Схеми розв'язування задач за допомогою рівнянь

Про матеріал
Матеріал для уроки з прикладами. Можна використовувати як презентацію , або як посібник.
Перегляд файлу

Схеми розв’язування задач за

image

image

допомогою рівнянь

6 клас

Олена ШЕХ

image

Приклад

У коробці було кілька цукерок. Після того, як додали ще 5 цукерок, їх стало 12. Скільки цукерок було в коробці спочатку?

Розв’язання.

Нехай x- кількість цукерок, яка була в коробці спочатку. Додали ще 5.

Складаємо рівняння.

 x + 5 = 12

imagex = 12 - 5 = 7

Відповідь: У коробці було 7 цукерок.

Приклад .

У класі 24 учні. Кількість дівчат у 3 рази більша за кількість хлопців. Скільки хлопців і скільки дівчат у класі?

Розв’язання:

Нехай кількість хлопців  x , тоді кількість дівчат буде 3х . Разом учнів 24.

Складаємо рівняння. х+3х=24

image4х=24 х=24/4 х=6 Отже хлопців 6 чоловік, тоді дівчат 6*3=18 .

Відповідь: 6 хлопців, 18 дівчат.

Приклад

Дріт завдовжки 456 м розрізали на 3 частини, причому перша частина у 4 рази довша за третю, а друга частина - на 114 м довша за третю. Знайдіть довжину кожної частини.

Розв’язання

imageНехай довжина 3 частини дроту буде x м,  тоді довжина 1 частини буде 4x м, метрів. А довжина 2 частини буде x + 114 м. Загальна довжина дроту становить 456 м. Складаємо рівняння:

 4x + (x + 114) + x = 456

 6x + 114 = 456

 6x = 456 - 114

6x = 342  x = 342 / 6 = 57

3 частина: x = 57 м.   1 частина: 4x = 4 * 57 = 228 м. 2 частина: x + 114 = 57 + 114 = 171 м.

Відповідь: 1ч.- 228 метрів, 2 ч.– 171 метр, 3ч. – 57 метрів.

image Виразити інші величини через x.

Приклад:

Легковий автомобіль проїхав відстань за 3 години, а вантажний за 5 годин. Відомо, що швидкість вантажного на 32 км/год менша ніж легкового автомобіля. Знайти швидкості обох автомобілів.

Розв’язання.

Нехай швидкість легкового авто x- км/год, тоді швидкість вантажного (x - 32)км/год.

Відстань легкового авто 3х км, а вантожного 5(x−32)км. У обох відстані однакові.

Складаємо рівняння.

                                 image           3x=5(x−32)

3х=5х-160

3х-5х=-160

     -2х=-160   |*(-1)

image 2х=160   х=80

Отже швидкість легкового авто 80 км/год, а вантажного 80-32=48 км/год Відповідь: 80 км/год, 48км/год.

imageimageimageimage Схема для задачі на купівлю (вартість):

image Ціна × Кількість = Загальна вартість

image Позначити одну з величин (ціну або кількість) через x.

image Виразити інші величини через x.

image Скласти рівняння на основі загальної вартості.

image Розв’язати рівняння та знайти відповідь.

Приклад

Кілограм цукру дорожчий за кілограм печива на 20,8 грн. За 8 кг цукру заплатили стільки ж, скільки за 12 кг печива. Скільки коштує 1 кг цукру і 1 кг печива?

Розв’язання:

Нехай ціна 1 кг печива  x - грн, тоді 1 кг цукру коштує x+20,8 грн . Загальна вартість 8 кг цукру: 8(x+20,8) грн., а загальна вартість 12 кг печива: 12x грн.. За умовою задачі ці вартості рівні.

imageСкладаємо рівняння.

8(x+20,8)=12x

8x+166,4=12x

8х-12х=-166,4

-4х=-166,4  |*(-1)

4х=166,4

Отже, 1 кг печива коштує 41,6 грн, а 1 кг цукру: 41,6+20,8=62,4 Відповідь: 1 кг печива — 41,6 грн, 1 кг цукру — 62,4 грн.

Приклад.

За 3 ручки і 5 олівців заплатили 15 грн 60 коп. Олівець дешевший від ручки на 1 грн 20 коп.

Знайти ціну ручки та олівця.

Розв’язання:

Нехай ціна ручки x- грн, тоді ціна олівця (x−1,2)- грн.

                       image          Складаємо  рівняння:

3x+5(x−1,2)=15,6

                                        image                       3x+5x−6=15,6

image

Приклад

Купили 14 листівок по 6 грн і 9 грн, заплативши 114 грн. Скільки листівок кожного виду купили? Розв’язання:

Нехай кількість дешевих листівок -x шт., тоді дорогих буде 14−x шт. Отже дешеві коштували 6х грн., а дорогі 9(14-х) грн.

Складаємо рівняння:

6x+9(14−x)=114

6x+126−9x=114

imageimage-3х=114-126

-3х=-12 х=-12/(-3)   х=4

Отже, дешевих листівок 4, дорогих: 14−4=10

Відповідь: 4 листівки по 6 грн, 10 листівок по 9 грн.

imageСхема для задачі на співвідношення кількості предметів:

image Відношення: в скільки разів більше/менше image Позначити одну змінну через x.

image Виразити другу змінну через відношення (наприклад, 4x, якщо предметів у 4 рази більше).

image Використати інформацію про зміни (додавання/ віднімання).

image Скласти рівняння та розв’язати його.

 

Приклад

У першій шафі було в 4 рази менше книжок, ніж у другій. Коли  додали до першої шафи 17 книжок, а з другої забрали 25, після того стало порівну. Скільки книжок було спочатку?

Розв’язання:

Нехай кількість книжок у першій шафі -  x, тоді в другій —  4x. Після змін у першій шафі: x+17.  У другій:  4x−25. Оскільки книжок стало порівну.

Складаємо рівняння.

image x+17=4x−25

х-4х=-25-17

-3х=-42 х=-42/(-3) image х=14

imageТоді в першій шафі було 14 книжок, а другій 14*4=56 книжок.

Відповідь: У першій — 14книжок, у другій — 56.

Приклад

У Юрка й Галі було порівну грошей. Коли Юрко купив книжку за 28 грн, а Галя — журнал за 12 грн, то у дівчинки залишилося грошей у 3 рази більше, ніж у хлопчика. Скільки грошей було в кожного з них спочатку?

Розв’язання

Нехай у Юрка і Галі спочатку було по x гривень. Виразимо залишок грошей після покупок image Юрко купив книжку за 28 грн, тому в нього залишилося: x - 28 грн.

image Галя купила журнал за 12 грн, тому в неї залишилося: x−12 грн.

image Складаємо рівняння.

 x−12=3(x−28)  x−12=3x−84

x−3x=−84+12

−2x=−72 x=36 Відповідь: Спочатку у кожного було 36 грн.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стефаник Алла Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
31 березня
Переглядів
780
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку