Мета: сформувати вміння віднімати круглі трицифрові числа виду 450-290 розв'язувати рівняння; вчити розв'язувати задачі за блок-схемами; удосконалювати вміння перетворювати іменовані числа (міри довжини); розвивати логічне мислення учнів; виховувати товариськість; стимулювати цікавість до вивчення математики.
Обладнання: ілюстративний та роздавальний матеріал.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: математична, природнича.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Продзвенів дзвінок.
Ми розпочинаємо наш урок.
Допитливі в класі діти
Про все хочуть знати на світі.
З добрим ранком!
Розпочато день.
Першим ділом проженемо лінь.
На уроках не нудьгувати,
А працювати і рахувати!
2. Перевірка домашнього завдання
3. Усні обчислення
· Прочитати числа: 345 і 640.
· Який вищий розряд має число 640?
· Одиниць яких розрядів не має число 640?
· Скільки всього десятків має число 640?
· Знайти суму чисел 500 і 200.
· 1 кг зменшити на 400 г; 1 м зменшити на 10 см.
· 8 дівчаток і 10 хлопців поділилися порівну для гри у волейбол. Скільки гравців у кожній команді?
4. Каліграфічна хвилинка
Жолудів аж сім десятків
Назбирали поросятка.
Три десятки вранці з'їли.
Скільки на обід лишили? (4 десятки, або 40 шт.)
— Напишіть каліграфічно число 40 та число, яке у 10 разів більше. (400.)
5. Математичний диктант
— Запишіть числа: триста п'ятдесят, вісімсот сорок дев'ять, двісті двадцять два.
— Число 376 запишіть у вигляді суми розрядних доданків. (300 + 70 + 6.)
— Запишіть «сусідів» числа 869. (868, 870.)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Удосконалення вмінь додавати круглі трицифрові числа (с. 13 №41)
2. Ознайомлення із відніманням круглих чисел виду 960 - 420 с.14 № 44
— Зараз ми ознайомимося з відніманням круглих чисел виду 960 - 420.
— Круглі числа віднімають аналогічно до дії додавання. Кожне із чисел розкладають на розрядні доданки. Сотні віднімають від сотень, десятки — від десятків. Знайдені різниці додають.
3.
— Обчисліть вирази, коментуючи свої дії.
Фізкультхвилинка
Слухати ми перестали
I тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
I легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
4. Ознайомлення із відніманням круглих чисел .
— Розглянемо віднімання круглих чисел виду 960 - 400, 960 - 40.
Пояснення до виразу 960 - 400. Розкладаємо зменшуване на суму розрядних доданків. Сотні віднімаємо від сотень. До результату додаємо десятки.
Пояснення виразу 960 - 40. Розкладаємо зменшуване на суму розрядних доданків. Десятки віднімаємо від десятків. До сотень додаємо результат десятків.
6. Засвоєння вміння розв'язувати рівняння (с. 15 №47)
— Як називаються числа при додаванні?
— Як називаються числа при відніманні?
— Яке число є невідомим у рівнянні 340 + х = 490?
— Як обчислити другий доданок?
— Яке число є невідомим у рівнянні с - 120 = 630?
— Як обчислити зменшуване?
— Яке число є невідомим у рівнянні а + 50 = 780?
— Як обчислити перший доданок?
340 + х = 490 |
с - 120 = 630 |
а + 50 = 780 |
х = 490 - 340 |
с = 630 + 120 |
а = 780 - 50 |
х =150 |
с = 750 |
а = 730 |
340 + 150 = 490 |
750 - 120 = 630 |
730 + 50 = 780 |
7. Формування вмінь складати та розв'язувати задачі.
— Зараз ми ознайомимося із розв'язанням задачі у вигляді блок-схеми.
— Скільки коштів заплатив тато за молочні продукти? (45 грн.) Скільки тато заплатив за овочі? (35 грн.) Якими купюрами розрахувався тато на касі? (По 10 грн.) Що запитується в задачі? Для того щоб відповісти на запитання задачі, треба знати загальну кількість грошей, які витратив тато на молочні продукти та овочі. Що нам для цього потрібно зробити? (Виконати дію додавання.)
— Заповнюємо першу схему. Скільки отримали коштів? (80.)
— Як розрахувався тато? (По 10 грн.) Як нам відповісти на загальне запитання задачі? (Дією ділення.)
— Продовжуємо заповнювати блок-схему.
— Яке число ми отримали? (8.)
— Складімо вираз: (45 + 35) : 10 = 8.
10. Вправа «Рибка»
— Чи любите ви рибалити? Яких рибок ви ловили?
— Є така рибка — карликовий бичок.
— Обчисліть приклади — і ви дізнаєтесь її довжину (9 мм).
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Пояснення домашнього завдання (с. 15 № 49,50)
2. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон»
— Які особливі завдання ви розв'язували на уроці?
— Що нового ви дізналися на уроці?
3. Рефлексія
— Розфарбуйте рибку кольором, що відповідає вашій роботі на уроці.
«Я — молодець!» — жовтий.
«Працював добре, але інколи помилявся» — блакитний.
«Потрібно попрацювати, потренуватися більше» — зелений.