Схема характеристики учня
І. Загальні відомості про учня (Прізвище ім'я)
1. Де живе учень?
2. Професія батьків.
3. Склад сім'ї, її культурний рівень, матеріальне становище.
4. Відносини в сім'ї.
5. Характер виховання дитини в сім'ї.
6. Режим і дозвілля дитини.
7. Участь дитини в домашній праці.
8. Друзі та знайомі дитини поза школою.
9. Найважливіші події в житті дитини.
10. Стан здоров'я дитини (за даними лікарів)
ІІ. Загальний рівень розвитку учня
1. Загальний розвиток
Культура мови, кругозір, начитаність, регулярність читання, широта і сталість читацьких інтересів, відвідування музеїв, стадіонів, тощо.
2. Ставлення до навчальної праці
Мотиви навчання, як учень ставиться до своїх занять у школі? Чи регулярно відвідує навчальні заняття? Чи запізнюється на уроки? Чи уважний на уроці? Чи систематично готує домашні завдання? Чи вміє самостійно організовувати свою навчальну працю? Чи дбає він про засвоєння пропущеного матеріалу? Як ставиться до своїх успіхів і невдач у навчальній праці? Інтерес до знань.
3. Успішність учня
Як встигає він з різних предметів? Які предмети учень полюбляє найбільше? Які предмети йому дається легко, а які із затрудненнями?
4. Ставлення до фізичної праці
Як учень ставиться до роботи з самообслуговування? Як виконує громадські та трудові доручення? Чи любить учень працювати в навчальних майстернях? Чи охоче він бере участь у виробничій праці за межами школи? Чи виявляє ініціативу й самостійність у фізичній праці? Якими видами праці надає перевагу? Організованість у праці.
5. Рівень дисциплінованості учня
Чи знає правила для учнів і як їх виконує? Чи прищеплено учневі навички та звички культурної поведінки? Організованість на уроці. Ввічливість у поводженні з дорослими, товаришами. Охайність.
6. Інтереси й нахили учня
Навчальні процеси. Інтереси в галузі літератури, мистецтва, науки, техніки і спорту. Широта і сталість інтересів. У яких гуртках учень працює? Чи пов'язані його інтереси з обраною професією?
ІІІ. Головні риси особистості учня
1. Моральні якості учня
Почуття любові до Батьківщини. Готовність надати допомогу товаришеві. Почуття колективізму, обов'язки та відповідальність, правдивість і чесність, дисциплінованість, скромність. Ставлення до батьків, вчителів, до старших товаришів. Як дружить з дітьми? Товариськість
2. Вольові риси характеру
Цілеспрямованість, активність, рішучість, сміливість, самостійність, ініціативність.
Організованість: витримка, самоконтроль, упевненість в собі, дисциплінованість. Стійкість, наполегливість, мужність, самокритичність.
3. Особливості темпераменту учня та його психічні процеси
Сила, врівноваженість і рухливість нервових процесів. Швидко чи повільно реагує на запитання? Переважають процеси збудження чи гальмування? Чи легко учень переключається з однієї справи на іншу? Які особливості інтелектуальних та емоційних процесів: мови, уваги, пам'яті, емоцій? Як учень виявляє свої почуття до інших?
ІV. Педагогічні заходи на основі вивчення учня
1. Які якості і як треба розвивати і вдосконалювати в учня?
2. Що зробити для подолання недоліків у поведінці учня?