Семинар-практикум "Обдарованість дитини: розкрити, зрозуміти, підтримати"

Про матеріал

Сприяння систематизації знань про поняття «обдарованість», «обдаровані діти», «типи обдарованості», «проблеми обдарованих дітей»; готовності до роботи з обдарованими дітьми.

Перегляд файлу

Обдарованість дитини: 

розкрити, зрозуміти, підтримати

Учитись важко, а учить ще важче, 

Але не мусиш зупинятись ти, 

Як дітям віддаси усе найкраще,                                       То й сам сягнеш нової висоти. 

М. Ф. Сингаївський 

 

Мета семінару:

ü    сприяти систематизації знань про поняття «обдарованість», «обдаровані діти», «типи обдарованості», «проблеми обдарованих дітей»;

ü    розвиток готовності до роботи з обдарованими дітьми;

ü    підвищення психологічної компетентності педагогів; ü        розширення діапазону творчих здібностей учителів; 

ü    усунення труднощів, які виникають у роботі з обдарованими дітьми.

Очікувані результати:

І. Оголошення теми, мети семінару.

2. Для організованої роботи ми об’єднаємося в команди. 

1  крок. Пропонуємо вчителям обрати пелюстку кольору, який вам найбільше сподобався.

2  крок. Об’єднайтеся в команди за кольором. 

Питання : Як правильно організувати роботу з обдарованими ? завжди буде актуальним.  Розв’язати  його реально,  якщо створена команда однодумців, що готова працювати злагоджено. Тому пропонуємо виконати першу вправу.

І. Організаційний момент.

1.Вправа «Чи здійсненна місія?»

Завдання: протягом 4 хв. виконайте завдання.

Відповіді фіксуються на плакаті.

Обладнання: плакат, папір, маркери

1.           Виберіть для групи гасло дня і оголосіть всією групою.

2.           З’ясуйте, скільки людей в групі побувало цього літа на морі.

3.           Придумайте назву групи.

4.           Відгадайте загадку: Золоте сховалося, а срібне показалося.  5.     Скільки з присутніх мають бажання оволодіти хмарними технологіями?

6.             Скільки з присутніх зранку смачно поснідали?

7.             Зробіть 4 паперових корабликів. 

8.             Зберіть 3 ручки чорного, 1 – синього, 2 – червоного кольору.

9.             Розкажіть анекдот про школу.

10.          Скільки з присутніх займаються спортом?

11.          Заспівайте всією групою куплет будь-якої української пісні.

 

Вправа 2.  Акровірш  «Обдарованість».

Місія здійснена у нас є 6 команд, які готові злагоджено працювати.

                -          Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово

«обдарованість». Пропонуємо скласти акровірш 

О -

Б - Д -

А -

Р - О -

В -

А - Н -

І - С -

Ть-

Про феномен обдарованості існує дві протилежні точки зору.

За        соціальною         концепцією

визнається, що більшість людей від народження однаково наділені розумом, і різниця у рівні розвитку їхніх здібностей зумовлена

Друга – теорія генетичної спадковості, за якою обдарованість є вродженим, досить рідкісним явищем, що успадковується від батьків і навіть через покоління (Ф.

відмінністю життєвих умов (Дж.

Локк, К. Гельвецій).

Гальтон, Р.Стернберг).

 

Суперечність цих поглядів зникає, якщо вважати, що потенційна обдарованість притаманна багатьом дітям, проте демонструє лише незначна їх кількість.

Найвищий рівень розвитку обдарованості – талант і геніальність.

 Слово «талант» означає дарування, це визначні природні здібності людини. За рівнем розумового розвитку виокремлюють такі типологічні групи дітей:

*обдаровані (2-3%);

*здібні (15-18%);

*діти із задовільним розвитком (50-55%); *діти зі слабким розвитком (10-15%).

 

 Будь – яка дитина здатна на особливі досягнення в різних видах діяльності, оскільки її психічні можливості надзвичайно пластичні на різних етапах вікового розвитку. Обдарованість у певній діяльності може виникати стихійно й далі розвиватися за сприятливих умов або згасати за несприятливих.

 

Вправа 3. «Креативний малюнок»(5хв.)

Кожна група отримує інформаційну картку. 

1  крок. Презентувати у вигляді емблеми основні типи обдарованості (інтелектуальний, академічний, художній, креативний, лідерський, спортивний(психомоторний).

2  крок. Назвати прізвища учнів, яких можна віднести до відповідного типу обдарованості.

3  крок.  З якими проблемами можуть зустрітися діти в ліцеї?

Презентують результати.

Вправа 4. «Вчитель очима обдарованої дитини».

Перегляньте відео ролик. Саме такими нас хочуть бачити учні.

Поряд з обдарованою дитиною повинен знаходитись талановитий, творчо працюючий вчитель. Вчитель має бути творчою особистістю, яка здатна професійно оволодіти нестандартним, нетрадиційними методами, творити нове.

 

ü Результати психологічної діагностики «Мій творчий потенціал» 49 і більше балів. У Вас великий потенціал до роботи з обдарованими дітьми. У Вас для цього є потенційні можливості. Ви здатні стимулювати творчу активність, підтримувати різні види творчої діяльності учнів. У вас закладений творчий потенціал, який надає вам багатий вибір творчих можливостей. Якщо ви на практиці зможете застосувати свої здібності, то вам доступні найрізноманітніші форми творчості.

24-48 балів. Ви здатні працювати з обдарованими дітьми, але Вам потрібно мати ресурси й активне саморегулювання інтелектуального процесу. Вам необхідно правильно визначити об’єкт спрямованості творчого інтересу учнів. У вас цілком нормальний творчий потенціал. Ви володієте якостями, які дозволяють вам творити, але у вас є проблеми, що гальмують творчий процес. В будь-якому разі, потенціал дозволить вам творчо проявити себе, якщо ви, звичайно, цього побажаєте.

23 і менше балів. Схильностей до роботи з обдарованими дітьми, звичайно, замало. Більшою мірою Ви самі не проявляєте до цього «особливого завзяття». Але за відповідної мобілізації духовних сил, віри в себе, кропіткої роботи у сфері підвищеного інтелекту Ви зможете багато досягти у вирішенні проблеми. Але, можливо, ви просто недооцінюєте себе, свої здібності і відсутність віри у свої сили заважає вашій творчості? Вам необхідно набути більшої упевненості. Розпочніть якусь нову цікаву справу і доведіть її до кінця. Таким чином Ви й вирішите проблему.

 

Візуальний імідж учителя

ü    Доброзичливість.

ü    Яскраво виражена цікавість до того, що відчувають учні.

ü    Жести і міміка містять запрошення до бесіди.

ü    Індивідуальне звертання до кожного з питанням.

ü    М’який спокійний голос.

ü    Поведінка вчителя вселяє в учня абсолютний спокій та впевненість у своїх діях.

Вправа 5. «Які вони обдаровані?»

Результати психологічної діагностики:

ü    Учнів – членів МАН, які будуть захищатися в 20172018н.р.

ü    Учнів 9,11класів.

Вправа 6. Презентація вісника  «Майстерність».

3. Рефлексія.

На початку семінару кожен з вас обрав пелюстку відповідного кольору з метою організації плідної роботи в групі. Зараз пропоную вам домалювати пелюстки до квітки. Колір обирається на свій смак. Після виконання вправи надається інформація про символіку кольорів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематичний глосарій:

 

Індивідуальність - неповторність своєрідних рис людини, що відрізняють її від інших                                   людей.

Задатки - природжені анатомо-фізіологічні особливості організму, головним чином 

                   нервової системи й органів чуття, передумова розвитку здібностей людини                    припевних умовах і діяльності людини в певному напрямі.

Здібності - стійкі індивідуальні психічні властивості людини, які зумовлюють успішність

                     її діяльності в певному напрямі й базуються на основі задатків.

Рівні здібностей: обдарованість, талант, геніальність.

Талановитість  - вищий ступінь спеціальної обдарованості дитини. Геніальність - найвищий ступінь обдарованості, прояву творчих сил людини.

Творчість - продуктивна діяльність людини, яка породжує якісно нові матеріальні й духовні цінності суспільного значення.

Здібності - уміння працювати в нестандартних ситуаціях, розв'язувати проблемні 

                     ситуації, оригінальність, критичність мислення, уміння робити правильний                       вибір у різних ситуаціях.

Обдарований - який має великі природні здібності; здібний, талановитий.

Здібність – природний нахил до чого-небудь; обдарування; талант. Література

1. Тупичка Н.  Я – творча особистість // Психолог. - 2008. - №48 2. Психологічна підтримка творчості учня / Упоряд. О. Главник, В. Зоц. – К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. – 128 с. 

3. Чувасова Ю. Розвиток природних обдарувань та творчих здібностей дітей // Психолог. – 2007. - №47

 

pdf
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
1549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку