Урок № 24
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
1. Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:
1. Кровоносні судини, які несуть кров від серця:
а) капіляри;
б) вени;
в) артерії.
2. Стан підвищеного тиску:
а) гіпертонія;
б) гіпотонія;
в) аритмія.
3. Вени - це:
а) найдрібніші судини;
б) судини, які несуть кров від серця;
в) судини, які несуть кров до серця.
4. Швидкість руху крові найменша:
а) в аорті;
б) у венах;
в) у капілярах.
5. Мале коло кровообігу починається:
а) з лівого передсердя;
б) з правого шлуночка;
в) з лівого шлуночка.
6. Велике коло кровообігу починається:
а) з лівого передсердя;
б) з правого шлуночка;
в) з лівого шлуночка.
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Порушення діяльності серцево – судинної системи та заходи запобігання їм
Розповідь вчителя:
Серцево-судинні захворювання поділяються на хвороби серця (наприклад, інфаркт міокарда, аритмії, вади серця, міокардити); хвороби артерій (наприклад, дистонія, атеросклероз, гіпертонічна хвороба, інсульт); хвороби вен (наприклад, варикозне розширення вен, тромбофлебіт).
Складання опорної схеми:
Робота в групах «Ажурна пилка»
Завдання групам:
Схарактеризуйте захворювання серцево – судинної системи за таким планом:
1 група – інфаркт міокарда, аритмія
2 група – інсульт, дистонія
3 група – гіпертонія, атеросклероз
4 група - варикозне розширення вен, тромбофлебіт
За результатами роботи заповнення таблиці:
Захворювання серцево – судинної системи |
Фактори ризику |
Інсульт |
|
Гіпертонія |
|
Атеросклероз |
|
Варикозне розширення вен |
|
Формулювання висновку:
Отже, основними причинами виникнення серцево-судинних хвороб є:
Запитання учням:
Зразок відповідей:
1. Фізична праця і спорт
2. Дотримання режиму харчування, раціональне харчування
3. Загартовування
4. Психологічна рівновага (емоційна стриманість)
5. Відмова від шкідливих звичок
6. Своєчасне і правильне лікування захворювань
(зачитування та обговорення памяток)
2.Перша допомога при кровотечах
Бесіда:
Розповідь вчителя та складання опорного конспекту:
В залежності від того, яка судина пошкоджена, розрізняють кровотечі:
В залежності від того, куди виливається кров, їх поділяють на:
Перша допомога полягає у:
Необхідно пам’ятати!!!
В залежності від виду кровотечі, порядок цих дій різний.
Розповідь вчителя з паралельним демонструванням:
А - артеріальна кровотеча, Б – венозна кровотеча;
Заповнення таблиці учнями:
Види кровотеч |
Характерні ознаки |
Перша допомога |
венозна |
кров витікає безперервним темним струменем без різко виражених пульсових поштовхів |
накладання тиснучої пов'язки або джгута нижче рани
|
артеріальна |
кров витікає яскраво червоним пульсуючим струменем, висота якого змінюється в ритмі пульсової хвилі
|
накладання гумового джгута або закрутки з тканини; максимальне згинання кінцівок у суглобах або притискання артерії у певних точках тіла або вище місця поранення |
капілярна |
кров витікає повільно |
накладання тиснучої пов'язки після обробки рани дезинфікуючим розчином, або прикласти міхур з льодом
|
внутрішня |
раптове поблідніння обличчя, збліднення і похолодання кистей і стоп, почастішання пульсу, запаморочення, шуму у вухах, виділення холодного поту |
потрібно прикласти гумовий міхур з льодом чи холодною водою і негайно відправити до медичного закладу |
Демонстрування вчителем послідовність накладання тиснучої повязки, джгута гумового джгута – закрутки:
Правила накладання тиснучої пов'язки:
Правила накладання джгута на кінцівки:
Правила накладання джгута-закрутки:
Проектування зображення на екран:
5.Узагальнення і закріплення знань
Вправа «Консультує лікар»
(аритмія серця)
(атеросклероз)
(інсульт)