Серія уроків (8) з теми "Основні класи неорганічних сполук"

Про матеріал

Матеріал містить фрагмент теми, де відображені будова, властивості і застосування оксидів, кислот, основ і солей

Перегляд файлу

Хімія 8 клас

Тема «Класифікація неорганічних сполук. Хімічні властивості оксидів, кислот, основ і солей»

 (8 годин)

Урок

Тема уроку

Тип

уроку

Форма проведення уроку

Тематичне забезпечення

1

Фізичні та хімічні властивості оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами та іншими оксидами. Оксиди в природі. Використання оксидів.

Комбінований урок

Урок-подорож

Підручник :

-Буринська Н.М.

2

Фізичні та хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, з основними оксидами та основами, солями. Поняття про ряд активності металів.

 

 

Комбінований урок

Урок-презентація

Підручник :

- Буринська Н.М

Зошит для лабораторних дослідів

Мультимедійний проектор

3

Розрахунки за хімічними  рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакції.

 

Урок застосування умінь, знань, навичок

Традиційний урок

Підручники:

- Буринська Н.М

 

Мультимедійний проектор

 

 

 

4

Фізичні властивості основ. Луги. Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотними оксидами, солями.

Урок формування умінь, знань, навичок

Творча лабораторія

Підручник :

- Буринська Н.М

Зошит для лабораторних дослідів

Мультимедійний проектор

5

Хімічні властивості основ: взаємодія з кислотами. Реакція нейтралізації. Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами, розкладання. Використання основ

Комбінований урок

Дослідницька лабораторія

Підручник :

- Буринська Н.М

Зошит для лабораторних дослідів

Мультимедійний проектор

6

Поняття про амфотерні гідроксиди та оксиди.

Комбінований урок

Творча лабораторія

Підручник:

- Буринська Н.М

Мультимедійний проектор

 

7

 Фізичні та хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Реакція обміну.

Комбінований урок

Урок - презентація

Підручник :

- Буринська Н.М

Зошит для лабораторних дослідів

Мультимедійний проектор, інструктивні картки

8

Узагальнення вивченого матеріалу з теми «Класифікація неорганічних сполук. Хімічні властивості оксидів, кислот, основ і солей»

Урок перевірки знань, умінь, навичок

Урок – семінар

 

інструктивні картки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 1

Тема. Фізичні та хімічні властивості оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами та іншими оксидами. Оксиди в природі. Використання оксидів.

Мета. Вточнити відомості про склад оксидів; вивчити будову й фізичні властивості оксидів; закріпити навички складання формул оксидів і утворення їх назв; розглянути поширення оксидів у природі, навести приклади їх використання; формувати екологічне мислення, уявлення про негативний вплив деяких речовин на навколишнє середовище.

Обладнання і матеріали.

Тип уроку.Комбінований

Хід уроку

 І. Оргпсихологічний момент.

Учитель розміщує на дошці два смайлика (веселого та сумного).

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання 

1 зупинка «Виконання д/з – запорука успіху на уроці»

«Експрес – опитування». (Правильна відповідь – 0,5 балів). Учні піднімають значки «а», «б» чи «в» на такі запитання:

  •           Яка загальна формула оксидів?  

а)HxAny ;         б) МеxAny ;         вxОy .

     - Оксидом неметалічного елемента є сполука:

          а) СаО;            б) Р2О5 ;                 в) Fe2O3.

     - Оксидом металічного елемента є сполука:

         а) MgО;            б) Cl2О3 ;                 в) CO2.

     - Основним оксидом є:

         а) Р2О3;            б) Na2О ;                 в) N2O5.

     - Кислотним оксидом є:

        а) Al2О3;            б) CuО ;                 в) SO3.

     - Виберіть перелік типів оксидів, який відповідає класифікації їх за функціональними властивостями:

                           а) основні, кислотні, амфотерні;

                           б)  солетворні, основні, кислотні, амфотерні;

         в)  несолетворні і солетворні, які в свою чергу поділяються на основні, кислотні, амфотерні.

 Графічний диктант (Правильна відповідь – 0,5 балів).

Учитель пропонує  відповісти на запитання у вигляді символів : ні -■, так - ●.

1.Оксиди – це речовини,що містять гідроксильну групу?

2.Fe2O3  - це ферум (ІІІ) оксид?

3.Na2О - це натрій (І) оксид?

4.Чи утворюється оксид внаслідок горіння Магнію ?

5. N2O3 – це солетворний оксид?

6.В цьому ряду сполук ВаО, Na2О ,Cl2О3  лише основні оксиди?

(Ключ до диктанту - ■●■●●■)

Хімічний диктант(Правильна відповідь – 1 бал)

1.Оксиди – це…. речовини, до складу яких входять ……. елементи, один з яких….

2.Основним оксидам відповідають……

3.Кислотним оксидам відповідають…..

4.Кислотні …… утворені типовими….

5.Основні оксиди утворюються ……елементами.

6.Назви….. походять від назви…… з додаванням слова…. Після назви….  вказується…. , якщо вона ……

Вивчаючи речовини, ми познайомились з металами та неметалами, навчились класифікувати оксиди за їх функціональними властивостями. На сьогоднішньому уроці розглянемо фізичні та хімічні властивості речовин, ознайомимось з взаємоперетворенням сполук. Іншими словами, сьогодні спостерігатимемо за хімічними явищами, що перебувають у постійному русі та взаємоперетворенні.

IV. Вивчення нового матеріалу

2 зупинка «Інформаційно – ілюстративна»

Демонстрація

Учитель пропонує учням скласти опорний конспект

Хімічні властивості оксидів

1.Взаємодія з водою

О.о. + вода = основа                       К.о. + вода = кислота                    

МеxОy 2О= Ме(ОН)y                               неМеxОy 2О= HxAny

 Приклад:СаО+Н2О= Са(ОН)2           Р2О52О= H3РО4

2.Взаємодія з кислотами           2. Взаємодія з основами

О.о.+ кислота = сіль + вода           К.о+ основа   = сіль + вода 

МеxОy + HxAny = Ме хAny + Н2О      неМеxОy + Ме(ОН)y= неМеxAny + Н2О

Приклад:MgO+2HCl= MgCl2+H2O    SO2+2NaOH =Na2SO3+H2O    

3.Взаємодія основних оксидів з кислотними

О.о.+ К.о.= сіль

 

МеxОy + неМеxОy = Ме хAny

Приклад: 3К2О+Р2О5=2К3РО4

3 зупинка «Ігрова»

 Робота в гетерогенних групах.

Учитель пропонує учням пограти у «Хімічне лото»

Ва

На столах карточки з символами металічних та неметалічних елементів типу:

О NO3

 

НO

 

ОNa

 

                          

 

 

   Учні за допомогою цих карток складають всі можливі реакції, що ілюструють хімічні властивості оксидів.

Робота з підручником. Учні, опрацьовуючи параграф підручника, ознайомлюються з використанням оксидів та їх поширенням в природі.

V. Закріплення знань учнів

4 зупинка «Тренувальна»

Учитель пропонує учням тренувальну вправу «Лови помилку»

SO2+H2O=H2SO4                 CaO+P2O3=Ca3PO4

CaO+SO3= CaSO                SiO2+H2O=H2SiO3

Fe2O3+H2O=Fe(OH)3            N2O3+ H2O=HNO3

Na2O+CO2=NaCO3               CO +NaOH= Na2CO3+ H2O

VІ.Домашнє завдання

Опрацювати  параграф підручника, підготувати повідомлення про поширення різних оксидів у природі та їх застосування.

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

5 зупинка «Підсумкова»

Учитель виставляє оцінки, аргументуючи їх.

Учні ставлять позначки (у таблиці, намальованій на дошці) в одну із трьох колонок (смайлик що сміється, байдужий смайлик, смайлик, що сумує) відповідно до того, як оцінюють власну успішність на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 2

Тема.  Фізичні та хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, з основними оксидами та основами, солями. Поняття про ряд активності металів. (слайд2)

Мета. Сформувати уявлення про хімічні властивості кислот, особливості взаємодії металів з кислотами;сформувати уявлення про ряд активності металів;сформувати уявлення про реакції заміщення; розвинути вміння застосовувати ряд активності металів для прогнозування можливості перебігу хімічних реакцій; розвивати навички складання хімічних рівнянь реакцій; розвивати вміння спостерігати, аналізувати і робити висновки (  слайд3)

Тип уроку: комбінований

Обладнання і матеріали: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва,  картки з завданнями, комп’ютер, мультимедійний проектор, зошити для лабораторних робіт, індикатори (лакмус, метил оранжевий,фенолфталеїн), хлоридна кислота, метали ( цинк, магній, залізо, мідь)

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

Самостійна робота (слайд5)

 ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.(слайд6)

IV. Вивчення нового матеріалу

Робота в парах. Виконання лабораторних  дослідів «Дія кислот на індикатори» і «Взаємодія кислот з металами» (слайди 7,8)

V. Закріплення знань учнів

Написання опорного конспекту( слайди 9 – 12)

 

VІ. Підведення підсумків уроку(слайд 13)

VІІ. Домашнє завдання (слайд 14)

VІІІ. Рефлексія (слайд15)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 3

Тема. Розрахунки за хімічними  рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакції.

Мета. Закріпити знання про хімічні властивості оксидів і кислот; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оксидів і кислот; розвивати вміння й навички проводити розрахунки за хімічними  рівняннями маси, об’єму, кількості речовини.

Тип уроку.Урок застосування умінь, знань, навичок

Обладнання і матеріали .періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва,  картки з завданнями

Хід уроку:

 

І. Організаційний момент.   

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

Бесіда

  1. Який закон застосовується при розставленні коефіцієнтів у рівняннях реакцій?
  2. Як за рівнянням реакції, в яких мольних співвідношеннях взаємодіють речовини?
  3. Напишіть формули за якими можна визначити: масу, об’єм, загальне число молекул
  4. Назвіть основні алгоритми для розв’язання  задач за рівнянням хімічних реакцій.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Для заохочення учнів до розв’язку  задач пропонується обговорити алгоритм рішення задачі органолептичного характеру.

 Цей двовалентний метал в організмі людини знімає спазми кровоносних судин, регулює вміст холестерину. Під час взаємодії металу масою 1,2 г з розчином сульфатної кислоти виділився газ об’ємом 1,12 л.  Визначте хімічний елемент.

( Магній)

  Оголошення теми та мети уроку.

IV. Застосування умінь, знань, навичок.

Для роботи на уроці учні об’єднуються в  п’ять  гетерогенних груп по п’ять  чоловік. Після закінчення роботи над кожним завданням група представляє результат своєї роботи, учні виправляють помилки, учитель підбиває підсумки.

 Рулетка”

Учитель „всліпу” витягає номерок з порядковими номерами груп  .                                  Обраний учень „всліпу” витягає одне із завдань і  йде до своєї групи виконувати завдання. (Учням пропонуються картки із різнорівневими задачами: рожеві – середнього рівня складності, жовті- достатнього і зелені –високого.)

Приклади задач середнього  рівня (рожеві картки).

  1. Обчисліть масу розведеної нітратної кислоти, необхідної для повного розчинення магній оксиду масою 4 г.
  2. Яку масу алюміній оксиду можна отримати розкладанням алюміній гідроксиду масою 7,8 г?
  3. Калій оксид масою 9,4 г розчинили в надлишку води. Обчисліть масу утвореного лугу в розчині.
  4. Сульфур (VI) оксид масою 8 г розчинили в надлишку води. Обчисліть масу утвореної сульфатної кислоти в розчині.
  5. Обчисліть масу фосфор (V) оксиду, що можна одержати при спалюванні фосфору в 11,2 л кисню.

Приклади задач достатнього  рівня (жовті картки).

  1. При згоранні вуглецю в кисні утворився карбон(ІV) оксид об’ємом 112 л. Яка маса вуглецю та об’єм кисню прореагували?
  2. При сильному нагріванні кальцій карбонат розкладається на два оксиди. Визначте їх маси, якщо маса кальцій карбонату становила 200 г.
  3. На барій оксид масою 15,3 г подіяли водою, взятою в надлишку. Яка маса та кількість речовини барій гідроксиду утворилось.\
  4. Обчисліть масу цинку та об’єм кисню, які необхідно взяти, щоб добути цинк оксид кількістю речовини 0,3 моль?
  5. При взаємодії калій оксиду з водою утворився калій гідроксид масою 448 г. Які маси вихідних речовин вступили в реакцію?

 Приклади задач творчого рівня (зелені картки).

  1. Задача з відсутніми даними.

Ферум (ІІ) оксид кількістю речовини 0,5 моль розчинили в нітратній кислоті. Яка маса нітратної кислоти була витрачена?

  1. Задача з незакінченою умовою.

Натрій карбонат обробили кислотою. Знайдіть…

  1. Задача – «пастка»

В результаті нейтралізації хлоридної кислоти барій гідроксидом  утворилось 22,4 л води ( н.у.). Знайдіть маси кислоти й лугу, які вступили в реакцію.

  1. Задача з надлишковими даними.

Сульфатну кислоту масою 49 г нейтралізували гідроксидом масою 40 г, в результаті утворився натрій сульфат. Знайдіть масу цієї солі.

  1. Задача з неправильною умовою.

0,5 моль сіліцій (IV) оксиду за кімнатної температури розчинили в надлишку води. Яка маса кислоти утворилася? Чи є помилки в умові?

V.Підбиття підсумків уроку

      Аналіз учнівських робіт, обговорення типових помилок.  Виставлення оцінок

VІ .Домашнє завдання

Опрацювати§7, виконати завдання 3- 10 сторінка 52

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок4

Тема. Фізичні властивості основ. Луги. Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотними оксидами, солями.

Мета. Сформувати знання про фізичні  властивості основ; формувати здоров’язберігаючу компетентність шляхом ознайомлення із заходами безпеки під час роботи з лугами.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання і матеріали:  інтерактивна дошка з проектором, зразки основ, таблиці «Основні класи неорганічних речовин», «Розчинність кислот, основ і солей у воді», етикетки засобів побутової хімії.

ХІД УРОКУ

І. Оганізаційний момент.

Привітання, налаштування учнів на робочий лад.

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Знайди зайве»

Завдання( проектується на екран)

У кожному рядку знайти зайву речовину:

а) СаО, CO2, K2O, MgO;

б)Na2O, CuO, P2O5, Li2O;

в)BaO, SO3, Fe2O3, Rb2O;

г)NaOH, Mg(OH)2, Ca(OH)2, H2S.

Перевірка здійснюється коментуванням правильних відповідей.

«Встанови відповідність»

 Завдання( проектується на екран)

Встановіть відповідність  між лівою і правою колонками:

Оксиди                                  Гідроксиди

SO3                                         Ca(OH)2

P2O5                                                                   H3 PO4

СаО                                        H2SО4

Li2O                                        LiOH

Перевірка здійснюється способом самоперевірки. Правильна відповідь проектується на екран.

Робота в малих групах (по чотири)

Завдання( для трьох груп) проектується на екран

Пригадайте, як реагує вода з лужними й лужноземельними металами? Як називаються утворені речовини?

Допишіть рівняння реакцій:

а) Na+ H2О=

б) Сa+ H2О=

в) Вa+ H2О=

Завдання( для інших трьох груп) проектується на екран

Пригадайте, як реагує вода з основними оксидами? Як називаються утворені речовини?

Допишіть рівняння реакцій:

а) Na2О + H2О=

б) СaО + H2О=

в) ВaО + H2О=

Перевірка здійснюється записом рівнянь реакцій на дошці ( представник від кожної команди записує по одному рівнянню, помилки виправляють самі учні).

      ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Учням пропонується розглянути такі побутові засоби хімії: «Містер Мускул», «Кріт», «Селіт».

Проблемні запитання.

  1.               Чому, застосовуючи засоби побутової хімії, необхідно користуватись гумовими рукавичками?
  2.               Чому одні засоби викликають опіки шкіри і є небезпечними для здоров’я людини, а інші – лікують?

Відповідь на це запитання можна отримати, розглянувши фізичні і хімічні властивості основ

 IV. Вивчення нового матеріалу

1.Фізичні властивості основ

1.1.Перегляд програми «Віртуальна хімічна лабораторія».

1.2. Самостійна робота з підручником: складання опорного конспекту

 « Фізичні властивості основ»

2.Хімічні властивості основ

2.1Лабораторний дослід  № 3 ( Робота в парах).

Учні пригадують правила техніки безпеки під час роботи з лугами та надання першої медичної допомоги в разі їх недотримання.

Лабораторний дослід № 3. «Дія розчинів лугів на індикатори»

Результати дослідження записують в зошит для лабораторних робіт.

Віртуальна хімічна лабораторія, демонстрація  « Взаємодія лугів з кислотними оксидами»

Результати дослідження записують в зошит, продовжуючи опорний  конспект:

Луг  + кислотний оксид = сіль + вода  

6КОН + P2O5 = 3PO4  +3H2О

Зверніть увагу: сіль, яка утворилась, містить той самий кислотний залишок, що й кислота, яка відповідає цьому кислотному оксиду:

P2O5    H3 PO4     К 3PO4  

Віртуальна хімічна лабораторія, демонстрація  « Взаємодія лугів з солями»

Результати дослідження записують в зошит, продовжуючи опорний  конспект:

Луг  + сіль =  нова сіль + нерозчинна основа

2NaOH +CuSO4  =Na2SO4 +Cu(OH)2

    ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання ( проектується на екран):

Здійснити перетворення:

   1)Ca      CaO     Ca(OH)2   CaSO4;

 

    2) Mg     MgO    Mg(OH)2    Mg3(PO4)2;

 

   3)Ba     BaO      Ba(OH)2     Ba3(PO4)2.

 

V. Підбиття підсумків уроку

Учні роблять висновок, чому, застосовуючи засоби побутової хімії, необхідно користуватись гумовими рукавичками, а також те,що одні засоби викликають опіки шкіри і є небезпечними для здоров’я людини, а інші – лікують.

Оцінюючи результати уроку, спільно виставляються оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи у складі групи й участі в інших формах навчальної діяльності.

VІ.Домашнє завдання

 Опрацювати§ 11, виконати завдання 1-4, сторінка 71.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 5

Тема. Хімічні властивості основ: взаємодія з кислотами. Реакція нейтралізації.     Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами, розкладання. Використання основ

Мета. Сформувати знання про хімічні властивості основ – лугів і нерозчинних у воді; розвивати вміння проводити хімічний експеримент, спостережливість; формувати світоглядну та здоров’язберігаючу компетентності.

Обладнання і матеріали: інтерактивна дошка з проектором, зразки основ, таблиці «Основні класи неорганічних речовин», «Розчинність кислот, основ і солей у воді», етикетки засобів побутової хімії,тестові завдання для самоконтролю знань з теми «Основи», зошит для  практичних і лабораторних робіт.

Тип уроку: формування нових знань.

Форми проведення уроку: бесіда, виконання вправ, розв’язування розрахункових задач, виконання та оформлення лабораторних робіт, демонстрація комп’ютерної програми «Віртуальна хімічна лабораторія»

«Думати й діяти, діяти й думати – ось мета нашої мудрості».

Й.Гете

ХІД УРОКУ

І. Оганізаційний момент.

Привітання, налаштування учнів на робочий лад.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бліц – опитування

  •                   визначення основ;
  •                   визначення лугів;
  •                   поділ основ та лугів за розчинністю;
  •                   поділ основ та лугів за фізіологічними діями.

Експрес – контроль

Виконання двоваріантних тестових завдань( додаток 1).

 Перевірка здійснюється методом самоконтролю за наведеним ключем.

І варіант:1б, 2а, 3в,4б, 5в, 6а, 7в.

ІІ варіант: 1б, 2а, 3б,4в, 5б, 6в, 7в.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

Для лікування гастриту з підвищеною кислотністю та виразкової хвороби шлунка використовують препарат «Альмагель», що містить Al(OH)3 . Чому?

Пояснення: алюміній гідроксид нейтралізує надлишок HCl

Al(OH)3 + 3HCl = AlCl3 +3 H2О.

Ситуація. Тетянка приїхала в гості до бабусі. Дорогою дівчинка забруднилась. бабуся згадала про старовинний спосіб прання з допомогою попелу. Раптом частина їдкої рідини хлюпнула на руку. Жінка швидко змила її водою, але далі завагалась: чим обробити уражену ділянку – розчином питної соди чи борної кислоти? Що порадила Тетянка бабусі? Чому?

Щоб зрозуміти природу речовин, їх місце серед інших сполук, необхідно вивчити їх хімічні властивості.

Повідомлення теми, завдань уроку, очікуваних результатів.

ІV. Формування знань, умінь, навичок

1.Повторення правил техніки безпеки під час роботи з основами

Закінчити речення:

1)Ніякі речовини не пробуйте на….(смак)

2) Ніколи не прогрівайте пробірку лише…( знизу), а …(рівномірно) прогрівайте…(всю пробірку).

3) Під час роботи з основами в разі потрапляння їх на руки негайно…(змийте) великою кількістю …(води), а потім нанесіть на вражене місце…(розчин борної кислоти

2. Хімічні властивості основ

Проблемне питання: у чому відмінність в хімічних властивостях лугів і нерозчинних основ?

Лабораторний дослід . Взаємодія  нерозчинних основ з солями.( Інструктивна карта  в кожного учня на столі.)

 Лабораторний дослід .  Розкладання нерозчинних основ під час нагрівання.

 ( Інструктивна карта  в кожного учня на столі.)

Результати учні записують у зошит для лабораторних дослідів і практичних робіт, зробивши висновки.

Коментований запис рівняння реакції.

2NaOH +CuSO4  =Na2SO4 +Cu(OH)2

Cu(OH)2 CuO+H2O

V. Узагальнення

Завдання: зробити порівняльну характеристику хімічних властивостей лугів і нерозчинних основ,що й дасть вирішення проблемного питання.(Оформлення у вигляді таблиці.)

VІ. Закріплення знань на практиці

Виконання вправ

Гра «Ланцюжок»

(Учні передають аркуші з завданням по рядах, виконують їх по черзі (Додаток 2)

«Мобільні трійки»

Учні об’єднуються в гетерогенні групи і розв’язують задачі.(Додаток 2)

Завдання: то чим же обробити уражену їдкою речовиною ділянку?

Представники групи, яка впоралась із завданнями найшвидше, демонструють вихід із ситуації.(Учні наливають в пробірку розчин лугу, додають індикатор фенолфталеїн, спостерігаючи забарвлення розчину в малиновий колір. Далі по краплям вводять розчин борної кислоти – вміст пробірки знебарвився).

Отже, уражену ділянку слід обробити борною кислотою

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 11, виконати завдання 5- 14, сторінка 72 .

VІІІ. Підбиття підсумків

Оцінювання

Оцінки виставляються з урахуванням активності кожного учня під час роботи в складі групи та в інших формах навчальної діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 6

Тема. Поняття про амфотерні гідроксиди та оксиди.

Мета. Розширити знання про класифікацію та властивості речовин, про поняття «амфотерність»; сформувати навички складання рівнянь хімічних реакцій з амфотерними сполуками, розвивати техніку проведення експерименту, уміння використовувати теоретичні  знання в нових ситуаціях; закріпити вміння порівнювати, аналізувати.

Обладнання і матеріали: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, розчини цинк хлориду, калій гідроксиду, хлоридної кислоти, алюміній хлориду, картки з завданнями

Тип уроку: комбінований.

Самі працюючи, ви багато чого робите для себе  й для близьких, а якщо під час роботи успіху не буде, буде невдача – не біда, пробуйте ще.

Д.І. Менделєєв

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 Речовина - універсал:

Луг вона паралізує,

Кислоту нейтралізує,

І в реакції такій воду маємо і сіль.


Вікторина

  1.   Яку основу використовують у будівництві? (Са(ОН)2)
  2.   Яку основу використовують для виробництва рідкого мила? ( КОН).
  3.   У виробництві ліків використовуємо основу…( Al(OH)3 )
  4.   Яку основу використовують для виробництва твердого мила? (NaOH).
  5.   Яке молоко неможна пити? (Вапняне).
  6.   З якими речовинами основи вступають в реакцію нейтралізації? (Кислотами)
  7.   Внаслідок потрапляння на шкіру лугів виникає…( Опік).
  8.   Тривіальна назва  NaOH – це …( їдкий натр).
  9.   У разі потрапляння лугів в очі їх потрібно промити розчином …(Борної кислоти).

 Країна, де винайшли папір, порох…(Китай).

  1. Країна,де, як вважається, виникла хімія…(Єгипет)
  2.  Агрегатний стан основ …( твердий).

 

 

   ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Проблемне запитання. Чому деякі гідроксиди можуть вступати в реакцію з кислотами і основами?

Учитель пояснює  учням, що луги та нерозчинні основи реагують з кислотами й не реагують з представниками свого класу.  Кислоти взаємодіють з основами і не взаємодіють з іншими кислотами. Перевіривши експериментально, з якими речовинами взаємодіє  речовина, а з якими ні, можна сказати, що вона належить до класу  основ чи кислот. Це загальне правило, хоча може бути виняток. Саме це з’ясувати допоможе  дослід з цинк гідроксидом

  •                   до яких основ належить цинк гідроксид за здатністю розчинятись у воді?( до нерозчинних)
  •                   цинк гідроксид ще й амфотерний. Що це за властивість?

Повідомлення теми й мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Демонстрація

У пробірку налити 1 мл розчину цинк сульфату і додавати до нього невеликими порціями розчин натрій гідроксиду до видимих змін. Що спостерігається? (утворення осаду).

ZnSO4+2NaOH=Zn(OH)2+Na2SO4

Утворений осад потрібно розділити на дві частини. До першої порції додається розчин хлоридної кислоти – осад одразу зникає.

Zn(OH)2 +2HCl=ZnCl 2  +2H2O

Отже, пройшла реакція нейтралізації, в якій цинк гідроксид проявляє властивості основи. До другої порції додаємо розчин натрій гідроксиду – осад одразу зникає.

Zn(OH)2 +2NaOH= Na2[ Zn (OH)4]

Отже, два гідроксиди провзаємодіяли між собою і в утвореній солі замість звичного кислотного залишку міститься атом Цинку і 4 гідроксогрупи.

Отже, в цій реакції цинк гідроксид відіграв роль кислоти

Робота з підручником

Завдання.

  1.      Знайти у підручнику і опрацювати поняття «амфотерність», «амфотерний гідроксид», «амфотерний оксид».
  2.      Виписати формули амфотерних гідроксидів та оксидів, що їм відповідають.
  3.      Охарактеризувати розташування в періодичній системі хімічних елементів тих хімічних елементів, які утворюють амфотерні сполуки.

 

Обговорення.

V. Формування вмінь і навичок.

Фронтальна робота (завдання проектується на екран).

І. Встановіть відповідність між реагентами та продуктами реакцій

1. Al +NaOH                                     А. Na[Al(OH)4 ]

2.Al(OH)3 +NaOH (розчин)            Б. Na[Al(OH)4 ] +H2

3. Al(OH)3 +NaOH (розплав)          В.NaAlO2 +H2O

4. Al2O3 +NaOH                               Г. Na3AlO3 +H2O

 

                                                           Д. Na3AlO3 +H2O

ІІ. Встановіть відповідність між реагентами та ознаками реакцій

1. Натрій гідроксид і цинк гідроксид.

2. Алюміній нітрат і калій гідроксид.

3. Ферум(ІІ) хлорид і натрій гідроксид.

4.  Купрум (ІІ) гідроксид і і хлорид на кислота.

А. Утворення блакитного осаду.

Б. Розчинення блакитного осаду.

В. Розчинення білого осаду.

Г. Утворення зеленого осаду, який на поверхні стає бурим.

Д. Утворення білого осаду.

ІІІ. Встановіть генетичний зв’язок одержання цинк гідроксиду:

А. Цинк оксид                  Б. Цинк

В.Цинк гідроксид            Г. Цинк сульфат.

IV. Встановіть послідовність зростання основних властивостей гідроксидів:

А. Ca(OH)2                       Б.Al(OH)3

В. KOH                             Г.Cu(OH)2

 

Робота в групах.

Здійснити перетворення

Zn     ZnO     Zn(OH)2       Na2[ Zn (OH)4]

                     ZnSO4

Дати назви сполукам. Зазначити тип реакцій.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 12, виконати завдання1-6 , сторінка 76 .

Підготувати інформаційний проект про фізичні властивості та застосування хлоридів, карбонатів, сульфатів у народному господарстві.

VІІ. Підбиття підсумків

Оцінювання

Оцінки виставляються з урахуванням активності кожного учня під час роботи в складі групи та в інших формах навчальної діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 7

Тема.Фізичні та хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Реакція обміну.

 Мета. Розширити знання про класифікацію та властивості речовин, ввести поняття « реакція обміну»; сформувати навички складання рівнянь хімічних реакцій з різними класами неорганічних сполук , розвивати техніку проведення експерименту, уміння використовувати теоретичні  знання в нових ситуаціях; закріпити вміння порівнювати, аналізувати.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: робота в групах,  інформаційні проекти (випереджуюче завдання), кооперативне навчання.

Методи роботи: прийоми «Хімічна розминка», «Творча лабораторія», «Хімічний практикум»

Обладнання і матеріали : Періодична система хімічних елементів ,картки з  формулами, відео слайди у вигляді презентації, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність.

 Б.Шоу

Хід уроку

І.Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

На столах учнів розміщені: лист самооцінки, лист самоконтролю,(додаток3) додаткові чисті аркуші, які будуть потрібні на уроці.

У класі сформовано групи.

Прийом «Хімічна розминка» (слайд 1)

Завдання: із переліку речовин випишіть формули солей та назвіть їх.

І група. NaOH, NaCl, CaO, AgNO3, H2O, Fe2(SO4)3

ІІ група. Cu(OH)2, CaCl2, Na2O, AlCl3, CaSiO3, Ba(NO3)2

ІV група.LiOH, NaBr, H3PO4,Na3PO4, BaO, PbSO4

V група. RbOH, CaSO4, HNO3, Be2O3, FeCl3,K2SiO3

Прийом «Творча лабораторія.

Завдання групам

1.Знайти подібність у формулах кислот і солей,що написані на картках, назвати кислотні залишки, визначити їх валентність. Один з учнів маркером відзначає правильні відповіді на листі ватману.

2. Для однієї з кислот написати рівняння реакцій, що ілюструють хімічні 

Проаналізувавши написане, учитель повідомляє тему та мету уроку.

ІІІ. Поглиблення і засвоєння знань

На дошці розташовано плакат у вигляді дерева – «Дерево знань»

Очікувані результати (слайд 2)

1.Про що ви хочете дізнатись на уроці?

2. Що ви очікуєте від уроку? 

Кожна група відповідає на поставлене запитання. Відповідь вклеюється на «Дерево знань»

Питання до класу: охарактеризуйте  NaCl.
Увага  на екран! (слайд 3)

NaCl – хімічна формула.

Назва – натрій хлорид.

Належить до середніх солей.

За нормальних умов – тверда речовина.

Фізичні властивості натрій хлориду та інших середніх солей (інформаційний проект. на попередньому уроці учням пропонувалось випереджальне завдання.

«Хімічний практикум»

Лабораторний дослід. Взаємодія  солей з лугами в розчині.

Дослідження взаємодії ферум (ІІІ) хлориду з натрій гідроксидом.

 Налити в пробірку 1- 2 мл розчину ферум (ІІІ) хлориду  і додати розчин натрій гідроксиду – утвориться бурий осад. Рівняння реакції:

FeCl3+ 3NaOH= Fe(OH)3 +NaCl

Лабораторний дослід. Реакція обміну між солями в розчині.

Дослідження взаємодії натрій карбонату з магній хлоридом у розчині.

Налити у пробірку 0,5 мл розчину натрій карбонату. Додати стільки ж розчину магній хлориду  - спостерігається утворення білого осаду. Рівняння реакції:

Na2СО3+ MgCl2= MgCO3 +2NaCl

 

 

ІV. Закріпленя знань
Гра «Вгадай речовину!»

KOH +HNO3=? +  H2O

2NaOH + SO2 = ? +  H2O

2KCl  +  H2SO4 = ?+2 HCl

BaO  + 2HBr = ?+   H2O

Fe+ CuSO4 =  ?+   Cu

2NaOH +?  =2NaCl  + 2H2O

2KOH+ ?  = K2SO4  +2 H2O

AgBr+?=    AgNO3 + H2O

CaO +? = CaF +  H2O

Zn    +?     = ZnSO4 +  Fe

 

Гра «Так – ні» (Графічний диктант) (так + , ні -)(слайд5)

1.Солі – складні речовини, до складу яких входять атоми  Гідрогену і кислотних залишків?(ні)

2. Назви солей походять від назви металу і назви кислотного залишку, якщо валентність стала ?(так)

3. Якщо валентність змінна, то в дужках вказується валентність кислотного залишку?(ні)

4. Солі реагують з солями?(так)

5.Солі реагують з кислотними оксидами?(ні)

6. Солі реагують з нерозчинними основами? (так)

7. Солі поділяють на розчинні та нерозчинні? (ні)

8.CuNO3 – це купрум (ІІ) нітрат?(ні)

9. Чи викликає надлишок солей в організмі  людини хворобу остеохондроз?(так)

10.чи є солі карбонатної кислоти  - карбонати будівельними матеріалами?(так)

Відповіді – слайд 6.

V.Підсумки уроку (слайд 7)

Опорний конспект

Хімічні властивості солей

                                     метал1  сіль2 + метал2

 

 основа1                                сіль 2+ основа2

Сіль1  + кислота1

                                                                                   сіль2+  кислота2

 сіль2

 сіль 3 + сіль4

 

VI. Домашнє завдання.

1.Опрацювати §13- 14, виконати завдання 6- 11 сторінка 85.

2.Піготуватись до уроку узагальнення знань, повторивши § 5-14.

 

 

 

 

 

 

Урок 8

Тема. Урок узагальнення знань про фізичні та хімічні властивості основних класів неорганічних сполук.

Мета. Узагальнити та скоригувати знання учнів з теми; з’ясувати рівень їх навчальних досягнень, розуміння основних понять, уміння використовувати їх на практиці; виховувати прагнення до співпраці, колективізму, комунікабельності.

Тип уроку узагальнення та систематизації знань

Форма уроку: урок – семінар

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація

  1.               Повідомлення теми і мети уроку
  2.               Пояснення плану роботи і порядку оцінювання.

Вступне слово.

Сьогодні на уроці ми опрацюємо ті питання, які не входили до першого тематичного оцінювання. Розгляньте інструктивні картки у двох варіантах. Ознайомтесь, які питання будуть розглядатись на уроці. Прочитавши інструктивну картку, з’ясуйте для себе, що ви добре знаєте і які питання у вас викликають труднощі. Позначте у відповідній колонці «+» або «-» (Додаток 4)

ІІІ. Систематизація і узагальнення знань, умінь і навичок.

  1.                 «Мікрофон». За правильну відповідь учні отримують схвалення у вигляді кольорової картки (картка схвалювання – 1 бал). Учні позначають бали в інструктивних картках.

1)Дати визначення всім питанням теоретичного блоку.

1Учням пропонується поставити найкраще запитання з теми уроку. (За гарне запитання - 1 бал).

  1.                 Гра «Знайди п’ятий зайвий»

HCl

H2S

KCl

H2SO4

H3PO4

CO2

Na2O

P2O5

Ca(OH)2

BaO

NaNO3

Al2(SO3)3

CuSO4

Fe3(PO4)2

Cu(OH)2

K2CO3

NaOH

Al(OH)3

Ca(OH)2

Cr(OH)3

 

  1.                 Встановити відповідність

І варіант.

1)Установіть відповідність між реагентами та ознаками хімічних реакцій:

1. Нітроген (ІІ) оксид і кисень       А. Утворення білої кристалічної речовини.

2. Фосфор (надл.)і кисень               Б.Утворення газу з різким запахом

3. Сірка та кисень                            В. Виділення бурого газу.

4.Натрій карбонат та хлоридна      Г. Утворення чорного осаду.

кислота                                             Д.Виділення безбарвного газу без запаху.

2)Встановіть відповідність між оксидом та гідроксидом:

Гідроксид                       Оксид

1. HNO3                            a)Cu2O

2. Cu(OH)2                          б)Fe2O3

3. Fe(OH)3                          в)CuO

4. Fe(OH)2                          г)FeO

5. CuOH                             д)N2O3

                                         е)NO2

ІІ варіант.

1)Установіть відповідність між реагентами та ознаками хімічних реакцій:

Реагенти

  1.               Кальцій карбонат і хлоридна кислота.
  2.               Купрум (ІІ) гідроксид і сульфатна кислота.
  3.               Калій сульфіт і бромідна кислота.
  4.               Аргентум нітрат і бромідна кислота.

Продукти

А. Розчинення блакитного осаду.

Б. Утворення білого осаду.

В. Виділення газу з різким запахом.

Г. Утворення жовтуватого осаду.

Д. Виділення безбарвного газу.

2)Встановіть відповідність між оксидом та гідроксидом:

Гідроксид                       Оксид

1. H3PO4                            a)CaO

2. Ca(OH)2                         б)MgO

3.Al(OH)3                          в)P2O5

4. NaOH                             г)Na2O

5. Mg(OH)2                       д)Al2O3

                                           е)P2O3

2) Практичний блок.

2.1. Хімічний диктант (максимально – 6 балів)

1) Кислоти - це …речовини, до складу яких входять….або ….атомів…..,здатних заміщатись на атоми….і ……

2) Кислоти класифікують за а)вмістом…;б)за вмістом…

3) За вмістом Оксигену кислоти поділяють на….та…..

4) За вмістом Гідрогену їх поділяють на……,…….,………

5) Валентність кислотного залишку визначають за ….. атомів …..

6) Основи - ….. речовини, до складу яких входять атом ….і одна або кілька…груп.

7)Валентність металу визначають за кількістю…..груп.

8) Назви походять від назви….з додаванням слова….

9)Якщо метал має змінну……, то вона вказується римською….., взятою в …. Після назви…..

10) Луги… у воді…

11) Крім лугів існують …..у воді….

12) За кількістю гідроксильних груп основи поділяють на одно - …, дво - …,три -…

2.2. Учні складають  дві задачі (1 – для себе, 2- для сусіда). Далі перевіряють один в одного розв’язання. Перед перевіркою разом обговорюємо алгоритм розв’язку задачі обох варіантів. (Правильне виконання оцінюється  в 2 бали).

2.3. Робота в парах: серед формул, написаних на картках, знайти формули, які називає вчитель і показати їх.(Працюють картки схвалення)

 (Додаток 4)

ІV. Рефлексія

Учитель пропонує  учням уважно в інструктивну картку і в останніх двох колонках позначити плюсом те, що вони добре усвідомили, а мінусом - те,що залишилось не дуже зрозумілим.

 V. Підсумки уроку і домашнє завдання

Вчитель підводить підсумки уроку.

Оголошує оцінки.

Роз’яснює домашнє завдання

Домашнє завдання

Скласти дві задачі: одну експериментального характеру, іншу – на знаходження маси, об’єму,чи кількості речовини реагентів або продуктів реакції.

Доопрацювати більш досконало питання, які викликають труднощі, повторити § 5-14.

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід

Вікторина «Хімія та література»

  1.Російська народна казка «Мороз Іванович»

«- А навіщо, ти, Морозе Івановичу, - запитала рукодільниця, - узимку по вулицях ходиш та у віконце стукаєш?

-А я тому у віконце стукаю, - відповів мороз Іванович, -  щоб не забували печі топити та труби вчасно закривати; адже я знаю, є такі нечупари, що грубку затоплять, а трубу не закривають. Та й невчасно, поки ще не всі вуглини прогоріли, а від того в світлиці чадно буває, голова в людей болить, в очах зеленіє і навіть взагалі вмерти від чаду можна».

А цікаво, коли можна закривати трубу?

      Відповідь. Не можна піч закривати одразу після того, як дрова перетворились на купу розпечених вуглин, оскільки завдяки сильному розжаренню вугілля ще існують умови для реакції: С+СО2=2СО. Однак, коли вугілля охолоджене, піч можна закрити. Про те, що підходящий момент настав, можна довідатись за зникненням блакитних вогників, які спалахують під розпеченими вуглинками.

    2.«- Може, м'ясо довго пролежало?

- Ні, на жаль воно дуже довго бігало, - відповів географ Паганель. – М'ясо гуанако смачне лише тоді, коли тварину вбито під час відпочинку. А якщо тварина довго бігає під час полювання, то її м'ясо їсти не можна.»

Відповідь. Під час стресу у м’ясі утворюється молочна кислота. (Ж. Верн «Діти капітана Гранта».

3.«Але насамперед і якомога уважніше вивчайте хімію, хімію! Ця дивна наука уявляється мені всевидющим оком. Її пильний, сміливий погляд проникає у вогняну масу Сонця, і в пітьму земної кори, і в безмовне життя дерева».

Відповідь. М. Горький «Діти Сонця»

4.Вставте відомі слова в уривок М. Глазкова.

Пусть зимний день с метелями

Не навевает грусть –

Таблицу …..

Я знаю ……

Без многословья книжного,

В ней смысла торжество,

И ….  лишнего

В ней нет ни одного.

    Відповідь. Менделеева, наизусть, элемента.

  1.               «Повітря було важким, спертим. Воно було так просякнуте вуглекислотою, що живильний струмінь стиснутого кисню ледве виходив з балона. Ставши на диван, можна ще було ковтнути чистого повітря, але отруєна зона піднімалась все вище і вище».

 Які властивості вуглекислого газу описані в творі А.Конан Дойла «Маракатова безодня»?

Відповідь. Вуглекислий газ важчий за повітря, не підтримує дихання і горіння.

  1.               «На рукомойнике моем

Позеленела …..

Но так играет луч на нем,

Что весело смотреть.»

Який метал мала на увазі Анна Ахматова та чому він позеленів?

Відповідь. Медь, зеленіє внаслідок утворення купрум (ІІ) карбонату.

  1.               « Тогда услышал

Я на диво запах скверный,

Как будто тухлое яйцо.

Я нос себе зажав,

Отворотил лицо.»

Який поет і про яку речовину склав такі рядки?

Відповідь. О.С.Пушкин (H2S)

8.Чи мав рацію Жуль Верн в романі «Таємничий острів»? Чи правильно він описав хімічні процеси?

«Потім руда й вугілля були розміщені шарами, що чергуються, - шар руди на шарі вугілля і т.д. Тепер, після того як вугілля буде запалене і в купу стануть нагрівати повітря міхами, у ній мають відбутись такі хімічні процеси: вугілля, згоряючи, перетвориться на вуглекислоту. Вуглекислота, впливаючи на руду ферум(ІІІ) оксиду, віднімає від неї частинки кисню й у такий спосіб виділяє чисте залізо»

   Відповідь.  Вуглекислий газ під час згоряння вугілля реагує з новими порціями вугілля з утворенням чадного газу, який будучи відновником, віднімає кисень від руди. Залізо, що виділяється, не чисте, містить домішки вуглецю:

С+О2=СО2 +Q

С+СО2=2СО

Fe2O3+ 3CO=2 Fe+3CO2

9.Вставте пропущені слова у вірш А.Білого:

Передо мною мир стоит

Мифологической проблемой;

Мне М…. говорит

………. системой.

   Відповідь.  Менделеев, Периодической.

10. Г.Р.Хаггард «Клеопатра»

«Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин… і…. опустила їх в оцет. Запанувала тиша, вражені гості, завмерши, спостерігали, як незрівняна перлина повільно розчиняється в міцному оцті. От від неї не залишилось і сліду. І тоді Клеопатра підняла келих, покрутила його і випила весь до останньої краплі.»

Що сталося з перлиною? 

 Відповідь.  Напій, який коштував 100000 сестерцій (дуже велика сума), являє собою кальцій ацетат, що утворився в результаті розчинення перлини в міцному оцті: СаСО3 +2СН3СООН= (СН3СОО)2Са +СО22О

11.«Яка ж легка архітектура цього внутрішнього будинку. Вікна величезні, широкі. З чого ж виготовлені ці двері й рами вікон? Що це таке? Срібло? Платина? Саша говорить, що рано чи пізно …. Замінить собою дерево чи навіть камінь. Усюди…»

Що це за метал? Хто автор та яка назва твору?

  Відповідь.  Алюміній, М.Г.Чернишевський «Що робити?»

  1.          Який відомий герой І.Ільфа та Є.Петрова роману «…» знав «150 рецептів приготування….»? Вставте пропущені слова.

   Відповідь.  «Золоте теля», самогону.

  1.          Л. Буссенар «Викрадачі діамантів»

«Пожежа палала кілька годин поспіль. Печера перетворилась на справжню піч для випалювання вапняку. Нечуваної сили полум’я  обпекло весь вапняний пласт. Під дією вогню вапняк розклався… І вийшло те, що називають негашеним вапном. Залишилося тільки, щоб на нього потрапила відома кількість води. Так і трапилось. Злива залила всю величезну масу негашеного вапна. Вона розбухла, стала нездоланною силою розпирати вугілля, що стискало її, і виштовхувати його в напрямку до прірви.»

Які хімічні реакції відбулись? Напишіть відповідні рівняння реакцій.

   Відповідь.      СаСО3=СаО+ СО2;          СаО +Н2О= Са(ОН)2

14. З казок Бажова

«Удаючи незграбність, Микита зненацька перекинув блюдо з жирною підливою. Хотів виправити біду, так рукавом зачепив меньшиковський келих з густим вином, і все полилось на скатертину. Цар поморщився.

- Який ти, брате, незграбний, - посміхнувся Петро Олексійович. – Бути тобі битому господаркою!

- Не засмучуйся, государю. Нічого із цією скатертиною  не станеться. Ця скатертина особлива. Помилуйся, Петре Олексійовичу, дозволь випрати її вогнем!

- Та ти здурів, Демидовичу! – вигукнув цар.

Микита, не слухаючи, кинув скатертину в палаючий камін. Жирові й винні плями швидко вигоріли, і Демидов вхопив з вогню скатертину, струсив її і знову послав на стіл».

З чого зроблена скатертина?

Відповідь. Скатертина виготовлена з азбесту (природний різновид гідросилікатів). Він був відомий на Уралі  ще у XVIII ст.. Місцеві жителі із цього матеріалу,що «у воді не тоне й в вогні не горить», ткали полотно, шили вогнестійкі фартухи й рукавиці, виготовляли художні вироби. Через волокнисту будову азбест ще називають гірським льоном.

15.Чиєю рукою написано та як називається твір поета? З чого будуть виготовлені ґудзики?

Штовхаюсь я; аж землячок,

Спасибі признався,

З циновими ґудзиками…

Відповідь. Т.Г.Шевченко, «Сон»,олов’яні ґудзики (з нім. цина – олово)

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
3 листопада 2019
Переглядів
5419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку