Різниця в кількості знаків між однойменними тональностями становить «3».
# уявляємо за додатне число ь уявляємо за відмінне число Знаходження мажорної тональності уявляємо за додавання (+).
Знаходження мінорної тональності уявляємо за віднімання (-).
Приклад 1: нам потрібно визначити кількість знаків в тональності «фа мінор». Ми знаємо, що в «Фа мажорі» є 1 знак – «сіь». Оскільки бемоль ми уявляємо за відмінне число, то маємо «-1». Від нього віднімаємо «3» і отримуємо «-4». (-1 – 3 = -4). Відмінне число зашифровує бемолі, тому в тональності «фа мінор» наявні 4 бемолі.
Приклад 2: нам потрібно визначити кількість знаків в тональності «соль мінор». Ми знаємо, що в «Соль мажорі» є 1 знак – «фа#» (1). Оскільки ми шукаємо знаки в мінорній тональності, то від «1» віднімаємо «3» і отримуємо «-2» (1 – 3 = -2). Відмінне число зашифровує бемолі, тому в тональності «соль мінор» наявні 2 бемолі.
Приклад 3: нам потрібно визначити кількість знаків в тональності «Ля мажор». Ми знаємо, що в «ля мінорі» «0» знаків. Оскільки ми шукаємо знаки в мажорній тональності, то до «0» додаємо «3» і отримуємо «3» (0 + 3 = 3). Додатне число зашифровує дієзи, тому в тональності «Ля мажор» наявні 3 дієзи.
-7 |
-6 |
-5 |
-4 |
-3 |
-2 |
-1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
ДО ь |
СОЛЬ ь |
РЕ ь |
ЛЯ ь |
МІ ь |
СІ ь |
ФА |
ДО |
СОЛЬ |
РЕ |
ЛЯ |
МИ |
СІ |
ФА # |
ДО # |
ля ь |
мі ь |
сі ь |
фа |
до |
соль |
ре |
ля |
мі |
сі |
фа # |
до # |
соль # |
ре # |
ля # |
Укладач Кучмась Ф. Ю.
Існує 4 типи тональностей:
Мажорна дієзна Мажорна бемольна мінорна дієзна мінорна бемольна Для того, щоб знайти останній ключовий знак необхідно від тоніки:
↓ на м.2 |
↑ на ч.4 |
↑ на в.2 |
↓ на м.3 |
Після знаходження останнього ключового знака дуже легко назвати усі необхідні знаки, рухаючись за схемою появи # та ь:
ФА ДО СОЛЬ РЕ ЛЯ МІ СІ
Приклад 1: необхідно назвати ключові знаки в тональності «Ля мажор». Від звука «Ля» спускаємось на м.2 і отримуємо соль#, тобто останнім ключовим знаком тональності «Ля мажор» є соль#. А всього ж в даній тональності 3 #: фа#, до# та соль#. Приклад 2: необхідно назвати ключові знаки в тональності «Сіь мажор». Від звука «Сіь» стрибаємо вгору на ч.4 і отримуємо міь, тобто останнім ключовим знаком тональності «Сіь мажор» є міь. А всього ж в даній тональності 2 ь: сіь та мі ь.
Приклад 3: необхідно назвати ключові знаки в тональності «сі мінор». Від звука «сі» підіймаємось на в.2 і отримуємо до#, тобто останнім ключовим знаком тональності «сі мінор» є до#. А всього ж в даній тональності 2 #: фа# та до#.
Приклад 4: необхідно назвати ключові знаки в тональності «до мінор». Від звука «до» спускаємось на м.3 і отримуємо ляь, тобто останнім ключовим знаком тональності «до мінор» є ляь. А всього ж в даній тональності 3 ь: сіь, міь та ляь.
Укладач Кучмась Ф. Ю.