СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 2
ПОТОЧНЕ ФОРМУВАЛЬНЕ оцінювання
(оцінювання для навчання)
ПІДСУМКОВЕ оцінювання
(семестрове, річне)
ПОТОЧНЕ ФОРМУВАЛЬНЕ оцінювання
наступність між підходами до оцінювання навчальних досягнень
здобувачів початкової і базової середньої освіти
вироблення навчальних цілей є очікувані результати навчання, передбачені відповідною навчальною програмою, та критерії оцінювання
створені умови для формування вміння учнів аналізувати власну
навчальну діяльність (рефлексія)
спрямовувати учнів на спостереження своїх дій і дій однокласників осмислення своїх суджень і дій з огляду на їх відповідність навчальним цілям
Семестрове оцінювання здійснюють з урахуванням різних видів навчальної діяльності, які мали місце протягом семестру, та динаміки особистих навчальних досягнень учня / учениці
Річне оцінювання здійснюють на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. Річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним від оцінок за І та ІІ семестри. Для визначення річної оцінки потрібно враховувати динаміку особистих навчальних досягнень учня / учениці протягом року.
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 5
Ключові компетентності Наскрізні вміння КАТЕГОРІЇ КРИТЕРІЇВ:
розв’язання проблем і виконання практичних завдань із застосуванням знань, що охоплюються навчальним матеріалом; комунікація (тому числі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій); планування й здійснення навчального пошуку, робота з текстовою і графічною інформацією; рефлексія власної навчально-пізнавальної діяльності.
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 6
ОЦІНЮВАННЯ
Портфоліо містить особисті роздуми учня з поясненнями, чому обрано ту чи ту роботу і як саме вона показує досягнення цілей навчання
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 9
Учні одночасно усно реагують на певну репліку. Це може бути відповідь на запитання, висловлення згоди чи
незгоди із запропонованим твердженням, повторення сказаного вчителем тощо
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 10
Спільна групова робота, яку використовують, щоб поділитися думками або зібрати інформацію від кожного учасника групи; учні записують відповіді
Потім передають вправо, додають власну відповідь на іншому аркуші і продовжують, доки їхній папірець обійде всю групу і знову повернеться до них
Потім обговорюють результати в групі
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 11
Учні стають у два кола, внутрішнє та зовнішнє, обличчям одне до одного
Учні, що стоять навпроти, ставлять одне одному запитання по темі, які вони попередньо написали
Зовнішнє коло рухається і утворюються нові пари
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 12
Вигадайте газетний заголовок, який може бути написаний до теми, яку ми вивчаємо
Передайте основну ідею події
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 13
Покажіть 6 запитань до уроку
Об’єднайте учнів у групи по 4 У кожної групи є один кубик
Кожен кидає кубик та відповідає на запитання з відповідним номером
Якщо номер випав більш ніж один раз, учень може доповнити попередню відповідь або кинути кубик ще раз
Відповіді можна записувати
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 14
На початку уроку вчитель оголошує коло питань, які обговорюватимуться
Разом із учнями узгоджується послідовність грижеребкування.
Вчитель підкидає кубик. Та грань, яка опиниться зверху і визначає питання, на яке мають відповісти учні чи конкретний учень. Опорне слово є орієнтиром для відповіді
Письмова МОЖНА
перевірка ВИСЛОВИТИСЬ розуміння ОДНИМ РЕЧЕННЯМ
стратегії, коли Я ЗНАЮ, ЩО …………….… учні …………образотворчому. у музиці і в заповнюють мистецтві
Жанри є в …………............
пропуски у Ритми ми можемо
пропонованому застосовувати ……….………
твердженні
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 16
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 17
üЗАПИС У ЖУРНАЛ
Учні записують у свій журнал або зошит розуміння предмету, поняття або те, що вони вивчили на уроці
Вчитель переглядає записи, щоб дізнатися чи зрозумів учень певну тему, урок, поняття або вивчене
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 18
Інструмент для учнів для відстежування навчального поступу:
куди я рухаюся?
де я зараз?
як туди дістатися?
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 19
Учитель ставить запитання або дає завдання
Учні самостійно відповідають на аркуші паперу, зазначаючи не менше трьох думок / відповідей / тверджень
Учні, що завершили, встають
Учитель звертається до певного учня і просить його поділитися записаними ідеями
Учні викреслюють пункти, попередньо озвучені
однокласниками і сідають, коли в них в аркушах закінчилися всі записані ідеї
Учитель продовжує опитувати учнів, доки сядуть усі
Учні відповідають групами, в парах або індивідуально на запитання «Що ми вже знаємо?» (З)
«Що ми хотіли б дізнатися?» (Х)
«Що вже вивчили за темою?» (В)
Плюс (+) просить учнів класифікувати отримані знання за допомогою концептуальної карти або наочної схеми, яка відображає ключову інформацію
Потім кожен учень записує короткий підсумок (на один абзац) про вивчене
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 21
Це письмові відповіді учнів на запитання на картках, які учням роздають наприкінці уроку, після завершення певного виду роботи, теми тощо
Будь-яка можлива форма схематичної наочності, яка допомагає учням побачити взаємозв'язки між поняттями за допомогою побудованих схем ключових слів, що позначають такі поняття
Учні об’єднуються в групи по чотири і кожному члену групи присвоюється номер
Учитель ставить питання / проблему і всі чотири учні її обговорюють
Учитель називає номер і відповідний учень у кожній групі відповідає
Це варіант однохвилинки
Можна дати учням трохи більше часу для відповіді на запитання
Запитайте (в кінці уроку або під час паузи, яка утворилася після пояснення теми): «Який найбільш заплутаний момент» сьогоднішнього заняття?» або
«Що вам здалося незрозумілим у понятті «_________»?
üПЕРЕВІРКА
НЕПРАВИЛЬНОГО
Учитель надає учням поширені або РОЗУМІННЯ
передбачувані помилкові твердження з певної теми, щодо певного принципу або процесу і запитує, чи згодні вони з цим чи ні та чому
Учні мають дати аргументовані відповіді
Перевірка неправильного розуміння може також застосовуватися у формі тесту з декількома варіантами відповіді або гри «правильно-
неправильно» СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 26
Учні мають висловити власними словами основну ідею уроку чи щойно поясненої теми
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 27
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 28
üПІДКАЗКА ЗА АНАЛОГІЄЮ
Учні мають сформулювати думку на основі підказки-аналогії:
(певне поняття, принцип або процес) ________ виглядає як ________ тому що
_______________
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО
29
Кожному учневі в класі присвоюється окрема літера алфавіту, а він обирає слово, яке починається на цю
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 30
Учитель час від часу роздає картки й просить учнів писати з обох сторін за такими правилами:
(Один бік) на підставі вивченого (теми, розділу), опишіть основну велику ідею, яку ви зрозуміли, у формі короткого висновку.
(Другий бік) запишіть те, що ви ще не повністю зрозуміли у вигляді твердження або
запитання 31
Учнів просять написати підсумкове речення, яке відповідає на запитання «хто», «що», «де», «коли», «чому», «як» щодо певної теми
Учні мають обрати з-поміж наведених варіантів (або запропонувати самостійно) слово, яке найкраще підсумовує тему
33
Учні обдумують відповідь самостійно, записують її, об’єднуються в пари та обговорюють відповідь із партнерами, а потім озвучують її всьому класу
запитання
Учні самостійно формулюють відповіді протягом визначеного часу, потім повертаються кожен до свого партнера та надають йому відповідь
Учитель викликає декілька пар на вибір, які озвучують свої відповіді у класі
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 35
За 2 хвилини учні повинні ХВИЛИНИ (ППЗП2)
пригадати та назвати у правильному порядку найважливіші ідеї, отримані на попередньому занятті
За 2 хвилини підсумувати ці пункти одним реченням, записати одне основне запитання, на яке вони хочуть отримати відповідь та знайти одну прив'язку цього матеріалу до основної теми
предмету чи курсу СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО
üРІШЕННЯ-РІШЕННЯ
Учитель висловлює певну думку
Потім просить учнів зайняти сторону, що відповідає їхній думці з цієї теми і поділитися аргументацією
Учні можуть змінювати сторону після обговорення
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 37
Процес, під час якого учні збирають дані про власне навчання, аналізують що саме відображує їхні успіхи в досягненні навчальних цілей та планують наступні кроки
Учні ставлять питання одне одному з певного важливого питання або теми
Питання ініціюють розмову, яка триває як серія відповідей та додаткових запитань
39
Учні на прохання вчителя показують визначені сигнали рукою, щоб повідомити про рівень розуміння певного поняття, принципу або процесу: «Розумію ____ і можу пояснити»
(наприклад, великий палець вгору).
«Ще не зовсім розумію ______»
(наприклад, великий палець вниз).
«Не впевнений щодо ______»
(наприклад, помахати рукою)
Учні по черзі обговорюють у групі певний прочитаний розділ або переглянуте відео
Учням дають набір словникових термінів, які вони сортують за заданими або створеними ними категоріями
Учитель створює спінер, розділений на 4 сектори з написами «Спрогнозуй», «Поясни», «Підсумуй», «Оціни»
Після пояснення нового вчитель крутить спінер та просить учнів відповісти на запитання залежно від місця зупинки спінера
Наприклад, спінер зупиняється на секторі «Підсумуй», тоді вчитель може сказати: «Назви ключові
поняття, про які щойно йшлося» СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО
Учитель готує протокол спостереження із переліком учнів у класі, де буде зазначено, за якими саме очікуваними результатами він буде спостерігати
Рухаючись класом, він спостерігає за учнями, коли вони працюють, і робить необхідні записи та позначки в
протоколі спостереження СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 44
За допомогою тестування вчитель перевіряє опанування учнями фактичної інформації, понять Орієнтовні типи тестових завдань:
Декілька правильних варіантів
Правильно/Неправильно
Коротка відповідь
Знайди відповідність
Розширена відповідь
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 45
üТРИКУТНА ПРИЗМА
(ЧЕРВОНИЙ, ЖОВТИЙ, ЗЕЛЕНИЙ)
Учні дають вчителеві зворотний зв'язок, показуючи колір, що відповідає рівню розуміння
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО
Учитель пропонує учнями відповісти на запитання, наведені нижче:
Чим це схоже на/відрізняється від ________?
Які характерні риси/елементи ____________?
Як іще можна показати/проілюструвати ____?
У чому полягає головна ідея, ключова концепція, мораль _____?
Як _________ стосується ________________?
Які ідеї / деталі можна додати до __________?
Наведіть приклад ___________________?
Що не так з___________________?
Який висновок ви могли б зробити з___________?
Які висновки можна зробити з___________?
На яке питання ми намагаємося відповісти? Яку проблему намагаємося вирішити?
Що ви можете сказати про ___________________?
Що може статися, якщо _______________ ?
Які критерії можна взяти для оцінки ____________?
Які докази підтверджують ____________________?
Як ми можемо довести / підтвердити ___________?
Як це можна розглядати з точки зору ___________?
Які альтернативи ______________ слід розглянути? Який підхід/стратегію ви могли б використати для __?
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 47
üУЧНІВСЬКА
КОНФЕРЕНЦІЯ
Набір видів роботи, з яких учні самостійно можуть обирати ті, що можуть продемонструвати їхнє розуміння теми
Набір представлений у вигляді сітки з дев'яти квадратів, схожої на дошку для гри в хрестики-нулики, можна попросити учнів обирати так, щоб зрештою закреслити «три підряд»
Завдання можуть відрізнятися за змістом, процесом та результатом і можуть бути адаптовані залежно від глибини знань
üХТО ШВИДШЕ?
Робота в парі – слухач і ведучий
Обидва знають категорію (тему), однак ведучий стоїть спиною до дошки / екрану
З'являються слова на задану тему, слухач дає підказки, а ведучий намагається вгадати слово
Пара, яка завершила першою, встає
Попросіть учнів відповісти за 2-10 хвилин на відкриті запитання або твердження
üШКАЛА ЛАЙКЕРТА
Учитель наводить 3-5 тверджень, які явно не є істинними або помилковими, але дещо спірними
Мета полягає в тому, щоб допомогти учням подумати над текстом, а потім обговорити його з однокласниками
«Герой (ім'я) не повинен був робити (що саме)» повністю погоджуюся не погоджуюся погоджуюся
повністю погоджуюся
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 52
Учні виконують такі варіанти завдань, визначаючи за прочитаним текстом:
3 речі, які ви дізналися, 2 цікаві факти, 1 питання, що залишилося;
3 ключові слова, 2 відмінності між _, 1 вплив на _;
3 важливі факти, 2 цікаві ідеї, 1 уявлення про себе як учня;
3 нові терміни, 2 нові ідеї, 1 річ, яку потрібно обдумати;
3 питання до тексту (незнайомі слова або незрозумілі ідеї),
2 прогнози за текстом (що станеться далі, враховуючи вже прочитане), знайдіть 1 зв'язок у тексті (з тим, що ви вже знали або випробували)
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО 53
Трихвилинна пауза дає змогу учням зупинитися, обміркувати певні представлені явища та ідеї, прив'язати їх до вже наявних знань або досвіду та попросити роз'яснень.
Я змінив(ла) ставлення до....
Я більше дізнався(лася) про...
Мене здивувало...
Я почувався(лася)...
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО
üЄ ПИТАННЯ, В КОГО Є ВІДПОВІДЬ?
Учитель робить два набори карток
Перший набір має запитання за певним розділом навчання
У другому наборі містяться відповіді
Учитель роздає картки з відповідями учням, а потім він або учень зачитує класу питання на картці.
Учні перевіряють свої картки з відповідями, щоб знайти правильну
БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО
БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
ОРІЄНТОВНІ ВИМОГИ ДО КРИТЕРІЇВ І ШКАЛ
ОЦІНЮВАННЯ
Інструмент для оцінювання якості критеріїв і шкал оцінювання
ОРІЄНТОВНІ ВИМОГИ ДО КРИТЕРІЇВ І ШКАЛ
ОЦІНЮВАННЯ
Інструмент для оцінювання якості критеріїв і шкал оцінювання
Дякую за
увагу J))!!!
62 СЄРИХ Л.В., к.п.н., доцент КЗСОІППО