Семінар-практикум "Формування фонематичних навичок у дітей з мовленнєвими вадами"

Про матеріал

Семінар-практикум "Формування фонематичних навичок у дітей з мовленнєвими вадами" призначений для вчителів-логопедів, вчителів початкових класів спеціальних та загальноосвітніх шкіл-інтернатів, які працюють з дітьми, що мають порушення мовлення.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Формування фонематичних навичок у дітей з мовленнєвими вадами Вчитель-логопед вищої категорії Пономаренко В.А.

Номер слайду 2

До фонематичних процесів відносяться: фонематичний слух; фонематичне сприйняття; фонематичний аналіз і синтез.

Номер слайду 3

Фонематичний слух включає: здатність чути чи не чути певний звук в слові; здатність розрізняти слова, до яких входять одні й ті самі фонеми, розташовані у різній послідовності; здатність розрізняти слова, які близькі за вимовою, але різні за значенням.

Номер слайду 4

Фонематичне сприйняття включає: вміння визначати лінійну послідовність звуків у слові; вміння визначати позицію звука в слові по відношенню до його початку, середини або кінцю; усвідомлення або підрахунок кількості звуків у слові.

Номер слайду 5

Фонематичний синтез та аналіз – розумова операція з аналізу та синтезу звукової структури слова. Мета цього етапу роботи – вчити дітей складати слова з поданих звуків (букв), аналізувати звуковий склад слова.

Номер слайду 6

К. Д. Ушинський: «Чітка вимова кожного звуку та добре розвинений фонематичний слух – ось запорука правильного правопису.»

Номер слайду 7

Несформованість фонематичних процесів і слухового сприймання призводить до чисельних помилок на письмі: - пропусків голосних букв: всять – висять, кмната – кімната, урожй – урожай; - пропусків приголосних букв: кімата – кімната, вієї – всієї; - пропусків складів і частин слова: стрки – стрілки; - заміни голосних: іду – їду;

Номер слайду 8

заміни приголосних: дупи – дуби, хай – гай, бутинок – будинок; - перестановки букв і складів: вінко – вікно; - недописування букв і складів: чере – через; - нарощування слів зайвими буквами і складами: дітини – діти, сініг – сніг; - перекручування слів: чайщик; - написання кількох слів разом; - невміння визначати межі речення в тексті.

Номер слайду 9

Найбільш типові помилки при читанні: труднощі злиття звуків у склади і слова; взаємні заміни фонетичних або артикуляційно близьких приголосних звуків (свистячих – шиплячих, дзвінких – глухих тощо); читання по буквах; викривлення складової структури слів; занадто повільний темп мовлення; порушення розуміння прочитаного.

Номер слайду 10

Роботу з формування фонематичних процесів проводять у такій послідовності: Розрізнення на слух однакових і різних за звучанням звуків. Закріплення, диференціація голосних і приголосних. Визначення першого наголошеного голосного на початку слова. Визначення останнього приголосного в слові. Визначення першого приголосного звука . Визначення останнього голосного звука. Визначення заданого звука в складах, словах.

Номер слайду 11

Визначення місця звука в слові (на початку, в середині, в кінці слова). Розрізнення на слух у словах звуків, схожих за звучанням або артикуляцією (свистячі – шиплячі, дзвінкі – глухі тощо). Називання слів на певний звук. Вивчення звукового аналізу відкритих і закритих складів. Виконання звукового аналізу односкладових, двоскладових і трискладових слів. Вивчення звукового аналізу слів зі збігом приголосних.

Номер слайду 12

Ігрові прийоми з розвитку фонематичного сприймання (слуху) та уявлення: «Почуєш – плесни». Почувши певний звук, треба плеснути в долоні. «Хто більше?». Підібрати або знайти на малюнку слова, що починаються на заданий звук. «Де звук?». Визначити місце заданого звука в слові (на початку, в середині, в кінці). «Чудовий художник». Намалювати картинки на вказаний звук на початку, в середині, в кінці слова. «Запам’ятайка». Проговорюється ряд слів, а діти запам’ятовують і повторюють.

Номер слайду 13

«Скажи навпаки» (гра з м’ячем). Наприклад, да – дя, ду – дю (склади з твердим та м’яким приголосним). «Підняти сігналочки або букви». Даються слова на опозиційні звуки (с-ш, б-п, з-ж, д-т і т. д.), а дитина визначає певний звук у словах. «Розподілити малюнки по хатинкам». Наприклад, зі звуком Ш – в одну хатинку, зі звуком С – в другу. «Чим відрізняються слова?». Рак – лак, мишка – миска і т. д. (ввести малюнки).

Номер слайду 14

«Закінчи слово». Логопед читає речення, не називаючи останній звук у слові. Діти піднімають картку з відповідною буквою. Виріс у лісі білій гри... Петро хворий на гри... У собаки гострий зу... На сніданок у нас су... У цього міста давній гер... У бабусі гострий сер... У траві сховався ву... Розлили на столі ту...

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Ігрові прийоми з розвитку фонематичного аналізу та синтезу: 1. “Хто швидше?”. Порахувати кількість звуків (складів) у слові. 2. «Шнурочок». Сполучити лінією звукові схеми слів з предметними малюнками. 3. «Жива азбука». Із букв слів жайворонок, сироїжка потрібно утворити нові слова. 4. «Утвори слово». Утворити з деформованих слів правильні і записати їх у зошит. Наприклад, ВЕЛ (лев). 5. «Утвори нове слово». сокіл тіло рис соки роги 6. «До звукових схем дібрати слова».

ppt
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
2142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку