Семінар-практикум для вихователів «Розвиток соціальної компетентності дошкільників»

Про матеріал
Семінар-практикум для вихователів «Розвиток соціальної компетентності дошкільників» Матеріал для використання у практиці роботи вихователям-методистам в ЗДО
Перегляд файлу

Семінар-практикум для вихователів

«Розвиток соціальної компетентності дошкільників»

Підготувала вихователь-методист

Глеюватського ЗДО «Веселка

Віта Цвіток

  Мета: Актуалізація знань педагогів про поняття «соціалізація», «соціальна компетентність». З’ясування чинників, які впливають на розвиток соціальної компетентності дошкільників, визначення умов успішної соціалізації дитини в сім'ї та дошкільному закладі, розвиток ефективного спілкування з дітьми. Формування навичок комунікативної компетентності та групової взаємодії. Обмін досвідом з використання вправ та ігор на формування соціально-комунікативних навичок.

Обладнання та матеріали: мультимедійне обладнання: ноутбук, проектор, проекційний екран; столи об'єднані в дві міні-групи; кубики  Рорі, кольорові олівці, стікери у вигляді червоних та зелених овочів,  картинки із зображенням каструлі з супом, борщем, овочів, пам’ятка для педагогів.

І Вступна частина

1. Вітання. Вправа «Початок мого робочого дня» (7 хв.)

Мета: створення позитивного настрою у учасників, та позитивне налаштування на роботу.

Матеріали: кубики Рорі ( набір кубиків історій Рорі (Rory's Story Cubes) – проста та геніальна гра, яку вигадав ірландський тренер із креативного мислення Рорі О'Коннор (Rory O'Connor). Кожен кубик має шість граней, на які нанесено зображення різноманітних предметів, що символізують певні образи.

Базові набори містять:

  • дев’ять кубиків з універсальними темами («Дії», «Подорожі», «Історії»); 
  • три кубики з більш вузькими темами (спорт, емоції, тварини, космос, казки, медицина тощо).

Хід: - Шановні колеги,  для того, щоб нам з вами привітати один одного та створити позитивний настрій для подальшої співпраці, пропоную   скласти історію про Ваш початок робочого дня. А допоможуть нам у сьому казкові кубики Рорі. Візьміть по три кубика зі скриньки, киньте  їх та з трьох сторін які вам випали складають свою історію-асоціацію…

-  Ось які чудові історії у нас вийшли. Я бажаю нам плідно попрацювати, і на цій позитивній ноті, пропоную розпочати нашу співпрацю!

2.Повідомлення теми та мети семінару. (3 хв.)

Методист: - Проблема соціалізації особистості дошкільнят є однією з базових у педагогіці та віковій психології, оскільки її успішність визначає можливість особистості повноцінно функціонувати в суспільстві як активного суб'єкта. Від ступеня соціалізації залежить те, наскільки гармонійно розвиненим буде дошкільник, засвоюючи на початкових етапах процесу соціалізації норми та установки, необхідні для того, щоб стати повноцінним і рівноправним членом свого соціального середовища. Тому сьогодні я пропоную розглянути таку тему, як «Розвиток соціальної компетенції дошкільників». Це дасть нам змогу актуалізувати поняття з даної теми, з’ясувати чинники, які впливають на процес соціального розвитку дітей, визначити умови успішної соціалізації дитини в родині та в закладі дошкільної освіти а також обмінятись власним досвідом.

Пропоную вам визначити, що таке «соціалізація» та «соціальна компетентність»?

Соціалізація (від лат. socialis – «суспільний») – процес становлення особистості, засвоєння індивідом мови, соціальних цінностей і досвіду (норм, настанов, зразків поведінки), культури, властивих даному суспільству, соціальній спільності, відтворення й збагачення їм соціальних зв'язків і соціального досвіду. Програма соціалізації займає все життя, але основний «удар» соціального розвитку припадає саме на період дитинства.

Під соціальною компетентністю слід розуміти вміння правильно взаємодіяти в суспільстві, конструктивно вирішувати проблеми, мати свою власну думку та поважати інтереси, погляди інших людей, соціальна компетентність формується в процесі соціалізації.

Висновок: Соціалізувати дошкільника - означає збагатити його індивідуальний досвід позитивними враженнями від спільної з іншими життєдіяльності, розвинути в нього соціальні потреби, сформувати соціальні вміння та навички, працювати в команді, в разі потреби поступатися власними інтересами на користь соціальної групи, товаришувати.

Формування соціальної компетентності дошкільника розпочинається в родині та продовжується в дошкільному закладі. Тому соціальний розвиток дитини залежить від спільних зусиль батьків та педагогів.

 

ІІ. Теоретична частина

1.Вправа «Незакінчені речення»(10 хв.)

Мета: активізувати знання педагогів щодо змісту БКДО, а саме освітнього напряму «Дитина в соціумі».

Матеріали: скарбничка з питаннями.

Хід:- Пропоную педагогам витягнути зі скарбнички питання, зачитати його та закінчити речення.

1. Під терміном «соціум» розуміються .......(оточуючі люди).

 2. Уявлення дитини про світ людських взаємин формується під впливом ....(людей, які її оточують).

 3. Зміст освітнього напряму «Дитина в соціумі» передбачає формування таких компетенцій .... (родинно-побутова і соціально-комунікативна).

 4.Родинно-побутова компетенція передбачає ....

(обізнаність з нормами та правилами сімейного співжиття).

 5. Соціально-комунікативна компетенція передбачає....(обізнаність з соц.ролями людей, соц.та морально-етичними нормами спілкування).

6. Першого соціального досвіду малюк набуває…. (в родині, яка об'єднує найрідніших людей спільними переживаннями, взаємними любов'ю, турботою, обов'язками)

7.Що є ключовим фактором соціального становлення особистості дитини? (Спілкування)

8.З яких розділів складається освітній напрям «Дитина в соціумі»? (сім’я, родина, люди (дорослі, діти, група).

Висновок. Таким чином, одна з головних цілей дошкільної установи - сприяти успішній соціалізації дитини. Успішна соціалізація дошкільника - проблема найбільш актуальна для закладу дошкільної освіти сьогодні.

2.Вправа «Рецепт педагогічної кухні» (15 хв.)

Мета: визначення умов успішної соціалізації дошкільника в сімї та дошкільному закладі. Обмін досвідом .

Матеріали: картинки з каструлями супу та борщу, овочів, 
Кожна з нас – жінка. Ми всі варимо борщ, використовуємо однакові інгредієнти, але смак у всіх страв виходить різний. Отже, мабуть, знань лише одних інгредієнтів недостатньо. Хочеться знати декілька професійних секретів. Ми всіх раді бачити на нашій педагогічній «кухні», і сподіваємось, що робота біля «плити» для вас – заняття не нове. Щоб з’ясувати, чим саме ви запропонуєте посмакувати, чого очікуєте від роботи, пропоную виконати наступну вправу.
Кожна група має створити певний «рецепт», набуття позитивного соціального досвіду. А також,  які «інгредієнти» можна використовувати, щоб процес формування соціальної компетенції відбувався ефективніше.

Одна підгрупа створює рецепт успішної соціалізації дошкільника в сімї - участь батьків

Підтримка батьками процесу формування соціально-громадянської компетентності може відбуватися шляхом:

  1. Реалізації в родині принципів демократії, що ґрунтуються на повазі до особистості дитини та її прав;
  2. Створення умов для вибудовування міжособистісної, продуктивної і толерантної дитячо-батьківської взаємодії;
  3. Розмови  про права дитини, моделювання відповідної поведінки та висловлювання особистих поглядів і думок задля набуття соціального досвіду;
  4. Залучення дитини відповідно до її вікових можливостей до участі в житті сім’ї / родини, закладу дошкільної освіти, громади в різних формах дозвілля, спільних подорожей, прогулянок тощо;
  5. Залучення дитини до спостереження за об’єктами соціального довкілля у повсякденному житті та у процесі ігор, прогулянок, екскурсій, дозвілля, соціальних і благодійних акцій, проєктів тощо;
  6. Розповідання дитині про важливі події в житті сім’ї / родини, міста, громади;
  7. Заохочення дитини до спілкування й участі в спільних справах, наприклад, пошук інформації, відповідей на запитання, врахування дитячих інтересів та побажань у плануванні родинного дозвілля; надання дитині права вибору способів діяльності, дій, висловлювання власної думки тощо;
  8. Моделювання життєвих ситуацій для формування готовності дитини до посильної участі в демократичних процесах, що відбуваються у дитячих осередках, громаді, суспільстві.

і  інша підгрупа створює рецепт - роль вихователя успішної соціалізації дитини в закладі дошкільної освіти 

  1. Організовувати розвивальний простір для ознайомлення дітей з правами та обов’язками, що застосовуються в демократичному суспільстві;
  2. Створювати умови для набуття дитиною соціального досвіду;
  3. Підтримувати ініціативність дитини щодо участі у різних видах діяльності;
  4. Сприяти формуванню лідерських якостей у дітей;
  5. Надавати можливість вибору власної участі у вирішенні питань, що стосуються життя групи;
  6. Підтримувати дітей, коли вони ініціюють взаємодію, висловлюють свої думки, демонструють товариські стосунки
  7. Говорити про норми ( правила, рутин) взаємодії та пропонувати дітям розробляти такі норми разом
  8. Взаємодіяти з батьками щодо набуття дитиною соціально-громадянської компетентності.

Ви можете взяти інгредієнти які Вам запропоновані, а також додати свої, з Вашого власного досвіду.
Групам пропонується представити свої пропозиції у творчій формі: наповнити символічні каструлі необхідними інгредієнтами. На кожній кухні має бути шеф-кухар,  якого обирають серед колег. Його завдання – керувати процесом.
По завершенні виконання вправи, команди обговорюють рецепти, доповнюють одне одного.

Висновок (після закінчення вправи): Соціалізація дітей у сім’ї включає усвідомлене засвоєння норм і способів соціального життя, способів взаємодії з матеріальною і духовною культурою, адаптацію до соціуму, а також у процесі взаємодії з батьками, іншими дорослими членами родини, братами і сестрами; власного соціального досвіду, ціннісних орієнтацій, стилю життя. Виходячи з визначення виховання, ми вважаємо, що виховання дітей у сім’ї це цілеспрямована взаємодія батьків з дітьми, самих дітей один з одним. Тому саме в такій особистісній взаємодії відбувається формування мотиваційно-ціннісної системи особистості дитини, передача дітям соціального значущих норм і засобів поведінки.

Тaкoж  знaчний вплив нa сoціaлізaцію дитини мaють зaсoби мaсoвoї інфoрмaції, сoціoкультурнe сeрeдoвищe, в якoму вoнa рoстe, пoдії, щo відбувaються в дoвкіллі. Oтoж, сoціaльнe сeрeдoвищe - цe склaднe структурнe утвoрeння, якe хaрaктeризується взaємoпoв’язaними зв’язкaми тa віднoсинaми між йoгo складовими. З ясельної групи з дітьми потрібно спілкуватися мовою кращих творів українського фольклору, співати, читати, в старшому віці - вчити  напам`ять вірші українських поетів.
Отже, важливим виховним фактором соціалізації є найближче соціальне оточення, в якому проходить життя і діяльність дитини, тобто середовище –  сім’я, дитячий колектив, товариші, дорослі люди, з якими безпосередньо спілкуються діти.

Соціалізація – це складний і багатогранний процес, який триває все життя людини, а його основи закладаються в дошкільному дитинстві.

Формування соціально-громадянської компетентності дитини

дошкільного віку в різних видах діяльності

 

                                                                  Ігрова діяльність

 

 

 

Пізнавально-дослідницька                                                                      Комунікативна діяльність

діяльність

 

 

 

                     Художньо-естетична                                  Здоров’язбережувальна

                          діяльність                                                            діяльність

 

 

3. Вправа «Гра для дітей»(7 хв.)

Мета: обмін досвідом, презентація ігор спрямованих на формування соціальної компетенції дошкільників.

Матеріали: мольберт, плакат для оголошень.

Хід. – Усім нам відомо, що гра є провідним видом діяльності дошкільнят та ефективним засобом соціалізації дитини. І тому пропоную вихователям презентувати свої наробки та обмінятися досвідом з використання вправ та ігор на розвиток соціально-комунікативних навичок.

(Вихователі презентують  ігри з досвіду роботи у формі оголошення)

Висновок: Ігри та вправи на розвиток соціально-комунікативних навичок у дошкільників допомагають навчитися співпрацювати, активно слухати, переробляти інформацію, говорити самому. Ігри допомагають зблизити дітей, об'єднати їх загальною цікавою для всіх діяльністю. Регулярне проведення спільних ігор збагатить дошкільнят новими враженнями, буде сприяти формуванню навичок соціальної компетентності, дасть їм новий соціальний досвід, який так важливий для розвитку їх особистості.

 

4.Вправа «Ти-повідомлення» - «Я-повідомлення»(10 хв.)

Мета: формування умінь конструктивного спілкування, розпізнавання і перетворення «Ти – повідомлення» у «Я – висловлювання».

Матеріали: роздруковані питання для обговорення.

Хід: - ключовим фактором соціального становлення особистості дитини є спілкування. Під час спілкування кожна людина навчається регулювати як власну поведінку, так і поведінку тих, із ким контактує. Вона може діяти власним прикладом, заохочувати, стимулювати до співпраці, а може маніпулювати партнером. Спілкуючись, люди поступово взаємно змінюють одне одного.

Маленький дошкільник також проходить певні етапи розвитку комунікації, учиться спілкуватися та жити у навколишньому світі.

Але досить часто дорослі не помічають того, що спілкування може пригнічувати дитину, знижувати її самооцінку, викликати конфлікти. Потрібно уважно добирати висловлювання щодо діяльності дитини, не принижувати її, пояснювати про наслідки певних учинків. У цьому допоможе перехід від «Ти — повідомлень», коли дитина відчуває образу, смуток («Який ти незграба!», «Яка ти роззява!» та ін.) до «Я — повідомлення», коли засуджується вчинок дитини, а не дитина («Я дуже втомилась. Мені хотілося б, щоб удома панувала тиша», а не: «Як ти мене втомила. Скільки від тебе шуму та галасу!»).

Орієнтовна схема «я-висловлювання»:

Опис ситуації, яка викликала напруженість («Коли я бачу, що ти...», «Коли це відбувається...», «Коли я стикаюся з такою ситуацією...»);

Точне визначення власного почуття у певній ситуації(«Я відчуваю...», «Я не знаю, що і сказати...», «У мене виникла проблема...»);

Побажання щодо зміни ситуації («Я просив би тебе...», «Я буду вдячний тобі, якщо...»).

Завдання для педагогів:

Перефразувати «Ти — повідомлення» на «Я — повідомлення».

1.Який ти незграба, не можеш швидко одягатись.

2.Які в тебе брудні руки, ти завжди неохайна.

3.Ти завжди плутаєшся під ногами.

4.Ти знов не прибрав за собою іграшки.

 

( Педагоги отримують по два завдання на одну підгрупу, відповідає спікер групи)

Висновок:Ця вправа дає нам змогу зрозуміти як «Ти-повідомлення» можна ефективно перефразувати у «Я-повідомлення», яке дозволяє нам висловити свої негативні почуття в необразливій для дитині формі. «Я-повідомлення» дає можливість дітям ближче пізнати нас, дорослих. Коли ми відкриті і щирі у вираженні своїх почуттів, діти стають щирими у вираженні своїх.

ІV. Заключна частина.

  1. Шановні колеги! Отже, наш семінар-практикум підходить до завершення, та напослідок хотілось згадати слова Василя Сухомлинського: - «Поважайте дитяче бажання бути хорошим, бережіть його як найтонший рух людської душі…» Я сподіваюся, що змогла викликати у вас інтерес до даної проблеми, так як вона зачіпає одну з найважливіших сторін формування та розвитку особистості, так як тільки соціально-адаптована людина може домогтися успіхів у сучасному суспільстві.

Вправа «Мій робочий день» (7 хв.)

Матеріали: кубики Рорі

Дякую Вам за активну співпрацю. А на згадку про нашу зустріч я підготувала для Вас пам’ятку «Поради щодо виховання соціальної поведінки дітей».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка педагогам

Участь батьків у формуванні соціально-громадянської компетентності дітей

Реалізації в родині принципів демократії, що ґрунтуються на повазі до особистості дитини та її прав;

 

Створення умов для вибудовування міжособистісної, продуктивної і толерантної дитячо-батьківської взаємодії;

Розмови  про права дитини, моделювання відповідної поведінки та висловлювання особистих поглядів і думок задля набуття соціального досвіду;

 

Залучення дитини відповідно до її вікових можливостей до участі в житті сім’ї/ родини, закладу дошкільної освіти, громади в різних формах дозвілля, спільних подорожей, прогулянок тощо

Залучення дитини до спостереження за об’єктами соціального довкілля у повсякденному житті та у процесі ігор, прогулянок, екскурсій, дозвілля, соціальних і благодійних акцій, проєктів тощо

Розповідання дитині про важливі події в житті сім’ї / родини, міста, громади;

 

Заохочення дитини до спілкування й участі в спільних справах, наприклад, пошук інформації, відповідей на запитання, врахування дитячих інтересів та побажань у плануванні родинного дозвілля; надання дитині права вибору способів діяльності, дій, висловлювання власної думки тощо

Моделювання життєвих ситуацій для формування готовності дитини до посильної участі в демократичних процесах, що відбуваються у дитячих осередках, громаді, суспільстві.

 

Роль вихователя у формуванні соціально-громадянської компетентності дітей

Організовувати розвивальний простір для ознайомлення дітей з правами та обов’язками, що застосовуються в демократичному суспільстві;

 

Створювати умови для набуття дитиною соціального досвіду

Підтримувати ініціативність дитини щодо участі у різних видах діяльності

Сприяти формуванню лідерських якостей у дітей

Надавати можливість вибору власної участі у вирішенні питань, що стосуються життя групи

Підтримувати дітей, коли вони ініціюють взаємодію, висловлюють свої думки, демонструють товариські стосунки

 

Говорити про норми ( правила, рутин) взаємодії та пропонувати дітям розробляти такі норми разом

 

Взаємодіяти з батьками щодо набуття дитиною соціально-громадянської компетентності

Формування соціально-громадянської компетентності дитини

дошкільного віку в різних видах діяльності

 

                                                                  Ігрова діяльність

 

 

 

Пізнавально-дослідницька                                                                      Комунікативна діяльність

діяльність

 

 

 

                     Художньо-естетична                                  Здоров’язбережувальна

                          діяльність                                                            діяльність

 

 

 

 

  1. Під терміном «соціум» розуміються .......

 

 

  1. Уявлення дитини про світ людських взаємин формується під впливом ....

 

 

  1. Зміст освітнього напряму «Дитина в соціумі» передбачає формування таких компетенцій ...

 

 

  1. Родинно-побутова компетенція передбачає ....

 

 

 

  1. Соціально-комунікативна компетенція передбачає....

 

 

  1. Першого соціального досвіду малюк набуває….

 

 

7.Що є ключовим фактором соціального становлення особистості дитини?

 

 

 

8.З яких розділів складається освітній напрям «Дитина в соціумі»?

 

 

 

 

 

 

 

3 лютого відбувся семінар-практикум для педагогів на тему: «Розвиток соціальної компетентності дошкільників». Під час якого вихователі актуалізували знання про поняття «соціалізація», «соціальна компетентність», з’ясовували чинники, які впливають на розвиток соціальної компетентності дошкільників, визначили умови успішної соціалізації дитини в сім'ї та закладі дошкільної освіти, розвитку ефективного спілкування з дітьми, обмінювались досвідом з використання вправ та ігор на формування соціально-комунікативних навичок. На семінарі панувала приємна, доброзичлива та цікава робоча атмосфера.

 

 

docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
1478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку