Семінар-практикум
«Використання фольклору в роботі з дошкільниками»
Підготувала вихователь Хромець А. В.
Мета:
вправляти у визначенні жанрів фольклору; виробити принципи добору фольклорного матеріалу для роботи з дошкільнятами; закріпити правила використання використання жанрів фольклору у різних видах діяльності дошкільнят.
Матеріал: мультимедійна презентація, картки із завданнями, папір, олівці, макет дерева, силуети листя.
Хід семінару-практикуму:
Слово ведучого:
- Добрий день, колеги. Запрошую вас до участі у семінарі-практикумі, який допоможе нам визначити стратегію використання усної народної творчості у роботі з дітьми.
Пропоную правила роботи нашого зібрання:
Чи приймаєте ви такі правила? (Так).
1.Презентація теми заняття
Що ми розуміємо під поняттям «народна творчість»?
Яким синонімом можна замінити словосполучення «народна творчість»? (фольклор).
Фольклор : 1. - Усна народна творчість. 2. - Сукупність звичаїв, обрядів, пісень та інших проявів духовної культури народу.
Усна народна творчість, різноманітні звичаї, традиції, обряди, декоративно-ужиткове мистецтво, зразки народних ремесел – це той благодатний матеріал, що за його допомогою дитина має змогу збагатити свої знання про особливості та характер народу, його духовне багатство і культуру.
Вони вчать дитину мислити, розвивають уяву, фантазію, сприяють формуванню моральних якостей.
Народне художнє слово здавна вважали одним із засобів не лише виховання, а й мовленнєвого розвитку дитини.
Ні для кого не є секретом: чим більше дитина знає різножанрових фольклорних текстів, тим ліпше у неї розвинене мовлення. Прислів’я, приказки, ніжні колискові, забавлянки, загадки, лічилки, мирилки та ін. збагачують словник новими поняттями народознавчого характеру, виховують інтерес і любов до рідного слова.
З життям дитини від колиски до юності у традиційному народному побуті тісно пов’язане явище, що дістало у фольклористів назву «дитячий фольклор». Він складається з двох великих пластів: перший – твори, складені дорослими для дітей; другий – дитяча творчість. Коло творів, охоплених цим поняттям, широке і багатопланове – за призначенням, тематикою й образною системою, способом і часом використання. Жанри мають різні джерела, що виникли в різні історичні періоди розвитку народу.
2.Жанри фольклору (схема).
3.Гра – вправа «Який жанр фольклору?»
3.1. Ой ти, коте сірий,
Та вимети сіни,
А ти, кошенятко,
Колиши дитятко.
А-а-а, а-а-а,а-а!
(колискова)
3.2 Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик
Більшому - більший
Меншому – менший
Шурх – у піч.
(забавлянка)
3.3 Ходи, ходи дощику,
Зварим тобі борщику,
Зварим тобі галушок
Та виллємо на пісок.
( закличка)
3.4. Ходить квочка коло кілочка,
Водить діток коло квіток.
(скоромовка)
3.5. Котилася торба
З високого горба
На кого попаде
Тому спати припаде.
(лічилка)
3.6.Небо ввечері червоне – буде вітер.
(прикмета)
3.7.Зимове сонце, як мачушине серце – світить, та не гріє.
(прислів’я)
3.8. Сію, сію, посіваю,
З Новим роком вас вітаю!
Щоб вам цілий рік,
Жилося краще, ніж торік.
(засівалка)
3.9. Взимку горою, а влітку водою.
(загадка)
3.10. Десь там була подоляночка,
Десь там була молодесенька,
Тут вона стояла,
До землі припала,
Личка не вмивала.
(народна гра)
3.11. Був собі їжак. Якось вийшов він раненько з своєї домівки подивитися на білий світ. Вийшов та й каже сам до себе: - А піду лишень у поле – подивлюся, як там моя морква та буряки.
(казка)
4.Поділ учасників на 4 підгрупи за методом «Пори року».
Завдання для підгруп:
4.1. Визначте принципи добору фольклорного матеріалу. Обгрунтуйте свою думку.
4.2.Поясніть вплив різних жанрів фольклору на емоційний стан дитини. Порівняйте дражнили, мирилки і казки.
4.3.Який жанр фольклору найперше повинні чути діти? (наведіть приклади). Роль цього жанру у житті дитини.
4.4.Які жанри фольклору найдоцільніше використати в адаптаційний період? Потіште всіх нас потішками.
5.Завдання для всіх:
5.1.З якою метою використовуєте лічилки у роботі з дітьми?
Конкурс: «Хто назве більше лічилок?»
5.2.Який жанр фольклору найдоцільніше використовувати, коли між дітьми виникають непорозуміння?
Конкурс: «Хто назве більше мирилок?»
6.Робота в підгрупах:
6.1.Дайте своє визначення скоромовок як жанру фольклору. Наведіть приклади.
- Чим цікаві скоромовки для дітей?
- З якої вікової групи доцільно навчати дітей скоромовок?
- Як ви навчаєте дітей скоромовок?
6.2. Яку роль у розвитку дитини відіграють загадки?
- Чи потрібна підготовча робота до вивчення загадок?
- Які види роботи із загадкою можна запропонувати дітям?
- Як навчити дітей складати загадки?
- Місце загадок у роботі з дошкільниками.
6.3. Чим відрізняються прислів’я від приказок?
- За якою тематикою можна їх поділити? Наведіть приклади.
- З якого віку найдоцільніше ознайомлювати дітей із прислів’ями?
- Наведіть приклади використання прислів’їв на заняттях з рідної мови, природи, зображувальної діяльності, при ознайомленні з числами.
6.4.Визначте мету використання прикмет:
- Велика роса – до ясного дня.
- Журавлі летять низько – зима вже близько.
- Коли найчастіше використовуються народні прикмети у роботі з дітьми?
- Які принципи добору прикмет для роботи з дошкільниками?
- Які виховні і навчальні завдання допоможуть зреалізувати прикмети?
- Яка методика ознайомлення з прикметами?
7. Вправа «Працюємо з казкою» (фронтальна робота)
Проілюструйте прикладами схему Л.Б.Фесюкової:
Казка – це:
Яка методика роботи з казкою в кожній віковій групі?
Робота в підгрупах:
Вправа «Ми - казкарі» (на прикладі казки «Пан Коцький»
1. Придумайте продовженя казки «Пан Коцький».
2. Змініть кінцівку казки «Пан Коцький» від слів:
Побіг заєць до лисиччиної нори та й каже: - Просили вовк, ведмідь, дикий кабан і я прошу, щоб ти прийшла зі своїм Паном Коцьким до нас на обід.
3. Складіть нову казку, замінивши Вовка, Зайця, Ведмедя, Кабана персонажами з інших казок.
4. Створіть нову казку, застосувавши прийом «введення частки НЕ »:
- не кота вивіз хазяїн у ліс.
Підсумки :
Всім учасникам пропонується написати на силуетах листочків свої враження від семінару, побажання, пропозиції; зачитати їх, розмістити на макеті дерева.
Висновки:
Український фольклор має посісти провідне місце у роботі з дошкільнятами. Запорукою успішного його використання буде дотримання принципів добору фольклорного матеріалу, знання вихователем багатьох взірців різних фольклорних жанрів та дотримання методичних порад щодо їх використання.
3.Гра – вправа «Який жанр фольклору?»
3.1. Ой ти, коте сірий,
Та вимети сіни,
А ти, кошенятко,
Колиши дитятко.
А-а-а, а-а-а,а-а!
(колискова)
3.2 Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик
Більшому - більший
Меншому – менший
Шурх – у піч.
(забавлянка)
3.3 Ходи, ходи дощику,
Зварим тобі борщику,
Зварим тобі галушок
Та виллємо на пісок.
( закличка)
3.4. Ходить квочка
Коло кілочка,
Водить діток
Коло квіток.
(скоромовка)
3.5. Котилася торба
З високого горба
На кого попаде
Тому спати припаде.
(лічилка)
3.6.Небо ввечері червоне – буде вітер.
(прикмета)
3.7.Зимове сонце, як мачушине серце – світить, та не гріє.
(прислів’я)
3.8. Сію, сію, посіваю,
З Новим роком вас вітаю!
Щоб вам цілий рік,
Жилося краще, ніж торік.
(засівалка)
3.9. Взимку горою, а влітку водою.
(загадка)
3.10. Десь там була подоляночка,
Десь там була молодесенька,
Тут вона стояла,
До землі припала,
Личка не вмивала.
(народна гра)
3.11. Був собі їжак. Якось вийшов він раненько з своєї домівки подивитися на білий світ. Вийшов та й каже сам до себе: - А піду лишень у поле – подивлюся, як там моя морква та буряки.
(казка)