Сєрих Л.В. Теорія і практика пісочної терапії

Про матеріал
Історія виникнення пісочної терапії. Основи організації пісочної терапії: Загальні принципи взаємодії з дитиною. Додаткові принципи пісочної терапії. Обладнання для пісочної терапії. Казкотерапевтичний підхід до пісочної терапії. Індивідуальна проективна психодіагностика, психотерапія та психокорекція у пісочниці. Ігри на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук. Пізнавальні ігри.
Перегляд файлу

image

imageimageТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА

ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ

vІсторія виникнення пісочної терапії.  

vОснови організації пісочної терапії:

vЗагальні принципи взаємодії з дитиною.

vДодаткові принципи пісочної терапії.

vОбладнання для пісочної терапії.

vКазкотерапевтичний підхід до пісочної терапії.  

vІндивідуальна проективна психодіагностика, психотерапія та психокорекція у пісочниці.  

vІгри на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук.  

vПізнавальні ігри.

                                               SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                                2

Історія виникнення  пісочної терапії

imagevІгри з піском – це перший комунікативний досвід дитини. Це одна з форм природної активності дитини.

vГра в пісочниці створює самостійний Світ

Дитини, який відображає наш Дорослий

Світ.

vВ основі пісочної терапії лежить спонтанність проявів дитини саме у пісочних іграх.

 

                                                                                                   SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                                3

imageimage
imageІсторія  пісочної терапії

Історія 

пісочної терапії

image                 У 1929  пісочницю у ігровій психотерапії запровадила дитяча психотерапевт Марія Ловенфельд, яка вважала цілющим тактильний контакт дитини з піском та водою. Цю методику було названо 

«Техніка побудови Світу»

     Дора Калф у 1956 році  розробила питання створення для своїх клієнтів «вільного, захищеного 

     простору», де, граючись з піском   Вони відчували б себе вільно

 

 5                                                                     SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО


Л. Штейнхард змушує подивитись на

Світ у пісочниці очима художника. 

imageУ першу чергу її цікавить тріада:

imageДИТИНА – ПСИХОТЕРАПЕВТ – ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ!!!

SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО

imageОснови організації пісочної  терапії

Загальні принципи взаємодії 

з дитиною

 Правила та умови проведення гри у пісочниці:

vпринцип комфортного середовища.; vпринцип безумовного прийняття;

vпринцип доступності інформації;

vпринцип конкретизації;

vпринцип об'єктивізації;

vпринцип орієнтації на потенціальний ресурс дитини;

vпринцип інтегрування у соціальне середовище.

SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО

ДОДАТКОВІ ПРИНЦИПИ

ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ

До додаткових принципів пісочної терапії

відносять:

                 принцип оживлення абстрактних символів (букв, цифр, геометричних фігур тощо, таким чином формується почуття реальності);

                 imageпринцип реального проживання (дитина переживає події разом з героєм, відбувається перехід з Уявного в Реальне та навпаки, дитина «на практиці» переконується у правильності або помилковості власних дій);

                 принцип усвідомлення досвіду та ситуацій (самі ситуації розігруються у пісочниці, але дитина має можливість подивитися на неї зі сторони;

                 принцип обміну (у пісочній грі дитина та дорослий легко обмінюються ідеями, думками, почуттями, будують таким чином партнерські відносини).

SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО


vлюдські персонажі; 

vбудівлі: дома, школи, церкви, замки, тощо; 

vмашини: сухопутні, морські, космічні, бойові, тощо; 

vрослини: дерева, кущі, квіти, овочі, тощо; 

vпобудови: мости, ворота, загони для тварин тощо; 

vприродні матеріали: ракушки, гілочки, камінці, кістки, яйця тощо;

image

vсимволічні речі: джерела для загадування бажань, ящики із скарбами, коштовності; 

vказкові герої: злі та добрі; 

vрелігійні предмети та сувеніри; 

vжива зелень та інше; 

vдомашні речі, гайки, флакони тощо;

vпластикові або дерев'яні літери та цифри, геометричні фігурки.

SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО

image


imageКазкотерапевтична пісочна 

терапія використовується у

чотирьох аспектах:

© проективна діагностика;

image© психокорекція та психотерапія; © психопрофілактика; © навчання.

 

                                                                                                         SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                         11

imageІндивідуальна проективна психодіагностика, психотерапія та

психокорекція у пісочниці

     При аналізі пісочної картини та «пісочних казок» можна діагностувати такі феномени:

         наявність у дитини внутрішніх конфліктів;

         imageрівень та спрямованість агресії; •    потенційні, ресурсні можливості; 

        

image

засоби подолання труднощів.

Методика проведення: Дитина самостійно обирає необхідний матеріал. 

ВОНА – ЧАКЛУН, ЯКИЙ БУДУЄ СВОЮ КРАЇНУ

Виділяють три способи збору інформації для проективної психодіагностики:

         розповідь-обговорення: при обговоренні можна задати такі питання: 

«Розкажи, що ти тут побудував?»;  «Хто тут живе?»;

«А як себе вестимуть жителі-сусіди?»;  «Зміни у пісочниці все, що необхідно».

         аналіз почуттів, які виникають у процесі розглядання пісочної картини:  Наприклад: дорослий говорить: «Коли ти дивишся на картину у пісочниці, що ти відчуваєш?» 

         аналіз розташування фігурок у пісочниці та їх символічне значення

image


imageimage  Пізнавальні ігри

У піску можна створювати різноманітні світи:

vподорож у часі;

vподорожі різними країнами та континентами; vподорожі до інших планет тощо.

Серед ігор на знайомство з навколишнім світом можна виділити такі групи:

imagevгеографічні ігри;

vфантастичні ігри;

vісторичні ігри;

vігри-екскурсії містом.

14                                  SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО

imageТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА ПІСОЧНОЇ

ТЕРАПІЇ: ігри

    Ігри на розвиток фонематичного слуху та корекцію звуковідтворення

     ДИТИНА СТАЄ АКТИВНИМ УЧАСНИКОМ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

       Завдяки іграм вирішуються такі види завдань:

        навчально-корекційні завдання: розвиток фонематичного слуху: вміння відчувати та виділяти окремі звуки та звукосполучення; формування правильного звуковідтворення;

        психологічні завдання: розвиток комунікативності та відчуття задоволення собою та своєю роботою.

        ігри-казки «Подорож в країну А (Б, В ...)»

 

                                                                                                         SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                         15

imageНавчання читання та письма «пісочна

грамота»

Використання додаткового ефекту перцепції

  До найбільш ефективних ігрових завдань слід віднести таки:

v  «Виліпи, будь ласка, літеру...». (Згрібають пісок ребром долоні, звіряють з оригіналом).

v  Створимо Місто Літер (Вчимося розміщувати символи у просторі).

v  «Я виліплю літеру, а ти – викопай її».

v  Гра «Казкові перевтілення Літер» (Літера Л – в Літеру А, Г – Т, О – Я тощо).

v  Власне писання на поверхні пісочниці. Спочатку пальчиком, потім паличкою, яку тримають як ручку. 

image     Цікавим ефектом суто естетотерапевтичної дії можна вважати таку особливість писання на піску: дитина може дуже легко змінити (зруйнувати) неправильно написані слова, зробити це «безболісно» у порівнянні із писанням у зошиті, де сліди помилок завжди помітні. Аналогічну картину спостерігаємо у роботі на комп'ютері, яка дуже подобається дітям.

       

imageМодуль ігор на піску з такими дітьми має такі особливості:  

v  Писання літер можна здійснювати за допомогою «змійки» – мотузка з вузликом (змійка з головою) на піску.

v  Дитина бере мотузок та вільно проводить ним по піску, залишаючи слід.

v  Дитина може уявити собі, що тримає у руках ручку та проходить ручкою по зміїному сліду (відпрацювання зигзагоподібних ліній без відриву).

v  Можна взяти змійку за голову як ручку і писати нею кружечки, палички тощо (як у прописі).

Дидактична казка 

imageпро Фею-Наголос, її чарівну паличку, Принцесу та Попелюшку

image

imageЗ БУДЬ-ЯКОГО СКЛАДНОГО ПРАВИЛА МОЖНА ЗРОБИТИ ЦІКАВУ ГРУ!!!

                                              SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                         17

image

                                                                                                        SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                        18

pdf
Пов’язані теми
Мистецтво, Презентації
Інкл
Додано
25 листопада 2024
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку