Підготувала: завідувач кафедри теорії і методики змісту освіти, кандидат педагогічних наук, доцент
КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
СЄРИХ ЛАРИСА ВОЛОДИМИРІВНА
терапія мистецтвом, турбота про душу дитини за допомогою мистецтва, що передбачає велику палітру видів діяльності:
від зображувальної діяльності до театралізації
Виділяють 4 аспекти арттерапії:
діагностика, корекція, терапія, профілактика.
Діагностика. Виконує дві функції: по-перше – збір інформації про дитину; по-друге – творче самовираження малюка.
ТЕХНІКА АРТТЕРАПІЇ – ПРОЄКТИВНІ
МАЛЮНКИ
• «Чарівна країна почуттів»;
• «У кого(у що) зачаклувала мене Фея»;
• «Моя родина»;
• «Мій дитячий садок»;
• «Моя родина в образах тварин»;
• «Моя родина в образах казкових героїв» тощо.
Перед дитиною розкладаються картонні прямокутники різних кольорів: червоного|, жовтого|, [синього] коричневого|, сірого|, чорного|.
Корекція та терапія:
Спонтанне малювання
• «рука малює сама собою»
• Тривалість малювання – від 20 до 40 хвилин (за бажанням дитини). Бажано проводити таке малювання під м'яку, спокійну музику, прикривши очі, без спеціального завдання.
• Актуальним повинен бути стан: слухаю себе! Слухаю власні почуття!
• Таким чином частково з дитини знімається агресія та занепокоєння.
Основна мета таких профілактичних занять – навчити дитину пізнавати себе саму, а у подальшому й інших.
Продовження роботи над малюнком:
^ підібрати вірші, які відповідають настрою малюнка; ^ скласти історію про художника (тобто про самого себе); ^ придумати музику до малюнка.
• Основна мета: навчитися розуміти стан інших дітей через їхні малюнки-вислови, які виконуються на такі теми:
• «Мої думки»;
• «Мій настрій».
• Методика проведення:
• діти малюють тематичні малюнки;
• створюється виставка (без імен авторів);
• обговорюється найбільш близька (та, яка більш сподобалася) картина з виставки;
• створюється подарунок автору (ім'я якого дитині невідоме).
• Основний психолого-педагогічний принцип впливу – переживання дитиною функції самоствердження (адже печатки ставлять керівники, люди, які мають владу та впевненість у собі!).
• Методика:
• виготовляють за ескізом дитини печатки з твердих овочів
(картопля, морква, буряк тощо);
• використовують печатки у спонтанних іграх. Малювання «чарівними фарбами».
• Основна мета: навчити дитину працювати разом з іншими, відчувати в собі силу чаклуна, який здатний разом з друзями зробити надзвичайне.
Рецепт «чарівної фарби»
Методика:
qкожна дитина виготовляє чарівну фарбу певного кольору;
qдля загального малювання фарби стають загальними;
qмалюнок виконується на цупкому картоні;
qфарби не розмазують, а виливають на картон, потім змішують руками, залишаючи у малюнку певний об'єм.
Основна мета: навчити дитину на символічному рівні позбавлятися негативних переживань, страхів, набувати віри у перемогу кращих, життєвих сил.
Методика:
діти виконують малюнки на одну з запропонованих тем:
q«Це я хотів би прибрати з свого життя»;
q«Те; що заважає мені відчувати себе спокійним»;
q«Мої окови»;
q«Зачаклований»;
q«Що я бачу крізь рожеві окуляри».
Діти спалюють свої малюнки + висаджують у горщечки з землею насінини рослин та додають у землю попіл