Семінарне заняття «ПРОФІЛАКТИКА ТА КОРЕКЦІЯ ЕМОЦІЙНИХ РОЗЛАДІВ У ДІТЕЙ ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПІЇ»

Про матеріал

Більшість спеціалістів, які вивчають проблему навчання та виховання дошкільників, наголошують на тому, що емоційна сфера сучасних малюків розвинута недостатньо, дошкільники здебільшого мають недостатні уявлення про внутрішній емоційний стан людини і його прояви. Дуже рідко можна зустріти насправді веселу, емоційно благополучну дитину, адже навіть більшість дітей не вміють посміхатися і сміятися від щирого серця. Адже емоції відіграють важливу роль у житті дітей: вони допомагають сприймати навколишній світ і реагувати на нього, у результаті вони визначають усе подальше життя людини, її успішність і місце в соціумі. Ознайомлювати дітей із власними емоціями і вивчати їх необхідно з раннього віку. Це дає можливість дітям у подальшому стати господарями свого життя і не дозволити емоціям, особливо негативним, управляти словами, думками, вчинками, почуттями вже дорослої людини і, найголовніше, ускладнювати спілкування з оточуючими. Чим молодші діти, тим відкритіше вони виявляють свої емоції. Вони ще не знають, що повинні володіти своїми почуттями за певних ситуацій, і чому саме це необхідно робити. Головна мета семінару – допомогти практичним психологам створити навколо дитини світ високої емоційної культури, навчаючи її способів і прийомів, що стимулюватимуть та спрямовуватимуть її емоційний розвиток. Одним із найефективніших і найкоректніших методів сприятливої психологічної дії, спрямований на відновлення й підтримку душевного балансу, на гармонійний розвиток особистості дитини є арт-терапія.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

«ПРОФІЛАКТИКА ТА КОРЕКЦІЯ

ЕМОЦІЙНИХ РОЗЛАДІВ У ДІТЕЙ

ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПІЇ»

 

 

         практичний психолог                                                                                                                                             Присяжненко Т.О.

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг

Більшість спеціалістів, які вивчають проблему навчання та виховання дошкільників, наголошують на тому, що емоційна сфера сучасних малюків розвинута недостатньо, дошкільники здебільшого мають недостатні уявлення про внутрішній емоційний стан людини і його прояви. Дуже рідко можна зустріти насправді веселу, емоційно благополучну дитину, адже навіть більшість дітей не вміють посміхатися і сміятися від щирого серця. Адже емоції відіграють важливу роль у житті дітей: вони допомагають сприймати навколишній світ і реагувати на нього, у результаті вони визначають усе подальше життя людини, її успішність і місце в соціумі. Ознайомлювати дітей із власними емоціями і вивчати їх необхідно з раннього віку. Це дає можливість дітям у подальшому стати господарями свого життя і не дозволити емоціям, особливо негативним, управляти словами, думками, вчинками, почуттями вже дорослої людини і, найголовніше, ускладнювати спілкування з оточуючими. Чим молодші діти, тим відкритіше вони виявляють свої емоції. Вони ще не знають, що повинні володіти своїми почуттями за певних ситуацій, і чому саме це необхідно робити. Головна мета семінару – допомогти практичним психологам створити навколо дитини світ високої емоційної культури, навчаючи її способів і прийомів, що стимулюватимуть та спрямовуватимуть її емоційний розвиток.

 Одним із найефективніших і найкоректніших методів сприятливої психологічної дії, спрямований на відновлення й підтримку душевного балансу, на гармонійний розвиток особистості дитини є арт-терапія. Слід погодитися з тим, що не буває нічого "правильного" або "неправильного" у творчому процесі: будь-яка випадкова, "неправильна" лінія або "непотрібний" штрих на створюваному малюнку можуть привести до нових відкриттів і несподіваних результатів. Успішно забезпечувати всі вищеназвані умови допомагає цікавий та оригінальний вид образотворчості — малювання на склі.

 

Малювання на склі

 Арт-терапія в дитячому садку — це шлях до психологічного здоров'я дитини. Різноманітні заняття мистецтвом сприяють розвитку творчих здібностей дитини, формуванню в неї правильного світогляду й позитивного світосприймання. У процесі дитячої творчості розкривається внутрішній світ дитини. Психологічна підтримка, формування високого життєвого тонусу й гармонійних відносин із навколишнім світом, розвиток взаєморозуміння між дітьми, між дитиною й дорослими — основна мета арт-терапії. У такий оригінальний і цікавий спосіб дитина навчається самовираженню, умінню керувати своїми відчуттями, переживаннями, емоціями. За допомогою мистецтва дитина може обережно, але глибоко поринути всередину себе, дослідити й трансформувати те, що приховане в несвідомому, звільнитися від омани й пізнати себе справжню.

 Арт-терапія дає змогу:

  • навчитися спілкуватися, використовуючи образотворчі, рухові, звукові засоби;
  • самовиражатися, приносячи задоволення собі й іншим;
  • розвивати цінні соціальні навички;
  • підвищувати самооцінку;
  • засвоїти нові ролі, спостерігати, як зміна поведінки впливає на оточення;
  • розслабитися, виплеснути негативні думки й почуття.

 

Завдання, що вирішуються під час малювання на склі

 ДІАГНОСТИКА. За кольором фарби, яку використовує дитина, за тим, де саме вона малює, можна визначити її емоційний стан і деякі психологічні особливості(наприклад тривожна й невпевнена в собі дитина буде малювати в куточках екрану й не наважиться зайняти центр або увесь простір), виявляти особистісні індивідуальні новоутворення; визначати неповторність і унікальність кожної дитини. Орієнтовна тематика завдань: «Мій автопортрет», «Моя сім'я», «Мій настрій», «Я у дитячому садку».

 КОРЕКЦІЯ. Малювання під час корекції сприяє усвідомленню власних здібностей і розумінню навколишнього світу, є засобом регулювання й налагодження взаємин у соціумі, вираження різних емоцій, корегує негативні моделі поведінки; знімає психоемоційне напруження; формує довіру. Свобода творчості забезпечує успішність терапевтичного впливу малювання. Орієнтовна тематика завдань: «Придумай або зміни сюжет казки», «Кольорова казка», «Намалюй історію», «Мій страх», «Зміни героїв», «Намалюй все одним кольором».

 РОЗВИТОК. Завдяки цьому методу в дітей розвиваються креативність, уява, увага, пам'ять, сприйняття, мислення, зв'язне мовлення, дрібна моторика; такий спосіб малювання дає дітям змогу експериментувати, знайомитись із навколишнім світом за допомогою кольорів і дотикових вражень; вчить керувати своїми емоціями й почуттями, розуміти емоційний стан інших, умінню адекватно виявляти свій настрій; збагачує соціальний досвід міжособистісної взаємодії, допомагає дитині знайти своє місце в житті й зрозуміти свою особисту позицію. Орієнтовна тематика завдань: «Намалюй настрій», «Малюємо настрій музики», «Мої друзі», «Допоможи героям», «Домовся із сусідом».

 ПРОФІЛАКТИКА. Малюючи, дитина має змогу не лише реалізувати свої художні здібності, а й зрозуміти себе, свої думки й почуття, мрії, надії, позбутися накопичених негативних емоцій і напруження. Це дає змогу уникнути конфліктних ситуацій, поліпшити психофізичний стан дитини, сприяє її самовдосконаленню.

 

Орієнтовні етапи роботи на занятті

 Ознайомлення. Цей етап обов'язковий, якщо дитина вперше займається з малюванням на склі. Треба дати змогу дитині спробувати намалювати щось, потім стерти малюнок ганчіркою, щоб дитина зрозуміла принцип роботи й не боялася припускатися помилок. Доцільно обговорити перші враження від малювання.

 Вибір теми може залежати від дитячих побажань. мрій і фантазій, а також від теми, над якою працює група, календарних свят, пори року.

 Під час власне малювання можна допомагати й підказувати дитині, якщо вона цього потребує.

 Обговорення. Після закінчення роботи відбувається обговорення. Обговорювати варто почуття дитини, але не малюнок. Чи сподобалось дитині малювати? Чи вона намалювала все, що хотіла? Що хоче намалювати наступного разу?

Методичні рекомендації щодо малювання на склі

 Перш ніж запропонувати скло дитині, треба обов'язково обробити його крайки в майстерні — це вимога техніки безпеки.

 Малювання на склі дарує нові візуальні враження й тактильне відчуття. Дітей захоплює сам процес малювання: гуаш (саме гуаш найкраще підходять для малювання на склі) ковзає м'яко, її можна розмазувати і пензлем, і пальцями, оскільки вона не всмоктується в поверхню і довго не висихає.

 Дітям подобається малювати на великих стеклах, наприклад 25x40 см або 40x70 см. Малюнок можна змити мокрою губкою, нанести новий малюнок. знову змити. Так і чинять реактивні й тривожні діти.

 Деякі діти виливають на скло забагато води, переганяють її з одного боку в інший, збирають губкою, змішують із фарбою. Така манера притаманна дітям дошкільного й молодшого шкільного віку, що мають проблеми афектно-особистісного плану. Простір активності дитини розширюється за рахунок витікання води за межі скла. До того ж консистенція води значно відрізняється від консистенції фарби. Менші густина й текучість дають змогу прискорити маніпуляції, уникнути статики й конкретики.

 За рахунок того, що фарба не всмоктується, скільки б різнокольорових шарів не наносили, прозора основа під ними завжди залишатиметься помітною. Завдяки цьому зображення на склі сприймається як мінливе, тимчасове, позбавлене монументальності й сталості. Такий малюнок — лише позначка, гра, можна не відповідати за результат, оскільки результату й немає. Дитина ніби не малює, а тренується малювати, і, відповідно, має право помилятися, не переживаючи болісно те, чого вже не можна змінити.

 Описаний прийом використовується для профілактики тривожності, соціальних страхів, страху відповідальності, підходить скутим дітям, оскільки стимулює активність, розкриває дітей, заляканих зауваженнями педагогів і батьків, навчальними невдачами, навантаженням, надмірними вимогами. Спільне малювання на одному склі як проблемна ситуація змушує дітей встановлювати й підтримувати контакт, формувати вміння діяти в конфлікті, поступатися або боронити позиції, домовлятися.

 

 

docx
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
2005
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку