Конспекти занять з використанням мнемотехніки та коректурних таблиць для дітей старшої групи
Тема: « Пригоди юних рятівників природи»
Мета: продовжувати вчити дітей працювати в групах , спільно виконуючи завдання, домовлятися, радитися, вирішувати спільні питання. Вправляти в умінні ділитися своїми знаннями , досвідом із однолітками про життя рослин, тварин, птахів та їх значення для життя людини,використовуючи коректурні таблиці. Формувати вміння дітей викладати коректурні таблиці та ставити запитання один одному за їх змістом, вести діалог із ровесниками. Ознайомити дошкільнят із незвичайними рослинами нашої планети, птахами та тваринами-рекордсменами, використовуючи інтерактивну дошку.
Розвивати логічне мислення під час розв’язання мнемо ребусів, головоломок, вміння доводити свою точку зору. Формувати зв’язне мовлення дітей, творчу уяву, логічне мислення під час складання описової розповіді та читання вірша використовуючи мнемотаблиці. Вправляти малят в умінні ділитися інформацією, вчитися навчаючи інших.
Підтримувати бажання дітей творити під час продуктивної діяльності, використовуючи танграм, палички Кьюізенера, блоки Дьєнеша.
Розвивати дрібні м'язи кисті рук, окомір, зоровий контроль,вміння орієнтуватися в просторі, творчу уяву, логічне мислення .
Виховувати любов до природи, бажання її зберігати, повагу один до одного.
Матеріал та обладнання:
Інтерактивна дошка, мікрофон, інтелект мапа, мнеморебуси, мнемотаблиці, головоломки, коректурні таблиці, предметні картки, навчаючі слайди «Незвичайний світ природи!», лінійки, олівці, елементи танграма, блоки Дьєнеша, палички КьюІзенера, сигнальні картки, бейджики, ключі, скриня, пісок,вода, крупа, печиво.
Попередня робота з дітьми:
Спостереження в живій та неживій природі; розгляд та ознайомлення із енциклопедичними знаннями про природу навколо нас. Вивчення віршів, скоромовок, прислів’їв про природу. Розв’язування головоломок, ребусів.
Експериментально - пошукова діяльність.
ХІД ЗАНЯТТЯ
(Педагог організовує дітей до заняття та звертає увагу на гостей, пропонує привітатися)
Вихователь: - Діти, сьогодні у нас буде незвичайне заняття, бо на ньому присутні гості. Їм цікаво побачити як ви працюєте. Привітайте їх.
Діти: Рано-ранесенько сонечко встало,
Доброго ранку усім побажало.
Зичимо гостям щасливої долі,
Радості, ніжності, ласки доволі
Вихователь:
- А зараз діти, я хочу звернути вашу увагу на інтерактивну дошку. Нам прийшло надзвичайне повідомлення.( Показ слайдів)
-Привіт, мої друзі!
Я – Матінка Природа.
А це - зла, темна Пітьма.
Вона хоче знищити всю живу природу нашої Землі: і птахів, і тварин , і рослини.
Хто ж може врятувати планету?
Це можете тільки ви, друзі!
Доведіть їй, що без рослин, тварин, птахів не буде життя на Планеті та і її також не буде. Елексир добра та любові до природи знайдіть, та Пітьмі відішліть. Благаю допоможіть. А допоможе вам моя карта.
Вихователь показує інтелект-мапу за якою діти визначають які завдання вони будуть виконувати на занятті.
Нам потрібно відповісти на ерудовані питання, розв’язати ребуси, розповісти , що ми знаємо про тварини, рослини та птахів і чому вони необхідні на планеті. Дізнатися щось нове, цікаве. Запропонувати свої варіанти емблем птахів, рослин,будинків для тварин. Знайти ключ від скрині, де знаходиться Елексир добра та любові до природи та відправити його Пітьмі.
(Ключі знаходяться в різних ємкостях: у воді, у піску,у крупі і т. п.) Ключів 5, а підійде тільки один.)
Вихователь пропонує дітям поділитися на підгрупи відповідно бейджиків: любителі птахів, знавці рослин, захисники тварин.
Вихователь: Що ж , мої любителі природи, вирушаємо за ключами. Займайте місця за столами. Успіхів вам!
1 Сектор : Цікаві питання «Інтерв’ю»
- Що ж таке природа?
- Яка буває природа?
- Що ми можемо віднести до неживої природи?
- Чим відрізняється жива природа від неживої?
- Що було б, якби не стало рослин, тварин, звірів на планеті?
- Як ми можемо допомогти нашій планеті зберегти природу?
- Щиро дякую за такі цікаві відповіді. (Діти знаходять ключ і пробують відкрити скриню. Але дарма, потрібно шукати інший.)
2. Сектор: « Міркуємо разом» (робота в групах)
-Д/ г »Розв’яжи мнеморебус"
(Вихователь дає дітям завдання розгадати ребус та довести свою точку зору )
І підгрупа
Відгадати загадку:
Я не груша і не слива
Наче дівчинка красива
І стою в зеленім листі
У червоному намисті
( Калина)
ІІ підгрупа
2) Прочитати вірш:
Ми малюєм і співаєм
Рахуємо, вірші читаєм
Потім підемо гуляти
Пообідаєм і спати
Після сну – фізичні вправи
Потім підем на виставу.
ІІІ підгрупа
3) Знайти предмет в групі за схемою мнемотаблиці
Д/г «Розділи килим лініями»
(Педагог пропонує дітям поміркувати та розділити своїх мешканців так, щоб всі були окремо,і тільки трьома лініями)
На чарівнім килимку танцювали у танку
і тварини і рослини і птахів родини
Треба ж їм біду таку та й зазнати , діти.
Посварилися вони всі поміж собою.
Щоб сварку їхню припинити
Їх треба розділити.
(Діти, виконавши завдання ,знаходять другий ключ, але він теж не відкриває скриню)
3 Сектор : Всезнайки
(Робота в групах з лідером за індивідуальними коректурними таблицями.)
Одна дитина з кожної підгрупи вибирає з загальної кількості предметних картинок квітів, птахів та тварин саме свої. Діти обговорюють, що вони знають про птахів(відповідно тварин, рослин), які бувають, де живуть, що особливого, цікавого знають про їх життя, яку користь приносять.
Вихователь пропонує заселити в будиночки , відповідно рослини, тварини, птахи,щоб збагатити нашу планету .(Діти викладають картки у віконечка «будинків»- самостійно створюючи коректурні таблиці).
Діти – модератори кожної групи задають питання один одному щодо мешканців,які знаходяться на різних поверхах своїх будиночків .
Наприклад: Питання до коректурної таблиці «Рослини»
- Як ми можемо назвати жителів цього будинку?(Рослини)
- Які рослини поселились на четвертому поверсі?Назвіть їх. Нагадайте , де вони ростуть.(Фруктові дерева, у саду)
- Де сховалися квіти?Назвіть їх. Розкажіть, де вони ростуть.(На першому поверсі. Пролісок, айстри,ромашки)
- В якій квартирі живе квітка, яка першою з’являється на весні?(На першому поверсі, кв. №1, Пролісок)
- Знайдіть кущ символ України.(Другий поверх кв.№4. Калина)
- Де ще живуть кущі?( На другому поверсі, праворуч від калини. кв №5-Ліщина, кв. №6-Шипшина)
- Яке дерево росте в діброві?(Дуб. Третій поверх, кв.№9)
- Знайдіть хвойне дерево.(Ялинка. Третій поверх кв. №8)
- В якій квартирі поселилося незвичайне білокуре дерево з цілющим соком? (Береза, третій поверх, кв.№7).
- Як називається місце, де росте багато берізок (Березовий гай).
Наприклад: Питання до коректурної таблиці «Тварини»
- Назвіть сусідів ведмедя.
- Назвіть рудих тварин
- Яку користь приносять людині , тварини які мешкають на третьому поверсі будинку
- Назви хто найменший із тварин.
- Назвіть хижаків.
- Опиши тварину яка живе на другому поверсі в кв. №6
- Які тварини запасають корм на зиму?
- Назвіть тварин які мають « родичів» серед свійських тварин.
- Назви яких тварин мають три склади?
- Назви яких тварин закінчуються на голосний звук?
Наприклад: Питання до коректурної таблиці «Птахи»
- Назвіть зимуючих птахів
- На якому поверсі та в якій квартирі мешкає пташка, яка любить сало ?
- Опишіть пташку , яка є « лікарем» лісу
- Яка пташка згадується у казці « Дюймовочка»?
- На якому поверсі живуть домашні птахи? Назвіть їх.
- В якій квартирі будинку живе пташка, яка підкидає свої яйця іншим птахам?
- Назвіть сусідів горобчика зверху та знизу.
- Назвіть птахів, які можуть плавати. Скільки їх?
- Знайдіть птаха символ України
- Які птахи повертаються весною на Батьківщину першими?
( Знаходять хибний 3 ключ)
4 Сектор» Розважальний»
Фізкультхвилинка з використанням аудіозапису.
5. Сектор «Хочу багато знати»
(Показ слайдів та розповідь вихователя про незвичайні рослини, цікавих тварин, птахів)
Казка «Незвичайний світ природи»
На чудовій, прекрасній землі, у казковому лісі жили звірята - друзі Смішарики. Вони все робили разом: разом гралися, разом цікавилися наукою, працювали, але зрозуміли, що ніколи ніде не подорожували.
Та ось одного разу Нюша запропонувала друзям знайти незвичайні секрети в природі . І вони вирушили у подорож . Їх цікавило все навколо! Дерева, квіти, птахи,риби, тварини . Раптом вони почули чарівну музику. То грала фея «Дінь – Дінь» на чарівній сопілочці. Вона із радістю зустріла Смішариків і пообіцяла показати та розповісти їм про найдивовижніші рослини та тварин які існують у природі.
Фея махнула чарівною паличкою і розпочала з рослин, які є небезпечними. Це рослини-хижаки, а саме квітка – мухоловка, яка захлопується , щойно комаха сідає та зачіпає ворсинки на її поверхні. Потім квітка виділяє спеціальну рідину, яка паралізує комаху.
Друзі були здивовані, але продовжували слухати!. – Це так цікаво! Мандруємо далі!
Фея махнула чарівною паличкою і друзі опинились серед цікавих птахів та тварин.
-Чи знаєте ви, - спитала вона, що колібрі - найменший птах на Землі? Ця пташка може літати боком та хвостом уперед, її улюблені ласощі це квітковий нектар. Вона добуває його своїм довгим тонким дзьобом.
Найкращими бігунами є гепарди. Ці тварини рухаються зі швидкістю 101 км/год. , майже так само, як спортивна машина, довжина стрибка досягає 7 м. На відміну від інших котів, кігті на лапах у гепарда не ховаються, а діють як шипи на спортивних бутсах, під час бігу міцно чіпляються за землю, допомагаючи тварині встояти на лапах.
Черговий раз, махнувши чарівною паличкою, красуня запитала:
-Чи знаєте, ви, що у світі є літаючі риби?
У це важко повірити, але деякі риби і справді літають. « Крилами» їй служать плавці, розміщені на грудях або черевці. Політ риби триває півхвилини, але за цей час вона пролітає 200 – 400 метрів.
А на останок фея розповіла про незвичайний вигляд Хамелеона. Він може маскуватися під оточуючий світ, змінюючи колір свого тіла. Йог очі можуть обертатися в різні боки незалежно один від одного, а лапи схожі на обценьки. Свою здобич хамелеон ловить швидко викидаючи свій довгий, липкий язик.
Звірята хотіли послухати ще багато розповідей, але їм був час повертатися додому!
Фея побажала друзям запам’ятати все, що вони побачили і почули та розповідати іншим. А саме головне
Пам’ятати:
Природа нам – як рідний дім,
Вона усім, як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
будь гідним її сином !
Тож любіть і бережіть природу,! –промовила фея « Дінь- Дінь» , махнула чарівною паличкою та зникла. Смішарики задоволені повернулися назад у чарівний ліс та ще довго обговорювали все нове про що дізналися. Вони були неймовірно щасливі.
6 Сектор «Ми-творці» (Мнемотехніка)
Опис тварини (пташки, квітки) за допомогою таблиці;
7.Сектор»Архітектори»
Вихователь пропонує завдання:
- Створити пам’ятну емблему квітці, використовуючи палички Кьюізенера та схему роботи.
- Створити емблему пташці, використовуючи елементи Танграма та схему роботи;
- Створити казковий будинок для тварин, використовуючи Блоки Дьєнеша та схему роботи.
(Діти самостійно обирають матеріал, кількість фігур, відповідно заданій схемі).
(Малята знаходять останній ключ, відкривають скриню та дістають Елексір доброти та любові до природи. Передають його один одному , та промовляють по черзі прислів’я про природу.)
- Зима без снігу - літо без хліба;
- Коли квітень з водою, то травень з травою;
- Весна ледачого не любить;
- Зимою деньок, як комарів носик;
- Осінь збирає, а весна з'їдає;
- Весна красна квітами, а осінь з плодами;
- Місяць лютий – спитає чи взутий;
- Де багато пташок там немає комашок;
- Літом і качка прачка;
- Готуй сани влітку,а воза взимку;
- Хто влітку ледарює той узимку біду чує;
- Весною все оживає і танцює і співає.
Підсумок заняття
Вихователь дякує дітям за допомогу . Робить висновок.
- Як ви думаєте, чи допомогли ми Матінці Природі?
- Що вам сьогодні найбільше сподобалось у нашій подорожі?
- Що нового сьогодні дізналися? Ще про що ви б хотіли почути та побачити?
- Які поради можете дати щодо збереження природи на нашій планеті?
За ваші знання, кмітливість, творчість Матінка Природа передала вам солодкий сюрприз. (Печиво)