ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА
ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ
vІсторія виникнення пісочної терапії.
vОснови організації пісочної терапії:
vЗагальні принципи взаємодії з дитиною.
vДодаткові принципи пісочної терапії.
vОбладнання для пісочної терапії.
vКазкотерапевтичний підхід до пісочної терапії.
vІндивідуальна проективна психодіагностика, психотерапія та психокорекція у пісочниці.
vІгри на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук.
vПізнавальні ігри.
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО 2
Історія виникнення пісочної терапії
vІгри з піском – це перший комунікативний досвід дитини. Це одна з форм природної активності дитини.
vГра в пісочниці створює самостійний Світ
Дитини, який відображає наш Дорослий
Світ.
vВ основі пісочної терапії лежить спонтанність проявів дитини саме у пісочних іграх.
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО 3
Історія пісочної терапії
Історія
пісочної терапії
У 1929 пісочницю у ігровій психотерапії запровадила дитяча психотерапевт Марія Ловенфельд, яка вважала цілющим тактильний контакт дитини з піском та водою. Цю методику було названо
Дора Калф у 1956 році розробила питання створення для своїх клієнтів «вільного, захищеного
5 SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО
Л. Штейнхард змушує подивитись на
Світ у пісочниці очима художника.
У першу чергу її цікавить тріада:
ДИТИНА – ПСИХОТЕРАПЕВТ – ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ!!!
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО
Основи організації пісочної терапії
Загальні принципи взаємодії
з дитиною
Правила та умови проведення гри у пісочниці:
vпринцип комфортного середовища.; vпринцип безумовного прийняття;
vпринцип доступності інформації;
vпринцип конкретизації;
vпринцип об'єктивізації;
vпринцип орієнтації на потенціальний ресурс дитини;
vпринцип інтегрування у соціальне середовище.
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО
ДОДАТКОВІ ПРИНЦИПИ
ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ
До додаткових принципів пісочної терапії
відносять:
• принцип оживлення абстрактних символів (букв, цифр, геометричних фігур тощо, таким чином формується почуття реальності);
• принцип реального проживання (дитина переживає події разом з героєм, відбувається перехід з Уявного в Реальне та навпаки, дитина «на практиці» переконується у правильності або помилковості власних дій);
• принцип усвідомлення досвіду та ситуацій (самі ситуації розігруються у пісочниці, але дитина має можливість подивитися на неї зі сторони;
• принцип обміну (у пісочній грі дитина та дорослий легко обмінюються ідеями, думками, почуттями, будують таким чином партнерські відносини).
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО
vлюдські персонажі;
vбудівлі: дома, школи, церкви, замки, тощо;
vмашини: сухопутні, морські, космічні, бойові, тощо;
vрослини: дерева, кущі, квіти, овочі, тощо;
vпобудови: мости, ворота, загони для тварин тощо;
vприродні матеріали: ракушки, гілочки, камінці, кістки, яйця тощо;
vказкові герої: злі та добрі;
vрелігійні предмети та сувеніри;
vжива зелень та інше;
vдомашні речі, гайки, флакони тощо;
vпластикові або дерев'яні літери та цифри, геометричні фігурки.
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО
Казкотерапевтична пісочна
терапія використовується у
чотирьох аспектах:
© проективна діагностика;
© психокорекція та психотерапія; © психопрофілактика; © навчання.
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО 11
психокорекція у пісочниці
При аналізі пісочної картини та «пісочних казок» можна діагностувати такі феномени:
• наявність у дитини внутрішніх конфліктів;
• рівень та спрямованість агресії; • потенційні, ресурсні можливості;
•
Методика проведення: Дитина самостійно обирає необхідний матеріал.
ВОНА – ЧАКЛУН, ЯКИЙ БУДУЄ СВОЮ КРАЇНУ
Виділяють три способи збору інформації для проективної психодіагностики:
• розповідь-обговорення: при обговоренні можна задати такі питання:
«Розкажи, що ти тут побудував?»; «Хто тут живе?»;
«А як себе вестимуть жителі-сусіди?»; «Зміни у пісочниці все, що необхідно».
• аналіз почуттів, які виникають у процесі розглядання пісочної картини: Наприклад: дорослий говорить: «Коли ти дивишся на картину у пісочниці, що ти відчуваєш?»
• аналіз розташування фігурок у пісочниці та їх символічне значення
Пізнавальні ігри
У піску можна створювати різноманітні світи:
vподорож у часі;
vподорожі різними країнами та континентами; vподорожі до інших планет тощо.
Серед ігор на знайомство з навколишнім світом можна виділити такі групи:
vгеографічні ігри;
vфантастичні ігри;
vісторичні ігри;
vігри-екскурсії містом.
14 SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО
ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА ПІСОЧНОЇ
ТЕРАПІЇ: ігри
Ігри на розвиток фонематичного слуху та корекцію звуковідтворення
ДИТИНА СТАЄ АКТИВНИМ УЧАСНИКОМ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
Завдяки іграм вирішуються такі види завдань:
• навчально-корекційні завдання: розвиток фонематичного слуху: вміння відчувати та виділяти окремі звуки та звукосполучення; формування правильного звуковідтворення;
• психологічні завдання: розвиток комунікативності та відчуття задоволення собою та своєю роботою.
• ігри-казки «Подорож в країну А (Б, В ...)»
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО 15
грамота»
Використання додаткового ефекту перцепції
До найбільш ефективних ігрових завдань слід віднести таки:
v «Виліпи, будь ласка, літеру...». (Згрібають пісок ребром долоні, звіряють з оригіналом).
v Створимо Місто Літер (Вчимося розміщувати символи у просторі).
v «Я виліплю літеру, а ти – викопай її».
v Гра «Казкові перевтілення Літер» (Літера Л – в Літеру А, Г – Т, О – Я тощо).
v Власне писання на поверхні пісочниці. Спочатку пальчиком, потім паличкою, яку тримають як ручку.
Цікавим ефектом суто естетотерапевтичної дії можна вважати таку особливість писання на піску: дитина може дуже легко змінити (зруйнувати) неправильно написані слова, зробити це «безболісно» у порівнянні із писанням у зошиті, де сліди помилок завжди помітні. Аналогічну картину спостерігаємо у роботі на комп'ютері, яка дуже подобається дітям.
Модуль ігор на піску з такими дітьми має такі особливості:
v Писання літер можна здійснювати за допомогою «змійки» – мотузка з вузликом (змійка з головою) на піску.
v Дитина бере мотузок та вільно проводить ним по піску, залишаючи слід.
v Дитина може уявити собі, що тримає у руках ручку та проходить ручкою по зміїному сліду (відпрацювання зигзагоподібних ліній без відриву).
v Можна взяти змійку за голову як ручку і писати нею кружечки, палички тощо (як у прописі).
Дидактична казка
про Фею-Наголос, її чарівну паличку, Принцесу та Попелюшку
З БУДЬ-ЯКОГО СКЛАДНОГО ПРАВИЛА МОЖНА ЗРОБИТИ ЦІКАВУ ГРУ!!!
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО 17
SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО 18