Гуманно-особистісна технологія Ш.О.Амонашвілі
Ш.О.Амонашвілі - академік, видатний діяч сучасної педагогіки, науковий керівник Всеукраїнського Центру Гуманної Педагогіки, іноземний член Національної академії педагогічних наук України (з 2006 р), доктор психологічних наук (1973), професор (1980), Почесний член Софійського університету. Розробив і втілив у своїй експериментальній школі педагогіку співробітництва, особистісний підхід, оригінальні методики навчання мові і математиці
(Гуманно-особистісна технологія Ш.О.Амонашвілі базується на розумінні того, що дитина – цілісна особистість. Саме тому потрібно, щоб педагогічний процес захоплював її повністю, з усіма життєвими прагненнями й потребами. Навчання повинно стати для особистості сенсом життя, реалізуючи внутрішню готовність до розвитку, самостійності й морального становлення. Закони вчителя: любити дитину, розуміти дитину, поповнюватися оптимізмом до дитини. Заповіді: вірити в безмежність дитини, в свої педагогічні здібності, в силу гуманного підходу) .
Навчання спрямовувалось на формування у школярів мотивів навчальної діяльності, пізнавальної активності і самостійності.
Сутністю експериментального навчання була послідовна реалізація гуманістичного принципу, основою якого є навчання заради розвитку особистості учня.
За рівнем застосування технологія - загально педагогічна.
За філософською основою - гуманістична. За орієнтацією на особистісні структури-емоційно -моральна.
За характером навчання: навчально-виховна, гуманітарна, загальноосвітня, особистісно-орієнтована.
За організаційними формами: традиційна класно-урочна з елементами індивідуалізації та диференціації.
По підходу до дитини: гуманно-особистісна, педагогіка співробітництва.
За методом навчання: пояснювально-ілюстративна, ігрова з елементами проблемності, творчості.
За типом управління: система малих груп.
Цільові орієнтації:
- сприяти становленню, розвитку і вихованню в дитині благородної людини шляхом розкриття її особистісних якостей;
- облагороджувати душу і серце дитини;
- розвиток і становлення пізнавальних сил дитини;
- забезпечення умов для розширеного і поглибленого об'єму знань і вмінь;
- ідеал виховання – самовиховання
Концептуальні положення
1. Положення особистісного підходу педагогіки співробітництва.
2. Дитина як явище несе в собі життєву місію, якій вона повинна служити
3. Дитина - вище створіння Природи і Космосу і несе в собі їх риси.
4. Цілісна психіка дитини включає три пристрасті: до розвитку, до свободи і до дорослішання.
Батькам також варто прислухатися до принципів гуманної педагогіки, якими керується Шалва Амонашвілі:
• Олюднювати середовище навколо дитини.
• Виявляти творче терпіння.
• Приймати дитину такою, яка вона є.
• Наповнитись оптимізмом у ставленні до дитини.
ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ
- Гуманізм: мистецтво любові до дітей, дитяче щастя, свобода вибору, радість пізнання;
- Індивідуальний підхід: вивчення особистості, розвиток здібностей, заглиблення в себе, педагогіка успіху;
- Майстерність спілкування: закон взаємності, гласність, його величність - запитання, доброзичлива атмосфера;
- Резерви сімейної педагогіки: батьківські суботи, геронтогогіка, культ батьків;
- Навчальна діяльність: квазічитання і квазіписьмо, прийоми матеріалізації процесів читання і письма, літературна творчість.
(Гуманно-особистісна технологія Ш.О.Амонашвілі полягає у тому, щоб необхідний для засвоєння в певний період педагогічного процесу зміст навчання зробити особистісно значущим для дитини. Педагог пояснює, що учень повинен усвідомлювати навчальну задачу як вільно обрану та приймати її на основі власного бажання.)
ІЗ ВИСЛОВЛЮВАНЬ ШАЛВИ АМОНАШВІЛІ:
• Дитинство як двигун, рухає нами; ніби коріння, живить життя.
• Учитель – сіє добре, прекрасне і відправляє у світ, не дочекавшись врожаю.
• Кожен із вас – промінчик сонця.
• Я дам дітям лише одне, але так, що все інше вони відкриють самі.
• Діти – безмежність буття.
‘Нехай педагог завжди поспішає до дітей, радіє кожній зустрічі з ними! Тоді і діти будуть поспішати і від усього серця радіти зустрічі зі своїм педагогом.’