Серія уроків за темою "Відродження. В.Шекспір" за новою програмою (8 клас)
1. Вільям Шекспір. Сонети. Ліричні герої з високим уявленням. Про дружбу, любов і мистецтво
2. «Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення»
3. «Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь»
Тема: Вільям Шекспір. Сонети. Ліричні герої з високим уявленням
Про дружбу, любов і мистецтво
Мета: -навчальна: продовжити роботу над сонетами Шекспіра; працювати над
виразним читанням поетичних творів; здійснювати міжпредметні зв’язки; вдосконалити знання з теорії літератури;
-розвивальні: розвивати навички аналізу сонета, вміння, визначати його поетичні особливості виразного читання, логічного мислення, зв’язного мовлення;
-виховні: виховувати високі моральні якості, естетичний смак; сприяти формуванню краси почуттів, шанобливе ставлення до почуттів інших людей.
Тип уроку: урок - літературний салон.
Обладнання: портрет В. Шекспіра; тексти сонетів письменника (у перекладі на вибір учителя).
Теорія літератури: доба Відродження, сонет, гуманізм.
Сонети — це ключ, яким
Шекспір відмикає своє серце.
В. Вордсворт
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа«Гра з числами»
На дошці розташовані аркуші паперу з написаними числами. Необхідно обрати число й пояснити, як воно стосується сонетів Шекспіра.
3. Бесіда
─ Пригадайте, що таке сонет?
─ Кого вважають основоположником цього жанру?
─ Хто із поетів звертався до жанру сонета?
— Чому літературознавці виділяють поняття «шекспірівський сонет»?
— Які особливості англійського сонета?
— За прослуханими напам'ять сонетами визначте їх тематику.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
4. Слово вчителя.
В.Шекспір увійшов у літературу в той період, коли митці зосередилися на показові внутрішнього світу людини. Саме тому Шекспір прагнув пізнати таїну людського серця, поринути в глибини людської душі. Для чого? Можливо, щоб краще пізнати себе самого та себе і світ, в якому він жив. Про це найкраще говорять його сонети, тематика яких досить різноманітна.
…Хто є Шекспір?
Чи був він?
Білі руки підводять учені – їм бракує слів.
Чи був він – той актор,
Чиї перуки
Вкривали наймудрішу із голів?
Хто є Шекспір?
А що таке безсмертя?
А як сонети збурюють світи?
Митцеві часом необхідно вмерти,
Аби своє безсмертя віднайти.
Високі думи час собою значать.
Стають вони, мов пасма вічних гір.
Був Гамлет,
Був народ англійський.
Значить,
Напевне був Шекспір.
Досліджуючи сонетну творчість Шекспіра, намагатимемося по-новому глянути на його безцінні шедеври, проаналізувати тексти, цитуючи їх в міру потреби за вивіреним принципом тематичних груп, визначених літературознавцями, додати власні спостереження, міркування, висновки. Адже без осягнення високого світового мистецтва неможливий рух вперед, неможливе утвердження культури духу.
ІV. Оголошення теми, мети, епіграфа та завдань уроку
1. Слово вчителя
Давайте подивимось на наступний слайд на моніторі. Перед вами титульний листпершого видання сонетів. Познайомтесь із загальною характеристикою сонетів Шекспіра, прочитавши написаний текст.
Текст.
Сонети Шекспіра – одна з найпрекрасніших сторінок інтимної лірики світової літератури. Це своєрідний ліричний щоденник автора.
Знавець людської психології, поет оспівує почуття кохання і дружби, захоплюється людиною і красою її почуттів.
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Прийшли мені на горе і на страх
Любові дві в супутники щоденні.
Юнак блакитноокий – добрий геній,
І жінка – демон з мороком в очах
І досі вчені сперечаються, хто ж був прототипом героїв Шекспіра, кого він змалював в своїх сонетах? Серед можливих кандидатур на роль друга називають графа Саутгемптона, а на роль Смаглявої дами – придворну даму королеви Єлизавети Мері Фіттон. Їх портрети ви бачите на слайді, а в другому ряду показано, як різні художники уявляли цих героїв.
Кохання і дружба – це ті два почуття, якими живе поет. Вони є джерелом творчого натхнення поета, незалежно від того, чи приносять йому радість і блаженство, чизмушують переживати муки ревнощів, печаль. Любов – вірна опора, провідна зоря в бурхливому морі життєвих незгод.
Сонети англійського митця вирізняються своєю майстерністю, душевною чутливістю,
блискучим і глибоким розумом. Митець узяв за основу модель графа Саррі. Англійську
форму сонета традиційно називають шекспірівською, бо в його сонетах (154) розкрилися
по-справжньому її можливості: ababcdcdefefgg.
Основний зміст сонетів Шекспіра – це розповідь поета про глибоке почуття дружби
до юнака і повне пристрасті кохання до «смаглявої леді». Сонети Шекспіра утворюють
сюжетний цикл, однак, кожний сонет – це завершений вірш. Разом вони утворюють сю-
жет, що будується на розвитку відносин між поетом, другом і «смаглявою леді».
2.Виразне читання вчителем сонета № 116 В. Шекспіра.
Мешатьсоединеньюдвухсердец
Я не намерен. Можетлиизмена
Любвибезмерной положить конец?
Любовь не знаетубыли и тлена.
Любовь — над бурейподнятый маяк,
Не меркнущийвомраке и тумане.
Любовь — звезда, которою моряк
Определяет путь свой в океане.
Любовь — не куклажалкая в руках
У времени, стирающегорозы
На пламенных устах и на щеках,
И не страшныейвремениугрозы.
А если я не прав и лжетмой стих,—
То нетлюбви и нетстиховмоих!
3. Бесіда з учнями.
— Яка головна тема сонета? (Головна тема — оспівування кохання.)
— В яких рядках вона звучить найсильніше? («Любовь — над бурейподнятый
маяк…».)
— Яку роль відіграє порівняння кохання із зіркою? (Кохання — це щось високе
і прекрасне, небесне, божественне.)
— Як автор говорить про вічність справжнього почуття? («Любовь не знаетубыли и тлена». Вона не підвладна часові.)
— Як ви розумієте останні рядки сонета? (Ліричний герой не постає в сонеті ка-тегоричним. Він, як завжди, сумнівається. Але ми відчуваємо його надзвичайне бажання думати саме так.)
4.Коментар учителя
Єдність циклу Сонетів не стільки сюжетне, скільки ідейно-емоційне. Воно визначається особистістю їхнього ліричного героя ─ того, від чийого імені написані всі ці вірші.
У драмі, що розгортається перед нами в "Сонетах", три персонажі: Друг, Смаглява дама і Поет. Перших двох ми бачимо очима поета. Його відношення до них перетерплює зміни, і з описів почуттів поета стосовно цим двом обличчям перед нами виникає великий і складний образ головного ліричного героя "Сонетів".
Не можна прямо ототожнювати ліричного героя "Сонетів" із самим Шекспіром. Звичайно, в образ ліричного героя ввійшло чимало особистого. Але це не автопортрет, а художній образ людини, такий же життєво правдивий і реальний, як образи героїв шекспірівських драм.
"Сонети" Шекспіра - натхненний гімн дружбі. Якщо вже говорити про те, як проявився гуманізм у цих віршах, то він складається саме в безмежно високому розумінні дружби. Однак і краса друга завжди хвилює поета, що витончується в пошуках образів для її опису.
Прославляння друга, таким чином, являє собою перенесення Шекспіром у поезію мотивів, що вже зустрічалися в гуманістичній літературі.
Вірші, присвячені другу, мають декілька тем. Перші 19 сонетів на всі лади тлумачать про одне й те саме: друг повинен женитися для того, щоб його краса ожила в нащадках. Через усю групу сонетів проходить протиставлення тлінності Краси і невблаганності Часу. Час утілює той закон природи, відповідно до якого все що народжується розцвітає, а потім приречено на зів'янення і смерть. Тут перед нами виявляється оптимістичний погляд на життєвий процес. Час може знищити одну істоту, але життя буде продовжуватися. Поет волає до друга перемогти Час, залишивши після себе сина, що успадкує його красу.
Є ще один засіб боротьби з Часом. Його дає мистецтво. Воно також забезпечує людині безсмертя. Свою задачу поет і бачить у тому, щоб у віршах залишити потомству вигляд тієї людської досконалості, яке виявляв його прекрасний друг.
5. Виразне читання сонета № 130 В. Шекспіра у перекладі Д. Паламарчука.
Її очей до сонця не рівняли,
Корал ніжніший за її уста,
Ні білосніжні пліч її овали,
Мов з дроту чорного коса густа.
Троянд багато зустрічав я всюди,
Та на її обличчі не стрічав,
І дише так вона, як дишуть люди,
А не конвалії між диких трав.
І голосу її рівнять не треба
До музики, милішої мені,
Не знаю про ходу богинь із неба,
А кроки милої — цілком земні.
І все ж вона — найкраща поміж тими,
Що славлені похвалами пустими.
6. Бесіда за прочитаним.
— Якою постає кохана в сонеті В. Шекспіра? (Звичайною земною жінкою. В ній
немає нічого божественного.)
— Що кидається у вічі в портреті коханої? («Мов з дроту чорного коса густа»,
«білосніжні пліч її овали».)
— Які художні засоби використовує автор? (Порівняння: мов з дроту чорного коса
густа, корал ніжніший за її уста, дише так вона, як дишуть люди; антитеза: не знаю
про ходу богинь із неба, а кроки милої — цілком земні; анафора: і дише так вона…, і го-лосу її рівнять не треба…, і все ж вона — найкраща поміж тими…; епітети: білосніж-ні пліч овали, з дроту чорного, диких трав.)
─ Які слова і вирази використовує поет для зображення коханої?
─ Які думки і почуття виражає в цьому сонеті автор?
─ Чи схожа кохана, змальована в сонеті, на героїнь Петрарки?
─ Зверніть увагу на форму сонета. Порівняйте із сонетами Петрарки. В чому різниця між ними?
─ Зробіть висновок, що нового вніс Шекспір у традиційний сонет.
( Форма сонета, тема дружби, кохана – цілком реальна жінка)
─ Як ви, молоде покоління, ставитесь до сонетів Шекспіра?
7.Коментар учителя
Сонет № 130 присвячений смаглявій коханій ліричного героя. Весь вірш побудований на порівнянні коханої з тим ідеалом, який раніше описувався у сонетах: очі як зорі, вуста як корали; шкіра біла, мов сніг; щоки як троянда; тіло пахне, мов фіалка. Автор упевнено і навіть з викликом описує усю невідповідність коханої загальноприйнятим канонам краси і робить висновок про те, що він щирий у своєму вірші та ставленні до жінки, на відміну від тих поетів, які перебільшували принади своїх дам.
Учитель.
У сонеті створено майстерно портрет «смаглявої леді». Він відрізняється від традиційних «портретів» героїнь сонетів, які писали тогочасні англійські поети, послідовники (так вони себе називали) італійця Франческо Петрарки. Як правило, вони змальовували янгелоподібну красуню із ледве не золотим волоссям, з білосніжним обличчям, гордовиту, неприступну. Вона була штучною. Шекспір би не був Шекспіром, якби не створив образ живої жінки. Краса її була земна, але саме це й зачаровувало поета. Вона була смаглява, брюнетка, із звичайною ходою, із звичайним голосом. Але поет покохав її, і вона стала найпрекраснішою жінкою на землі.
По імені вона не названа. У ті часи автори сонетів давали дамам, яких вони оспівували, піднесені поетичні імена. У Сідні - це Стелла, у Деньєла - Делія, у Драйтона - Ідея і т.д. Шекспір не подбав навіть дати своїй улюблений умовне поетичне ім'я. З "Сонетів" ми довідалися тільки, що вона смаглява, чорноволоса і не відрізняється вірністю в любові. За нею затвердилося ім'я "Смаглявої леді Сонетів".
Сонетів, присвячених другу, набагато більше, ніж віршів про кохану. Уже це відрізняє цикл Шекспіра від всіх інших сонетних циклів не тільки в англійської, але і у всій європейській поезії епохи Відродження.
Не важко уявити, скільки праці було витрачено цікавими дослідниками на те, щоб установити особистість Смаглявої леді. Зрештою найбільша кількість прихильників вважає її Елізабет Вірною й особливо Мері Фіттон, а також жвава трактирниця міссісДавенант з Оксфорда.
Очевидний контраст між почуттями до друга і до коханої. У почуттях до друга навіть біль і гіркота світлі, почуття до коханої стають нестерпними і любов перетворюється в суцільні муки.
8.Постановка проблемного питання
1. Чи співчуваєте ви ліричному герою шекспірівських сонетів, розуміючи його приреченість, його становище заручника власних пристрастей? Чи засуджуєте за втрату амбіцій, почуття гідності?
2. Чи має сенс шекспірознавцям продовжувати пошуки прототипів прекрасного юнака і «смаглявої леді»?
9.Складання сенкана до слова сонет
Сонет
мелодійний,пристрасний
оспівує, возвеличує, зачаровує,
«Сонет ─ це ключ, який відкриває серця»
поезія
10.Узагальнення відповідей учнів учителем
Сонети до друга і сонети до коханої ─ це як би два окремих цикли, між якими є зв'язок. Але в цілому "Сонети" не виглядають як заздалегідь задуманий і планомірно здійснений цикл ліричних віршів.
« Сонети ─ це ключ, яким відкрив своє серце Шекспір». Сонети Шекспіра були є і будуть залишатися великою таємницею поета ─ його серця, його кохання, його життя. Таємниця
ця не тільки в тому, кому були присвячені безсмертні поетичні рядки, хто ця «смаглява леді» і «блакитноокий юнак». Можливо, і знайдуть учені справжніх прототипів ─ бо чим далі від епохи, тим легше це встановити.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Підсумкова бесіда.
1. Робота з епіграфом.
— Прочитайте виразно слова епіграфа.
— Як ви їх розумієте?
— Як вони перегукуються з темами проаналізованих сонетів? (Вони сприймаються як настанова до дії. Слід жити, але з любов’ю в серці.)
2.Технології «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці ми ознайомились із …
Ми довідались, що Шекспір – це …
Він писав … Крім цього, він написав ще …
Сонети присвячені темі …
Геніальність Шекспіра в тому, що він, як ніхто інший, зумів…
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
(Учням пропонується закінчити одне з речень)
Для мене було новим …
Особливо цікавим для мене було…
VІІІ. Домашнє завдання
Складання таблиці «Періоди творчості Шекспіра».
Прочитати трагедію В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта».
ТЕМА: «Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення»
Мета:
1) познайомити учнів з епохою Відродження; ввести у світ В. Шекспіра;
допомогти зрозуміти сенс трагедії «Ромео і Джульєтта»;
2) розвивати навичку виразного читання; учити зіставляти твори
різних видів мистецтва; удосконалювати навички аналізу драматичного
твору;
3) розширювати кругозір учнів; розвивати естетичну сприйнятливість;
формувати інтерес до творчості Шекспіра.
ТИП УРОКУ : засвоєння нових знань
МЕТОДИ: словесний, практичний, пізнавальний
УСТАТКУВАННЯ: портрет Шекспіра, ілюстрації до трагедії «Ромео і Джульєтта»,
ХІД УРОКУ :
Любов завжди прекрасна і бажана
Особливо, коли вона неждана.
У. Шекспір
Сьогодні перенесемося в іншу країну - в Англію, де жив талановитий і загадковий Шекспір.
Перенесемося в епоху відродження. Блаженні часи, і блаженне те століття, коли бачили у світлі славні подвиги, гідні бути висіченими на мармурі і зображеними на полотні для науки нащадкам. Це були часи мандруючих лицарів, що шукають пригод, чарівних жінок, нових способів викрадень зачарованих. Відправимося ж і ми в дорогу.
і перегляд слайдів, створених на комп'ютері в програмі Power Point
Відродження (Ренесанс) - період в культурному розвитку країн Західної і Центральної Європи (у Італії ΧIV -ΧVI століття, в інших країнах кінець ΧV - начало ΧVII століття), перехідний від Середньовіччя до культури Нового часу.
До кінця ΧV - початку ΧVI століття більшість країн Західної Європи вступають на шлях капіталістичного розвитку. Початковий період цього процесу характеризується яскравим розквітом нової культури. Цей період називають епохою Відродження. У ΧV - ΧVI століттях інтерес до життя античної спадщини бурхливо зростає, посилено вивчається, на витвори античного мистецтва і науки дивляться, як на зразки. Міцніє новий напрям в ідейному житті - гуманізм (від латинського слова humanus - людський). Головним змістом мистецтва стає людина, її земне життя, його боротьба за щастя. Гуманістична література епохи Відродження цілком присвячена темі людини і боротьбі проти усього, що заважає її вільному розвитку і щастю. Любов, як прекрасне людське почуття, стає однією з великих тем літератури. Мистецтво Відродження вражає масштабністю образів. Проявляється радість відкриття: світ широкий і дивовижний, як і сама людина. «Яке чудо природи людина»! - вигукнув шекспірівський Гамлет. «Гордий образ» людини - одне з найбільших завоювань реалізму Відродження. Цей реалізм називають ідеалістичним і прекрасним. Прагнення до ідеалізації образу помітно і в мадоннах Рафаеля, і в комедіях Шекспіра, і в поезії Петрарки. Культура Відродження зародилася в Італії. У Англії цей час був важким і кривавим. Усередині країни йшла важка боротьба з тими, хто не хотів, щоб вона звільнилася від впливу Ватикану. Ідеї Відродження затверджувалися у боротьбі. Англія воювала з Іспанією, що оберігала в усій Європі владу католицизму. Найсильніше ідеї Відродження в Англії утілилися на сценах театрів. Такої сили і влади над усім існуючим людина не відчувала ні в античності, ні в середні віки.
Учитель: Ми говоримо сьогодні про п'єсу, і я сподіваюся, вам вдалося відшукати матеріал про розвиток театру в епоху відродження?
Однією з улюблених розваг того часу був театр, що був достовірно народним мистецтвом. У самому Лондоні театрів не було. Усі місцеві справи вирішувалися муніципалітетом, а в нім переважали буржуа, що дотримувалися строгої пуританської моралі, що забороняла всякого роду розваги. Музику і театр пуритани зневажали, вважаючи їх гріховною справою, відволікаючою від «святого» завдання накопичення багатств.
Гуманісти захищали театр від пуритан як корисну розвагу.
Оскільки пуритани забороняли спектаклі в межах Сіті, то перші лондонські театри виникли за межею міста. Вони будувалися в передмістях, часом поряд із загородами для цькування ведмедів або аренами півнячих боїв, недалеко від таверн і публічних будинків.
Втім, грали не лише там. Комедіантів часто запрошували виступати у будинках вельмож і навіть в палаці королеви. На початок діяльності Шекспіра в Лондоні налічувалися чотири будівлі, спеціально призначені для вистав.
Трупи були невеликі, зазвичай ядро складали шість-вісім акторів. Актрис за часів Шекспіра ще не було, але хлопчики-актори проходили таке тренування, яке перетворювало їх на зразкових виконавців жіночих ролей.
Професія актора була порівняно новою. Як самостійна професія акторство виникає в ΧVI столітті. Міські корпорації не хотіли приймати акторів у своє середовище, вважаючи їх заняття гріховним і, в усякому разі, несерйозним.
(Робота з карткою-інформатором)
Учитель: Прийшов час дізнатися і про самого Шекспіра. Перед вами картка-інформатор, де записана коротка біографія письменника. Уважно прочитайте і розкажіть про Шекспіра.
КАРТКА-ІНФОРМАТОР ПО БІОГРАФІЇ У. ШЕКСПІРА
23 квітня 1564 року - народився Вільям Шекспір в Англії в Стратфорд-он-Ейвон в сім'ї торговця і поважного городянина
Близько 1580 року - кидає школу, щоб допомагати батьку
Листопад 1582 року - вимушено одружується на Енн Хетеуей
Травень 1583 року - народження дочки Сьюзен
Лютий 1585 року - народження двійнят : сина Гамлета і дочки Джудіт
Друга половина 1580-х років - від'їзд Шекспіра із Стратфорда
Рубіж 1590-х років - приїзд в Лондон; створення першої п'єси - хроніки «Генріх VI»
1592-1594 роки - епідемія чуми в Лондоні; театри закриті; створення п'єс : хроніка «Річард III», «Комедія помилок», «Приборкання норовливої», перша трагедія «Тит Андроник»; випуск у світ уперше під своїм ім'ям поем «Венера і адоніс» і «Лукреція»
1595-1596 роки - трагедія «Ромео і Джульєтта»; потім комедія «Венеціанський купець»
Осінь 1599 року - стає співвласником, актором трупи і основним драматургом театру «Глобус»; створення трагедії «Юлій Цезарь» і комедії «Як вам це сподобається»
1600 рік - трагедія «Гамлет»
1601-1606 роки - період «великих трагедій» : «Троїв і Крессида» - 1601-1602, «Усе добре, що добре кінчається» - 1603, «Отелло» - 1604, «Король Лір»
1605, «Макбет»
1606 рік - початок останнього періоду шекспірівської творчості
1613 рік - від'їзд Шекспіра на батьківщину; створення трагедій на античні сюжети («Антоній і Клеопатра», «Кориолан», «Тимон Афінський» - 1607-1608 року)
1610-1612 роки - пізні «романтичні п'єси», наприклад, «Зимова казка» і «Буря»
Березень 1616 року - складання і підписання заповіту через хворобу
23 квітня 1616 року - смерть Шекспіра
25 квітня 1616 року - поховання Шекспіра у вівтарі церкви Святої Трійці на околиці Стратфорда
намальованого ним самим
Герб Шекспирів має форму щита, що перетинається по діагоналі списом; поверх щита на вінку стоїть сокіл, що тримає однією піднятою лапкою спис.
Символіка щита відповідає смисловому значенню імені Шекспіра - «приголомшливий списом». Знавці геральдики особливо відмічають ту обставину, що на малюнку герба зображений сокіл. Це нібито було символом близькості до королівської сім'ї.
Хоча батько Шекспіра був одружений на дворянці, звання дружини не переходило ні до чоловіка, ні до сина. Шекспір наполегливо домагався герба - не для батька і не для сина (Гамлет помер одинадцятирічним) - для зміцнення власного соціального статусу і права іменуватися джентльменом.
Учитель: Є у світі літератури імена героїв, які знайомі усім, навіть якщо людина не читала самого твору. Ці імена стали символами якихось вічних цінностей : честі, благородства, відданості, любові. Над ними не владні ні люди, ні смерть.
У кінці ΧVI століття, точніше - в 1596 році Уільям Шекспір створив п'єсу, яка стала безсмертною, дала життя балету Сергія Прокофєва, опері Шарля Гуно, безлічі малюнків. Сюжет її був переосмислений чеським письменником Карелом Чапеком, вірш про героїв трагедії створила російська поетеса ΧΧ століття Маргарита Алігер, існує ряд екранізацій трагедії, одна з найбарвистіших належить італійському режисерові Франка Дзефиреллі.
Найцікавіше полягає в тому, що Шекспір не сам придумав сюжет цієї п'єси, а запозичував його у давньоримського поета Овідія, який у збірці «Метаморфози» (перетворення) розповів історію Пірама і Фісби. Мало хто пам'ятає Овідія і його героїв, а ось імена Ромео і Джульєтти ми вживаємо як символи відданості і беззавітної любові.
У чому ж секрет шекспірівського таланту? Сьогодні ми спробуємо відповісти на це питання.
- З чого розпочинається п'єса? Який персонаж з'являється на сцені? Чи не здалося вам це дивовижним?
(У пролозі на сцену виходить хор і коротко повідомляє сюжет усій
п'єси.)
- Давайте прочитаємо пролог.
а) Читання вголос прологу
Учитель: В давнину в античних трагедіях був такий персонаж - хор, що складався з групи акторів. Він висловлював думку автора, висловлював відношення до того, що відбувається, коментував події. Шекспір використав цей прийом древніх авторів, щоб відразу настроїти глядачів на трагедію.
- Визначте тему трагедії.
(Твір про жорстокість світу, про силу любові, про дорослішання
юних героїв.)
- Де відбувається дія?
(У Італії, у Вероні і Мантуе.)
- Що ми дізнаємося про життя Верони на самому початку твору?
(Тут багатьох років триває ворожнеча двох сімейств, причина її
давно забута, правителеві Верони і жителям ця ворожнеча вже
давно набридла, оскільки вона приносить багато бід і як і раніше
ллє кров.)
- Давайте послухаємо фрагмент з балету Сергія Прокофьева «Ромео і Джульєтта» який називається «Монтеккі і Капулетті».
б) Прослуховування в грамзаписі фрагмента з балету С. Прокофьева «Ромео і Джульєтта»
- Який настрій втілений в цій музиці?
(Ворожий)
- У чому незвичність ситуації, яка з'являється перед нами в п'єсі?
(Показано, як закохуються один в одного члени ворогуючи сімейств, самі юні представники прізвищ Монтеккі і Капулетті.)
- Згадайте, що таке сюжет, назвіть його елементи.
(Сюжет - це система подій в творі. Елементи сюжету: експозиція, зав'язка, кульмінація, розв'язка.)
- Виділіть елементи сюжету в трагедії Шекспіра.
(Експозиція - зіткнення Монтеккі і Капулетті, бесіда Бенволіо і Ромео, підготовка до балу у будинку Капулетті; зав'язка - зустріч Ромео і Джульєтти на балу у Капулетті і зародження любові; кульмінація - сцена в склепі, коли кожен герой, вважаючи свого коханого померлим, приймає рішення піти з життя; розв'язка - розповідь брата Лоренцо і примирення сімей.)
- Що є способом характеристики героїв в драматичному творі?
(Їх монологи і діалоги, вчинки, відгуки про них інших героїв і авторські ремарки)
- Давайте простежимо, як створюються образи головних героїв, які змінюються під впливом своєї любові. Що говорить Ромео про любов на початку трагедії, до знайомства з Джульєттою?
(акт 1, сцена 1 - три уривки)
- Чому герой так відзивається про любов? У чому справа?
(Ромео признається, що закоханий в деяку Розаліну, яка не відповідає на його почуття, і це примушує його страждати.)
- Коли ми уперше зустрічаємо Джульєтту? Про що йде мова?
( При розмові Джульєтти з матір'ю, яка повідомляє дівчині про увагу до неї графа Париса. Мати просить дочку звернути увагу на молодого жениха, на що Джульєтта відповідає: «Ще не знаю. Потрібно зробити пробу. Але це лише єдино для вас«. - акт 1, сцена. Юна героїня ще не думала про любов, про брак, вона спокійна.)
- Згадайте, скільки років Джульєтті?
(Ще немає 14-ти років; про це говорить її годувальниця.)
- Давайте послухаємо уривок з балету С. Прокофьева, який називається «Джульєтта, - дівчинка«.
в) Прослуховування фрагмента «Джульєтта-дівчинка» з балету С. Прокофьева
- Чому автор робить героїнею таку молоду дівчину?
(Автор хоче підкреслити, що любов може прийти в будь-якому віці.)
- Як і де спалахує почуття юних героїв?
(Виникає несподівано під час випадкової зустрічі Ромео і Джульєтти на балу у Капулетті, куди герой явився в надії зустрітися з Розаліною.)
г) Перегляд відеофрагменту з фільму Ф. Дзефиреллі
«Ромео і Джульєтта» - зустріч)
- Зачитайте уривки з тексту, в яких герої говорять про свої враження друг від друга.
(акт 2, сцена 5)
- Що заважає їх любові?
(Ворожнеча їх сімейств.)
- Як поводяться Ромео і Джульєтта до і після знайомства?
( Ромео до зустрічі з Джульєттою говорить дуже багато і красиво про свою любов до Розаліни. Коли він зустрічає дочку Капулетті, він починає діяти. З мрійливого юнака він перетворюється на сміливого, мужнього чоловіка, здатного приймати рішення і відповідати за свої вчинки. Джульєтта міняється ще сильніше: спочатку вона була покірною дочкою, тепер повстає і бореться за свою любов.)
- Як юні герої відносяться до ворожнечі своїх сімейств? Яка подія зіграла рокову роль в долі героїв?
(Вони не розуміють цієї ворожнечі. Із-за грубості і кровожерливості кузена героїні Тібальта, що убив друга Ромео - Меркуціо, герой виявляється вигнаним з Верони.)
- Чи хотів Ромео загибелі Тібальта? Чому?
(Ні, оскільки в Тібальті він бачить родича своїм другом і не бажає йому зла.)
- У чому бачать герої сенс життя?
(У любові. Вони не можуть залишатися один без одного, тому вибирають смерть. Джульєтта, приймаючи зілля, дане їй ченцем Лоренцо, вигукує: «І за твоє здоров'я п'ю, Ромео!» Ромео перед смертю,
випиваючи отруту, говорить: «П'ю за тебе, любов»!)
- Чому гинуть герої?
(Світ, в якому вони живуть, ще не готовий до гармонії примиренню, доброті і любові.)
- Давайте звернемося до тексту: прочитайте розв'язку трагедії.
д) Виразне читання розв'язки трагедії
(з розповіді ченця Лоренцо)
- Чи є сенс в загибелі героїв?
(Так, оскільки після смерті героїв ворогуючі сім'ї примиряються.)
е) Аналіз епіграфа до уроку
- Давайте звернемося до епіграфа. Чи відповідає він змісту нашого уроку?
(Юні герої трагедії радісно зустріли свою любов, яка увійшла до їх життя несподівано. Вони не змогли жити один без одного, віддавши перевагу смерті, але їх загибель розплющила очі їх батькам; Шекспір показав, що
любов сильніша за смерть.)
Трагедія - цей драматичний твір, в якому зображається зіткнення героя зі світом, його загибель і крах ідеалу. Але в п'єсі Шекспіра немає трагедії любові, почуття героїв торжествує, хоча самі вони гинуть, залишаючи свій ідеал.
Історія юних героїв живе у віках, не залишаючи байдужими нікого, а імена Ромео і Джульєтти викликають у нас найзахопленіші почуття, повагу до їх стійкості і вірності.
Написати відгук про трагедію У. Шекспіра «Ромео і Джульєтта».
ТЕМА: «Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь»
Мета: розкрити пафос п'єси, що прославляє вірність в любові, непереможність щирого почуття, високу гуманність.
Завдання уроку :
навчальні: познайомити з трагедією «Ромео і Джульєтти», проаналізувати ключові сцени твору, розкрити основний конфлікт трагедії Шекспіра.
розвивальні: удосконалювати навички виразного читання монологів і діалогів, інсценувати ключові сцени трагедії
виховні: прищеплювати любов до зарубіжної літератури, виховувати високі духовно-моральні цінності через поняття істинного призначення слів : вірність, любов, гуманність.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Слово учителя : оголошення теми уроку. Запис в зошиті. Постановка цілей і завдань.
- Ми, говоримо сьогодні про Шекспіра, і ми маємо на це право. Для нас Шекспір не одне тільки гучне, ясне ім'я, якому прихиляються лише зрідка і здалека: він зробився нашим надбанням, він увійшов до нашого життя. Нам знайомі і дорогі створені ним образи, зрозумілі і близькі мудрі і правдиві слова, витікаючі з усеосяжної його душі!
П. Повідомлення про Шекспіра. (Робить заздалегідь підготовлений учень)
III. Бесіда:
- Чому трагедія Шекспіра?
(Трагедія - драматичний твір, що зображує напружену боротьбу, особисту або громадську катастрофу, що зазвичай закінчується загибеллю героя)
IV. Читання прологу.
-Що таке пролог?
(Пролог- вступна частина літературного твору}
- Чому трагедія Шекспіра розпочинається з прологу?
- Що ми дізнаємося з прологу?
- Яке враження справила на вас трагедія «Ромео і Джульєтта? Про що змусила замислитися?
V. Лексична робота: конфлікт, ненависть, любов, ворожнеча. (Робота із словником)
VI. Слово учителя :
- Безсмертна трагедія - «Ромео і Джульєтта». Тема любові - вічна, майже завжди трагічна тема в зарубіжній літературі. У Древній Греції з усією силою генія її зафіксував Еврипід («Федра»). Ту ж силу пристрастей показав Данте.
Шекспір зіштовхнув чисту, природну і безмежну любов «мудре безумство» з невлаштованістю світу :
Хто порушує цей світ?
Хто оскверняє меч свій кров'ю ближніх?
Не слухають! Ей, ей, ви, люди!
Звіри! Ви гасите вогонь злочинної злості
Потоком пурпурним з жил своїх.
Вічна ворожнеча пристрастей, амбіцій, і, як наслідок, смерть, потоки крові. Постараємося розібратися, чому гинуть Ромео і Джульєтта?
VII. Перевірка домашнього завдання.
Загибель обумовлена двома причинами. Перша об'єктивна - це старовинна ворожнеча сімей Монтеккі і Капулеті. Цей розбрат засуджують жителі Верони, ніхто навіть не пам'ятає через що почався розбрат, але обов'язково знаходяться злі люди, яким приносить задоволення роздути сварки. Друга причина пов'язана з характером самих закоханих. Вони занадто молоді і темпераментні: обоє поривчасті, нетерплячі, гарячі, схильні до поспішних рішень і вчинків, особливо це стосується Ромео.
Дія тому розвивається швидко: буквально за п'ять діб юні герої знайомляться потайки від своїх батьків, таємно одружуються. Ромео тут же вимушений бігти з Верони, оскільки убив в сутичці Тибальда, родича Джульєтти, убив, мстивши за загибель свого друга Меркуціо. Чернець Лоренцо, що допомагає закоханим, занурює Джульєтту в тимчасове заціпеніння, зовні схоже на смерть, щоб позбавити її від ненависного шлюбу з дворянином Парисом. Ромео, не знаючи істини, вбиває себе, а услід за ним кінчає собою і Джульєтта, що опритомніла в склепі. Над могилами закоханих Монтеккі і Капулетті примиряються.
Такий короткий сюжет трагедії.
Але ми повинні мати на увазі, що перед нами не реальна історія двох молодих людей, а цілком умовні поетичні образи героїв, тобто, як у будь-якому художньому творі, є художня вигадка. Але автор так майстерно створив твір, що ми їх сприймаємо як живих реальних людей
Отже, давайте звернемося до сторінок безсмертної трагедії «Ромео і Джульєтта».
VIЦ. Робота над трагедією.
- Чому неможливе щастя закоханих?
( Із-за ворожнечі двох сімейств Монтеккі і Капулетті )
- Чи тільки це є причиною неможливості щастя Ромео і Джульєтти?
(Тема року в трагедії )
- Як ви думаєте чи є почуття Ромео і Джульєтти щирими? Що говорить про це?
( Інтонація, емоції, з якими герої вимовляють слова )
- Ромео і Джульєтта люблять один одного і вирішують повінчатися таємно. Чому? (2-й акт, 6-а сцена - брат Лоренцо вінчає Ромео і Джульєтту)
Перед вінчанням Джульєтта вимовляє слова, які свідчать про силу любові і відданості обранцеві.
4. Читання монологу
5. Акт третій.
- Чому 3-й акт розпочинається із зіткнення Тибальда і Ромео.
(Цей початок усіх бід. За смертю Меркуціо, друга Ромео, станеться смерть Тибальда).
- Хто винен в їх смерті? Чому герцог вирішив вигнати Ромео з Верони?
(Кінець 1-ої сцени).
- Що думає Джульєтта про вбивство брата?
6. Читання монологу Джульєтти. (2-а сцена).
Отже, Джульєтта страждає: убитий її брат, і його вбивця - Ромео. Але вона не сміє засуджувати Ромео, свого чоловіка. Джульєтта розуміє, що вигнання Ромео - це смерть і для неї самої.
А в цей час Джульєтту хочуть видати заміж за багача Париса, Вона відмовляється і просить ради у духівника.
- Який вихід знайшов священик? (Розіграти уявну смерть Джульєтти)
-чи був у Джульєтти інший вихід?
7. Акт 4-й.
-Який епітет найчастіше зустрічається в цій сцені? Чому? («Нещасний день», «проклятий день», страшний, ненависний)
8. Акт 5-й.
- Що є причиною смерті Париса? (3-а сцена)
Звучить музика.
-Як розкриваються характери закоханих?
9. Читання монологів Ромео і Джульєтти.
- Ромео і Джульєтта вірні своєму почуттю. Вони показали істинну силу любові.
Закохані гинуть із-за ненависті і сімейної ворожнечі.
- Які сюжети Шекспіра найбільше відбивають ідею твору?
10. Читання сонетів. (55, 63, 106, 76, 91)
11. Завершення:
- Яка розв'язка трагедії?
Смерть закоханих помирила і об'єднала Монтеккі і Капулетті. Світло любові, засвічений Ромео і Джульєттою, і у наш час не втратили свого тепла.
IХ. Контроль засвоєння знань (рефлексія досягнення мети і завдань уроку)
Дається невелике тестування, де учні самостійно перевіряють знання
тексту і узагальнюють пройдений матеріал.
1. Визначте, кому належить поміщений нижче монолог:
а) Тибальду;
б) Меркуціо;
в) Парису.
А, так з тобою була цариця Меб!
Те повитуха фей. Вона не більша
Агата, що у ольдермена в персні.
Вона в упряжці з найдрібніших мошок
Катається у сплячих по носах.
(Меркуціо)
2. Визначте, які засоби виразності використовує автор в прощальному монологу Ромео (акт 3, сцена 5) :
а) порівняння
б) метафору
в) гіперболу.
Ні, це були жайворонка кліки.
Глашатая зорі, Її промені
Рум'янять хмари. Світильник ночі
Згорів дотла. У горах народився день
І тягнеться навшпиньках до вершин.
Мені потрібно віддалитися, щоб жити
Чи залишитися або попрощатися з життям
(Метафора)
3. Прочитайте завершальні рядки трагедії «Ромео і Джульєтта», Подумайте, що можна назвати головною темою п'єси :
а) згубність ворожнечі і розбратів;
б) затвердження радощів земного життя;
в) безсмертну силу любові.
Нам сумний світ приносить дня світило -
Лице ховає з горя в хмарах густих.
Йдемо, розсудимо про усе, що було.
Одних - пробачення, кара чекає інших.
Але немає сумніше повісті на світі
Чим повість про Ромео і Джульєтту
(Любов)
X. Підсумок уроку.
Тема жертовної любові Ромео і Джульєтти не залишила байдужими представників образотворчого мистецтва. Знаменитий художник Де Лакруа намалював картину «Ромео в склепі Джульєтти», Джон Ватерхауз - «Джульєтта», серія робіт Франческа Айецо.
Відома знаменита скульптура Родена «Ромео і Джульєтта», П. І.Чайковський в 1869 році створив увертюру-фантазію «Ромео і Джульєтта». Високу оцінку дав трагедії Шекспіра А.С.Пушкін : «В ній відбилася Італія, з її кліматом, пристрастями, святами, млістю, сонетами, з її розкішною мовою, наповненою блиском і дотепністю».
У Вероні на кладовищі і в наші дні показують гробницю Джульєтти. Скептики стверджують, що це містика, що не було ні Ромео, ні Джульєтти, що їх трагедія -видумка поетів, що гробниця зведений усього лише заради задоволення патріотичних амбіцій городян. Але численні туристи не можуть не покласти квіти на могилу милих серцю героїв.
Для нас імена Ромео і Джульєтти - це символ відданої і піднесеної любові.
Вони пішли в пітьму
Але не зник їх слід.
XII. Домашнє завдання
Написати твір на тему (по вибору) :
«Тема любові в творах Шекспіра»
«Мій улюблений герой в творах Шекспіра»
«Конфлікт живого почуття і сімейної ворожнечі в трагедії «Ромео і Джульєтта»