Методи арт-терапії є сучасними та ефективними техніками у системі психокорекційних та розвивальних заходів, адже вони не мають протипоказань.
Використання методів арт-терапії дає змогу «потягнути за струни» відчуттів та емоцій, зазирнути у внутрішній світ дитини. Розвиваючи в дошкільників закладений творчий потенціал, ми створюємо умови для гармонійної, вольової та психічно здорової особистості, здатної до саморегуляції та самоконтролю.
ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ'Я ДОШКІЛЬНИКІВ ЗА ДОПОМОГОЮ МЕТОДІВ АРТ-ТЕРАПІЇ
Семінар для працівників психологічної служби
Інна Ткаченко, практичний психолог/соціальний педагог Високопічського ЗДО «Сонечко». Житомирська обл..
Мета: ознайомити учасників семінару з поняттям «арт-терапія» та її видами; показати вплив методів арт-терапії на ментальне здоров’я та емоційне благополуччя дітей.
Вступ
Нині арт-терапія є досить актуальним методом психокорекції, тому, що це найдавніша і найприродніша форма вираження та зміни емоційного стану як дітей, так і дорослих.
Методи арт-терапії є сучасними та ефективними техніками у системі психокорекційних та розвивальних заходів, адже вони не мають протипоказань.
Використання методів арт-терапії дає змогу «потягнути за струни» відчуттів та емоцій, зазирнути у внутрішній світ дитини. Розвиваючи в дошкільників закладений творчий потенціал, ми створюємо умови для гармонійної, вольової та психічно здорової особистості, здатної до саморегуляції та самоконтролю.
Тому, хочу запропонувати поринути у світ фантазії та творчості, поділитися деякими методами арт-терапії у роботі з дітьми, а саме: пісочна терапія, групова і тілесна арт-терапія, лялькотерапія, ізотерапія, казкотерапія, музикотерапія, сміхотерапія. [2, с.23]
Висновок. Правила – це певні норми поведінки, які потрібні у житті для того, щоб можна було порозумітися, спільно виконувати роботу і досягнути мети.
Завдання учасників – знайти свій горіх. Потім ведеться обговорення.
Ведучий. Нам цікаво, хто як свій горіх запам’ятовував. Якою стратегією користувався, щоб його знайти (запам’ятовував його особливості, чекав, поки інші учасники візьмуть свої горіхи, а вкінці залишиться потрібний, тощо)?
Висновок. На перший погляд здається, що всі горіхи схожі, але якщо знайти час, щоб придивитися уважніше, то можна помітити, що всі вони різні. Майже неможливо переплутати свій горіх з іншими. [3, с.18]
Так і люди: усі дуже різні, у кожного свої індивідуальні риси, краса, привабливість, думки, вподобання. Треба тільки їх відчути і зрозуміти.
Ведучий. Усе наше життя складається з ситуацій і моментів, які відкладаються в нашій пам’яті. Ми їх складаємо до своєї скарбниці, ніби намистинки. Яскраві намистинки прикрашають і збагачують наше життя. Сьогодні я хочу подарувати кожному з вас по намистинці на згадку про нашу зустріч. Ці намистинки не прості, вони мають своє продовження. Вони мають переродитися, а ми їм в цьому допоможемо.
Учасники виготовляють лялечку своїми руками. Висновок. Лялька – проміжний об’єкт взаємодії дитини і дорослого. Ідентифікуючи себе певним чином, дитина в умовній ситуації проектує свій внутрішній світ і відчуває реальні почуття. |
|
Від так, у кожної ляльки-намистинки з’явиться своя історія, своя казка.
А зараз я пропоную вам вигадати нашу спільну казку.
Висновок. Казка, вигадана по колу, дає нам можливість посилити згуртованість групи, прослідкувати динаміку колективу. Дозволяє кожному учаснику оцінити своє місце в даній групі, прослідкувати свої звичні моделі поведінки і мислення, виявити наявність чи відсутність лідерських якостей, активну чи пасивну життєву позицію. А також, цікаво і весело провести час.
Ведучий. Шановні колеги, хочу запитати у вас як ще, зазвичай, люди весело проводять свій вільний час, як відпочивають, як отримують заряд енергії і позитиву? (відповіді учасників)
Ну що ж, тоді я пропоную вам поглибитися у світ музики, відчути її певний ритм і настрій, ставши учасником оркестру.
Висновок. Музична терапія – найбільш стародавня та звична форма корекції емоційних станів, яку використовують багато людей (свідомо чи ні) для зняття накопиченої психічної та психофізіологічної напруги, щоб заспокоїтись, розслабитись, зосередитись на приємних відчуттях.
Ведучий. Також, для зняття напруги, розслаблення і відпочинку, як відомо, застосовується масаж тіла або окремих частин. Тому, пропоную трохи розім’ятися.
Замішуємо тісто, розкатуємо, розрівнюємо, нарізаємо пластинками інгредієнти, посипаємо оливками, натираємо сир-пармезан. |
|
Висновок. Ізотерапія – це прекрасний метод висловити думки та емоції, які складно озвучити. Для психолога малюнок є чудовим інструментом вивчення емоційного стану дитини. Тому, що діти дошкільного віку ще не вміють аналізувати та об’єктивно сприймати чинники впливу на їх внутрішній світ і соціальну адаптацію.
Ведучий. Я гадаю, що ми сьогодні плідно попрацювали, тож трішки сміху нам не завадить. Пропоную вам переглянути всім відому казку «Ріпка». Але, я внесла деякі зміни… як ви думаєте, хто ж буде казковими героями?.. Тож, проведемо жеребкування.
Висновок. Театралізована казка з програванням ролей дає можливість дітям зняти напругу, розслабитися, самовиразитись, вдосталь посміятися. Усім відомо, що сміх продовжує життя. Особливий вплив вона має на сором’язливих, невпевнених у собі, тривожних дітей.
Ведучий. Хочу побажати усім, щоб у вашому реальному житті не було театру та акторів. Нехай ваше життя буде схожим на казку, яка навчить, яка вилікує, від якої ви будете отримувати задоволення.
Додаток 1
Групова казка (казка по колу)
(модифікація О. Тараріної)
Мета: діагностика та розвиток згуртованості групи; діагностика основних цінностей особистості, уміння «звучати» в колективі; розвиток комунікативної креативності, творчого, образного мислення, емоційного інтелекту.
Завдання:
Вік: від 4 років.
Час роботи: від 10 хв.
Інструкція: кожен учасник говорить по одній казковій фразі, яку записує сусід зліва (казка складається зліва направо, тому записує той, хто вже сказав своє речення). В обовʼязковому порядку слід пройти три кола; казка вважається закінченою, якщо черговий учасник мовчить 5 секунд.
Аналіз
1. Груповий аналіз.
2. Індивідуальний аналіз.
Висновок. Казка, вигадана по колу, дає можливість посилити згуртованість групи, прослідкувати динаміку колективу. Дозволяє кожному учаснику оцінити своє місце в даній групі, прослідкувати свої звичні моделі поведінки і мислення, виявити наявність чи відсутність лідерських якостей, активну чи пасивну життєву позицію.
А також весело і цікаво провести час. [1, с.196-198]
Додаток 2
|
Техніка «Малюнок на склі» (модифікація О. Тараріної) Мета: формування базової довіри у відносинах; самовираження. Час: 4 хвилини. Вік: від 5-6 років. Досить ефективно застосовувати для подружніх пар і пар «батьки-діти». |
Завдання:
Обговорення (в ньому беруть участь і спостерігачі за процесом малювання, і ті, хто малював):
Висновок. На етапі аналізу зіставляються готові композиції, учасники обмінюються думками: наскільки їх дії були гармонійними; чи змогли вони взаємодіяти з партнером; чи є у них відчуття цілісності роботи;чи знайшли вони спільну платформу для своїх переживань.
У цій вправі скло виступає як символічний образ спілкування. [1, с.53-54]
Додаток 3
Техніка «Тримай ритм»
(модифікація О. Тараріної)
Мета: активізація особистісних ресурсів за допомогою ритмотерапії.
Завдання:
Вік: від 5 років.
Час роботи: 15-20 хвилин.
Загальні правила
Частина I.
Частина II.
Запитання
1. Як швидко Ви знайшли свій ритм?
2. Який спосіб відтворення вибрали?
3.Вибираючи новий ритм, підхопили чужий чи шукали щось нове?
4. Скільки разів міняли відтворювальний звук?
5. Які відчуття виникли при зміні ведучої руки, при роботі обома руками?
6. Чи звертали увагу на інших учасників?
Висновок. Музична терапія - найбільш стародавня та звичайна форма корекції емоційних станів, яку використовують багато людей (свідомо чи ні) для зняття накопиченої психічної та психофізіологічної напруги, заспокоїтись, зосередитись на приємних відчуттях. [1, с.97-99]
Додаток 4
Казка про Ріпку
Мета: зняття емоційної напруги, розвиток уваги, мислення, релаксація.
Кількість гравців: 8.
Ролі:
1-ий гравець - РІПКА. Коли ведучий каже слово «ріпка» («ріпку»), гравець
повинен сказати «ОБА-НА»;
2-ий гравець - ДІД. Коли ведучий каже слово «дід»(«діда»), гравець повинен
сказати «УХ, ТИ!!!»;
3-ій гравець - БАБА. Коли ведучий каже слово «баба»(«бабу»), гравець повинен сказати «ХТО ТУТ?»:
4-ий гравець - ВНУЧКА. Коли ведучий каже слово «внучка»(«внучку»), гравець повинен сказати «Я ЩЕ СПЛЮ»;
5-ий гравець - ЖУЧКА. Коли ведучий каже слово «Жучка»(«Жучку»), гравець повинен сказати «ГАВ-ГАВ»;
6-ий гравець - КИЦЯ. Коли ведучий каже слово «киця»(«кицю», «кішку»),
гравець повинен сказати «МОЛОЧКА»:
7-ий гравець - МИШКА. Коли ведучий каже слово «мишка» («мишку»),
гравець повинен сказати «НУ НАРЕШТІ!!!»:
8-ий гравець - ТЯНУТЬ-ПОТЯНУТЬ. Коли ведучий каже слово «тягнуть-потягнуть», гравець повинен сказати «A-A-А!!!»:
Починається казка. Ведучий розповідає, учасники озвучують.
Посадив ДІД РІПКУ. Виросла РІПКА велика-превелика, спіла і духмяна.
Прийшов ДІД тягнути РІПКУ, ТЯГНЕ-ПОТЯГНЕ, а витягти не може. Покликав ДІД БАБУ. Вхопилася БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ,
а витягти не можуть. Покликала БАБА ВНУЧКУ. Взялася ВНУЧКА за БАБУ,
БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, а витягти не можуть.
Покликала ВНУЧКА собачку ЖУЧКУ. Вчепилася ЖУЧКА за ВНУЧКУ,
ВНУЧКА за БАБУ, БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, а витягти не можуть. Гукає ЖУЧКА КИЦЮ. Вхопилася КИЦЯ за ЖУЧКУ, ЖУЧКА за ВНУЧКУ, ВНУЧКА за БАБУ, БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ,
ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, а витягти не можуть. Покликала КИЦЯ МИШКУ.
Вхопилася МИШКА за КІШКУ, КІШКА за ЖУЧКУ, ЖУЧКА за ВНУЧКУ, ВНУЧКА за БАБУ, БАБА за ДІДА, ДІД за РІПКУ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, ТЯГНУТЬ-ПОТЯГНУТЬ, витягли РІПКУ!!!
КІНЕЦЬ.
Список використаної літератури: