Семінар-практикум «РОЗВИТОК КОГНІТИВНОЇ СФЕРИ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА ІНДИВІДУАЛЬНОЮ ФОРМОЮ»

Про матеріал

Актуальність проблеми психічного здоров'я дітей в останні роки значно зросла. Зростання нервово-психічних і соматичних захворювань, а також різних функціональних розладів корелює із загальним зниженням успішності, особливо на початкових етапах навчання. За даними різних досліджень, кількість учнів, які не взмозі засвоїти загальноосвітні програми початкової школи, становить 20-30% учнів, а приблизно 70-80% з них потребують спеціальних форм і методів навчання. Сьогодні наша увага буде приділятися розвитку когнітивної сфери дітей молодшого шкільного віку як періоду, коли закладаються основи ефективної пізнавальної діяльності на все подальше життя.

Перегляд файлу

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 123

Криворізької міської ради Дніпропетровської області

 

 

 

 

 

 

 

 

Семінар-практикум

«РОЗВИТОК КОГНІТИВНОЇ СФЕРИ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ

ЗА ІНДИВІДУАЛЬНОЮ ФОРМОЮ»

 

 

 

 

        Підготувала:

        Практичний психолог

        КЗШ І-ІІІ ст. № 123

        Присяжненко Т.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Мета: підвищити психологічну компетентність у питаннях корекції розвитку дитини, яка навчається за індивідуальною формою навчання;

 з’ясувати рівень обізнаності практичних психологів про дану категорію дітей; ознайомити слухачів з різноманітними формами роботи дітей з особливими освітніми потребами.

 

 Кількість учасників: 20 осіб.

 

 Обладнання: аркуші білого та кольорового паперу, фломастери, різнокольорові олівці, маркери, кольоровий папір, серветки, клей, ножиці, роздатковий матеріал.

 

 Тривалість: 1 година.

 

 

ХІД ПРОВЕДЕННЯ

ВСТУП

 Психолог. Актуальність проблеми психічного здоров'я дітей в останні роки значно зросла. Зростання нервово-психічних і соматичних захворювань, а також різних функціональних розладів корелює із загальним зниженням успішності, особливо на початкових етапах навчання. За даними різних досліджень, кількість учнів, які не взмозі засвоїти загальноосвітні програми початкової школи, становить 20-30% учнів, а приблизно 70-80% з них потребують спеціальних форм і методів навчання. Сьогодні наша увага буде приділятися розвитку когнітивної сфери дітей молодшого шкільного віку як періоду, коли закладаються основи ефективної пізнавальної діяльності на все подальше життя.

 

 

І. ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК

Вправа «Ялинка очікувань та сподівань»

 Учасники семінару пишуть на двосторонніх аркушах - «сніжинках» свої очікування від заняття. Прокоментувавши розміщують на «ялинці».

 

Психолог. Які ж недоліки спостерігає вчитель у дитини, що не встигає?

 Перш за все, меншу підготовленість до шкільного навчання, ніж у основної маси дітей. Адже, щоб почати успішно вчитися в школі, дитині потрібен певний рівень психічного розвитку, деякі знання та вміння.

Давайте розглянемо портрет дитини, яка потребує індивідуальної форми навчання.

 

Мозковий штурм «Риси дитини, яка потребує індивідуального освітнього маршруту»

 Мета: з’ясувати рівень обізнаності учасників про характерні ознаки дитини з особливими освітніми потребами.

 Учасники пишуть на заздалегідь підготовлених картках риси дитини даної категорії та прикріплюють на плакаті.

 

 Риси дитини, яка потребує індивідуального освітнього маршруту:

  • недостатній розвиток психічних процесів;
  • низький рівень працездатності;
  • фізична незрілість;
  • вади мовлення;
  • надмірна збудливість;
  • підвищена рухова активність;
  • непосидючість;
  • метушливість;
  • нездатність певний час спокійно займатися якоюсь справою;
  • млявість;
  • слабка емоційна стійкість;
  • розлад саморегуляції, обмежений самоконтроль поведінки;
  • загальмованість психічних процесів;
  • знижений рівень пізнавальної активності;
  • байдужість до навчання і навіть до гри;
  • невміння налагодити стосунки з товаришами;
  • невміння відстоювати свої інтереси;
  • плаксивість;
  • безпорадність в елементарних питаннях самообслуговування;
  • агресивна поведінка, конфліктність;
  • пасивність, безініціативність;
  • нещирість, брехливість;
  • озлобленість, жорстокість.

 

Вправа «Айсберг»

Мета: розширити уявлення слухачів про причини виникнення вад психофізичного розвитку у дітей з особливими освітніми потребами.

Матеріали: малюнок айсберга.

 

Причини виникнення вад у дитини з особливими освітніми потребами:

  • спадковість;
  • несприятливі умови виховання (різкий дефіцит інформації, уваги, ласки, залякування, покарання, конфлікти, сварки, пияцтво тощо);
  • тривалі захворювання в ранньому дитинстві (різні хронічні інфекції, алергічні стани, пороки серця та ін.);
  •  порушення функціонування головного мозку, пов’язані з різними його ураженнями під час внутрішньоутробного розвитку внаслідок патології пологів, травм тощо (нерівномірність дозрівання різних систем дитячого організму).

Психолог. Отже, причини невстигання криються не просто в непідготовленості до шкільного навчання, а у більш глибоких недоліках розвитку, що перешкоджають такій дитині засвоювати навчальний матеріал. Такі труднощі бувають зумовленими порушеннями у функціонуванні нервової системи, що призводять до порушень її психічного розвитку. Такі діти часто бувають нездатними успішно навчатися, а значить і далі повноцінно розвиватися, в умовах масової школи.

Головна складність полягає в тому, що батьки часто не готові бачити «проблемні сторони» - свої і своєї дитини. Проте марно уникати проблем – їх необхідно розв’язувати і робити це своєчасно.

 

ІІ. ПРАКТИЧНИЙ БЛОК

 Вправа «Коза — заєць» (5 хв)

 Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії, підвищення працездатності мозку, розвиток дрібної моторики рук.

 Дитині показують два положення руки, які послідовно змінюють одне одного:

 Заєць — указівний та середній пальці витягнуті вгору, мізинець і безіменний притиснуті до долоні великим пальцем.

 Коза — указівний палець і мізинець випрямлені, середній і безіменний притиснуті до долоні.

Ускладнення: виконувати почергово одночасно двома руками.

 

Вправа «Чарівні лінії» (5 хв)

 Мета: розвиток уваги та зорово-просторового сприймання через активне формування зорово-пошукових навичок.

 Матеріали: роздатковий матеріал.

 Знайти на малюнку запропоновані фігури та розфарбувати їх в різні кольори.

 

 Вправа «Дзеркальне відображення» (10 хв)

 Мета: активізація міжпівкульної взаємодії, розвиток інтелекту, творчих здібностей, оптимізація власних резервів дитини.

 Матеріали: чисті аркуші паперу, розділені навпіл, фломастери, кольорові олівці.

 Малювати обома руками фігури сніговиків спочатку в повітрі, а потім на папері.

 Ускладнення: одночасно виконувати різні малюнки обома руками (наприклад, сніжинку та ялинку).

 

 Окорухова вправа «Горизонтальні вісімки» (5 хв)

 Мета: профілактика порушень зору.

 Матеріали: підготовлений зразок.

 Малювати очима квадрат, коло, горизонтальні вісімки за зразком.

 

 Вправа «Пустотливий щеня» (5 хв)

 Мета: розвиток вміння запам’ятовувати наочну інформацію, розвиток уваги, сприймання.

 Матеріали: підготовлений малюнок, картки.

 Розглянути уважно малюнок та запам’ятати предмети. На другому малюнку пригадати, в якій послідовності знаходилися предмети.

 

 Арт-терапевтична вправа «Маска чудес» (10 хв)

 Мета: розвиток творчої уяви, фантазії, естетичного сприйняття, дрібної моторики рук, формування естетичного смаку.

 Матеріали: підготовлені аркуші паперу з зображенням масок, кольоровий папір, серветки, ножиці, клей.

 Розфарбувати та прикрасити маску.

 

 Вправа «Веселий танок» (5 хв)

 Мета: зняття психоемоційного напруження, розвиток активної уваги, слухового сприйняття.

 Матеріал: підготовлена ритмічна музика.

Одночасно танцювати, хлопати в долоні та тупотіти ногами в ритм музики.

 

 ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ

 Вправа «Мої очікування»

 Психолог. Якщо ваші очікування здійснилися, то ви можете на зворотній стороні «сніжинки» написати свої враження від сьогоднішньої зустрічі, побажання, зауваження.

 (Учасники озвучують і прикріплюють свої стікери на «ялинці»)

 

 Отже, на превеликий жаль, щороку спостерігається тенденція зростання кількості дітей з особливостями психофізичного розвитку, причому їх діапазон досить широкий: від легких дивацтв у поведінці до глибоких порушень в інтелектуальній сфері. Усі такі діти потребують комплексної психолого-медико-педагогічної допомоги. Насамперед необхідно з’ясувати, у чому полягають проблеми розвитку дитини та до яких методів педагогічного впливу необхідно вдатися для їх подолання. Лише спільні зусилля батьків і спеціалістів та їх тісна співпраця можуть дати хороший результат.

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Ілляшенко Т.Д., Рождественська М.В. Допоможіть дитині розвиватися. – К., 1997.
  2. Сиротюк А.Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения. – М., 2003.
  3. Светлова И. Развиваем мелкую моторику и координацію движений рук. – М., 2003.
  4. Любіна Г.А,, Желонкіна О.В. Рука розвиває мозок //Практична психологія та соціальна робота. – 2003. - № 5. – С.31-34.
  5. Максименко С. Д. Психічне здоров’я школяра / С. Д. Максименко // Практична психологія та соціальна робота. — 2002. — №3. — С. 16.
  6. Барташнікова І., Барташніков О. Розвиток наочно-образного та логічного мислення дітей. – Тернопіль: Богдан, 1998. – 79с.
  7. Барташнікова І., Барташніков О. Розвиток уваги та навиків навчальної діяльності. – Тернопіль: Богдан, 1998. – 46с.
  8. Коробко С. Особливості розвитку пам’яті учнів.//Початкова школа. – 1999. - №2. – С.12-15.
  9. Чуб Н.В. Розвиваємо пам'ять. – Харків, 2007.
  10. Максименко С., Максименко К. Інтелектуальні здібності дитини. – К., 2003.
  11. Максименко С., Кондратенко Л. Мислення дитини. - К., 2004.
  12. Кондратенко Л. Розумові здібності дитини. - К., 2004.
  13. Максименко С., Терлецька Л. Увага дитини. - К., 2004.

 

 

 

 

 

 


           Додаток А

 

 

 

Скільки разів трапляються білі квадрати?

Скільки разів трапляються чорні квадрати?

Скільки разів трапляються білі кола?

Скільки разів трапляються чорні кола?

Скільки разів трапляються білі прямокутники?

Скільки разів трапляються чорні прямокутники?

Скільки разів трапляються білі трикутники?

Скільки разів трапляються чорні трикутники?

Скільки разів трапляються білі ромби?

Скільки разів трапляються чорні ромби?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Додаток В

 

 Знайти на малюнку запропоновані фігури та розфарбувати їх в різні кольори

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Додаток С

 

 

 Окорухова вправа «Горизонтальні вісімки»

 

Малювати очима квадрат, коло, горизонтальні вісімки за зразком (праворуч та ліворуч).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Додаток D

 

Вправа «Пустотливий щеня»

 

Розглянути уважно малюнок та запам’ятати предмети

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Додаток Е

 

 Пригадати, в якій послідовності знаходилися предмети

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Додаток F

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
1679
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку