МУЗИКОТЕРАПІЯ
ØІсторія музичної терапії
ØОсновні наукові концепції сучасної музикотерапії
ØНапрями лікувального впливу музикотерапії, її механізми й форми
ØМетодика групової музикотерапії
} Піфагор використовував практику «музичного лікування».
} «ЕВРИТМІЯ» – здібність людини знаходити правильний ритм в усіх проявах своєї життєдіяльності – співах, грі, танцях, мовленні, жестах, думках, вчинках, у народженні й смерті. } Платон розглядав вплив музики на людини у контексті її державного значення, надаючи їй по суті роль ефективного засобу виховання гармоній в людині } Ритми й лади, вважав Платон, впливають на думки
} Аристотель розробив учіння про мімесис – уявлення про внутрішній світ людини та способи впливу на нього за
допомогою мистецтва
Аристотилевська концепція катарсису – очищення душі слухача (глядача) у процесі сприймання ним творів мистецтва, у яких відображається світ людських характерів
} Італієць Сенократ звуками труб повертав божевільним здоров'я
} Пророк Давид своїми співами та грою на кіфарі лікував від нападів тяжкої депресії
} Лікар Асклепіад звуками музики зупиняв сварки, а звучанням труби відновлював слух глухим
}
} У італійців при лікуванні людей від укусу павукатарантула ефективним засобом вважалась
музика та танок
} Для підняття бойового духу війська також використовувалася музика
У XIX столітті у роботах
ØВолодимира Михайловича
БЄХТЄРЄВА,
Ø Івана Михайловича ДОГЕЛЯ, Ø Івана Романовича ТАРХАНОВА й інших з'являються дані про сприятливий вплив музики на ЦНС, подих, кровообіг, газообмін тощо
} Термін «МУЗИКОТЕРАПІЯ», найбільш часто вживаний у літературі, має греко-латинське походження й у перекладі означає «лікування музикою»
} Музикотерапія є частиною психотерапії, орієнтованої на клініку (К. Бланк, Г. Джедік, Ч. Кохлер, Е. Коффер-Ульріх, Ч. Швабе,
Б. Стоквіс та ін.)
} Музикотерапія є самостійною дисципліною і не залежить від інших психотерапевтичних методів (А. Понтвік)
ІСНУЄ ТРИ МУЗИКОТЕРАПЕВТИЧНІ ШКОЛИ:
} шведська (основне завдання є у виявленні негативних переживань через музичний психорезонанс);
} американська (ідея психоаналізу: пригадування під час сеансу пацієнтом ситуації, які травмували його, катарсичне розрядження);
} німецька (основна теза – психофізична єдність людини, проводять лікування у комплексі, враховують фізичний, емоційний,
комунікативний та органічно регулятивний аспекти) (В. Петрушин)
} МУЗИЧНО-РАЦІОНАЛЬНА ТЕРАПІЯ – це сукупність прийомів та методів, спрямованих на розширення та збагачення спектру доступних людині переживань та формування в неї такого світогляду, який допомагає бути здоровою та щасливою (Валентин Іванович Петрушин)
Ефективність усіх шкіл та напрямів розвитку виправдовується такими естетотерапевтичними цілями:
} естетизація та гармонізація педагогічно-корекційного середовища;
} сприяння розвитку комунікативності; } розвиток творчої уяви та фантазії;
} релаксація психологічного тонусу;
} розвиток емоційної сфери;
} розвиток почуття колективізму; } розвиток естетичних потреб.
} У Відні діє Інститут музичної графіки, який має свій музей та журнал. Вперше запровадив ідею інтеграції музикотерапії у загальну психотерапію О. Райнер, він є і засновником названого інституту
}
} Музична терапія як незалежна дисципліна широко практикується в США; сфера її застосування постійно розширюється в Австралії, Японії, Новій Зеландії,
Південній Америці й інших країнах
} Є чотири основні напрями лікувального впливу музики:
} емоційна активізація у ході вербальної психотерапії;
} розвиток міжособистісного спілкування; } регулюючий вплив на психовегетативні процеси; } підвищення естетичних потреб.
Серед психологічних механізмів лікувального впливу музики виділяють (за Зав'яловою В.Ю.):
} катарсис (емоційне очищення, емоційна розрядка); } засвоєння нових засобів емоційної експресії; } підвищення соціальної активності.
} Музикотерапія існує у двох основних формах:
рецептивна та активна
} Музика виступає як невербальная форма комунікації П. Нордофф і К. Роббінс використовують її як діалог, вокалізацію думок, почуттів, обмін найпростішими музичними сигналами – ритмікою барабанів, дзвіночків, фортепіанних звуків.
} Методика групової музикотерапії отримала широке застосування на практиці. Найчастіше застосовують РЕЦЕПТИВНУ МУЗИКОТЕРАПІЮ з орієнтацією на комунікативні завдання.
} Пацієнти у групі прослуховують спеціально підібрані музичні твори, потім обговорюють власні переживання, спогади, думки, асоціації, фантазії, що виникали під час слухання музики
} На одному занятті прослуховують 3 музичних твори (або закінчені уривки), кожен звучить не більш 10 хв. Підбір музики здійснюється за принципом зміни настроїв
Активність учасників може стимулюватися за допомогою різноманітних додаткових завдань:
} визначити, настрій яких учасників групи найбільш відповідає даному музичному творові;
} підібрати з фонотеки «власний музичний портрет»;
} спробувати виразити власні почуття за допомогою простих музичних інструментів; } хорові співи улюблених пісень.
Сєрих Л.В., к.п.н., доцент кафедри ТМЗО
КЗСОІППО
ДЯКУЮ
ЗА УВАГУ!
Сєрих Л.В., к.п.н., доцент кафедри ТМЗО
КЗСОІППО