МЕТА:- актуалізувати знання педагогів щодо системи роботи з фізичного виховання в ЗДО;- розширити кругозір колег щодо використання здоров҆язбережувальних технологій та оздоровчих заходів у дошкільній освіті;- підвищити рівень професійної майстерності вихователів в реалізації оздоровчого освітнього процесу.
Умови реалізації принципу оздоровчої спрямованості освітнього процесу в ЗДО 1 Організація життєдіяльності дітей згідно з вимогами –*до охорони їхнього життя та здоров҆я;*до забезпечення їх повноцінного фізичного розвитку;*до формування свідомого ставлення до власного здоров҆я і здоров҆я інших;2 Відповідність змісту дошкільної освіти, методів і засобів виховного впливу віковим особливостям, інтересам та потребам дошкільників;3 Розвиток самоцінних форм активності дітей дошкільного віку;4 Варіативність застосування ефективних фізкультурно-оздоровчих технологій в освітньому процесі;5 Професійна компетентність педагогів, рівень якої дає змогу забезпечити ефективний повноцінний фізичний розвиток дітей.
Організаційні форми фізкультурно- оздоровчої роботи з дітьми. Заняття з фізичної культури/плавання. Малі форми активного відпочинку:- фізкультурні хвилинки;- фізкультурні паузи;- динамічні перерви. Форми оптимізації рухової активності у повсякденному життіЗагартувальні й лікувально-профілактичні процедури. Вся робота в ЗДО з фізичного виховання має відбуватися під контролем та керівництвом педагогів і медичних працівників закладу
Форми оптимізації рухової активності у повсякденному життіРанкова гімнастика. Гімнастика після денного сну. Рухливі ігри. Заняття фізичними вправами/фізкультурні комплекси на прогулянках. Походи за межі дитячого закладу/дитячий туризм. Фізкультурні свята і розваги. Дні і тижні здоров҆яІндивідуальна робота з фізичного виховання. Самостійна рухова діяльність
Загартовуючі заходиповсякденніспеціальніТемпературний режим і провітрювання приміщень;Прогулянки на свіжому повітрі;Використання прохолодної води для миття рук і обличчя;Полоскання рота після прийому їжі тощо. Повітряні й сонячні ванни;Водні процедури (обливання ніг, вологе обтирання тіла тощо); сон при відкритих фрамугах;Ходьба босоніж по камінцях, глині, росяній траві, вологому піску.
Здоров҆язбережувальні освітні технології – це комплексна, збудована на одній методологічній основі, система організаційних та психолого- педагогічних прийомів, методів, спрямованих на укріплення здоров҆я дитини та на формування культури здоров҆я, свідоме та грамотне відношення до нього. Мета здоров҆язберігаючих освітніх технологій : забезпечити дитині можливість збереження здоров҆я , сформувати необхідні знання, уміння і навички здорового способу життя , навчити використовувати отриманні знання в повсякденному житті.
Проблемою нетрадиційних форм оздоровлення займаються багато сучасних та зарубіжних науковців. Зокрема, завдання зміцнення та збереження здоров’я дитини за допомогою системи хатха-йога розкрито у працях Білоусової Н., Галіциної Н., Кириленко Л., Соловйової Н., Харчук Г. Питання впливу оздоровчо-розвивальної програми “Са-Фі-Дансе” на фізичний розвиток дитини досліджують Биченок Н., Сайкіна О., Фірільова Ж., Ярмошенко О. Оздоровлювальному хортингу у ДНЗ увагу у своїх працях приділяють Діхтяренко З., Єрьоменко Е., Коломоєць Г. Зміцнення здоров’я за допомогою ігрового стретчингу розкриті у працях Назарової А., Харматової В. та багато інших……
Сучасні здоров҆язбережувальні технологіїТехнології збереження та стимулювання здоровя. Технології навчання здоровому способу життя. Корекційні технологіїСтретчинг, ритмопластика, динамічні паузи, рухливі та спортивні ігри, релаксація, технології естетичної спрямованості, гімнастика пальчикова, гімнастика очей, дихальна гімнастика, гімнастика ортопедична, коригуюча гімнастика гідроаеробіка. Фізкультурне заняття, ігротренінги та ігротерапія, комунікативні ігри, заняття з серії « Здоров҆я», самомасаж, точковий масаж, біологічний зворотній зв҆язок. Арт терапія, технології музичного впливу, казко терапія, кольоротерапія, технології корекції поведінки, психогімнастика, звуко терапія, анімалотерапія, пісочна терапія, ландшафтна терапія, естетотерапія, природотерапія, ігрова терапія, сміхотерапія.
ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА НЕТРАДИЦІЙНІ МЕТОДИ І ПРИЙОМИ ОЗДОРОВЛЕННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУФітбол-гімнастика/аеробіка – вправи з використанням м҆яча, що має певні властивості ( розмір, колір, запах, пружність), які застосовуються з оздоровчою метою. Горизонтальний пластичний балет (пластик-шоу) — система фізичного виховання, спортивного тренування, корекції, оздоровлення й творчого самовираження дошкільнят, яка містить елементи гімнастики (вправи з предметами), йоги (окремі пози), акробатики (напівшпагати та перекочування), хореографії (положення тіла, рухи руками,тулубом тощо), ритмічної гімнастики (танцювальні вправи)..
Геокешинг - туристична гра із застосуванням GPS, яка полягає у знаходженні схову, створених іншими учасниками гри. Стрибки на батуті - вид розваг, який сприятливо впливає на всі функції життєдіяльності дитини. Під час стрибків ефект «злету і падіння» активізує гормон «щастя». У дітей активно розвивається вестибулярний апарат, поліпшується кровоносна система за рахунок активації дихання під час розваг на батуті.
Су- Джок у перекладі з корейської «су» — долоня, а «джок» — стопа. Терапія су-джок — стимулювання біологічно активних точок, які розміщені на кистях і стопах. Ці точки є рефлекторною проекцією органів і частин тіла людини Степ – аеробіка – комплекс ритмічних рухів під музичний супровід з використанням степ – платформи. Степ-платформа — це сходинка висотою не більше 8 см, шириною 25 см, довжиною 40 см. Бестінг – елемент заняття з вправами та іграми для стабілізації психічного стану дітей, коли вони стають у коло і по черзі висловлюють свої мрії, побажання, підтримують друзів.
Танцювально-ігрова гімнастика «Са-Фі-Дансе» – це оздоровча методика на основі ігрового методу проведення занять. Так, в танцювально-ритмічну гімнастику входять розділи: ігроритміка, ігрогімнастіка і ігротанець. Нетрадиційні види вправ представлені ігропластикою, пальчиковою гімнастикою, ігровим самомасажем, музично-рухливими іграми та іграми-подорожами. Ходьба на ходулях - це специфічний вид рухової діяльності, відмінний від знайомих дітям основних рухів: ходьби та ходьби в рівновазі. Щоб дитина впевнено почувалася на ходулях, у неї має бути добре розвинене відчуття рівноваги та координація рухів тулуба, рук та ніг
Оздоровчий хортинг ̶ комплексний вид бойового мистецтва, зароджений в Україні. Це спеціально організований навчально-тренувальний процес всебічного розвитку, навчання та морально-етичного виховання; навіть його назва має історичну основу пов’язану із Козацтвом, а саме з островом Хортиця. Ушу – стародавня китайська гімнастика, що має декілька стилів, починаючи від комплексу оздоровчої гімнастики і закінчуючи бойовим мистецтвом. Шейпінг – ефективний засіб для зміцнення здоров’я і вдосконалення статури. Він об’єднує у собі вправи аеробіки та атлетичної гімнастики.
Структура впровадження здоров҆язбережувальних технологій та методик в освітній процес ЗДОІ етап-підготовчийІІ етап- основнийІІІ етап - заключний. IV етаппоказовий. Знайомство з теоретичними основами технології;Педагогіко-психологічно-медична оцінка ефективності та прогнозування результату;Вивчення думки батьків та отримання родинної підтримки. Створення умов та оформлення необхідного матеріалу;Навчання пед колективу;Включення методик в освітній процес. Аналіз результатів використання;Опитування батьків та педагогів. Відкриті заходи
Компоненти здоров҆язбережувального простору в ЗДОНа території дошкільного закладу. Спортивний майданчик Літній відкритий басейн. Доріжки для бігу Поліфункціональний міні-стадіон. Велотреки « Стежини здоров҆я»У приміщенні дошкільного закладу. Спортивна зала з раціонально підібраним фізкультурним та спортивно- ігровим обладнанням ( тунелі, мішені, м҆ячі, кільцекиди, куби, степ- платформи, килимки, інвентар для виконання загальнорозвиваючих вправ)Кімната здоров҆я ( психологічної релаксації, засобів лікувально - профілактичного впливу)Басейн. Спортивні осередки в групах
ПАМ҆ЯТАЙТЕ! Фізична культура є засобом творення гармонійно розвиненої особистості. Вона допомагає зосередити усі внутрішні ресурси організму на досягнення поставленої мети, підвищуватипрацездатність, виробляє потребу в здоровому способі життя, а удосконалення нетрадиційних форм і методів фізкультурної роботи, пропаганда оздоровчогозначення фізичної культури в усіх її проявах, має позитивний вплив намайбутнє здоров’я дітей.