Тема: Наша Батьківщина – Україна. Символи України. Національний одяг, свята, страви.
Мета: розширювати і уточнювати знання учнів про Україну; стимулювати інтерес до народних традицій та звичаїв;
розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, емоційно-образну пам’ять, естетичне сприймання на основі розвитку емоційної чутливості та розширення уявлень через осмислення й оцінку змісту народних художніх промислів;
виховувати любов до Батьківщини, мови, народу, традицій.
Обладнання: Дидактична гра «Логічний потяг», ілюстрації казкових героїв,
відеоролика телеканалу ПЛЮСПЛЮС «Знана у всьому світі вишиванка – наша», дидактична гра «Як варити борщ», кліп колядки «Добрий вечір тобі», Руханка «Ось так!» від О.Кашлакова, зразки вишиванок, ілюстрації казкових героїв
Тип уроку: підсумковий
Форма проведення: урок-подорож
Хід уроку
I. Загальнокорекційний етап:
1. Організаційна підготовка учнів
«Здрастуйте!», «здрастуйте!» — мовлю за звичаєм.
«Доброго дня!» — кожному зичу я.
«Доброго дня!» — людям бажаю.
«Доброго дня!» — вас, діти, вітаю.
Вправа «Привітання».
Зараз я буду говорити привітання,а ті учасники, яких, на їхню думку, це стосується, повинні говорити хором «добрий день».
1) «Добрий день, діти, у кого в цей момент гарний настрій»;
2) « Добрий день тим, хто добрий і справедливий»;
3) «Добрий день тим, хто хоче дізнатися щось нове та цікаве»;
4) «Добрий день, активним та старанним»;
2. Нервово-психічна підготовка учнів до уроку
Гра «Це чудово!»
(Учні по черзі називають своє ім'я й захоплення, у відповідь на кожну фразу решта учнів піднімають угору великий палець, водночас вигукують: «Це чудово!»)
Усі ми різні, у нас різні уподобання й захоплення, але всі ми навчаємось в школі, в одному класі, живемо в одній місцевості, любимо свою землю, є громадянами України - це нас об'єднує. І це чудово!
Послухайте і відгадайте загадку.
Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша солов'їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься... (Україна)
Так, Україна - наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку, це наша найдорожча в світі Батьківщина.
II. Основний етап:
Сьогодні у нас буде цікавий і незвичайний урок, урок-подорож. Подорожувати ми з вами будемо по нашій Батьківщині, а допоможе нам чарівний потяг.
У нас є потяг, його назва «Україна». Але подивіться потяг не може їхати, він розібраний. Для того щоб поїхати в подорож, нам необхідно правильно зібрати вагони. Тому слухайте уважно мої запитання і давайте на них правильні відповіді.
(Чіпляють вагон)
(Чіпляють вагон)
(Чіпляють вагон (мал.3)
(Чіпляють вагон)
Ми зібрали наш потяг і можемо відправлятись у подорож.
І перша наша зупинка «Символи України»
Ми з вами говорили, що кожна Держава має свої символи, це….. (Герб, Прапор, Гімн)
Наша рідна Україна, наша Батьківщина має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції та неповторні державні символи. Про них послухайте легенду. (Інсценування (фото 1)
Давним-давно жила одна жінка і було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір. Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому корону з трьома промінчиками.
– За корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Герб, а знак, що дала мати, назвали Тризуб.
– Середньому сину мати в дорогу подарувала синьо-жовтий одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір і дали йому ім’я – Прапор.
– А там, де був молодший син, звучала дзвінкоголоса пісня, бо мати подарувала сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн.
Учень: «Герб України»
Знак країни — головний —
Це тризубець золотий.
Він — як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила.
В нім священне слово «воля»,
Що рятує від недолі.
Будь же, рідна Україно,
Під гербом цим вільна й сильна,
Хай про тебе в цілім світі
Знають всі: дорослі й діти.
Учень: «Прапор України» фото 1.
Синій, як море, як день, золотий —
З неба і сонця наш прапор ясний.
Рідний наш прапор високо несім!
Хай він, уславлений, квітне усім!
Гляньте, на ньому волошки цвітуть,
Гляньте, жита в ньому золото ллють.
З жита й волошок наш прапор ясний.
З неба і сонця, як день весняний.
Учень: «Гімн України»
Слова палкі, мелодія врочиста,
Державний гімн ми знаємо усі
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
З того часу йдуть завжди разом – Герб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір. Ви, напевно здогадались, діти, що матір – це наша рідна Україна.
Друга зупинка «Національний одяг»
Перегляд відеоролика телеканалу ПЛЮСПЛЮС «Знана у всьому світі вишиванка – наша»
А тепер давайте з вами вишиємо вишиванку.
(Діти виготовляють аплікацію (фото 2.)
Фізхвилинка фото 2.
Руханка «Ось так!» від О.Кашлакова
Третя зупинка «Свято»
Знайди у кожному слові зайву літеру і підкресліть її. Яке утворилось слово?
Різдвос
Малавнка
Новий ярік
Вастиля
Св. Микоолай
СВЯТО
Давайте з вами заспіваємо колядку
(Співають колядку «Добрий вечір тобі»)
А тепер вирушаємо в дорогу. І наша остання зупинка «Національні страви»
От давайте зваримо найулюбленішу страву нашого народу «Український борщ»
фото.3
ІІІ. Заключний етап:
Релаксаційна гра «Коло рук» фото.4
Візьміться за руки, уявіть собі вогник ніжності, любові та добра. Уявіть, як він збільшується, його сила передається вашим друзям.
Усі ми в світ прийшли, щоб жити,
Великі ми, чи ще малі,
Людина в світ прийшла – любити,
Добро творити на землі!
Сторінки свого роду треба знати і свято оберігати.
Щоб наше серце добрим стало,
Щоб в нім любов палка жила,
Щоб завжди серце зберігало
Любов і трішечки добра.
Я людина, я мушу дбати, щоб цвіла земля.
Щоб Україна мирною була.
Щоб рідна і мила моя Батьківщина
Міцнішала і завжди цвіла.