Я досліджую світ
3 клас
Тема: Середовище існування рослин
Мета: Формування предметних компетентностей. Ознайомити учнів із середовищами існування рослин; формувати навички роботи в групах; розвивати спостережливість, творче мислення, вміння точно і грамотно висловлювати свої думки; виховувати любов до природи.
Формування ключових компетентностей
-
Спілкування державною мовою (удосконалювати навички володіння українською мовою).
-
Вміння вчитися впродовж життя (відповідно до мети уроку планувати і виконувати необхідні діі, контролювати і оцінювати свої результати).
-
Соціальної та громадянської (здатність до співробітництва, взаєморозуміння, виконувати різні функції у колективі).
-
Компетентності в природничих науках і технологіях (розуміння природи і сучасних технологій, здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння спостерігати, аналізувати результат).
-
Екологічна грамотність і здорове життя (уміння розумно та раціонально користуватися ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров`я людини ).
Хід урок
-
Організація класу
-
Привітання.
-
Прогноз погоди. Хвилинка синоптика.
-
Очікування від уроку, побажання, щоб вони здійснились.
-
Актуалізація опорних знань
Пригадати тему, над якою працюємо. (Зачитати дібрані загадки про рослини, які підготувати).
-
Що потрібно рослині для росту?
-
Як рослина дихає?
-
Коли рослина виділяє кисень? Коли поглинає?
-
Як рослина живиться?
-
Чому рослини не можуть жити без сонячного світла?
-
Чому тварини і люди не можуть жити без рослин?
-
На які групи вчені розподілили всі рослини? (навести приклади)
-
Чим відрізняються квіткові рослини від усіх інших?
-
Встановити ланцюжок живлення (мишка, зернина, яструб)
-
Пропонуйте свій ланцюжок живлення.
-
Як люди мають відноситися до рослин (навести приклади бережного відношення до дерев, кущів, квіткових рослин. Нагадати про прийдешнє новорічне свято та використання штучних ялинок).
-
Вивчення нового матеріалу
-
Сьогодні ми довідаємось про середовище існування рослин.
-
Пригадайте, де живуть культурні рослини?
-
Робота з підручником
-
(Робота в парах). Роздивіться малюнок у підручнику і складіть за ним розповідь про життя рослин у навколишньому середовищі.
-
Які життєво важливі умови потрібні для існування рослин? (Діти обговорюють завдання в парі та висловлюють свої думки).
-
Як ви вважаєте, що таке середовище існування рослин? (учні діляться своїми думками).
Висновок: Середовище існування рослин – це всі тіла і явища, що оточують рослину і впливають на її життя. Усім організмам необхідні певні умови існування в навколишньому середовищі.
-
Які умови потрібні для існування рослин? Звідки рослини отримують усе необхідне для свого життя? (відповіді учнів)
Показ презентацій та пояснення
Висновок: Світло, тепло, повітря, вода, мінеральні солі, які містяться в грунті - це умови, необхідні для життя рослин. Якщо не буде хоч однієї з цих умов, рослина загине.
-
Умови життя на землі дуже різні. В одних місцях багато світла, а в інших мало. Є місця, де літо коротке, а зима тривала і дуже холодна. Деінде – сильна спека, опадів випадає мало. А десь, навпаки, опадів забагато. Здається, що за таких умов рослинам неможливо вижити. Проте вони живуть майже у всіх куточках нашої планети, тому що пристосувалися до різних умов життя. Пристосувалися – тобто набули таких ознак, які допомагають їм вижити в середовищі існування.
Фізкультхвилинка
Робота в групі. (Кожній групі запропоновано картку з рослиною).
Завдання: 1. Опишіть рослину.
-
Визначте пристосування рослини до умов існування.
1 група – посухостійкі рослини
2 група – вологолюбні рослини
3 група – світлолюбні рослини
4 група – тіньовитривалі рослини
5 група – холодостійкі рослини
(Кожна група розповідає про свої дослідження)
Висновок: Довге коріння, вузькі або м`ясисті листки – це пристосування рослин до виживання в умовах нестачі води.
Великі листки та коротке коріння – це ознаки рослин, які живуть в умовах надмірного зволоження.
Невеликі світло-зелені листки, яскраві пелюстки квіток - це ознака рослин, які живуть в умовах належного освітлення.
Великі темно-зелені листки – це пристосування рослин до виживання в умовах незначного освітлення.
Коротке коріння, вузькі листки, подекуди колючки – виживання рослин в умовах холоду.
-
Учні, оцініть свою роботу в групі за допомогою LEGO за вказаними критеріями.
-
Оцініть роботу своєї групи за допомогою лайка.
Робота в зошиті
Завдання: визначити пристосування рослини за умов життя на прикладі дуба і карликової берізки (діти обговорюють завдання і заповнюють таблицю).
-
Оцініть свою роботу в парі за допомогою картки.
-
Діти, чи сподобався вам урок?
-
Чи справдилися ваші очікування?
-
Оцініть урок за допомогою LEGO.
-
Що нового дізналися?
Домашнє завдання: Намалювати (за вибором ) рослину теплолюбну, посухостійку, вологолюбну.