Семінар "Використання інноваційних підходів в процесі виховання соціально адаптованої особистості"

Про матеріал
Матеріал містить сценарій проведення міського семінару-практикуму на тему "Використання інноваційних підходів в процесі виховання соціально адаптованої особистості"
Перегляд файлу

Використання інноваційних підходів в процесі виховання соціально адаптованої   особистості

Форма проведення: семінар-практикум

Мета:

  • познайомити учасників семінару з виховною системою роботи школи з питань соціально адаптованої  особистості; 
  • підвищити рівень знань із питань методичної роботи педагогів-організаторів;
  • проаналізувати доцільність використання  нових підходів до виховання і навчання в умовах гуманізації і соціалізації.

Завдання

  • збагатити уявлення педагогів-організаторів про розвиток особистості в умовах виховної системи Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5;
  • розвивати практичні навички та вміння взаємодії педагога-організатора з учнями, класними керівниками, батьками;
  • познайомити з виховними системами класів з метою надання методичної допомоги педагогам у формуванні виховної системи школи;

План проведення:

Час проведення

Хід семінару

Відповідальний

Місце проведення

1.

8.45 - 9.00

Реєстрація учасників семінару

 

Актова зала

2.

9.00 - 9.10

Привітання учасників семінару

 

Привітальне слово директора.

«Театральні сходинки»

Директор Саєнко О.Є.

 

Актова зала

3.

9.10 – 9.20

Виховна система закладу як простір для інтеграції особистості”

 

Методист з виховної роботи  Деркач Л.М.

Актова зала

4.

9.20 - 9.30

Презентація виховної роботи школи.

ЗДВР  Подгорнова Т.М.

 

5.

9.30 – 9.45

«Світове кафе» Теоретичний блок

Геліконова О.М.

 

6.

9.45 – 9.50

Інтерв’ю зі службою у справах дітей (відео)

Кравченко Д.О.

Актова зала

7.

9.50-10.20

«Світове кафе» Практичний блок

Подгорнова Т.М.

Актова зала

8.

10.20 – 10.25

Відеодайджест цікавих ідей

Учнівське самоврядування, Геліконова О.М.

Актова зала

9.

10.25 – 11.25

Форум – театр «Травля». Для акторів і неакторів. Майстер-клас.

Геліконова О.М.

Актова зала

10

11.25-12.05

Відвідування виховних заходів

Білецька У.Ф.

Гриценко Н.М.

Шведін В.І.

Чубса С.М.

каб. 6

каб. 28

каб.16

бібліотека

11

12.10-12.30

Брейк-кава

Шведін В.І.

Актова зала

12

12.30 – 13.00

Підведення підсумків

 

Актова зала

ХІД ЗАХОДУ

  1. Реєстрація учасників семінару (8.45 - 9.00)
  2. Привітання учасників семінару (9.00 – 9.08)

виступ  колективу «Театральні сходинки»

  1. Привітальне слово директора. (9.08 – 9.10)
  2. Виховна система закладу як простір для інтеграції особистості”

Деркач Л.М. (9.10 – 9.20)

  1. Презентація виховної роботи школи. (9.20 – 9.30)

Подгорнова Т.М.

Система виховної роботи школи: перспективи й пріоритетні напрямки роботи

 

Зміни економічної ситуації в Україні, оновлення системи освіти ставлять завдання виховання в розряд пріоритетних. Сучасна система освітнього процесу вимагає нового підходу до виховання в галузі освіти, розробок і впровадження нових педагогічних технологій, активізації ролі органів учнівського самоврядування, що сприятиме цілісному, гармонійному розвитку особистості учня, його самореалізації.

Кожна школа, виходячи з особливостей свого соціального оточення, суспільного запиту та професіональної підготовленості педагогічного колективу, шукає свої можливості, своє місце в цьому процесі, створює власну модель виховної системи.

 

Уявіть собі дві річки: одну спокійну, а інші – стрімку і гірську. Течія першої ледве помітна, вона плавно несе свої води, у неї немає сплесків, завихрень, водоспадів. Течія другої – протилежність. Річка швидко несе свої води, вода в ній клекоче, розбивається об каміння, перетворюючись на піну.

Такі ж різні й наші діти. Одні спокійні й повільні, другі енергійні, часто працювати з ними важко. І кожен з них – особистість, до кожного треба підібрати окремий підхід.

Система роботи, створена в нашій школі направлена на вирішення виховних проблем сьогодення: (слайд 2)

  • корозія ціннісних орієнтирів;
  • несформованість життєвих навичок;
  • погіршення стану здоров’я учнів;
  • соціальна апатія;
  • агресія і насильство;
  • збільшення проявів девіантної поведінки.

Саме на створення моделі виховної системи на засадах соціально-орієнтованого підходу, направленої на  соціалізацію учнів, з урахуванням  потенційних можливостей кожного школяра були спрямовані зусилля педагогічного колективу нашої школи.

Визначено компоненти виховної системи школи (слайд 3)

  •     мета, заради якої створюється система;
  •     суб’єкти виховної діяльності;
  •     середовище системи;
  •     управління, що забезпечує інтеграцію всіх компонентів у цілісну систему.

 

Завдання виховної системи: (слайд 4)

  • забезпечення сприятливих умов для самореалізації  особистості;
  • взаємодія з усіма соціальними інститутами;
  • посилення ролі сім’ї у вихованні дітей;
  • розвиток учнівського самоврядування;
  • оптимізація змісту і форм виховного процесу;
  • збереження та покращення  здоров’я учнів;
  • попередження негативних впливів факторів соціального середовища на особистість.

На даний час реалізовані  певні етапи створення дієвої системи виховної роботи: (слайд 5)

  1. МО класних керівників (систематично проводяться наради, надається методична допомога класним керівникам). Їх робота спрямована на: 
  • щоденне виховання учнів,
  • турботу про їх здоров'я,
  • позаурочну діяльність,
  • організацію оздоровлення та екскурсійних подорожей,
  • контроль за відвідуванням (пропусками) учнями навчальних занять,
  • роботу з учнями «групи ризику»,
  • співпрацю з батьками учнів.
  1. Сформовано шкільні традиції  (традиційними є День знань, свято «Пошуках скарбів», День учителя, Козацькі забави, Новорічні свята, свята за народним календарем, День захисника Вітчизни, 8 Березня, День подяки, Останній дзвінок, Випускний вечір, проведення предметних тижнів).
  2. Створено шкільний парламент  (розроблений статут, розподілено обов'язки комісій, реалізуються різноманітні творчі проекти).
  3. Організовується змістовна позакласна робота (проводяться цікаві позакласні заходи, учні відвідують шкільні гуртки за інтересами й позашкільні заклади).
  4. Налагоджена робота психологічної служби.
  5. Встановлено зовнішні зв'язки з соціальними партнерами.
  6. Обрано і працюють батьківські комітети класів і школи.

 

Виховна система нашої школи: (слайд6)

  • цілісний організм, який виникає у процесі інтеграції основних компонентів виховання, що сприяє духовному розвитку і саморозвитку особистості, створенню своєрідного, «духу школи»;
  • спосіб організації життєдіяльності та виховання всіх учасників навчально-виховного процесу;
  • сукупність взаємодіючих компонентів, що і сприяє розвитку особистості та колективу.

Виховна система школи розроблена відповідно до Закону Україну «Про загальну середню освіту», Конвенції ООН про права дитини, Статуту школи. Основними ідеями, які лягли в основу цієї системи, є ідеї гуманізму, педагогіки співробітництва та партнерства, формування єдиного виховного простору.

«Педагогіка партнерства» вперше прописана законодавчо і є одним із восьми компонентів формули Нової української школи (слайд 7)

Результатом партнерської взаємодія між вчителями, учнями та їх батьками є повага, довіра, діалог, добровільність, рівність та відповідальність  (слайд8)

Відповідно до Національної програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх  навчальних закладів України  визначено основні  принци виховання, на яких базується дана виховна система: (слайд 9)

  • єдність національного і загальнолюдського;
  • природовідповідність і культуровідповідність виховання;
  • демократизація, гуманізація, безперервність і наступність виховання;
  • єдність навчання і виховання;
  • диференціація та індивідуалізація виховного процесу;
  • гармонія родинного і суспільного виховання.

Виховна робота здійснюється за основними напрямами формування ціннісного ставлення: (слайд 10)

  • суспільства і держави
  • до людей
  • до природи
  • до мистецтва
  • до праці
  • до себе

 Модель – схема системи виховної роботи Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5. Система виховної роботи спрямована на формування особистості випускника школи, соціально адаптованої до оточуючої дійсності (слайд 11).

Відповідно до річного плану проводяться тематичні дні, тижні й декади. Їх перелік Ви бачите на слайдах. Усі змістові лінії знаходять своє відображення в урочній та позаурочній діяльності (слайд12-15).

Виховання здійснюється у процесі організації (слайд 16)

навчально-виховної діяльності;

позаурочної та позакласної діяльності;

взаємодія з закладами позашкільної освіти;

роботи органів учнівського самоврядування;

взаємодії з батьками, громадськими організаціями, державними установами.

Пріоритетними нині є такі напрямки виховної роботи: (слайд17)

  1. Національно-патріотичне виховання, яке здійснюється на основі національно-історичних традицій рідного народу, його історії.

З цією метою проводяться Тиждень Козацької слави заходи до Дня Збройних Сил України. річниці визволення Черкас від нациських окупантів, Дня Соборності України, вшанування подвигу учасників Революції Гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні, заходи з нагоди Дня Гідності та Свободи, вшанування пам’яті жертв голодоморів, пам’яті жертв Голокосту та  Героїв Крут, Дня пам’яті та примирення

  1. Попередження дитячої бездоглядності та  правопорушень серед учнів  школи, попередження жорстокості й насилля в молодіжному середовищі.

Для реалізації даного напрямку:

  • діє факультатив за програмою «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» та «Основи сімʼї»;
  • продовжує роботу Рада профілактики правопорушень;

класними керівниками здійснюється контроль за відвідуванням учнями занять у школі;

  • регулярно черговими учителями та членами шкільного парламенту проводяться рейди «Урок», «Відвідування учнями школи»,«Ні палінню»;
  • у листопаді проводиться акція «16 днів проти насильства», у грудні – Всеукраїнський тиждень права «На паралельних дорогах прав та обов’язків»;
  • соціально-психологічною службою школи здійснюється постійний супровід учнів, що потребують посиленої педагогічної уваги.

 

  1. Про­паганда здорового способу життя.

З цією метою проводяться:

  • День здоров’я, Олімпійський тиждень та олімпійський урок, спортивне-свято «У пошуках скарбів», тиждень  антиалкогольної та антинаркотичної пропаганди, тиждень здорового способу життя»
  • діють гуртки спортивного та краєзнавчого спрямування (футбол, баскетбол, теніс, шахи, хореографія, «Моя Черкащина»;
  • у рамках Тижня антинаркотичної й антиалкогольної пропаганди класні керівники, практичний психолог і соціальний педагог проводять просвітницькі заходи щодо протидії наркоманії, пропаганди здорового способу життя, працює проект «Шкільний офіцер поліції», співпрацюємо з ССД, ЦССМД, сектором превенції відділення Національної поліції, громадськими організаціями «Сила доброти», «Клініка, дружня до молоді»; 
  • учні школи є учасниками міських інформаційно-просвітницьких та культурно-мистецьких акцій, спрямованих на протидію поширення наркоманії, вживання алкоголю, тютюнопалінню.
  • особливою гордістю школи є численні перемоги наших учнів у міській спартакіаді.

 

  1. Організація ефективної системи життєдіяльності учнівських колективів:

для модернізації, насиченості виховної системи впроваджуються інноваційні технології: (слайд 18)

  • комунікативна технологія;
  • технологія критичного мислення
  • проектна технологія

у вихованні:

  • проект «Демократична школа»
  • програма 15
  • форум –театр
  • день самоврядування, наукова карусель
  • День здоровʼя
  • У пошуках скарбів
  • Кодекс корпоративної етики
  • Віртуальна вительська
  1. Профорієнтаційна робота:

Для реалізації даного напрямку:

  • проводяться зустрічі та заняття з елементами тренінгу спільно з працівниками Черкаського міського центру зайнятості,
  • учні 9, 11, 12 класів проходять тестування в ЧМЦЗ ;
  • для  учнів випускних класів проводяться тренінги «Зроби свій вибір»;
  • практичний психолог проводить аналіз індивідуальних освітніх потреб учнів  з метою формування профільних класів на наступний рік;
  • вивчаються інтереси учнів з метою залучення їх до занять у шкільних гуртках та позашкільних закладах (у школі працює 10  гуртків фізкультурно-спортивний напрямок-5, художньо-естетичний-2, військово-патріотичний-1, правовий-1, краєзнавчий-1).

З метою реалізації низки заходів профілактичного й корекційно-розвивального характеру, створення  умов для всебічного й гармонійного розвитку учня здійснюється психологічний  супровід  навчально-виховного процесу (слайд 19)

Методи роботи, які використовуються в даному напрямку:

  • психологічна діагностика учнів, вчителів, батьків;
  • індивідуальні консультації, корегувальна та розвиваюча робота з учнями;
  • психологічна просвіта, виступи з аналізом діагностичних даних на педрадах  та батьківських зборах;
  • проведення тренінгів, участь у роботі предметних семінарів,
  • індивідуальні та групові бесіди;
  • участь учнів та їх батьків в програмі «15»

Необхідні умови ефективного функціонування системи виховної роботи (Слайд 20)

  • створення насиченого виховного простору;
  • формування високого рівня комунікативної культури;
  • організація життєдіяльності класних колективів з урахуванням вікових особливостей учнів;
  • скоординована робота учнівського самоврядування;
  • інтеграція зусиль батьківської громади, позашкільних закладів, представників влади, громадських та благодійних організацій, правоохоронних органів та установ системи охорони здоров'я.

Сутність створеної  виховної системи школи визначається цілісністю процесів, які в ній відбуваються, розвитком самої школи та всіх її суб’єктів. Чимало етапів реалізовано, проте існує ціла низка проблем, над якими ми продовжуємо працювати.

ВИСНОВКИ

Не викликає сумніву те, що виховання – одна із проблем сьогодення, яка безпосередньо стосується інтересів молодого покоління, педагогів, вихователів, батьків, усього суспільства. У зв'язку з цим освіта, а саме виховання, покликані змінити ситуацію на краще, створити оптимальні умови для розвитку особистості учня, освоєння широкого соціального досвіду.

  • З основними аспектами соціалізації вас познайомить шеф-кухар нашого заклад, яка турботливо обирала матеріал для приготування  нашої головної страви.  

 

  1.  «Світове кафе» Теоретичний блок

«Соціалізація дітей та учнівської молоді в сучасному освітньому просторі. Превентивне виховання як складова успішної соціальної адаптації»

Великий вопрос жизни- как жить среди людей.

 Альбер Камю

 

Ми повинні виховувати людину здатну створити своє особисте життя.

П. Блонський

 

Головними завданнями освіти в Україні є виховання громадянина України, формування соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості, якій притаманно почуття власної гідності, повага до прав і свобод людини, свідоме ставлення до обов’язків людини і громадянина, гордість за свою Батьківщину, здатність до саморозуміння і самовдосконалення, активної участі у соціальному житті країни. У формуванні означених важливих якостей, розвитку соціальної компетентності, вихованні особистості громадянина сучасної демократичної держави важливе місце займає середовище - все те, що оточує дитину від народження до кінця життя, починаючи з сім’ї, шкільного оточення і завершуючи середовищем соціальним, у якому вона народжується і яке створює умови для її розвитку і виховання.

 

2. В «Концепції громадянської освіти та виховання» передбачено, що результатом успішної соціалізації дитини можна вважати її готовність до виконання соціальних ролей: Я – успішний учень, у дорослому житті – успішний працівник. Я – система громадянських компетентностей, у дорослому житті - свідомий громадянин. Я – система ціннісних ставлень, у дорослому житті - успішний сім’янин. Таким чином на концептуальному рівні державою визначено суспільно важливе завдання для освітян - забезпечити розбудову такого освітнього простору, у якому особистість з раннього дитинства усвідомлювала б свою суспільну значущість і через систему ціннісних ставлень, набувала досвіду взаємодії з соціумом.

 

3. Соціальне становлення відбувається під стихійним або цілеспрямованим впливом величезної кількості відповідних суспільних структур та інститутів, виховна роль яких по-різному виявляється на вікових стадіях цього процесу. Якщо розглядати соціалізацію індивіда як процес його інтеграції до складу певної соціальної спільноти, то можна виділити певні рівні такої інтеграції, а саме: Рівні соціалізації

• об'єктивна (соціально-економічна), в результаті якої індивід обіймає певну позицію, положення в структурі спільноти;

• функціональна, що обумовлює виконання індивідом певних функцій, ролей;

 • нормативна, що визначає готовність індивіда діяти певним чином для досягнення власних цілей, узгоджених з цілями діяльності спільноти;

 • міжособистісна, що визначає ставлення оточення до індивіда, оцінку його взаємодії з ним. Важливим виховним фактором є найближче соціальне оточення, в якому проходить життя і діяльність учня, тобто середовище у вузькому розумінні цього слова – сім’я, дитячий колектив, товариші, дорослі люди, з якими безпосередньо спілкуються школярі.

4. Соціалізація – процес і результати засвоєння людиною історично створених соціальних норм та культурних цінностей, що необхідні для повноцінного життя у суспільстві і передбачають включення особистості у систему суспільних відносин та самостійне відтворення цих відносин

Освіта – це спеціально спрямована та керована частина соціалізації індивіда; цілеспрямований процес і результат виховання та навчання в інтересах особистості, створення умов для її максимально повної самореалізації.

Виховання – це спеціально організований, цілеспрямований процес формування морально- духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал.

 

Залежно від віку індивіда розрізняють 5 основних етапів (стадій) соціалізації:

5.1. Первинна соціалізація, або стадія адаптації (від народження до підліткового періоду дитина засвоює соціальний досвід некритично, адаптується, пристосовується, наслідує).

6. 2. Стадія індивідуалізації (з'являється бажання виділити себе серед інших, критичне ставлення до суспільних норм поведінки). У підлітковому віці стадія індивідуалізації, самовизначення “світ і я” характеризується як проміжна соціалізація, тому що усе ще не стійке у світогляді і характері підлітка. Юнацький вік (18-25 років) характеризується як усталено концептуальна соціалізація, коли виробляються стійкі властивості особистості.

3. Стадія інтеграції (з'являється бажання знайти своє місце в суспільстві, “вписатися” у суспільство). Інтеграція проходить благополучно, якщо властивості людини приймаються групою, суспільством. Якщо ж не приймаються, можливі такі виходи:

 - збереження своєї несхожості і поява агресивних взаємодій (взаємовідносин) з людьми і суспільством;

 - зміна себе (стати як всі);

 - конформізм, адаптація.

Трудова стадія соціалізації охоплює весь період зрілості людини, весь період її трудової діяльності, коли людина не тільки опановує соціальний досвід, але й відтворює його за рахунок активного впливу людини на середовище через свою діяльність.

Післятрудова стадія соціалізації розглядає похилий вік як вік, що робить істотний внесок у відтворення соціального досвіду, у процес передачі його новим поколінням.

 

10.Інститути соціалізації - організації, що впливають на процес соціалізації та його організацію. Вони виконують важливі функції, основні з яких:

• навчання культурним нормам і зразкам поведінки;

 • контроль за тим, як міцно, правильно та глибоко засвоєно соціальні норми й ролі.

11. Соціальні інститути:  Сім'я. Дошкільний заклад. Школа.  Нефор мальна група однолітків.  ВНЗ.  ЗМІ.  Правова система.

 

У системі соціального виховання можна визначити три взаємопов’язаних напрямки діяльності школи та інших соціальних інститутів: організація передачі соціального досвіду учням, створення необхідних сприятливих умов для повноцінної самореалізації, саморозвитку особистості, її самоактуалізації у близькому оточенні, самовиховання у напрямку, бажаному для суспільства; активізація усіма суспільними засобами інтелектуального, емоційного, морального, культурного, фізичного та інших напрямків розвитку особистості; створення сприятливого середовища в сім’ї та її близькому оточенні, формування у мікросередовищі соціально значущих групових і колективних норм, орієнтацій і цінностей, що є основою сприятливого психологічного клімату, високого емоційного тонусу, та сприяє збереженню значущості цього оточення для особистості; ресоціалізація і соціальна реабілітація, що передбачають комплекс заходів подолання асоціальних відхилень і профілактику правопорушень у дітей, підлітків, молоді, забезпечення соціальної допомоги і захисту дітям, підліткам та молоді з особливими потребами з метою подолання їх соціальної дезадаптації і включення в життя.

 

Готовність підлітка взаємодіяти з соціумом є умовним показником його позитивної соціалізації та визначається за такими критеріями:

а) суспільно ціннісна спрямованість;

б) свідома соціальна поведінка;

в) соціально-психологічні компетентності, які формуються в ході засвоєння особистістю системи спілкування та через включення в суспільну діяльність. Доведено, що на ефективність формування готовності підлітка взаємодіяти з соціумом впливають такі чинники освітнього простору:

- інтеграція виховного та навчального процесів,

- психолого- педагогічна служба,

- учнівське самоврядування,

- взаємодія сім’ї, школи, місцевої громади;

- засоби - рідна мова, культура, позитивний приклад батьків, родинні цінності, традиції, ідеали, спільна праця.

 

Ознакою успішності процесу соціалізації особистості підлітка є його готовність взаємодіяти з соціумом. Три шляхи формування цієї ознаки: - перший шлях, коли дорослі самі формують ті чи інші життєві компетентності підлітків у практиці особистісних взаємовідносин; - другий – набуття життєвого досвіду відбувається в стосунках з ровесниками; - третій – одночасно і в стосунках з дорослими, і в стосунках з однолітками.

Таким чином, ми бачимо, що соціалізація як завдання сучасної освіти має одне із ключових значень.

 

  1. «Світове кафе» Практичний блок.   Проблемні запитання для опрацювання за столами
  2. Вправа «Шкала оцінювання»
  3. Перед вами шкала оцінювання. Як ви вважаєте, наскільки гострою є необхідність соціалізації дитини в сучасному світі? . На цій шкалі 0 відповідає вислову: «Проблеми не існує, підлітки самі пристосуються до життя », а 100 - «Ця проблема актуальна, підлітки потребують допомоги з боку дорослих для успішно соціалізації в суспільстві».

1________________________100

  1. Виразіть власну думку, щодо заданого питання наклеюванням смайлика на шкалі оцінювання.
  2.  (Вчителі наклеюють смайлики жовтого кольору на шкалу). Обговорення оцінювання)
  3. Це була ваша суб’єктивна думка. А як виглядає ситуація  об’єктивно, прокоментує спеціаліст ССД Добровольська А.А.
  4. Перегляд відео інтерв”ю.

Модератор:  Як ви вже зрозуміли, сьогодні ми будемо працювати з вами за методикою «Світове кафе». Наша мета – не лише показати, як працюємо ми, а й збагатити себе вашим досвідом. Сьогодні ми спробуємо розібратися зі складним рецептом приготування соціально адаптованої особистості, яка складається з різних інгредієнтів.

Проблемне питання:

Як забезпечити соціалізацію дітей та підлітків в сучасному освітньому просторі?

  1. Модератор:  Гості нашого кафе, що перебувають за кожним окремим столиком, отримають  практичне завдання для опрацювання загального проблемного запитання. Допоможуть Вам в цьому хранителі тем (Чубса С.М., Залізняк С.В., Шведін В.І., Заболотна О.Ю.).  За першим столиком працюєте  7хв., другим - 6 хв.,  третім -5 хв., четвертим -4 хв. І відразу зверніть увагу на  програму нашого семінару  і вам стане зрозуміло, за яким столом ви розпочинаєте свою роботу. (При вході на початку семінару кожен з учасників отримує програму, оформлену в форматі меню кафе, де зображено різновиди піци, задля невимушеного розподілу учасників на групи)
    • Вегетаріанська
    • Сирна
    • М’ясна
    • Морепродукти

Проблемі запитання для опрацювання за столом:

1. Визначте критерії позитивної соціалізації підлітка?

2. Які чинники освітнього простору впливають на формування готовності підлітка взаємодіяти з соціумом?

3. Які фактори соціального середовища викликають особливу тривогу і вимагають формування критичного сприйняття їх негативного впливу?

4. Які форми та методи роботи з означеного питання Ви вважаєте найбільш дієвими та результативними?

 

Обговорення:

Запрошуємо свої рецепти приготування страви подати під яскравим та смачним соусом.

Групи презентують свої напрацювання.

 

Отже, ми з вами  проаналізували критерії позитивної соціалізації підлітка, чинники освітнього простору, що впливають на формування готовності підлітка взаємодіяти з соціумом, фактори соціального середовища, що викликають особливу тривогу і вимагають формування критичного  сприйняття їх негативного впливу та  форми і  методи роботи з означеного питання, що дають найбільш дієвий результат.

  • Які були труднощі?
  • Чи всі думки були одностайні?
  • Як знайшли компроміс?
  • Що бажаєте  ви ще щось додати до складу нашої піци?

 

 

Заключне слово

Шановні колеги! Не претендуючи на повне вирішення поставленої задачі, ми сьогодні намагалися через зміст теоретичного матеріалу та інтерактивні форми роботи ознайомити вас із основними напрямками роботи   для соціалізації дітей в сучасному освітньому просторі засобами навчально - виховного процесу.

 

- Найбільш дієвими формами роботи по соціалізації дітей ви самі визначили колективні та групові. Як це робимо ми, вам розкажуть наші учні. Отже, комплімент від школярів:  відеодайджест цікавих ідей. (Перегляд знятого учнями відеоролика про форми та методи роботи учнів та для учнів)

8. Комплімент від самоврядуванн. (10.20 – 10.25)

-  Ну, а поки ми тут з вами ласували родзинками від школярів, шеф-кухар вже готовий презентувати вам свою страву. Форум-театр. Театр для акторів і неакторів.

 

9 . Форум – театр «Травля». Для акторів і неакторів. Майстер-клас. (10.20  - 11.20)

 

«Театр - це мистецтво спостереження самих себе»

Августо Боаль

 

Форум-театр набуває все більшої популярності в світі як метод розвитку демократії, активізації суспільства, фор-мування культури прав людини, захисту і просування інтересів різних суспільних груп.

Основна ідея форум-театру - показати суспільству необхідність участі кожної людини у побудові кращого майбутнього, пояснити людям, що в більшості випадків поліпшення їх життя і зміна соціальної ситуації в країні залежить від них самих. Технологія дозволяє ефективно змінювати ситуацію в локальних суспільних групах, при цьому їх спектр може бути дуже широкий: в даний час даний метод успішно застосовується в роботі з дітьми та молоддю, представниками самих різних соціальних шарів і професійних співтовариств.

Технологія вистав передбачає активну участь глядачів у спектаклі нарівні з акторами, знаходячи альтернативи рішень проблем, набуваючи досвіду активного прояву особистої ініціативи. Постановка будується таким чином, що сцена закінчується піком конфлікту, і глядачі, замінивши одну з ролей, змінюють ситуацію гноблення так, щоб вона перестала бути небезпечною і принизливою для жертви.

«Театр - це форма знань: він повинен і може бути способом трансформування суспільства. Театр може допомогти нам побудувати наше майбутнє, замість того, щоб просто чекати цього майбутнього »

Августо Боаль

Історія виникнення

• Основоположником техніки є бразильський режисер Августо Боаль, творець Народного Театру пригноблених. Головною темою його вистав стала ситуація пригноблення і насильства. Суть подання полягає в сумісному з глядачами пошуку рішення проблеми або виходу зі складної життєвої ситуації.

Для чого потрібен форум театр  

• Форум театр це засіб стимулювання людей до активної діяльності. Завдання вистави - підштовхнути глядачів до активного вирішення своїх проблем, підняти дискусію в суспільстві.

• «Вторинні» результати - позитивні зміни в акторській групі, зміни особистості акторів. Тут форум-театр перетинається з психодрамою і соціодрама, проте слід пам'ятати, що він призначений для більш широкого завдання і спрямований на суспільство в цілому або більшу цільову групу

  •                 Цінність форум-театру полягає в тому, що він базуються на підставі не конкретного сценарію чи інсценізації літературного сюжету, а саме на взаємодії акторів і глядачів, що можуть розвивати зміст і власну тему. Глядачі мають можливість розробити алгоритм, створити модель успішної поведінки в складній, на перший погляд безвихідній, ситуації.

 

З чого складається форум театр

Форум-театр складається з чотирьох функціональних компонентів: цільові аудиторії, актори, сценарій і модератор. Розглянемо  їх послідовно:

Цільові аудиторії

• Перші покази форум-театрів Августо Боаля проходили в середовищі бразильських селян нерідко прямо на ринковій площі ( «форум» перекладається з латині як «площа»)

• Сучасні форум-театри демонструються як на вулиці, так і в аудиторіях навчальних закладів, установ і організацій. Нерідко форум театр використовуються рамках найрізноманітніших освітніх програм.

• Робота за технологією форум-театр може бути ефективна для будь-якої людини, або групи, які ідентіфіці-ють себе з жертвами гноблення і насильства.

Актори

• Акторами сучасних форум театрів в світі є представники цільових груп, які зацікавлені і мотивовані займатися вирішенням своїх проблем через зміну суспільства

Сценки та сценарії

• При розробці сценаріїв необхідно враховувати, що основою будь-якого драматичного дії є конфлікт. В форум-театр сцена закінчується на піку конфлікту, який свідомо доводиться до максимальної гостроти.

• Вирішення конфлікту не дається в сценарії

• Знайти рішення і дозволити його на сцені, а потім в житті - завдання аудиторії, «активних глядачів» форум театру

 

Модератор

• Роль модератора полягає в організації процесу підготовки акторів, він проводить вправи, коригує сценки, допомагаючи групі досягати найбільшої виразності, і здійснює роботу з аудиторією під час показу

Розробляючи сценарій, учасники обговорюють з модератором ситуації гноблення і порушення прав, жертвами або свідками яких вони стали. Найкраще, якщо це будуть ситуації, що повторюються порушень, типових в тій цільовій групі, для якої готується спектакль. На основі запропонованих ситуацій розробляється сценарій сценки. Важливо, щоб розігрується ситуація не була ідеально можливо розв'язати. Але, разом з тим, вона повинна мати кілька варіантів позитивного вирішення. Августо Боаль сформулював основні принципи форум-театру в такий спосіб:

  • Ясність у викладі сюжету
  • Чітко визначений протагоніст (жертва)
  • У це має віриться
  • Сцена повинна мати можливість змінюватися
  • В ідеалі, сцена повинна мати чітко визначені місця для втручання
  • Форум-театр - це театр пригноблених, а не депресивних

Під час обговорення проблем і підготовки форум-театральної сцени нам, як модераторам, корисно керуватися цими принципами.

- Тож я пропоную відвідати форум-театр і все побачити на власні очі і скуштувати на смак. Прохання до глядачів бути уважними, активними і не коментувати на першому етапі поведінку акторів.

 

Виступ студії «Театральні сходинки», перегляд спектаклю-  «Травля»

 

Введення в тему

Учасникам пропонується висловити свою точку зору відносно висловлювання: «Підлітки – саме точне із «Соціальних дзеркал», і їх соціально-нездорова поведінка відображає хвороби сімї і суспільства. Проте відомо, що більшість хвороб легше попередити, ніж вилікувати».

Гра-розминка «Атоми і молекули»

Всі учасники довільно рухаються  по залу, в цей момент вони всі – «атоми» Як відомо, атоми можуть перетворюватися в молекули – більш складні утворення, які складаються з кількох атомів. Учасникам за командою ведучого потрібно буде створювати «молекулу», і.к. кільком гравцям потрібно буде обєднатися з кількома учасниками. Якщо ведучий говорить «Реакція іде по три», то це значить, що три гравці – «атоми» мають об’єднатися в одну молекулу. Сигналом  до того, що молекули мають розпастися на атоми служать слова ведучого «Реакція закінчена». Сигналом до того, що б гравці, які тимчасово вибули з гри, могли повернутися, служать слова «Реакція іде по одному».

Запитання для обговорення:

-Які емоції були у вас під час гри?

-Що відчули ті з вас, хто залишався в певний момент гри самотнім?

 

Перегляд спектаклю

Запитання для обговорення спектаклю

  • Як ви думаєте, історія, яку ми вам показали, вона б могла статися?  Підніміть руки ті, хто вважає, що така історія могла б статися? (Запитання тим, хто не підняв руку: Чому? )
  • Підніміть руку ті, хто чув, або знає, або сам був свідком травлі в школі?
  • Якби я не сказала СТОП, що б сталося далі, як ви думаєте?
  • Як ви думаєте, пістолет заряджений?
  • З чого починається власне історія? Про що вона, хто як зрозумів?
  • Якими ви побачили героїв? Які вони? (коротко. Одним – двома словами)
  • Як вам здається, якби на місці Лізи була якась інша дівчинка, з іншими рисами характеру,  її однокласники, які її оточують, повели себе по іншому, чи зайшла б ситуація ТАК далеко?

Запитання до експерта після «перегравання» першої сцени

  • Чим неприємні для нас неприємні люди? (запитання спочатку для форуму, потім – до експерта, експертом виступає фаховий психолог служби у справах дітей)
  • Такими як Маша народжуються, чи стають після? Чому? (Тема недолюбленості, відчуття неприйнятості)

Запитання до експерта після «перегравання» другої сцени

  • Чи може бути однозначна відповідь, коли до тебе підходить людина, і запитує: -  А як мені – далі? А що мені робити? (Силові спроби вирівняти ситуацію, будь-яка спроба викрити, звинуватити іншого, дорікнути йому, примушує іншого захищатися, це – закономірність. Відсутність у Лізи чіткого запиту, а що вона, власне хоче?)

Запитання до експерта після «перегравання» третьої сцени

  • У мене до вас запитання про Лізу Вільхову. Чи могла вона зробити щось по іншому? І чи зброя – це дійсно засіб? І що нам, оточуючим, робити?   (Відтиснуті ноги. Помста – для чого? Чому виникає бажання помститися?  Потреба звернути на себе увагу. Якщо в групі підлітків відбувається ТАКЕ, то це означає що в групі існує дуже велике напруження, і будь-яке силове втручання – навіть дуже з нашої точки зору справедливе і обґрунтоване, може лише погіршити ситуацію)
  • Про що цей форум для наших акторів? (Реакція акторів, розповідь про те, чому іхній герой діє саме так, якими актори бачать способи виходу з конфлікту)

РЕФЛЕКСІЯ ЗАНЯТТЯ

По кругу учасники висловлюють свої враження від форуму, що запам’яталось, що сподобалось, що нового дізнались або зрозуміли про себе.

Тренер:  Завершуючи наш форум, послухайте, будь ласка, що просив написати на своєму надгробному камені англіканський архієпископ, який помер в далекому 1100 році:

"Коли я був молодим і вільним і моя уява не знала меж, я мріяв змінити світ. По мірі того, як я ставав старшим і мудрішим, я виявив, що світ не змінюється, тому я тільки стримав свій запал і вирішив змінити порядок тільки в моїй країні.

Але і з цього нічого не вийшло.

Коли ж до мене підкралася старість, в останній відчайдушній спробі я спробував змінити тільки свою сім'ю, своїх найближчих родичів, але вони, на жаль, і не подумали рахуватися зі мною.

І тепер, лежачи на смертному одрі, я несподівано зрозумів: якщо б я спочатку змінився сам, тоді власним прикладом я змінив би свою сім'ю.

Керуючись їх натхненням і схваленням, я, можливо, зміг би поліпшити стан справ в моїй країні, і хто знає, я, може бути, навіть змінив би світ ".

10. Відвідування виховних заходів

- Далі  ми пропонуємо вам відвідати нашу освітню кухню і продегустувати форми і методи, якими  користуються кухарі нашого закладу.

 

Гриценко Н.М.  ----- Заболотня О.Ю.   «Гідність як моральний вибір» Година, яка стане яскравим прикладом інтеграції освіти і виховання для старшокласників.

Чубса С.М. ------- Шкорубко Л.О.  «Акули бізнесу» Ділова гра

 Якщо вас цікавить як за допомогою цікавої гри підвищити активність самоврядування, навчити дітей продукувати креативні ідеї,  та нести відповідальність за їх реалізацію……

Білецька У.Ф. ------- Залізняк С.В.  «У колі друзів».  Толока в форматі НУШ

Шведін В.І. --------Подгорнова Т.М. «Чи можна жити без конфліктів» Заняття з елементами тренінгу для 5-тикласників .

 

11. Підведення підсумків. Висновок

Таким чином, соціально-педагогічна місія школи як агента соціалізації,  полягає у забезпеченні прав дитини, формуванні у неї необхідного адаптаційного потенціалу, створенні відповідних умов для її самореалізації, а також мінімізація негативних впливів соціуму на особистість шляхом використання сприятливих факторів соціального оточення.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Сценарії
Додано
24 травня 2020
Переглядів
1112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку