Предмет: Я досліджую світ
Освітня програма: НУШ-1 за Савченко О. Я.
Клас 3-Б клас
Вчитель Бєлікова Валерія Станіславівна
Тема. Система органів дихання людини
Мета: формувати в учнів уявлення про органи дихання та їх роль у житті людини; формувати уявлення про газообмін в легенях, про охорону органів дихання від захворювань; розширити знання про значення чистоти повітря для здоров’я людини, про правила гігієни під час спілкування з хворими людьми; розвивати уважність, уяву, навички правильного дихання; виховувати бажання виробляти санітарно-гігієнічні навички догляду за органами дихання; розвивати творчу активність, уважність; виховувати любов та поваги до людини, як до найвищої цінності.
Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний супровід: презентація, підручник, матеріали для практичної роботи: картон, роздруківка органів системи дихання, трубочки та повітряні кульки, смартфони для роботи в парах.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Очікувані результати:
Карта уроку
Весела пісенька дзвіночка
Покликала нас всіх на урок,
Я бачу ваші милі личка
І очі з безліччю думок.
Ми помандруєм в світ чудовий,
Що гордо природою звуть.
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь.
- Доброго дня 3 - Б клас! Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці Я досліджую світ.
2. Перевірка готовності до уроку
- Перевірте будь-ласка, щоб на ваших партах лежали підручник з ЯДС, робочий зошит, матеріали для практичної роботи, пенали та смартфони для роботи в парах.
− Погляньте у вікно. Що ви можете сказати про погоду сьогодні?
− Який зараз місяць?
− Які прикмети, пов’язані з цим місяцем ви знаєте?
− Пригадайте, яка погода була вчора. Чи схожа вона на сьогоднішню?
− Як світить сьогодні сонечко?
− Чи високо воно знаходиться над землею?
− Що ви скажете про вітер?
− Що зараз роблять звірі і пташки?
− За чим ви сьогодні спостерігали, як ішли до школи?
− Для чого ми вживаємо їжу?
− Що відбувається у ротовій порожнині?
− Що відбувається з їжею в шлунку?
− Яку їжу вважаємо здоровою і корисною?
− Пригадайте правила гігієни харчування.
(Зачитати складені меню, доводячи їх раціональність.)
1. Слово вчителя
− Розгляньте плакат, на якому зображено систему органів дихання. Ми вдихаємо повітря носом. Воно проходить через носову порожнину, де воно зігрівається, очищається від пилу і мікробів, що є у повітрі.
− Із носової порожнини повітря через гортань і трахею потрапляє у бронхи, а потім у легені. Тут з нього у кров переходить необхідний для організму кисень. Коли грудна клітка стискається, з легень виділяється назовні повітря, в якому багато вуглекислого газу, є водяна пара.
- Отже, дихання − це складний процес, в результаті якого живий організм отримує з повітря кисень і виділяє з легенів вуглекислий газ. Але звідки в організмі з’являється вуглекислий газ?
- При згоранні поживних речовин звільняється енергія необхідна для людини й утворюється непотрібний і шкідливий для організму продукт згорання – вуглекислий газ. Його обов’язково слід вивести з кожної клітини, інакше надлишок такого газу може викликати головний біль, стомлюваність, млявість, хворобу серця.
Для людини дуже важливо розвивати легені, щоб вони вміщували більше повітря. Цьому сприяє ранкова гімнастика, фізична праця, заняття фізкультурою і спортом. ігри на свіжому повітрі.
https://www.youtube.com/watch?v=cLM2AnF2t6Q
− Погляньте на екран і скажіть, чим забруднюється повітря? (СЛАЙД 4)
(Заводи, фабрики, автомобілі і т.д.)
− А яка роль парків, скверів?
− Як у містах підтримують чистоту повітря? (СЛАЙД 5)
− Чому треба провітрювати і прибирати приміщення? (СЛАЙД 6)
− Як ви підтримуєте чистоту у своїй кімнаті? У класі?
4. Робота за підручником. (с.100- 101 авт. Воронцова Т.)
- Читання статті.
- Розгляд ілюстрації.
- Словникова робота.
- Відповіді на запитання
- Висновки. (СЛАЙД 7)
− Отже, Дихальна система забезпечує організм киснем.
Дихальну систему треба берегти.
- Покладіть руку собі на груди: що відбувається з грудною кліткою під час вдиху та видиху? (За допомогою сантиметрової стрічки виміряйте кільком учням об’єм грудної клітки до і після видиху). Порівняймо результати (після більше).
- Притуліть руку до рота та видихніть повітря. Яке воно: холодне чи тепле?.
- Підрахуйте, скільки видихів ви зробите за одну хвилину до і після 15 присідань, а після цього порівняємо результати.
Підсумуйте: «Дихання – життєво необхідна потреба людини. Людина постійно вдихає і видихає повітря, тобто дихає все своє життя. Об’єм грудної клітки збільшується під час вдиху, тому що вона розширюється. А саме повітря нагрівається, рухаючись дихальними шляхами. Крім того, потреба у повітрі зростає під час активних рухів, тому в цей час нам треба дихати частіше».
Запропонуйте учням виконати комплекс вправ для розвитку органів дихання:
1. Вправа «Обійми». Вихідне положення – стати рівно, руки вниз:
2. Вправа «Обіймаємо коліна». Вихідне положення – стати рівно, руки вниз:
3. Вправа «Де дзвенить комарик?» Вихідне положення – сидячи на стільці:
(Шаблони органів дихання
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1xhTPzGX8hMY_Rs56gOJuntXRdLwvpb9u )
— Які органи утворюють дихальну систему?
— Яку будову мають легені?
— Що відбувається в легенях під час дихання?
— Як треба дбати про органи дихання?