Сприяння систематизації знань про поняття «обдарованість», «обдаровані діти», «типи обдарованості», «проблеми обдарованих дітей»; готовності до роботи з обдарованими дітьми.
Обдарованість дитини:
розкрити, зрозуміти, підтримати
Учитись важко, а учить ще важче,
Але не мусиш зупинятись ти,
Як дітям віддаси усе найкраще, То й сам сягнеш нової висоти.
М. Ф. Сингаївський
Мета семінару:
ü сприяти систематизації знань про поняття «обдарованість», «обдаровані діти», «типи обдарованості», «проблеми обдарованих дітей»;
ü розвиток готовності до роботи з обдарованими дітьми;
ü підвищення психологічної компетентності педагогів; ü розширення діапазону творчих здібностей учителів;
ü усунення труднощів, які виникають у роботі з обдарованими дітьми.
Очікувані результати:
І. Оголошення теми, мети семінару.
2. Для організованої роботи ми об’єднаємося в команди.
1 крок. Пропонуємо вчителям обрати пелюстку кольору, який вам найбільше сподобався.
2 крок. Об’єднайтеся в команди за кольором.
Питання : Як правильно організувати роботу з обдарованими ? завжди буде актуальним. Розв’язати його реально, якщо створена команда однодумців, що готова працювати злагоджено. Тому пропонуємо виконати першу вправу.
І. Організаційний момент.
1.Вправа «Чи здійсненна місія?»
Завдання: протягом 4 хв. виконайте завдання.
Відповіді фіксуються на плакаті.
Обладнання: плакат, папір, маркери
1. Виберіть для групи гасло дня і оголосіть всією групою.
2. З’ясуйте, скільки людей в групі побувало цього літа на морі.
3. Придумайте назву групи.
4. Відгадайте загадку: Золоте сховалося, а срібне показалося. 5. Скільки з присутніх мають бажання оволодіти хмарними технологіями?
6. Скільки з присутніх зранку смачно поснідали?
7. Зробіть 4 паперових корабликів.
8. Зберіть 3 ручки чорного, 1 – синього, 2 – червоного кольору.
9. Розкажіть анекдот про школу.
10. Скільки з присутніх займаються спортом?
11. Заспівайте всією групою куплет будь-якої української пісні.
Вправа 2. Акровірш «Обдарованість».
Місія здійснена у нас є 6 команд, які готові злагоджено працювати.
- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово
«обдарованість». Пропонуємо скласти акровірш
О -
Б - Д -
А -
Р - О -
В -
А - Н -
І - С -
Ть-
Про феномен обдарованості існує дві протилежні точки зору.
За соціальною концепцією визнається, що більшість людей від народження однаково наділені розумом, і різниця у рівні розвитку їхніх здібностей зумовлена |
Друга – теорія генетичної спадковості, за якою обдарованість є вродженим, досить рідкісним явищем, що успадковується від батьків і навіть через покоління (Ф. |
відмінністю життєвих умов (Дж. Локк, К. Гельвецій). |
Гальтон, Р.Стернберг). |
Суперечність цих поглядів зникає, якщо вважати, що потенційна обдарованість притаманна багатьом дітям, проте демонструє лише незначна їх кількість.
Найвищий рівень розвитку обдарованості – талант і геніальність.
Слово «талант» означає дарування, це визначні природні здібності людини. За рівнем розумового розвитку виокремлюють такі типологічні групи дітей:
*обдаровані (2-3%);
*здібні (15-18%);
*діти із задовільним розвитком (50-55%); *діти зі слабким розвитком (10-15%).
Будь – яка дитина здатна на особливі досягнення в різних видах діяльності, оскільки її психічні можливості надзвичайно пластичні на різних етапах вікового розвитку. Обдарованість у певній діяльності може виникати стихійно й далі розвиватися за сприятливих умов або згасати за несприятливих.
Вправа 3. «Креативний малюнок»(5хв.)
Кожна група отримує інформаційну картку.
1 крок. Презентувати у вигляді емблеми основні типи обдарованості (інтелектуальний, академічний, художній, креативний, лідерський, спортивний(психомоторний).
2 крок. Назвати прізвища учнів, яких можна віднести до відповідного типу обдарованості.
3 крок. З якими проблемами можуть зустрітися діти в ліцеї?
Презентують результати.
Вправа 4. «Вчитель очима обдарованої дитини».
Перегляньте відео ролик. Саме такими нас хочуть бачити учні.
Поряд з обдарованою дитиною повинен знаходитись талановитий, творчо працюючий вчитель. Вчитель має бути творчою особистістю, яка здатна професійно оволодіти нестандартним, нетрадиційними методами, творити нове.
ü Результати психологічної діагностики «Мій творчий потенціал» 49 і більше балів. У Вас великий потенціал до роботи з обдарованими дітьми. У Вас для цього є потенційні можливості. Ви здатні стимулювати творчу активність, підтримувати різні види творчої діяльності учнів. У вас закладений творчий потенціал, який надає вам багатий вибір творчих можливостей. Якщо ви на практиці зможете застосувати свої здібності, то вам доступні найрізноманітніші форми творчості.
24-48 балів. Ви здатні працювати з обдарованими дітьми, але Вам потрібно мати ресурси й активне саморегулювання інтелектуального процесу. Вам необхідно правильно визначити об’єкт спрямованості творчого інтересу учнів. У вас цілком нормальний творчий потенціал. Ви володієте якостями, які дозволяють вам творити, але у вас є проблеми, що гальмують творчий процес. В будь-якому разі, потенціал дозволить вам творчо проявити себе, якщо ви, звичайно, цього побажаєте.
23 і менше балів. Схильностей до роботи з обдарованими дітьми, звичайно, замало. Більшою мірою Ви самі не проявляєте до цього «особливого завзяття». Але за відповідної мобілізації духовних сил, віри в себе, кропіткої роботи у сфері підвищеного інтелекту Ви зможете багато досягти у вирішенні проблеми. Але, можливо, ви просто недооцінюєте себе, свої здібності і відсутність віри у свої сили заважає вашій творчості? Вам необхідно набути більшої упевненості. Розпочніть якусь нову цікаву справу і доведіть її до кінця. Таким чином Ви й вирішите проблему.
Візуальний імідж учителя
ü Доброзичливість.
ü Яскраво виражена цікавість до того, що відчувають учні.
ü Жести і міміка містять запрошення до бесіди.
ü Індивідуальне звертання до кожного з питанням.
ü М’який спокійний голос.
ü Поведінка вчителя вселяє в учня абсолютний спокій та впевненість у своїх діях.
Вправа 5. «Які вони обдаровані?»
Результати психологічної діагностики:
ü Учнів – членів МАН, які будуть захищатися в 20172018н.р.
ü Учнів 9,11класів.
Вправа 6. Презентація вісника «Майстерність».
3. Рефлексія.
На початку семінару кожен з вас обрав пелюстку відповідного кольору з метою організації плідної роботи в групі. Зараз пропоную вам домалювати пелюстки до квітки. Колір обирається на свій смак. Після виконання вправи надається інформація про символіку кольорів.
Тематичний глосарій:
Індивідуальність - неповторність своєрідних рис людини, що відрізняють її від інших людей.
Задатки - природжені анатомо-фізіологічні особливості організму, головним чином
нервової системи й органів чуття, передумова розвитку здібностей людини припевних умовах і діяльності людини в певному напрямі.
Здібності - стійкі індивідуальні психічні властивості людини, які зумовлюють успішність
її діяльності в певному напрямі й базуються на основі задатків.
Рівні здібностей: обдарованість, талант, геніальність.
Талановитість - вищий ступінь спеціальної обдарованості дитини. Геніальність - найвищий ступінь обдарованості, прояву творчих сил людини.
Творчість - продуктивна діяльність людини, яка породжує якісно нові матеріальні й духовні цінності суспільного значення.
Здібності - уміння працювати в нестандартних ситуаціях, розв'язувати проблемні
ситуації, оригінальність, критичність мислення, уміння робити правильний вибір у різних ситуаціях.
Обдарований - який має великі природні здібності; здібний, талановитий.
Здібність – природний нахил до чого-небудь; обдарування; талант. Література
1. Тупичка Н. Я – творча особистість // Психолог. - 2008. - №48 2. Психологічна підтримка творчості учня / Упоряд. О. Главник, В. Зоц. – К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. – 128 с.
3. Чувасова Ю. Розвиток природних обдарувань та творчих здібностей дітей // Психолог. – 2007. - №47