНУЧКА собачку ЖУЧКУ. Вчепилася ЖУЧКА за ВНУЧКУ,

ВНУЧКА за БАБУ, БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, а витягти не можуть. Гукає ЖУЧКА КИЦЮ. Вхопилася КИЦЯ за ЖУЧКУ, ЖУЧКА за ВНУЧКУ, ВНУЧКА за БАБУ, БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ,

ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, а витягти не можуть. Покликала КИЦЯ МИШКУ.

Вхопилася МИШКА за КІШКУ, КІШКА за ЖУЧКУ, ЖУЧКА за ВНУЧКУ, ВНУЧКА за БАБУ, БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, витягли РІПКУ!!!

КІНЕЦЬ.

 

Список використаної літератури:

  1. Практикум по арт-терапії: шкатулка майстра: навч.-метод. посіб./О.Тараріна. - К.: АСТАМІР-В, 2016. - 224с. - іл.
  2. Д.Черкашина. Кольорові емоції // видав.: Шкільний світ / Психолог довкілля. – 2014. - №5 (58). – с.23.
  3. Т.Кузнєцова. Психологічне самопочуття вихователя // видав.: Шкільний світ / Психолог довкілля. – 2014. - №3 (56). – с.18.

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку