Сєрих Л.В. Теорія і практика пісочної терапії

Про матеріал
Історія виникнення пісочної терапії. Основи організації пісочної терапії: Загальні принципи взаємодії з дитиною. Додаткові принципи пісочної терапії. Обладнання для пісочної терапії. Казкотерапевтичний підхід до пісочної терапії. Індивідуальна проективна психодіагностика, психотерапія та психокорекція у пісочниці. Ігри на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук. Пізнавальні ігри.
Перегляд файлу

image

imageimageТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА

ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ

vІсторія виникнення пісочної терапії.  

vОснови організації пісочної терапії:

vЗагальні принципи взаємодії з дитиною.

vДодаткові принципи пісочної терапії.

vОбладнання для пісочної терапії.

vКазкотерапевтичний підхід до пісочної терапії.  

vІндивідуальна проективна психодіагностика, психотерапія та психокорекція у пісочниці.  

vІгри на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук.  

vПізнавальні ігри.

                                               SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                                2

Історія виникнення  пісочної терапії

imagevІгри з піском – це перший комунікативний досвід дитини. Це одна з форм природної активності дитини.

vГра в пісочниці створює самостійний Світ

Дитини, який відображає наш Дорослий

Світ.

vВ основі пісочної терапії лежить спонтанність проявів дитини саме у пісочних іграх.

 

                                                                                                   SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                                3

imageimage
imageІсторія  пісочної терапії

Історія 

пісочної терапії

image                 У 1929  пісочницю у ігровій психотерапії запровадила дитяча психотерапевт Марія Ловенфельд, яка вважала цілющим тактильний контакт дитини з піском та водою. Цю методику було названо 

«Техніка побудови Світу»

     Дора Калф у 1956 році  розробила питання створення для своїх клієнтів «вільного, захищеного 

     простору», де, граючись з піском   Вони відчували б себе вільно

 

 5                                                                     SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО


Л. Штейнхард змушує подивитись на

Світ у пісочниці очима художника. 

imageУ першу чергу її цікавить тріада:

imageДИТИНА – ПСИХОТЕРАПЕВТ – ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ!!!

SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО

imageОснови організації пісочної  терапії

Загальні принципи взаємодії 

з дитиною

 Правила та умови проведення гри у пісочниці:

vпринцип комфортного середовища.; vпринцип безумовного прийняття;

vпринцип доступності інформації;

vпринцип конкретизації;

vпринцип об'єктивізації;

vпринцип орієнтації на потенціальний ресурс дитини;

vпринцип інтегрування у соціальне середовище.

SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО

ДОДАТКОВІ ПРИНЦИПИ

ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ

До додаткових принципів пісочної терапії

відносять:

                 принцип оживлення абстрактних символів (букв, цифр, геометричних фігур тощо, таким чином формується почуття реальності);

                 imageпринцип реального проживання (дитина переживає події разом з героєм, відбувається перехід з Уявного в Реальне та навпаки, дитина «на практиці» переконується у правильності або помилковості власних дій);

                 принцип усвідомлення досвіду та ситуацій (самі ситуації розігруються у пісочниці, але дитина має можливість подивитися на неї зі сторони;

                 принцип обміну (у пісочній грі дитина та дорослий легко обмінюються ідеями, думками, почуттями, будують таким чином партнерські відносини).

SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО


vлюдські персонажі; 

vбудівлі: дома, школи, церкви, замки, тощо; 

vмашини: сухопутні, морські, космічні, бойові, тощо; 

vрослини: дерева, кущі, квіти, овочі, тощо; 

vпобудови: мости, ворота, загони для тварин тощо; 

vприродні матеріали: ракушки, гілочки, камінці, кістки, яйця тощо;

image

vсимволічні речі: джерела для загадування бажань, ящики із скарбами, коштовності; 

vказкові герої: злі та добрі; 

vрелігійні предмети та сувеніри; 

vжива зелень та інше; 

vдомашні речі, гайки, флакони тощо;

vпластикові або дерев'яні літери та цифри, геометричні фігурки.

SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО

image


imageКазкотерапевтична пісочна 

терапія використовується у

чотирьох аспектах:

© проективна діагностика;

image© психокорекція та психотерапія; © психопрофілактика; © навчання.

 

                                                                                                         SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                         11

imageІндивідуальна проективна психодіагностика, психотерапія та

психокорекція у пісочниці

     При аналізі пісочної картини та «пісочних казок» можна діагностувати такі феномени:

         наявність у дитини внутрішніх конфліктів;

         imageрівень та спрямованість агресії; •    потенційні, ресурсні можливості; 

        

image

засоби подолання труднощів.

Методика проведення: Дитина самостійно обирає необхідний матеріал. 

ВОНА – ЧАКЛУН, ЯКИЙ БУДУЄ СВОЮ КРАЇНУ

Виділяють три способи збору інформації для проективної психодіагностики:

         розповідь-обговорення: при обговоренні можна задати такі питання: 

«Розкажи, що ти тут побудував?»;  «Хто тут живе?»;

«А як себе вестимуть жителі-сусіди?»;  «Зміни у пісочниці все, що необхідно».

         аналіз почуттів, які виникають у процесі розглядання пісочної картини:  Наприклад: дорослий говорить: «Коли ти дивишся на картину у пісочниці, що ти відчуваєш?» 

         аналіз розташування фігурок у пісочниці та їх символічне значення

image


imageimage  Пізнавальні ігри

У піску можна створювати різноманітні світи:

vподорож у часі;

vподорожі різними країнами та континентами; vподорожі до інших планет тощо.

Серед ігор на знайомство з навколишнім світом можна виділити такі групи:

imagevгеографічні ігри;

vфантастичні ігри;

vісторичні ігри;

vігри-екскурсії містом.

14                                  SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО

imageТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА ПІСОЧНОЇ

ТЕРАПІЇ: ігри

    Ігри на розвиток фонематичного слуху та корекцію звуковідтворення

     ДИТИНА СТАЄ АКТИВНИМ УЧАСНИКОМ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

       Завдяки іграм вирішуються такі види завдань:

        навчально-корекційні завдання: розвиток фонематичного слуху: вміння відчувати та виділяти окремі звуки та звукосполучення; формування правильного звуковідтворення;

        психологічні завдання: розвиток комунікативності та відчуття задоволення собою та своєю роботою.

        ігри-казки «Подорож в країну А (Б, В ...)»

 

                                                                                                         SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                         15

imageНавчання читання та письма «пісочна

грамота»

Використання додаткового ефекту перцепції

  До найбільш ефективних ігрових завдань слід віднести таки:

v  «Виліпи, будь ласка, літеру...». (Згрібають пісок ребром долоні, звіряють з оригіналом).

v  Створимо Місто Літер (Вчимося розміщувати символи у просторі).

v  «Я виліплю літеру, а ти – викопай її».

v  Гра «Казкові перевтілення Літер» (Літера Л – в Літеру А, Г – Т, О – Я тощо).

v  Власне писання на поверхні пісочниці. Спочатку пальчиком, потім паличкою, яку тримають як ручку. 

image     Цікавим ефектом суто естетотерапевтичної дії можна вважати таку особливість писання на піску: дитина може дуже легко змінити (зруйнувати) неправильно написані слова, зробити це «безболісно» у порівнянні із писанням у зошиті, де сліди помилок завжди помітні. Аналогічну картину спостерігаємо у роботі на комп'ютері, яка дуже подобається дітям.

       

imageМодуль ігор на піску з такими дітьми має такі особливості:  

v  Писання літер можна здійснювати за допомогою «змійки» – мотузка з вузликом (змійка з головою) на піску.

v  Дитина бере мотузок та вільно проводить ним по піску, залишаючи слід.

v  Дитина може уявити собі, що тримає у руках ручку та проходить ручкою по зміїному сліду (відпрацювання зигзагоподібних ліній без відриву).

v  Можна взяти змійку за голову як ручку і писати нею кружечки, палички тощо (як у прописі).

Дидактична казка 

imageпро Фею-Наголос, її чарівну паличку, Принцесу та Попелюшку

image

imageЗ БУДЬ-ЯКОГО СКЛАДНОГО ПРАВИЛА МОЖНА ЗРОБИТИ ЦІКАВУ ГРУ!!!

                                              SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                         17

image

                                                                                                        SIERYKH LARISA, к.п.н., доцент КЗСОІППО                        18

pdf
Пов’язані теми
Мистецтво, Презентації
Інкл
Додано
25 листопада
Переглядів
3
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку